Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2664
Hei igjen gamle freakere, lenge siden sist!

Jeg henvender meg til forumets mange kloke hoder i søken på en forklaring jeg selv ikke kan komme med.

Som vi alle vet er det stor oppstand i disse dager rundt flyktninger, asylpolitikk og konsekvensen dette har på nasjonen, meningene er delte. Det er mye snakk om hvor mye flyktningene koster oss, hvor dyrt det er å ha de boende på høyfjellshotell, osv.

Jeg sitter igjen med noen spørsmål. Hvor går disse pengene? Går de ikke til syvende og sist ut til lønninger? Ut i lommene på de som vasker hotellene, sosionomene som tar i mot flyktningene, buss- og drosjesjåførene som frakter de ditt de skal? Noe går helt sikkert til de som eier eiendommene og drifter foretakene også. Alle disse personene skatter av lønningene sine og betaler moms på alt de kjøper, hvilket betyr at rundt 50% går tilbake til staten? Resten går til butikker, banker og andre foretak som bruker det til å betale ut lønninger som det igjen blir betalt skatt av. Det virker for meg som om en stor del av disse kostnadene til syvende og sist ender opp i statskassen igjen?

Er den økonomiske belastningen reel eller er det en illusjon? Kan noen med større innsikt i økonomi forklare dette for meg? Jeg synes heller det ser ut som innvandringen av asylsøkere skaper arbeidsplasser og setter penger i sirkulasjon enn at skaper en kostnad vi ikke kan leve med. Det er jo ikke slik at pengene forsvinner ned i et sluk og aldri ser dagens lys igjen?

Sist endret av gulunderstrek; 22. november 2015 kl. 12:41.
Sirkulasjon, ja. Men unødvendig.
De pengene hadde skapt like mye vekst dersom de ble puttet rett inn i andre ting.
Kunne f.eks. tatt hele summen og øremerket den for å opprette skikkelige donoravdelinger på sykehus,
bygge flere pleiehjem for eldre, forbedret udatert infrastruktur i distriktene eller bare gitt kommunene en liten budsjettsbonus å leke seg med. Forskjellen et at da hadde 0% gått i lomma på folk som mange ikke lenger er så veldig villige til å gi betingelsesløs hjelp.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Er den økonomiske belastningen reel eller er det en illusjon? Kan noen med større innsikt i økonomi forklare dette for meg? Jeg synes heller det ser ut som innvandringen av asylsøkere skaper arbeidsplasser og setter penger i sirkulasjon enn at skaper en kostnad vi ikke kan leve med. Det er jo ikke slik at pengene forsvinner ned i et sluk og aldri ser dagens lys igjen?

Vis hele sitatet...
Den økonomiske belastningen er veldig todelt sånn jeg ser det: Kostnadene med å ta imot innvandrere, og de løpende kostnadene ved å ha mange innvandrere i landet.

Det er dessverre slik at integreringen i Norge er under middels, og dermed er det få asylsøkere som kommer seg ut i arbeid, og mange av de belaster dermed NAV. Hvis EN person går på NAV, så blir det en person til samfunnet som helhet må forsørge, og følgelig bittelitt mindre til oss andre.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Den økonomiske belastningen er veldig todelt sånn jeg ser det: Kostnadene med å ta imot innvandrere, og de løpende kostnadene ved å ha mange innvandrere i landet.

Det er dessverre slik at integreringen i Norge er under middels, og dermed er det få asylsøkere som kommer seg ut i arbeid, og mange av de belaster dermed NAV. Hvis EN person går på NAV, så blir det en person til samfunnet som helhet må forsørge, og følgelig bittelitt mindre til oss andre.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så sikker på dette!..

Hos den totale befolkningen er 68,5 % i arbeid
Hos etniske norske er tallet 69,4 % i arbeid
Hos etniske innvandrere er tallet 63,4 % i arbeid
Hos etniske innvandrere fra Asia er tallet 56,0 % i arbeid
Hos etniske innvandrere fra Afrika er tallet 42,0 % i arbeid

Noe som utgjør 10,4 %-poeng når det gjelder innvandrere fra Asia. Og hadde arbeidsgivere også giddet, og ta med flere med navn som Mustafa, Muhamed, Abula osv. osv. inn til arbeidsintervju. Så tror jeg, at tallet hadde vært en god del høyere!

