Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2784
Heisann.

Jeg og en kompis tenke oss å starte en bedrift for salg og utvikling av forksjellige CMS løsninger på web. Basically web-utvikling osv hvor vi bruker Wordpress, Joomla, Squarespace osv.

Planene er å ha hvert vårt enkeltmannsforetak, og samarbeide om kundene og prosjektene. Jeg skal gjøre mesteparten av den tekniske delen, mens kompisen min skal drive med markedsføring og entrepenørskap osv.
Vi tenkte at alt skulle gå gjennom mitt foretak. At jeg fakturerer kunden, og at kompisen min sitt foretak fakturerer meg.
Det vi trenger nå er en god, skriftlig avtale på dette.
Noen tips til hvordan vi skal gjøre det, og eventuelt hva som burde stå i en sånn avtale?

Takk.
Visst dette skal bli seriøst, er det sikkert ikke feil å investere litt i ein advokat som kan ta jobben med å sette opp en avtale for dere
Sitat av mo66y Vis innlegg
Visst dette skal bli seriøst, er det sikkert ikke feil å investere litt i ein advokat som kan ta jobben med å sette opp en avtale for dere
Vis hele sitatet...
Planer er å gjøre det sånn som dette til vi har spart opp en 30-50k, også starte et AS. Så da kan vi heller invistere i en advokat da.
Dersom dere uansett skal starte ett AS når dere bikker 30K, så er det vel ikke all verdens til avtale dere trenger.

Skriv ned hvordan dere vil fordele utgifter og inntekter. Skriv noen punkter om eierskap til produkter og kunder og hvordan dette skal fordeles dersom dere skiller lag.

Det skal ikke mange timene med advokat til før dere heller kunne droppet det og gått rett for AS istedenfor...
Dere må nesten skrive dette selv når dere ikke har noe budsjett, selv om jeg generelt vil anbefale mot det.. Allikevel, her er noen punkter dere må besvare:

1. Hvem er avtalepartene?
2. Hva er lengden på avtalen? Er den tidsbegrenset eller bare løper den fortløpende?
3. Hva er hver part sitt ansvar etter avtalen?
4. Hvordan skal arbeidet eventuelt kompenseres, hvem skal fakturere kunden og hvordan skal dette fordeles internt?
5. Hvem skal dekke kostnader? Skal hver part dekke sine respektive kostnader?
6. Hvem er ansvarlig ovenfor kunden hvis man f.eks. ødelegger noe - sletter en server ved uhell? Det logiske er at dere er såkalt solidarisk ansvarlige ovenfor kunden.
7. Kan avtalen sies opp? Evt. på hvilke vilkår og hvilke tidsfrister?
8. Hvis avtalen sies opp, hvem eier kundeforholdene?
9. Hvis en av partene dør i en ulykke, blir lam eller lignende, kan rettighetene hans etter avtalen overdras, f.eks. til familie eller lignende?

Det er mange andre punkter dere burde definere, men dette burde få dere litt i gang.
Utgifter er ikke reelt, da vi ikke vil ha noen utgifter. Det vil isåfall bare bli innkjøp av datautstyr uten moms.

Det vi har tenkt er at vi har en overordnet avtale som går på samarbeidet om et prosjekt, og at vi skriver under på en standard kontrakt for hver enkelt kunde vi får.

Ellers veldig godt innspill, Stormen!
Sitat av Claryn Vis innlegg
Utgifter er ikke reelt, da vi ikke vil ha noen utgifter. Det vil isåfall bare bli innkjøp av datautstyr uten moms.

Det vi har tenkt er at vi har en overordnet avtale som går på samarbeidet om et prosjekt, og at vi skriver under på en standard kontrakt for hver enkelt kunde vi får.

Ellers veldig godt innspill, Stormen!
Vis hele sitatet...
Tro meg, det blir alltid utgifter. Hva med f.eks. disse kostnadene:

- Utgifter til Basecamp prosjektstyringsverktøy
- Utgifter til servere og domener
- Utgifter til kommersielle Wordpress plugins
- Utgifter til Themeforest Wordpress screens
- Utgifter til webfonts
- Utgifter til Github abonnement
- Utgfiter til nettbaserte SEO, SEM verktøy
- Utgifter til lisenser (Office, Windows, Photoshop, etc.)

...osv

Ellers var alle momentene mine ment til "hovedavtalen" deres, ikke de individuelle underavtalene.