Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1118
jeg fikk en gammel mac igår.
det er en g3 tror det er en power mac ellerno.
jeg synes ikke den er bra nok så jeg vil bygge på den. har noen noen ideer om hva jeg burde fikse på?
Er jo begrenset hva du kan få ut av en maskin med ikke altfor kraftig CPU, men litt mer ram kan vel ikke skade.
Er det ikke rådyrt å fikse på Mac? + at det sikkert ikke flyter med deler..

Du må kansje revurdere prosjektet
G3 er ikke så ille, Ypperlige Pc'er til å drive med Bilderedigering og\eller Videoredigering
Hvis du vil ha deg en helt ny og prisgunstig mac, så burde du ta en titt på den kanskje kommende (rimelig sikre rykter hittil) mac'en som antagelig introduseres 10. januar. (1,25GHz G4). Skal koste rundt 500$
Hiv i litt mer minne, det hjelper ofte utrolig mye! En ny harddisk med 8mb cache kan også gjøre susen...

Men for all del, ikke kast den!
neida skal ikke kaste den.
den har 512 mb ram så jeg gidder ikke tenke på ram.

jeg må skaffe meg bedre prosessor men først harddisk. hvordan harddisk burde jeg ha?
Sist endret av maceren; 30. desember 2004 kl. 19:40.
spørs hva du skal bruke den til, men 200gb koster jo bare en tussing nå, mest for pengene hvertfall!
Uff, synker fort i pris. Kjøpte en 200gb for 2500,- for halvannet år siden
Prosessorer til Mac er VELDIG vanskelig å få tak i. Både hovedkortet og prosessoren er litt spesielle, og du får ikke kjøpt dem i vanlige nettbutikker. Og jeg tviler på at vi har det i Norge. Så du sitter nok fast med den prosessoren du har. Men du kan jo google litt rundt. Kanskje det finnes noen som selger det i Norge.

Hva med å finne ut hvilken du har først:
http://www.apple-history.com/frames/?
Har også sett noe reklame med noe "convert from g3 to g4 for xxx$" på macrumors... Se om du finner den banneren
Jeg har 4x G3/266 flattop med debian PPC for å kjøre Apache med balance load, det går kjempefint.

Det hjelper lite å oppgradere bare prosessoren, man får ikke en fullblods G4 i en G3 med tanke på bus hastighet, bl.a RAM.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
jeg har kjøpt en harddisk og satt den inn men det kommer ikke no opp på skrivebordet. er det noe spesiellt jeg må gjøre for at Dataen skal finne HDen? Noen ideer om hva jeg kan ha gjordt feil?
har satt i en ganske bred kontakt og en ikke så bred (4 pinns kontakt eller no heter det vel), sån som jeg så at den innebygde HDen har men det hjelper ikke no
Ta å ring metallskrap gjenvinning i ditt distrikt å hør om de har vrakpant på driten.
Trådstarter
takk for svaret. det hjalp meg veldig... noen som kanskje kan hjelpe litt mer enn EivindSkau?
Formater den med harddiskverktøy of choice.
Trådstarter
hvordan gjør jeg det?
ta frem loddebolten og voltmod det som kan. Skaff en brukt fryse kompressor (finn en gammel fryser som ikke brukes) eller flere til cascade kjøling. cascade kjøling består av to eller flere kompressorer som er seriekoblet hvor de første i rekken kjøler ned kondenseren (radiatoren) til kompressoren foran.

jeg anbefaler kjølemediet R1150, men det er meget brannfarlig, så vær forsiktig. etter dette er utført vil jeg tro du har oppnådd rimelig ytelse fra din G3.