Kilde: https://www.ssb.no/innvregsys/
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg er ikke så sikker på dette!..

Hos den totale befolkningen er 68,5 % i arbeid
Hos etniske norske er tallet 69,4 % i arbeid
Hos etniske innvandrere er tallet 63,4 % i arbeid
Hos etniske innvandrere fra Asia er tallet 56,0 % i arbeid
Hos etniske innvandrere fra Afrika er tallet 42,0 % i arbeid

Noe som utgjør 10,4 %-poeng når det gjelder innvandrere fra Asia. Og hadde arbeidsgivere også giddet, og ta med flere med navn som Mustafa, Muhamed, Abula osv. osv. inn til arbeidsintervju. Så tror jeg, at tallet hadde vært en god del høyere!

Kilde: https://www.ssb.no/innvregsys/
Vis hele sitatet...
Vel, du viser jo til kilder som underbygger min påstand, så jeg står på mitt jeg. Skulle selvfølgelig ønske at det var flere innvandrere i arbeid jeg og, men faktum er annerledes. Det kan også nevnes at antall innvandrere i arbeid øker jo lengre de er i Norge, så blant etniske innvandrere er det flere pakistanere i arbeid enn syrere. Dette siden de tradisjonelt sett har vært i Norge lengre.
Sannsynligvis vil det være en veldig lav andel syrere o.l. i arbeid de nærmeste årene.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Vel, du viser jo til kilder som underbygger min påstand, så jeg står på mitt jeg. Skulle selvfølgelig ønske at det var flere innvandrere i arbeid jeg og, men faktum er annerledes. Det kan også nevnes at antall innvandrere i arbeid øker jo lengre de er i Norge, så blant etniske innvandrere er det flere pakistanere i arbeid enn syrere. Dette siden de tradisjonelt sett har vært i Norge lengre.
Sannsynligvis vil det være en veldig lav andel syrere o.l. i arbeid de nærmeste årene.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, når det er en forskjell på 10,4 prosentpoeng, så sier det at integreringen egentlig er ganske så vellykket. Eller?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Egentlig ikke, når det er en forskjell på 10,4 prosentpoeng, så sier det at integreringen egentlig er ganske så vellykket. Eller?
Vis hele sitatet...
10,4 er fortsatt mye, men det største problemet er at enkelte innvandrergrupper (f.eks. somaliere) er ekstremt overrepresentert i forhold til lave sysselsettingstall.
For at en slik debatt skal være god, er det vesentlig at man tydelig forstår forskjellene på FN-flyktning, asylsøker og innvandrer. En asylsøker som får sin søknad godkjent, vil få veldig mye av den samme status som en FN-flyktning. En innvandrer vil stort sett komme fordi den ønsker seg arbeid, og flykter i så måte ikke ifra noen akutt fare.

I det siste har det vært en stor økning i såkalt "grunnløse" asylsøkere. Men her er det tatt politiske grep for å løse utfordringene. Det som er veldig synd er at enkelte FRP-politikere med sin hat-retorikk har fått generalisert alle asylsøkere slik som dette. Når man nå har lagt seg på tilsvarende nivå som Sverige og Danmark, vil nok dette gå seg til. De som fortsatt rømmer fra krig og forfølgelse har like mye krav på beskyttelse.

Pengene blir jo ikke borte. Staten lesser i disse dager ut store summer, hvor ganske mye kommer tilbake igjen i form av moms, skatter og avgifter. Desverre virker det som mye av denne "subsidieringa" kommer i områder der det i utgangspunktet er ganske greit. Ikke i de områdene der Norge hadde trengt det som mest (slik som Rogaland).
Sist endret av Svartedauden; 22. november 2015 kl. 16:35.
Pengene blir ikke borte skrives det... Vel, enorme summer sendes ut av landet hele tiden til folk som bor i Afrika og Midtøsten. Enda større summer sendes rett i lommene på de som drifter disse asylmottakene.

