Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 8767
Hei.

Det har seg slik at der jeg jobber er jeg ansatt i en prosentvis stilling med spesifikasjon av minimumstimer i kontrakt.

Når jeg da ikke får jobbe så mange timer jeg har i min kontrakt, hvordan skal jeg da forholde meg ovenfor arbeidsgiver, og hvilke krav har jeg til utbetaling av penger?

Dette har pågått i halvannet år. Jeg mener og ha lest i media om utbetaling av slike penger, hvorav jeg da kan kreve tilbakebetaling for timer man ikke har fått jobbe i henhold til kontrakt, tre år tilbake i tid. Stemmer dette?

Hvordan kan jeg stille et slikt krav frem for arbeidsgiver?
Hvilke rettigheter har jeg som ansatt i en såpass stor bedrift som dette er?

Hvor jeg jobber, vil jeg holde for meg selv, og de som vet det her på forumet vil jeg veldig gjerne skal holde det for seg.

Jeg er ingen advokat, og lovdata er en side jeg ikke klarer og finne frem på, så jeg er veldig grønn på ting som har med loven og gjøre.

All konstruktiv hjelp blir godt motatt, ettersom det er fler personer enn meg det er snakk om.

Mvh: MEG!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du ei 30% stilling skal du ha utbetalt for 30%, så fremt det ikkje var din feil at du ikkje jobba. Kjem du ein time for seint til ei vakt har du åpenbart ikkje krav på betaling for den timen. Er det derimot arbeidsgiver sin feil at du ikkje får jobba 30% skal du ha betalt for det.
pǝuddo
Trådstarter
Har 100% stillig, og jobber bortimot 70%.
Det står spesifisert med timer i kontrakt til 160,5 timer.
jobber 100 timer i mnd. kan jeg få utbetalt for de resterende 60 timene?
Sitat av juzz Vis innlegg
Har 100% stillig, og jobber bortimot 70%.
Det står spesifisert med timer i kontrakt til 160,5 timer.
jobber 100 timer i mnd. kan jeg få utbetalt for de resterende 60 timene?
Vis hele sitatet...
Høres ut som et merkelig systemet.
Du har kontraktsfestet 160 timer og jobber 100 timer?

Hva slags jobb er dette? 8-16 5 dager, butikkjobb med varierende arbeidstid eller skift ordning?

Har du aldri tatt opp problemstillingen på jobb? Gjelder dette andre også?
pǝuddo
Trådstarter
Det er skift ordning, og man skal ha 5 dager i uken med 7,5 timer hvert skift.
Dette er noe som da kun et fåtall av ansatte oppnår i løpet av en mnd.

Jeg er kontraktfestet på en 100% stilling som igjenspeiler 160-162,5 timer i mnd.
Ta kontakt med en fagorganisasjon. De kan hjelpe deg, ev. sette deg i kontakt med en av sine advokater som kan se på saken.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du ei 30% stilling skal du ha utbetalt for 30%, så fremt det ikkje var din feil at du ikkje jobba. Kjem du ein time for seint til ei vakt har du åpenbart ikkje krav på betaling for den timen. Er det derimot arbeidsgiver sin feil at du ikkje får jobba 30% skal du ha betalt for det.
Vis hele sitatet...
+1

Har ingen lovdata å vise til, tar utgangspunkt i det tidligere kollegaer har sagt etter diskusjoner med ledelsen. Får du ikke timene som du har krav på grunnet f.eks økonomi i bedriften skal du ble permitert fra 100% stilling til 70%(hvis det er det du jobber). Dette er noe som ikke koster bedriften noe da mellomlegget da blir betalt av NAV.(En viss prosentsats av det du skal ha pr time, husker ikke hvor mye)

Rett og slett sløvt av bedriften å ikke tenke på dette hvis du har tatt det opp tidligere.

Finn frem til riktige paragrafer i arbeidsmiljøloven og vis til dette neste gang du tar det opp. Kanskje det er mulighet for tilbakebetaling av tidligere mistet lønn.

Lykke til!
pǝuddo
Trådstarter
håper på å få tilbakebetaling av tideligere mistet lønn. Det hadde hjulpet min økonomi veldig mye.

Takker for hurtige svar, og skal ta kontakt med fagorganinsasjon.
Håper på å få en slutt på dette.
Sitat av juzz Vis innlegg
håper på å få tilbakebetaling av tideligere mistet lønn. Det hadde hjulpet min økonomi veldig mye.

Takker for hurtige svar, og skal ta kontakt med fagorganinsasjon.
Håper på å få en slutt på dette.
Vis hele sitatet...
Sjekket dette litt, og i henhold til avtalerett rundt lønn er det arbeidsgivers plikt å fylle de timene du er ansatt i. Selv om du har jobbet mindre skal du ha lønn etter avtale.

