Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  478 47757
Skal ikke en dritt, siden jeg ikke er norsk statsborger.

Viva utlendingene!
Utdannet som Pioner befal ved daværende BSIN, overført til Jegertropp, var der først et år som sersjant, og så et år som fenrik, etter dette fikk jeg kontrakt med SVI for å videreutvikle Jegerkonseptet, og for å utdanne deler av KFOR og SFOR styrkene våre. Sluttet for 6 år siden. Ble forespurt om jeg ville reise til Afganistan 2 år etter for å drive Rek og sikring av området før Luftforsvaret gikk inn for å bygge flyplasser. Takket nei fordi jeg da var nygift. Angrer litt nå.
Hvis du var nygift er det vel ikke noe å angre på? Utenlandstjeneste må du få unnagjort før familien kommer ellers så blir det bare knot.
Snt nokk, har det nok bedre her med min bedre halvdel enn jeg ville hat i Taliban land
Skal møte opp på Rena leir 26.juli for rekruttn til HMKG.
Lurer på hvor mye fri jeg kan vente meg i garden, og om jeg må regne med at alt håret ryker?(er ganske kort på håret nå, men liker å kunne fikse d litt :P )
Kjipt hvis alt håret ryker og det er lite fri, særlig når jeg akkurat har skaffa meg dame som bor 1 time unna Oslo..
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av tore-
Ingen vekkerklokke? Da er det nesten slik at en mnd i forveien må du lage en rutine i livet ditt, legge deg presist da og da, og prøve å stå opp til rimelig ok tid, uten vekkerklokke. Eller? Eneste mulighet jeg ser å komme seg opp på en "lovlig" måte i MJK.
Vis hele sitatet...
alt jeg har er annenhåndsopplysninger jeg fikk av en jeg tjenestegjorde sammen med. Jeg ser ingen grunn til og ikke stole på opplysningene, men det er som sakt annenhåndsopplsyninger og ikke noe jeg har erfart selv.

I forsvaret handler veldig mye av og sammarbeide i grupper, og derfor er dette en veldig bra, om noe ekstrem, måte og og binde sammen et lag. Når man bare har 4-5 timer til rådighet for soving skal det god samarbeidsvilje til og få et godt vakt system. laget (eller rommet som det i realiteten var) måtte da sammerbeide om vaktholdet om natten. Forøvrig så hente det veldig ofte at det kom befal løpende inn mens de sov og ropte ALARM ALARM! OPPSTILLING OM 30 sekunder! Selvsagt kom ikke alle ut på 30sek og dermed var det venting i "frihvil". For dere som ikke har vært inne vil det si utgangsposisjon for pushups, altså pushup i øvre stilling. Det høres kanskje ikke så veldig tungt ut. men de første gangene man står 5min i frihvil er et helvete. (noe nesten alle som har vært på madla har erfart) Neste gang er man mer en behjelpelig med og jage ut de trege...

Man skylder også befalet på MJK øya push. Hvis du gjør noe du ikke har fått lov til eller de mener du har gjort noe slikt så blir du straffet med push. Tror det var snakk om 40 pump for hver meter du var fra ag'en.

De første som kommer tilbake til madla fra kurset ryker på sånne ting som og løpe fra ag'en når de skal ha morgen gym. Er du da 300m fra rommet ditt så skylder du plutselig det befalet som oppdaget deg 12000 pump. Det er selvsagt umulig og betale tilbake, og dermed gir dem seg.

nå rota jeg meg littegarande bort, men lar det stå siden det muligens er folk som skal til madla neste uke

Ingen vekkerklokke = En må være våken.

Siden jeg først er så godt igang kan jeg jo legge til at Robert som han heter gikk ned 7kg mens han var på opptaket og det var utelukkende muskler som forsvant. Så ja det lønner seg og ha et klart fokus.
Sist endret av sptz; 23. juli 2005 kl. 20:58.
Dere som kommer i garden og er fra oslo kan vente dere mye god perm, OM dere oppfører dere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Reiser til Heggelia Leir, Bardufoss den 1.september..
Sambandsbataljonen..
skrivende stund fullført 8 mnd av tjenesten på GSV...