Og til deg som skrev lengre opp at innvandrere er så flinke til å jobbe: det er stor forskjell på en arbeidsinnvandrer fra Tyskland og en innvandrere fra Syria altså! Folk fra Afrika og Midtøsten jobber mye sjeldnere enn folk fra Europa. Les din egen lenke du!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Egentlig ikke, når det er en forskjell på 10,4 prosentpoeng, så sier det at integreringen egentlig er ganske så vellykket. Eller?
Vis hele sitatet...
10,4% er definitivt bekreftelse på at innvandrere er statistisk mer signifikante til å havne på NAV etc.

Husk at disse tallene også inkluderer godt integrerte nasjoner som Pakistan og India. Spørsmålet her er hvor mye Syria-flyktningene vil koste, og jeg føler meg særdeles sikker på at disse kommer til å over-representeres på NAV. Om 10-20 år derimot er det godt mulig at de blir vellykket integrerte å en like stor del av det norske samfunnet som Indere og Pakistanere.

Men på kort sikt, kommer de garantert til å bli overrepresentert på NAV og følgelig koste Norge noen kroner. Så kan man heller diskutere hvorvidt man mener dette er bra eller ei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Pengene blir ikke borte skrives det... Vel, enorme summer sendes ut av landet hele tiden til folk som bor i Afrika og Midtøsten.
Vis hele sitatet...
Kor enorme summer er det snakk om?
https://www.ssb.no/bank-og-finansmar...r-til-familien seier 0.7-5.4 milliarder, og det er trassalt småsummer som vert sendt ut av landet. I tillegg er antakeleg den typen bistand svært nyttig for å forhindre at fleire kjem, fordi det trass alt gjer familien i stand til å overeleve betre i heimlandet.
(Advarsel: Langt innlegg)

For å ha det sagt først; Har ingen økonomisk utdannelse, bare mine tanker.

Veldig interessant og velformulert spørsmål, gulunderstrek. Her prøver jeg å tenke litt på hele samfunnet, ikke bare asylsøkere, men det er en god innledningsvinkel.

1: Jeg har en grunnleggende tro på at hvis alle hadde lært i skolen fra tidlig av hvordan alt reellt og faktisk hang sammen økonomisk, og om sosial- og personlig psykologi, så hadde alt blitt så mye bedre for alle. Det hadde blitt mindre sykemeldinger, bedre miljø på arbeidsplassene, og samfunnet hadde gått bedre. Og jeg har en liten djevel i meg når jeg tenker på hvor mye informasjon staten og media holder tilbake fra den store folkemengden, jeg lurer på hvorfor - jeg tror det er en sterk regulering av hva slags informasjon som kommer ut i mediene, fordi det er et ønske om å kontrollere folkemengdene. Men dèt tror jeg er en selvødeleggende tankegang. Det er ikke bærekraftig i lengden.

2: Har også en sterk tro på at dette skaper svært mye unødig stress i arbeidslivet. Hvis alle hadde samarbeidet om å tjene penger, i stedet for å konkurrere hverandre ut, så blir det plass til alle. Hvis alle jobber 50% saktere, så kan 100% flere få jobb, og naturressursene varer lenger. Vi har så utrolig mye mer enn vi trenger, søppelbergene vokser, (kjede)restauranter kaster mengder av maten de ikke får brukt. Kapitalisme er aldri bærekraftig for noe. Jeg har en tro på at det er -noen få- som forstår disse tingene, og det er -de- individene som klarer å skape de mest bærekraftige arbeidsplassene, og de arbeidsplassene med best miljø, fordi målet er ikke å konkurrere ut alle andre, men å skape en følelse av trygghet og bærekraftighet. Da yter folk bedre og man -vil- møte opp på jobben, fordi man ikke presses til det ytterste hver dag.