Det kan være enkelte forutsetninger eller andre avtaler som er gjort underveis som kan justere dette.

Men virker rart at dette skal gjelde mange, og at det ikke foreligger noen ting som tilsier mindre timer?
pǝuddo
Trådstarter
La meg se litt.

Vi har åpent 13 timer i døgnet.
Vi er 28 ansatte hvor de fleste er skoleelever og deltid.
fulltids ansatte er et team på 9 personer av de 28.
hvis 9 personer skal ha 8 timer, 5 ganger i uken så blir det 360 timer i uken, hvorav vi har åpentid på 91.
la oss da si at 3 personer av de ansatte på fulltid jobber under samme skift, så blir det 32 mannstimer som er veldig relevant på et tideligskift for oss (selv om dette ikke er halve realiteten).
Dette vil da si at vi kan selge vår produksjon for rundt 300-400,- i timen per mann, som er dårlig, med tanke på at vi skal ligge på et snitt på rundt 1000,-.

Noe som da kan tas i betraktning er da at man kan permitere som blir nevnt ovenfor, eller man kan velge å gi fyken til de som ikke er nødvendig for bedriften.
Det hele har endt med at 5 av 8 ledere har valgt og forlate bedriften, for og se hvordan de skal klare seg med et team som ikke er ferdig med opplæring, gjennomføring av pålagte kurs og gjennomføring av dette i praksis.
Jeg kan helt ærlig si at jeg ikke unner noen å jobbe hos denne arbeidsgiveren, ettersom ansatte ikke blir rettferdiggjort, ikke blir behandlet med respekt og heller ikke får betalt for en så god jobb som de dyktige gjør.

utifra regningen min, så skulle ikke det være noe problem med ferre folk, og heller ha litt mer timer til de som faktisk har krav på det!
Det er deltidsansatte som jobber opp mot 100 timer i mnd. hvor det står spesifisert i kontrakten at de ikke har krav på mer enn opp til 15 timer. dette synes jeg er uholdbart, og er noe som burde blitt gjort noe med etter utallige møter med arbeidsgiver.

når man da sitter og regner på dette, med en omsetning som er så høy som den er, og utgifter som gjenspeiler 8/10 deler, så blir det vanskelig og få ting til å gå rundt med så mange ansatte.

Heldigvis, i løpet av de siste to mnd, så har over halvparten av det "gamle" crewet sluttet.

DA! begynner sjefen og skjønne at, "oj! jeg trenger fler folk!".
dette ender med ansettelse av 11 personer, som krever mye tid og penger for å trene opp til vår standard, og gjør en middelmålig jobb.

Vi er underbetalt, og trenger de timene som går ann å få. Nå sitter jeg med tre jobber, og jobber fra 7 på morran, til klokka er 12 på natta. det er ikke noe jeg kan gjøre i det lange løp, og har besluttet for å si opp jobben min hos denne arbeidsgiveren.

Jeg slutter der den 1. nov, som ikke er lenge til i det hele tatt, men vil ha igjen for strevet mitt som en leder, iom at jeg har hatt en lederstilling siden bedriften var startet, og har bidratt med så mye som overhodet mulig, for at økonomi og produskjon skal fungerre så smertefritt som overhodet mulig.

Nå er jeg lei, og har sagt fra meg alt som har med plassen og gjøre. jeg må ha penger, og jeg må ha de pengene som jeg mener jeg har krav på NÅ!.

hva mener dere om dette? hva mer kan jeg gjøre? jeg har snakket med fagforeningen og nav om de vil komme og se over hva som faktisk foregår. i og med at de fleste er skoleelever, så burde de jo ikke jobbe så mye som de enkelte gjør, og heller konsentrere på skolen. det er i allefall min mening.
Jeg jobbet 60% som vekter en stund men jobbet 120% en mående og fikk da betalt etter dette. Neste mående var det ikke ferie lenger og jeg fikk 40% med jobb men som sjefen sa. Er min feil at vi ikke har hatt nok jobb til deg og det skal vi betale så du skal uansett ha betalt det som er kontraktsfestet per mående.
Dette har pågått i halvannet år? Nå vet ikke jeg hva du tjener i timen eller om du faktisk har hatt 60 timers tapt arbeidsfortjeneste hver mnd. GROVREGNET litt på dette...

La oss si du har ei timelønn på 220 kr timen, så ganger vi det med 60 og finner ut at du taper 13200 pr mnd. Så ganger vi månedlig tap med 18 mnd og kommer frem til at arbeidsgiver skylder deg 237.600,- + renter!