Grensejeger.
2.bataljon, skjold. 30 august.
gønner på fallskjermjeger;D
Sitat av krembanan
gønner på fallskjermjeger;D
Vis hele sitatet...
Er ikke inntaket der over da? Vi på GSV fikk en stor gjeng som ikke klarte seg på fallskjermjeger-tjenesten...
Sitat av nicon
Reiser til Heggelia Leir, Bardufoss den 1.september..
Sambandsbataljonen..
Vis hele sitatet...
God tur da, var der i år jeg
Sitat av Spreedee
Er ikke inntaket der over da? Vi på GSV fikk en stor gjeng som ikke klarte seg på fallskjermjeger-tjenesten...
Vis hele sitatet...
snakker noen år fram i tid jeg da,heheh;D
Noen som skal til evig unge setermoen leir a? Alle dere som skal dit får ha et fint år her oppe!
Den 10. januar kl. 6.00 (eller var det 8.00? Dårlig start...) skal jeg møte på Madla. I marinen, der hvor alle menn er menn! Noen andre som skal dit på samme tid eller?

Har lest mye fint om marinen på madla, så jeg ser egentig litt frem til å avtjene verneplikten min.
Jeg skal til Setermoen i januar. Er innkalt til Panserbataljonen, og etter å ha leste en del om det så virker både stedet og avdelingen ganske greit.
Sitat av Skulleye
Jeg skal til Setermoen i januar. Er innkalt til Panserbataljonen, og etter å ha leste en del om det så virker både stedet og avdelingen ganske greit.
Vis hele sitatet...
Anbefaller PBN på det sterkeste, hvis du kommer i rett avd. Kanskje du kommer i min gamle?Esk 5? Den åpner jo nå rett etter nyttår.

Selv ville jeg aldri gått inn i Esk4 aka. Storm, tror det hadde blitt for seriøst for min del.
Takk for tipsene

Men dette er vel kanskje ikke noe man kan velge selv? Får bare håpe at jeg kommer i en bra avdeling.
Sitat av Skulleye
Takk for tipsene

Men dette er vel kanskje ikke noe man kan velge selv? Får bare håpe at jeg kommer i en bra avdeling.
Vis hele sitatet...
Fra første dag i militæret er det sånn at du nesten kan velge ESK selv, vet du hva du vil og hvilke ambisjoner du har så er befalet som oftest ikke så kjipe mot deg og sier "Jeg ser at du vil inn i ESK4, og vil prøve den og den troppen, men det driter jeg i, så jeg sender deg til ESK5..."
Ok. Så det eneste er at Esk4 burde jeg ikke velge? Eller mener du i tillegg at Esk5 er det beste valget? Hva betyr Esk forresten?
Tok bare eksempler her nå. Esk står for Eskvadron. Flere tropper utgjør en ESK, flere ESKer utgjør en bataljon, flere bataljoner utgjør en brigade. Hvis jeg ikke husker feil.

Ja vet, litt dårlig norsk her og der.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
sier bare garden jeg
søk stilling på gardeskolen, dritbra og jobbe der:P
jeg skal til madla 10. januar :P
Var på sesjon i mars og bestemte at jeg skulle innkalles om 3 år. Har i mellomtiden sluttet på VGS, og vurderer å søke meg inn. Er i dårlig form, og kan ikke stå på ski. Søkte meg til sambandet og hundetjenesten. Burde kanskje bytte til sjøforsvaret?:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Reiser 10`ende januar til Stavanger til luftforsvaret av alle ting, håper det blir lærerikt.
Tips:
- Søk deg til GSV.
- ikke gi opp de 6 første månedene i komp. GRKP/u.
- kom deg ut på grensa mot russland.
- få det feteste halvåret du noen gang vil oppleve.

Hvorfor velge GSV:
- Hæren er det beste kampvåpnet i det norske militæret.
- GSV er en prioritert avdeling. (dvs: du unngår de verste økonomikuttene)
- Garden handler bare om SLO. (sluttet orden (tramping i takt) (nei det er ikke morsomt).
- Beste befalene i Norge. (utenom utlandet, FSK, HJK, MJ).
- 1mnd rekrutt. (resten av garnisonene har 2-3mnd rekrutt-periode).
- Livet på grensa mot Russland er bygd på tillitt til deg som soldat, du slipper at befalet følger etter deg.
- Det kan gå opptil 2uker uten at du ser befal. (du slipper da å vaske, rè sengen +++)