3: Økonomi og lett psykologi burde vært lært om i skolene - vi læres for det meste opp til å bli roboter og apekatter (satt på spissen), gjøre oppgaver, ikke tenke selv. Vi skal bare følge reglene, ellers blir vi stemplet som mistilpasset og sykeliggjort på alle mulige måter. Klart, vi må lære å lese, skrive, regne og oppføre oss blant folk, men dette behøver ikke å ta 13 år. Det er mye unødvendig lærdom som kunne blitt brukt bedre. Ja, det er viktig å lære litt om historie, men jeg mener det kunne vært spesialisert for de som hadde interesse for det, fra mye tidligere av. Det er svært mye talent som går til grunne fordi det kveles i lange timer av kjedsomhet. Alle har hørt historien; "Den som stirrer ut av vinduet er mistilpasset", eller noe i den duren. Jeg undres mye over hvorfor samfunnet er lagt opp sånn som det er, og hvordan det blir i fremtiden.

4: Informasjonen vi får i media og skolen (staten) er etter min mening svært misvisende, og all økonomisk lærdom er det vi lærer av foreldre: Jobb hardt, spar og knip på penger, gå igjennom ild og vann for å tjene penger, behold jobben selv om det omtrent tar knekken på deg. Å tenke litt utenfor boksen blir møtt med stor skepsis. Vi skal slåss for hver smule. For meg er mange jobber kun lagt opp til at vi bare skal ha et tidsfordriv, som ikke fører til noe annet enn å betale skatt, hvor forskjellen på om man jobber eller får uføretrygd er ørsmå.

5: Dette tror jeg er skapt av staten (blant annet igjennom media, men spesielt i skolene) i form av indoktrinerte normer og regler, hvor man spiller på menneskets grunnleggende behov og vaner. Man skaper en følelse av knapphet, sånn at folk skal ha mistillit til hverandre og yte 150%. Dette er nok en gang for meg en selvødeleggende tankegang. Hvorfor ikke gi folk all den informasjonen? Er det for å holde populasjonsveksten i sjakk, sånn at det ikke blir overbefolkning? At kun "de sterkeste" skal overleve? Vil ikke det ende i despotisme?

6: Hvem er det som lærer oss opp til at det er sånn det burde være? Hvem er det som sitter og bestemmer og tviholder på at samfunnet skal være lagt opp sånn som det er i dag? Hvor stor er den gruppen?

7: Hvilke regler ligger til bunn når banker skal printe ut mer penger? Det samme lurer jeg på når de skal destruere penger? Hvem eller hvor mange er det som til syvende og sist kontrollerer hele markedet?

8: Når et individ starter en bedrift, så skal de tjene penger. Disse pengene kan komme fra det private markedet, det offentlige, fra innland eller utlandet. Hvis de kommer fra det offentlige, så betyr det at det er staten (våre skattepenger) som betaler. Jeg husker en artikkel fra e24 hvor -to- menn alene hadde startet en bedrift, hvor de tjente *hundrevis av millioner* på å ta betalt for å forenkle søknadsprosesser for individer og bedrifter som var i en eller annen kontakt for staten (mener sterkt det var sånn). Så leste jeg en kommentar i kommentarfeltet som traff meg: "De har kjent lukten av penger, og følgt den".

Er det så enkelt for alle å bli rike? Kan alle bare lære å "følge lukten av penger", og deretter "håve inn millioner"?

9: Et samfunn trenger alt grunnleggende, som mat, husly (håndtverkere), dagligvare- klær- og "altmulig"butikker. Alt utover dette blir mer eller mindre overfladisk og er mer sårbart og mottakelig for svingninger i det økonomiske (globale) markedet, Norge er så vidt jeg vet ganske åpen for handel med andre land.

10: Derfor lurer jeg på det samme som trådstarter: Når et nytt menneske kommer inn i den økonomiske samfunnsmodellen, når alt det grunnleggende er på plass - selv om dette individet ikke jobber - blir det ikke bare da et nytt verdiskapende ledd av en stor "kjede"? Så lenge pengene brukes på de nyttige tingene, så ser ikke jeg problemet med dette. Det eneste som burde ligge til grunn for en jobb, er livsgleden det fører med seg, ikke pengene.