Jeg hadde engasjert advokat på dette her. Arbeidsgiver har faktisk skrevet under på en kontrakt som binder dem til å la deg jobbe et visst antall timer i mnd. Slik jeg ser det har de valgt å ikke la deg jobbe alle disse timene fordi det er billigere å ha studenter i jobb. Dette er et grovt avtale brudd og sender svært dårlige signaler til resten av samfunnet. Blir som at en butikk reduserer stillingen til de ansatte fordi det er polakker som kan gjøre jobben billigere.
pǝuddo
Trådstarter
vet ikke helt om jeg vil ha advokat inn i bildet, men om det er det som må til, så får jeg heller betale det det koster meg.
Ellers, så takker jeg corre, og mp34567 for informative svar. kp.

jeg skal få ta tak i dette her, men vil snakke med arbeidsgiver om dette først. arbeidsgiver har vært veldig forsiktig ved snakk om økonomi (noe som vi som ledere burde være stor del av) og blitt sinna om vi har spurt om relaterte spørsmål.

Hvordan kan jeg ta tak i dette uten tredjeparter til og begynne med?

forresten corre. jeg har lagt i ett snitt på ant timer på 96.
Sist endret av juzz; 28. oktober 2010 kl. 16:33.
Første steg snakk med sjefen.
Neste steg tillitsvalgt
Neste steg fagforening
Siste steg advokat
Det er ett par ting jeg ikke får til å stemme, du må hjelpe meg litt her.
Du sier at du jobber prosentvis, hva mener du med dette? For du sier også at du jobber 100% stilling.
Slik jeg ser det så jobber du fast fulltid som deltid:/

En annen ting er at hvis du jobber fulltid fast, så har du jo en grunnlønn. Det er denne du må se om du har fått.
pǝuddo
Trådstarter
i kontrakten jobber jeg fulltid fast, med en 100% stilling og skal ha betalt deretter.
I realiteten jogger jeg en 60-70% stilling, og får betalt for de timene som da er jobbet for.
prosentvis mener jeg at jeg skal jobbe 100%, slik som står i kontrakten at jeg SKAL jobbe.

har uansett sett meg lei på at dette er måten ting blir gjort på og har bestemt meg for å ta det med sjefen i første omgang, uten noen tredjeparter inn i bildet.

er det forresten noen som kan lete opp lover på lovdata for dette i AML?
Sist endret av juzz; 29. oktober 2010 kl. 02:42.
Har du grunnlønn?
Hvis du har så blir det jo avviket fra dette som blir erstatnings grunnlaget, pluss evt renter.
Du har jo faste timer ifølge arbeidskontrakten, da har du jo også en fastlønn. Eller?
Hvis det over stemmer, dreier det seg om kontraktsbrudd.

Så vi vet for lite om situasjonen for å kunne hjelpe egentlig. Hoved poenget her er jo, hvorfor utbetaler ikke arbeidsgiver pengene. Det er stor forskjell på om han/hun ikke vil eller kan. Og det er derfra du må ta det videre. Ta det opp på en saklig måte overfor arbeidsgiver og helst skriftlig samtidig.
Stegene deretter blir jo tillitsvalg og fagorganisasjon.

Du kan lese litt her om hvordan framsette økonomiske krav overfor arbeidsgiver.
Click here
Men dette er steget du tar istedet for advokat, samtidig som du er sikker i din sak.
pǝuddo
Trådstarter
Har ingen grunnlønn, men i og med at kontrakten spesifiserer timer jed skal ha i mnd, så går jeg ut i fra at jeg skal ligge på fast lønn.
hvorfor jeg ikke får pengene er vel fordi arbeidsgiver ikke klarer og gi alle mann nok timer, så det fyller ut kontrakten, og jeg vil ha melomlegget, som jeg har krav på å få.
Sitat av juzz Vis innlegg
Har ingen grunnlønn, men i og med at kontrakten spesifiserer timer jed skal ha i mnd, så går jeg ut i fra at jeg skal ligge på fast lønn.
hvorfor jeg ikke får pengene er vel fordi arbeidsgiver ikke klarer og gi alle mann nok timer, så det fyller ut kontrakten, og jeg vil ha melomlegget, som jeg har krav på å få.
Vis hele sitatet...
Dette går mer på avtalerett enn AML.
Bare vis til kontrakten hvor det står 100% stilling og at du ikke har fått det du har krav på.

Så må du nesten bare høre hva de har å si.
Du har en kontraktsfestet rett til å jobbe 100%, og det er da arbeidsgiver pliktig til å gi deg, eventuelt permittere eller si deg opp hvis det ikke er nok arbeid.

Men du må nesten høre med din arbeidsgiver på hva de har som motsvar.