GSV !! - http://www.mil.no/haren/gsv/

Savner det som faen.
- Garden handler bare om SLO. (sluttet orden (tramping i takt) (nei det er ikke morsomt).
Vis hele sitatet...
Din ignoranse er så åpenbar at det er helt flaut. Hvor i allverden har du dette i fra? Jeg var selv i HMKG og det handler langt i fra kun om SLO. Selv om det ikke er den avdelingen med mest felt i Norge, så er det faktisk en hel del av det óg. Tror vi endte på rundt 60-70 feltdøgn. Overraskende mye for en avdeling som kun handler om SLO, er det ikke? (Vi driver med andre ord ikke med SLO i felt)
Vel, det er vel kun jegertroppen som ikke driver primært med SLO ?!
Kp4, pioneer-troppen etc øver jo SLO nesten hver eneste dag?

eller er jeg nødt til å gjøre en edit her?
Rekrutt- og Gardeperioden består primært av SLO ja, men når man først er kommet inn i det så vil det ikke bli lagt like stor vekt på å holde på. Det var det i alle fall ikke for oss (Kp1, Støttetropp), hvor vi kjørte en del slo som forbereding når vi skulle på vakt eller ha noen form for parade.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Tja litt vennskaplig mobbing mellom grenene er vel bare sunt (ja SLO er døden)

Jeg har en del venner og bekjente som har vært i Garden og GSV. Garde folka sa de fikk veldig digg mat, mens GSV folka er igrunnen gjenomgående de som har vært mest fornøyd med tjenesten sin. Ja faktisk mange som savner det! GSV virker på meg som noe av det artigste du kan gjøre i hæren.

Til Tore-: Har du ikke glemt kompaniene? Flere tropper er da et kompani ikke en ESK? Mulig det er anderledes i hæren en i Sjøforsvaret.
Sitat av Bullfr0g
Vel, det er vel kun jegertroppen som ikke driver primært med SLO ?!
Kp4, pioneer-troppen etc øver jo SLO nesten hver eneste dag?

eller er jeg nødt til å gjøre en edit her?
Vis hele sitatet...

Jeg var i HMKG Kp4. Vi hadde omtrent ikke SLO i det hele tatt. Kun det grunnleggende for vaktskifte o.l.
Vi hadde vel omtrent 40 feltdøgn. Så det er ikke bare SLO i garden.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Sitat av spetznaz

Til Tore-: Har du ikke glemt kompaniene? Flere tropper er da et kompani ikke en ESK? Mulig det er anderledes i hæren en i Sjøforsvaret.
Vis hele sitatet...

I kavaleriet heter det Eskadron i stedet for Kompani, i artilleriet kalles det Batteri.
jeg sitter fortsatt med samme oppfatning som jeg hadde tidligere.
Det virker jo som om GSV driver med noe som faktisk ligner litt militært, fremfor hva f.eks HMKG driver med.
greit, både GSV og HMKG har et oppdrag å løse. Det er vel så vidt meg bekjent at begge avdelingene er på vakt med skarpeskudd. ?! Hvertfall på GSV.

Dessuten leser jeg at HMKG kun trener SLO som oppvarming før parader?! Det må jo være mer en god nok grunn for å ikke velge HMKG.

Når var du i kp4, nobels?
Men grunnen over alle grunner til å velge HMKG er at du blir i oslo og ikke på norges siste utpost
må mulig til et eller anna infanteri greier i stavanger eller jegerbataljonen i nord; har en bekjent som kom seg ut etter 16 timer, ska klare det på mindre
Sitat av Sigar
Men grunnen over alle grunner til å velge HMKG er at du blir i oslo og ikke på norges siste utpost
Vis hele sitatet...
No offence; men det må jo være en befrielse å komme seg ut av oslogryta ?!
Er jo kanskje fint å oppleve noe annet enn bare asfalt ?
Sitat av xsiv
Reiser 10`ende januar til Stavanger til luftforsvaret av alle ting, håper det blir lærerikt.
Vis hele sitatet...
da skal vi samme sted
Sitat av Bullfr0g
jeg sitter fortsatt med samme oppfatning som jeg hadde tidligere.
Det virker jo som om GSV driver med noe som faktisk ligner litt militært, fremfor hva f.eks HMKG driver med. ?
Vis hele sitatet...

Kan du forklare litt mer om hvorfor det virker som om GSV driver med noe som ligner "litt militært" fremfor det HMKG gjør?

edit: selv er jeg i garden nå, og har flere venner i GSV.