11: Spiller det egentlig noen rolle om folk får ytelser som uføretrygd, aap, arbeidsledighetstrygd og diverse, så lenge det er nok folk som vil ta de grunnleggende jobbene? Samfunnet går jo rundt, og penger bare sirkulerer tilbake til staten som gulunderstrek skriver, før eller siden? Det eneste som kan skape problemer for dette, så langt jeg kan se, er om folk bruker pengene de har etter skatt til å sende til utlandet, og deretter brukes til kriminell aktivitet. Dette bør det være ekstremt streng kontroll med. Men så igjen, så kan (og det gjør de vel) bare bankene printe ut mer penger? Og de destruerer de igjen når det blir "overflod" av penger igjen?

12: Informasjonen vi får i media og skolen (staten) er etter min mening svært misvisende, og all økonomisk lærdom er det vi lærer av foreldre: Jobb hardt, spar penger, gå igjennom ild og vann for å tjene penger, behold jobben selv om det omtrent tar knekken på deg og du er omringet av psykopater. Vi skal slåss for hver smule. For meg er mange jobber kun lagt opp til at vi bare skal ha et tidsfordriv, som ikke fører til noe annet enn å betale skatt, hvor forskjellen på om jobben eksisterte eller ikke er ørsmå.

13: Jeg mener at det som kan undergrave et samfunn, er når folk mister troen på og forståelsen for hvordan det økonomiske henger sammen, og folk begynner å gjøre opprør fordi de ikke ser hvordan framtiden blir. Det er jo rent på grunn av at denne informasjonen tilbakeholdes, og vi "styres" dit staten vil at vi skal. Her mener jeg mye av det grunnleggende for psykologiske problemer oppstår, og det er et overgrep at ikke vi lærer om disse tingene i barne- og ungdomsskolene. Det skaper mye harme. Et eksempel er hvordan mediene nå går ut og skaper så mye dramatiske overskrifter om at det vil bli en STOOOR mangel på sykepleiere og håndtverkere i fremtiden.

Da lurer jeg på: Hvorfor er det da så stor konkurranse om arbeidsplassene? Hvorfor er det så mye vikariater i sykepleien, så mange som blir utslitte og sykemeldte? Hvorfor reguleres ikke det svarte håndtverksmarkedet mye sterkere sånn at flere blir motivert til å jobbe med det og tilliten fra kjøpere økes? Det er jo av og til artikler hvor håndtverkere selv klager på at det er omtrent umulig å drive, fordi det er så mye svart arbeid. Men det gjøres lite. Dette skaper jo mistillit til bransjen. Og samtidig maser staten og media om at det vil bli mangel på håndtverkere i fremtiden? Hva er egentlig sannheten?

I alle jobber jeg har hatt i livet mitt (butikk, lager, trucksjåfør, selger, håndtverker), så har det -alltid- stått 10 eller flere klare til å ta jobben min. Jeg tror dette gjelder for de aller fleste, bortsett fra svært krevende stillinger. Hvorfor går da staten ut og legger skylda på de arbeidsledige? Hvorfor ikke endre utdanningsløpet i barne- og ungdomsskolen, sånn at individer læres opp til å -skape- arbeidsplasser, og ikke bare jobbe for andre og slåss for jobbene? Det må da være mer hensiktsmessig og skånsomt å gjøre det på den måten?

Disse tankene skremmer meg litt, for det leder meg til å tenke at staten mener det er for mange av oss, og det er ikke plass til alle.

14: Jeg har en sterk tro på og følelse av at dette kommer til å forandre seg i fremtiden, siden vi lever i informasjonsalderen. Mennesker kommer til å lære hvordan alt henger sammen, og alt vil derfor balansere seg ut mer, både økonomisk, spirituelt, emosjonelt, og psykologisk. Et ordtak jeg lærte i et spill beskriver alt dette bra: "Free flow of information is the only safeguard against tyranny".

Ønsker bare svar på det leseren vil svare på, ikke alt. Og beklager lengden. Dette engasjerer veldig, for det påvirker så mange mennesker.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Pengene blir ikke borte skrives det... Vel, enorme summer sendes ut av landet hele tiden til folk som bor i Afrika og Midtøsten. Enda større summer sendes rett i lommene på de som drifter disse asylmottakene.
Vis hele sitatet...
Men er det asylsøkere i mottak, eller er det etablerte innvandrere, som sender penger "hjem"? Vis meg statistikk fra solide kilder på dette, er du grei. Dersom en etablert asylant med varig opphold i Norge, velger å prioritere sine inntekter slik at en del av dette sendes til familie i et annet land, er vel dette en avgjørelse denne personen skal stå fritt til å bestemme selv. Dersom dette er i området av 0,7 - 5,4 milliarder - vil det være så forsvinnende lite at det neppe kan kalles kapitalflukt...

