Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2352
Jeg filosoferer om hvordan i fremtiden selvstyrte biler vil være sikrere enn et menneske som kjører bil idag. Der kom jeg frem til konklusjonen fordi mennesker er svært sårbare for å bli distrahert og ufokusert av alt mulig.

Egentlig så tenkte jeg først på hvordan en kan være rusa og fortsatt være like mobil som en edru person. Buss er et alternativ, men all slikt transport er mye mindre mobilt enn eget kjøretøy. Dermed kom jeg frem til at i fremtiden vil sikkert selvstyrte biler være så godt utviklet at dem kan bringe deg hvor enn du vil, uten at du trenger å tenke på å styre, og at de vil ha langt færre ulykker enn menneskestyrte kjøretøy.

Og så kom jeg til å tenke på hvordan et edru menneske er bak rattet..hvor lett distrahert man blir,, ukonsentrert, miste fokus og hvordan man tar risikoer.

Av rusmidler tenker jeg hvordan det faktisk kan gjøre en til en tryggere sjåfør ved måten det påvirker fokuset og ens tanker og viljer.

Noen som føler de selv kjører bedre på visse rusmidler?
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen egen erfaring men satt på med en som mente han konsentrerte mye bedre av ritalin og amfetamin og jeg har kjørt med både drita folk og skække folk dagen etter exstacy trip, men har aldri følt meg så utrygg som med han på amf. Skulle tro han kjørte rally i gamehall eller på data, seriøst så uforsvarlig kjøring at jeg tenkte han var psykopat. Det er mulig han var også. Ikke at det gikk så fort men han hadde null kontroll på bilen og sa woooh woow hele tiden fordi "dette var den sykeste veien han hadde opplevd" (helt vanlig vei og vinterføre, men han var pumpa full av adrenalin og what not av de drogene han hadde tatt som han mente gjorde han våken og konsa). Greide ikke stole en dritt på den karen seinere og burde insistert på at han parkerte bilen for hadde det komt biler på veien (natta) hadde det lett kunnet skje en jævlig stygg dødsulykke
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dog oppfordrer jeg ingen til å kjøre når man er beruset, uansett.
Men skulle det ha vært noe tenker jeg amfetamin.
Jeg blir mer fokusert på det iallefall.. men kan være at jeg bare tror det selv da fordi jeg faktisk er påvirket
amfetamin i kontrollerte små doser. blir forsåvidt brukt av jagerflypiloter i det amerikanske militæret:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7661838

men pls ikke prøv dette selv. amf kjøpt på gata vil være umulig å dosere riktig da du ikke vet hvor rent det er, og i tillegg kan det være blandet med andre ting.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
amfetamin i kontrollerte små doser. blir forsåvidt brukt av jagerflypiloter i det amerikanske militæret:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7661838

men pls ikke prøv dette selv. amf kjøpt på gata vil være umulig å dosere riktig da du ikke vet hvor rent det er, og i tillegg kan det være blandet med andre ting.
Vis hele sitatet...
Modafinil er det vel de bruker
Mener å ha lest at det er det franske militæret som utviklet med modafinil, men at amfetamin brukes av soldater har vært helt standard så lenge disse substansene har vært på markedet.

Se for eksempel Hitlers Rus av Norman Ohler for en oversikt over tysk bruk under andre verdenskrig.
Sist endret av Marlboro666; 24. september 2019 kl. 04:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje for en liten stund gjør det at du blir mindre affisert av påvirkninger, men når rusen gir seg, må hodet bruke ekstra energi på å takle nedturen, og da mister du like mye fokus som du hentet inn da du var på virket. Så hvis sjansen for å bli påvirket gikk fra 10% til 5% i 1 time ved bruk, så øker den fra 10% til 15% når det gir seg. Og bruker du mer, så blir du bare mer og mer sliten. Man får aldri noe gratis.

Det betyr kanskje også at andre tanker lettere får innspill, musikken nyter man litt mer, man kan bli lettere distrahert på andre måter. Hvis man får en opprørende melding på telefonen (man helst ikke skal lese, men likevel), eller bare tenker på noe opprørende, så kan amfetaminen gjøre at man reagerer sterkere på dette, og da tas fokuset vekk fra kjøringen i større grad.

Kan være mange psykologiske fallgruver ved bruk av rusmidler. Men hva vet vel jeg, er ikke utdannet. Kan hende det er gull verdt. Det var jo i avisen og på tv-program for ca et år siden, at både piloter og leger bruker rusmidler for å "skjerpe" konsentrasjonen, og det styrter sjelden fly i øst og vest. Men om pasienter har blitt feilbehandlet pga overarbeidede leger, er mer vanskelig å avdekke da.

Enten går det bra, eller så går det ikke bra. Kræsjer man i ruspåvirket tilstand, kan det hende forsikringsselskapet ikke vil betale, så da står man i det. Skader man noen andre i tillegg da, så er man gjeldsslave for livet, fordi man ville "konsentrere seg litt bedre".
Jeg ville ikke tatt sjansen for å si det sånn. Små doser med dexamfetamin eller modafinil som nevnt over brukes i noen land militært, men da handler det om våkenhet/konsentrasjon i militære operasjoner.

Jeg kjører bedre på dexamfetamin enn uten, men det er pga ADD som gjør meg mindre oppmerksom i trafikken.
Jeg prøvde å finne en oversikt som var laget av myndighetene med tanke på ADHD, medisinering og førerkort, men fant den ikke i farten.