...og dessuten;
"- Garden handler bare om SLO. (sluttet orden (tramping i takt) (nei det er ikke morsomt)."

Den som har skrevet dette har tydeligvis IKKE vært i garden... Du burde vurdere dine kilders troverdighet først før du hopper til konklusjoner.
Sist endret av H3XV3CT0R; 3. januar 2006 kl. 18:36.
Sitat av Goberg
da skal vi samme sted
Vis hele sitatet...
fyr av en pm med mob nr ditt da, min typiske flaks er att jeg kommer i tropp med verdens mest sporty personer.
Noen som skal til madla (marinen) 9. januar?
12jan , sessvollmoen så videre til Skjold , Ingeniør våpnet
Jeg skal også i Luftforsvaret på Madla, men ikke før 21. mars.
madla er ikke det marinen da, kan si jeg husker at det er noe luftforsvar der. men men, jeg var på fregatt, der er det lite fysiske øvelser, MASSE god mat, man får masse tillegg på lønna, veldig sosialt og egen bar ombord! pluss man får reist litt rundt, jeg var i spania, frankrike, england, scotland, istambul++ hvis du skal på fregatt velger du Sonar forde de slipper unna det meste.
Sist endret av hairball; 4. januar 2006 kl. 09:36.
Sitat av FlogåFlyge
...og dessuten;
"- Garden handler bare om SLO. (sluttet orden (tramping i takt) (nei det er ikke morsomt)."

Den som har skrevet dette har tydeligvis IKKE vært i garden... Du burde vurdere dine kilders troverdighet først før du hopper til konklusjoner.
Vis hele sitatet...
Joda, kan jeg mer enn gjerne fortelle.
Hos grensevakten GSV driver et kompani med overvåkning av den norsk-russiskgrensen. dvs; kontenuerlig menn på vakt, i vakttårn langs grensa, egne utrykningsstyrker og patruljer.
Resten av garnisonen arbeider for at oppdraget langs grensa fungerer best mulig;
- verksted, provianten, vakt og sikring, utdanning etc.
Hver dag partuljerer patruljer områdene som er i deres ansvarsområde.
Hele tiden på vakt med skarpe skudd. man vokter sitt eget land for inntrengere ifa ulovlig asyl etc fra østen, og spesielt Russland.

Kontra til dette er å gå vakt frem og tilbake på slottet. (jmf HMKG). Her kommer det alltid turister som vil fotografere, filme etc.
Derfor mener jeg at HMKG vektlegger SLO mye mer enn hva GSV gjør.
Det er jo kjent innen alle grener i forsvaret at opptreden blandt sivilister skal være så perfekt som mulig.

Hos Grensevakten GSV er det skjeldent parader, oppstilliger, etc. Her vektlegges den operative driften av oppdraget som er gitt fra LDKN(Landsdels Kommando Nord-Norge), Regjeringen og stortinget.
Vi løser oppdrag med skarpe skudd (80stk sådan), vi kjører vannjet båter på ei elv, vi kjører snøscootere om vinteren og sekshjulinger på sommeren.

Før eventuelle gardister blir forbanna: JA JEG VET DET FLERE KOMPANI I HMKG, MEN FELLES FOR ALLE DISSE KOMPANIENE ER AT SLO'EN SKAL VÆRE SÅ BRA SOM MULIG, FORDI SIVILISTER SKAL FÅ ET BRA INNTRYKK!

GSV er derfor mer "militært" enn hva HMKG er.
Personlig mening.

Brief slutt.
Sist endret av Bullfr0g; 5. januar 2006 kl. 15:01.
bullfr0g: Har et par kompiser som er der oppe nå. Ene heter Hanstad, går UB og de to andre er menige som server kongen og fedrelandet
Jeg har desverre dimma
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av awt
Jeg skal også i Luftforsvaret på Madla, men ikke før 21. mars.
Vis hele sitatet...
Ditt skal jeg også den 21. mars.
Kommer til og søke opptak til Marinejegerkurset...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Drar denne opp igjen jeg. Skal inn til Ørland 31. juli, luftvernsartilleribataljonen. Noen andre som har fått innkallelse?

Edit: Fant denne: Innrykksplan 2006
Sist endret av Tadkom; 2. mai 2006 kl. 12:30.