Du sier også at store summer går rett i lommene på de som driver asylmottakene. Døgnprisen pr person er ifølge flere åpne kilder, blant annet UDI, oppgitt i media til 778 kroner pr person pr døgn. Utifra dette skal mottaket dekke overnatting, bemanning, oppvarming og mat, samt kostnader til helsetjenester og en lang rekke tiltak som må på plass. Såvidt jeg har forstått får man ikke "lommepenger" mens man er på akuttmottak, mens i mer varige mottak får man dette. Dette vil jeg anta at kommer via mottaket, slik er det ihvertfall i alle andre institusjoner (kriminalomsorgen, barnevern, psykisk helsevern, eldreomsorg osv) i Norge.

Selvsagt er det en viss fortjeneste for de som driver et mottak. Jeg kjenner personlig én som gjorde dette i fire år. Når mottaket ble avviklet satt han igjen med en kontanbeholdning på ca 6 millioner i selskapet. Han satt også igjen med en leiekontrakt på mottaket som han ikke kunne si opp. Etter å ha betalt lønn til seg selv, avviklet selskapet og gjort opp sine forpliktelser, satt han igjen med en fortjeneste på vel 150 000 kroner. På fire år hadde egenkapitalen på 350 000 som han startet mottaket med, altså ikke gitt fryktelig mye. Dette var riktignok i en annen tid - men jeg har vanskelig for å se for meg at eierne, om de ikke selv eier selve lokasjonen, går med veldig store overskudd. Og, dersom de eier lokalene må disse også betales for, stort sett.
Sist endret av Svartedauden; 22. november 2015 kl. 17:25.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Og jeg har en liten djevel i meg når jeg tenker på hvor mye informasjon staten og media holder tilbake fra den store folkemengden, jeg lurer på hvorfor - jeg tror det er en sterk regulering av hva slags informasjon som kommer ut i mediene, fordi det er et ønske om å kontrollere folkemengdene. Men dèt tror jeg er en selvødeleggende tankegang. Det er ikke bærekraftig i lengden
Vis hele sitatet...
Hvem er disse som regulerer mediene? Hvem er det som stopper en journalist å skrive om noe som helst eller deg fra å skrive det du mener er sannheten i en blogg?

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Hvis alle jobber 50% saktere, så kan 100% flere få jobb, og naturressursene varer lenger
Vis hele sitatet...
Hvis vi jobber 50% saktere, vil 50% flere måtte bli ansatt for å få ting til å gå rundt slik det er i dag. Mao. katastrofiske konsekvenser for økonomien og bedrifter.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
For meg er mange jobber kun lagt opp til at vi bare skal ha et tidsfordriv, som ikke fører til noe annet enn å betale skatt, hvor forskjellen på om man jobber eller får uføretrygd er ørsmå
Vis hele sitatet...
Hva slags jobber da? Om private aktører vil betale for jobber som ikke er så nødvendige så er da det kjempefint? Og mange av statens arbeidsplasser er på ganske strenge budsjetter så jeg tviler på at det er så alt for mange arbeidsplasser der som bare kunne blitt borte med mindre det skjedde en viss avbyråkratisering også.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
5: Dette tror jeg er skapt av staten (blant annet igjennom media, men spesielt i skolene) i form av indoktrinerte normer og regler, hvor man spiller på menneskets grunnleggende behov og vaner. Man skaper en følelse av knapphet, sånn at folk skal ha mistillit til hverandre og yte 150%. Dette er nok en gang for meg en selvødeleggende tankegang. Hvorfor ikke gi folk all den informasjonen? Er det for å holde populasjonsveksten i sjakk, sånn at det ikke blir overbefolkning? At kun "de sterkeste" skal overleve? Vil ikke det ende i despotisme?
Vis hele sitatet...
Hvilken informasjon er det du snakker om egentlig? Og igjen, hvordan er det du menger staten klarer å styre landets medier som et talerør for deres propaganda? Får de tv2 og aftenposten instrukser fra staten?