Så vidt jeg husker så viste oppsummeringen av forskningen at store doser amfetamin gjør deg til en dårligere sjåfør, uansett. Mindre/terapeutiske doser hos "friske" mennesker gav ikke noen klar effekt, men om det var noen så var den svakt positiv. Hos søvndepriverte var imidlertid effekten av de samme terapeutiske dosene klart positive.

Skal se om jeg finner den artikkelen etterhvert.
Sist endret av lidran; 24. september 2019 kl. 13:43.
Flowstate, ingenting trumfer det. Det er en grunn til at en profesjonell sjåfør ikke trenger å dope seg for forbedret prestasjon, det går isåfall på bekostning av andre viktige funksjoner.

Det ble litt Jedi pjatt men, og jeg skjønner jo at TS her ikke snakker om å kjøre Formel1 ol. Så essensielt vil jeg vel bare si, kjør rusfritt
Min bror kjører bedre på rivotril som han tar pga epilepsien sin (med tillatelse), men han mener det selv er fordi han slipper å bekymre seg for et anfall mens han kjører. Om noen blir bedre av å kjøre ruset er nok situasjonsbetinget, og generelt sett er det best å være rusfri. Kanskje koffein har noe for seg?
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
amfetamin i kontrollerte små doser. blir forsåvidt brukt av jagerflypiloter i det amerikanske militæret:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7661838
Vis hele sitatet...
Blir også brukt av vanlige piloter, båtkapteiner og selv inne på stortinget her i Norge med mer.

https://www.viafree.no/programmer/do...a-dop/sesong-1
Absolutt en dokumentarserie som er verdt å sjekke ut.
Det blir helt feil og si, at piloter og kapteiner i forsvaret bruker amfetamin, slik det fremstilles her! Jeg har heller aldri sett noe, som peker mot at en blir bedre pilot med noe slikt innenbords.

Men forsvaret har amfetamin, til pilotene o.l., ja. Jeg har selv vært med på opptelling og datosjekking av slike ampuller. Men dette er kun aktuelt i bruk under krig. Det er heller da ikke aktuelt å bruke ved et tokt som varer noen timer. Dette er til piloter o.l., som skal kjøre kamp- eller bombetokt(er) som gjerne varer i flere døgn. Altså piloten er mye mere skikket til å føre flyet nykter. Men en amfetamindopet pilot er allikevel bedre pilot, enn en nykter en som ikke har sovet på 24 timer eller mer. Altså det er til bruk til slike langvarige tokter, eller at må kjøre mange tokter over flere dager uten søvn. Dette er det den militære amfetaminen er til. Det er ikke en gang aktuelt å dra den frem i fredstid, utenom opptelling og datosjekking en gang i året.
*Jeg har ingen planer om å kjøre rusa altså, synes kun det var interessant å tenke på.*
Dextroamfetamin og dextrometamfetamin vil gjøre en bedre til alt i riktige doser. Det er vanskelig å finne akkrediterte forskningsrapporter på slikt da det går mot samfunnsdogmen at alt dop er dårlig ved mindre det brukes som medisin, men det er sånn det er.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det blir helt feil og si, at piloter og kapteiner i forsvaret bruker amfetamin, slik det fremstilles her! Jeg har heller aldri sett noe, som peker mot at en blir bedre pilot med noe slikt innenbords.

Men forsvaret har amfetamin, til pilotene o.l., ja. Jeg har selv vært med på opptelling og datosjekking av slike ampuller. Men dette er kun aktuelt i bruk under krig. Det er heller da ikke aktuelt å bruke ved et tokt som varer noen timer. Dette er til piloter o.l., som skal kjøre kamp- eller bombetokt(er) som gjerne varer i flere døgn. Altså piloten er mye mere skikket til å føre flyet nykter. Men en amfetamindopet pilot er allikevel bedre pilot, enn en nykter en som ikke har sovet på 24 timer eller mer. Altså det er til bruk til slike langvarige tokter, eller at må kjøre mange tokter over flere dager uten søvn. Dette er det den militære amfetaminen er til. Det er ikke en gang aktuelt å dra den frem i fredstid, utenom opptelling og datosjekking en gang i året.
Vis hele sitatet...
Brukes det aldri under treningsituasjoner?
Tenker da at det vil jo kanskje være en fordel å vite at pilotene kjenner til følelsen av å fly påvirket og at de håndterer det greit.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Brukes det aldri under treningsituasjoner?
Tenker da at det vil jo kanskje være en fordel å vite at pilotene kjenner til følelsen av å fly påvirket og at de håndterer det greit.
Vis hele sitatet...
Dosene det er snakk om er svært lave, 5mg med dexamfetaminsulfat, langt under det man bruker ved f.eks ADHD og narkolepsi, svært langt under rusdose. Om man i det hele tatt kjenner seg påvirket kan diskutetes, mulig noen få gjør det, men økt våkenhet er intensjonen. Omregna til andre medisinske sentralstimulerende med tanke på kognitive/evt rusgivende effekter snakker vi om ca 8mg racemisk amfetamin/helt ren "gatespeed", 15mg IR ritalin eller 20mg elvanse.
Meta eller vanlig amfetamin i rett dosering, muligtvis.
Mest trolig ikke.