Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1095
Hei, viften på min laptop (Hp Qompaq 8510p) bråker noe sykt.
Kan desverre ikke si annet en at jeg har standard viften. Jeg klarer ikke å finne ut av hva den heter...
Er det noen som vet hvordan man kan redusere viftestøyen?
fins mange programmer som kan styre hastighet på viften... FanSpeed eller noe
Takk! Skal prøve
SpeedFan, faktisk.
Tviler på at speedfan vil kunne styre en laptop vifte.
Til dags dato har jeg ennå ikke funnet et program som lar meg kontrollere viften på en bærbar.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Anbefaler deg å løfte opp tastaturet og blåse ut støv av viften fra den siden, eller du kan bestille en ny vifte på ebay e.l.

Evt kan du gjøre som late meg og klokke ned CPU'en på laptopen.
Fant problemet, et halvt tonn støv i vifta xD
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Og nå som du har funnet det, hvordan skal du løse det xD?
Burde man rense laptop vifter med trykkluft på boks? SPør her jeg
På en god del laptoper er det bare å ta av tastaturet og blåse som f inn i vifta (man ser den som regel når man tar av tastaturet) evt bruke støvsuger, vet ikke om vifta tar skade av det da
Hvordan løfter man av tastaturet på en HP? Lurt på det lenge!
Da må jeg gjøre det fortest mulig..
Laptopen min må stå med åpen lufting inn til vifta kontinuerlig!
Takker for en liten guide, om noen gidder..
Det er vanligvis 3-4 skruer på undersiden av laptopen som har et keyboard ikon ved siden av seg. Hvis det ikke er det, er det bare å gjette hvilke skruer det er. Når du har skrudd ut disse, kan du snu PC'en rundt igjen. Oppe på tastaturet, ved F-knappene, er det 4~ plastikkfester som du bare drar vannrett mot deg. Så er det bare å løfte av. Luft på boks funker fint til å blåse støvet ut, men personlig liker jeg å skru av hele viften og rense den nøye.
Jeg har ikke en HP, men har en Packard Bell, og antar at det er omtrent det samme. Hos meg sitter tastaturet litt løst oppe i venstre hjørne. Så det jeg gjorde var å løfte opp der og løfte videre mot høyre side.
Fungerte uten problemer, men nå er det ingen direkte vei til vifta for meg under tastaturet da, men fortsatt greit å få renska bort litt støv der og.
Bare satte støvsugeren inntil viften på bunnen jeg. FUnka fett det. Mye stillere nå
Da spinner du opp vifta, og kan ende med å ødelegge viftedrevet.
Har ødelagt en del vifter på denne måten.. du burde holdefast bladene med ett eller annet før du "støvsuger" den..

Bare et lite tips..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitter på en ASUS SL-50 serie og min PC bråker helt ekstremt nå. Det begynte vel for en mnd. siden og da har jeg hatt pc'en i 4-5 mnd. Sjekka vifta, den var ikke så ille. Den er også utrolig varm under.

What to do ? Kanskje jeg skulle klokka ned CPU'en litt ? Eventuelt hvordan går jeg frem..
Det har alltid funka for meg å støvsuge vifta hver gang det blir mye støv i den. Jeg bare passer på å ikke holde støvsugeren inntill vifta i lenger enn et sekund av gangen og kjører støvsugeren på lavt nivå. Har gjort det en del ganger og ikke hatt noen problemer ennå.