Jeg har heller ikke følt helt på denne knappheten eller mistilliten, og populasjonsvekst er vel strengt tatt noe staten ønsker? Ikke aktivt jobber imot.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
6: Hvem er det som lærer oss opp til at det er sånn det burde være? Hvem er det som sitter og bestemmer og tviholder på at samfunnet skal være lagt opp sånn som det er i dag? Hvor stor er den gruppen?
Vis hele sitatet...
Erna Solbergs regjering, også kalt Høyre–Frp-regjeringen og den «blåblå» regjeringen,[1] er Norges regjering og tiltrådte den 16. oktober 2013 klokka 12. Den er ledet av statsminister Erna Solberg og er en mindretallsregjering med statsråder fra Høyre (H) og Fremskrittspartiet (Frp), med parlamentarisk støtte fra Venstre (V) og Kristelig Folkeparti (KrF).[2]
Jens Stoltenbergs andre regjering søkte avskjed 14. oktober 2013 og fungerte som forretningsministerium frem til Solbergs regjering tok over.[3][4]
Regjeringen består av 11 statsråder fra Høyre og 7 fra Fremskrittspartiet.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
8: Når et individ starter en bedrift, så skal de tjene penger. Disse pengene kan komme fra det private markedet, det offentlige, fra innland eller utlandet. Hvis de kommer fra det offentlige, så betyr det at det er staten (våre skattepenger) som betaler. Jeg husker en artikkel fra e24 hvor -to- menn alene hadde startet en bedrift, hvor de tjente *hundrevis av millioner* på å ta betalt for å forenkle søknadsprosesser for individer og bedrifter som var i en eller annen kontakt for staten (mener sterkt det var sånn). Så leste jeg en kommentar i kommentarfeltet som traff meg: "De har kjent lukten av penger, og følgt den".

Er det så enkelt for alle å bli rike? Kan alle bare lære å "følge lukten av penger", og deretter "håve inn millioner"?
Vis hele sitatet...
Tja.. Hvis du velger den rette utdanningen og legger i hardt arbeid, noe du "kan" siden du er Norsk og vi lever i et relativt rettferdig samfunn med mindre klasseskiller og korrupsjon enn andre land, så jada, det er ikke så vanskelig å ha en million på bok før du er 50 år med de rette valgene. Men mange har ikke det som viktigste mål i livet.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Disse tankene skremmer meg litt, for det leder meg til å tenke at staten mener det er for mange av oss, og det er ikke plass til alle.
Vis hele sitatet...
Staten har ikke mulighet til å detaljstyre samfunnet, og alt du opplever i livet ditt er ikke et resultat av noe staten aktivt har gjort!

Sitat av Arne_J Vis innlegg
14: Jeg har en sterk tro på og følelse av at dette kommer til å forandre seg i fremtiden, siden vi lever i informasjonsalderen. Mennesker kommer til å lære hvordan alt henger sammen, og alt vil derfor balansere seg ut mer, både økonomisk, spirituelt, emosjonelt, og psykologisk. Et ordtak jeg lærte i et spill beskriver alt dette bra: "Free flow of information is the only safeguard against tyranny"
Vis hele sitatet...
Mange vet nok ganske greit hvordan samfunnet i dag henger sammen. Selvfølgelig har ikke alle bachelor i økonomi og statsvitenskap, men det er ikke helt nødvendig for å ha en grei forståelse. Det finnes masser av sider man kan lese seg opp på om dette også.

Om man føler man ikke skjønner seg så godt på dette, og derfor gir "de" eller "staten" skylden for mer ting enn de klarer å påvirke, så er det bare og begynne å lese.

Informasjon om hvem som er i regjering nå sakset jeg selvfølgelig fra wikipedia, om ikke det var innlysende.
Sist endret av Picard; 23. november 2015 kl. 06:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.