Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4391
Hei!

Jeg lurte på en ting, er det noen som har erfaring med salg? Da snakker jeg om typisk direktesalg eller telefonsalg. Hvordan er lønn, arbeidstider, selve jobben osv.

Takker for svar!
Mange bedrifter gir forskjellig lønn til forskjellig type arbeid - salg ikke utelukket.

Noen gir deg fastlønn - andre fastlønn + provisjon eller bare provisjon.

Fastlønn
Her får du samme lønn uansett hva og hvor mye du selger.
Etter min mening og erfaring gir dette lite tilbake etter å ha solgt inn større avtaler / produkter osv.

Fastlønn+Provisjon
Starter på relativt lav fastlønn - og får provisjon for salg - Gjerne "lave" provisjoner.

Bare provisjon
Her bestemmer man 100% hva man vil tjene selv. Høyere provisjoner og betaler for egeninnsats.
Jo mer du selger - Jo mer tjener du.

Etter min erfaring så gir sistnevnte mest tilbake når man får til arbeidet.
Det krever mye å være selger om man skal komme langt. Det krever også at det er tilrettelagt gode verktøy for oppfølging og relativt mange prospekter tilgjengelig for produktet.

Telesalg er forferdelig etter min mening.
Jeg er på mange områder mot dette.

Direktesalg føler jeg som mer akseptert. Jeg har jobbet med begge metodene og foretrekker personlig direktesalg - som jeg også jobber med i dag.

Selv om det er "direktesalg" så møter jeg ikke opp på døren til folk hjemme. Jeg ringer fortsatt masse(!!) og avtaler møter. Møter og oppfølging er tommelfinger-regler her. FØLG OPP MØTENE DINE!!.


Ellers, så ønsker jeg deg lykke til!

Kan ikke uttale meg så mye om lønn ettersom jeg ikke vet hva du skal til med. Ei heller hvilke bedrift du ønsker å jobbe for eller har søkt hos.
Sitat av juzz Vis innlegg
Mange bedrifter gir forskjellig lønn til forskjellig type arbeid - salg ikke utelukket.

Noen gir deg fastlønn - andre fastlønn + provisjon eller bare provisjon.

.......
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hva du selger?

Har et par ganger tenkt meg en jobb innen salg, og lurer litt ang. produkt osv.

Det har vell litt med hvilke produkt man selger ??
Er jo veldig mange nisje produkter som kun tilegner seg små grupper?

Har bedriften skaffet deg potensielle kunder eller må du "fiske" etter kunder selv?
Jobbet som selger for Teleoperatør på bedrift siden. Solgte da bedriftsavtaler.
Jobbet med fastlønn - lite givende.

Solgt varer for forskjellige direktesalgs-selskaper.
Her har jeg solgt alt fra Helsekost til EL artikler.
100% Provisjon - Artig å se mengder med penger komme inn på konto.

Endret også stilling hos teleoperatør og solgte med fast + provisjon hvor det gjorde at jeg økte salget betraktelig.
Var på flere tidspunkt selger med insane provinsjonsutbetalinger. Her fikk jeg høy provisjon i tillegg til fastlønn.
Jeg jobber som selger for et firma.

Har fastlønn på ca 280k i året + bonuser.
Ligger på ca 35 utbetalt i mnd.