Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 10092
Expressen er på farta igjen, og skal oute såkalte "netthatere" i beste svensk sendetid:

http://www.dagbladet.no/2014/06/09/k...berg/33689959/


At Dagbladet bifaller det hele, med statsfeministen Marie Simonsen i spissen, er heller ikke akkurat noen godt bevart hemmelighet:

http://ipad.dagbladet.no/2013/12/12/...sler/30802818/


Men hva er egentlig såkalt "netthat"? Jo, netthat er en kombinasjon av to ting:

1) Uttalt uenighet med den politiske venstresiden, da spesielt når det gjelder temaer som "feminisme" og "innvandring".

2) Manglende evner til å uttrykke seg med noe mer enn én setning.


Er man i besittelse av begge disse to egenskapene, da er man en såkalt "netthater", og bør regne med å få folk som dette svenske nautet fra Expressen og Marie Simonsen på døra, gjerne med et kamera trykket opp i trynet, akkompagnert av noe små-skummel synth-musikk i bakgrunnen.

Jeg skal nå forsøke så godt jeg kan å illustrere for dere hva som konstituerer "netthat", og hva som ikke gjør det.

Eksempel 1:

"Jeg mener at ukritisk innvandring, spesielt fra muslimske områder i Afrika, koster den norske stat, og den norske skattebetaler, alt for mange penger. Dette underbygges desverre av statistikk fra SSB."

Ikke netthat Denne er litt i grenseland, ettersom punkt 1 (uttalt uenighet med den politiske venstreside angående innvandring/feminisme) er på plass. Men på grunn av et forholdsvis ok saklighetsnivå, vil denne i de fleste tilfeller få passere. Dog kan man muligens risikere represalier fra Stoltenbergs "digitale nabokjærringer", men så veldig mye lenger enn en liten notis til PST vil de antageligvis ikke dra det. Sannsynligvis ender ikke trynet ditt opp på YouTube.


Eksempel 2:

"Muslimske innvandrere fra Afrika er som parasitter!"

Netthat. Regn med å få Marie Simonsens likesinnede på døra, da denne desverre bryter med både punkt 1 og punkt 2. Legg også merke til at eksempel 1 og 2 egentlig sier akkurat det samme, men for mennesker som lider av tynn hud vil den språklige analogien ("parasitter") være avgjørende for om man skal dra fram gapestokken eller ei.


Eksempel 3:

"Folk som stemmer Frp er parasitter!"

Ikke netthat. Vel kan en slik uttalelse beskyldes for å være usaklig, men så lenge den ikke strider mot venstrepolitisk oppfatning så er den grei. Og uansett har ikke Siv Jensen oppnevnt sine egne "digitale nabokjærringer", så her er man 100% på trygg grunn.


Eksempel 4:

Jeg finner det besynderlig at mennesker som i større grad enn andre er avhengige av offentlige ytelser (viser til statistikk fra SSB) kan stemme på et parti som FRP. Burde ikke disse, av ren egeninteresse, være så sosialistiske som de kommer?

Rett og slett et mønsterinnlegg. Ikke noe mer å si om det. Bryter hverken med punkt 1 eller punkt 2.


Jeg vet ikke med dere andre, men jeg husker en gang i tiden da det å true med å "oppsøke noen på døra" over noe de har sagt på internet, istedet for å ta debatten, var regnet som en blodharry handling. Nå har det visst blitt den politisk korrekte tingen å gjøre. Jeg mener også bestemt å huske at i løpet av min tid på VGdebatt, var det å "oute" noen noe av det mest nedrige man kunne finne på å gjøre. Men tidene forandrer seg tydeligvis.


Så hva mener folket på Norsk Freakforum om de svenske medienes fremferd angående såkalt "netthat"?
Hadde du ikke lagd din egen, heller dårlige definisjon på hva netthat er, så hadde det sikkert vært er interessant for folk å diskutere det.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av falskfred Vis innlegg
Hadde du ikke lagd din egen, heller dårlige definisjon på hva netthat er, så hadde det sikkert vært er interessant for folk å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Det er normal høflighet å presentere sitt egen syn på ting før man går hen og etterspør andres. Så hva er din mening om saken? Mener du, i all seriøsitet, at det ikke finnes noen politisk bias angående hva som regnes som "netthat" og hva som ikke gjør det?
Sist endret av Pilt; 9. juni 2014 kl. 20:56.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Dette programmet dreier seg ikke om noe av det du sier, du setter dermed opp et stråmannsagrument. Programmet dreier seg om mennesker som regelrett hetser, mobber og truer bak anonymiserte navn, ikke om politisk kontroversielle meninger som slutt på innvandring osv. Jeg synes det er helt fint at de blir konfrontert med hatet sitt, da det ikke hører hjemme i noen debatt.
Sist endret av Olympic; 9. juni 2014 kl. 20:55.
Sitat av Pilt Vis innlegg
Så hvis jeg forstår deg riktig, mener du i all seriøsitet at det ikke finnes noen politisk bias angående hva som regnes som "netthat" og hva som ikke gjør det?
Vis hele sitatet...
Tror du har missforstått hva netthat er for noe.

Netthat er kommentarer som "Håper du blir voldtatt av en av disse innvandreren så får vi se hvor glad du er i de da." Det er ikke det politiske ståstedet som er relevant - men det at folk ytrer ømsker om at folk skal f.eks. bli voldtatt. Sammen med dette kommer også grovt rasistiske kommentarer, som man gjerne også ser det florerer av på ulike kommentarfelt.
Som sagt over så er netthetsen værst når det kommer til trusler, gjerne om både drap og voldtekter. Og, hvis netthetsen blir ytret mot feminister og/eller bestemte politiske retninger, så er det fortsatt avsenderen og ikke mottageren av netthetsen det bør fokuseres på.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Tror du har missforstått hva netthat er for noe.

Netthat er kommentarer som "Håper du blir voldtatt av en av disse innvandreren så får vi se hvor glad du er i de da." Det er ikke det politiske ståstedet som er relevant - men det at folk ytrer ømsker om at folk skal f.eks. bli voldtatt. Sammen med dette kommer også grovt rasistiske kommentarer, som man gjerne også ser det florerer av på ulike kommentarfelt.
Vis hele sitatet...

Selvsagt er det politiske ståstedet relevant. For å ta ditt eksempel:

"Håper du blir voldtatt av en av disse innvandrerene så får vi se hvor glad du er i de da."

Et slikt utsagn har en helt tydelig politisk agenda, en agenda som går på tvers av et venstrepolitisk ståsted. Dersom man følger bare litt med i den offentlige diskurs, så skjønner man at et slikt utsagn er et språklig virkemiddel for å påpeke ironien i at så mange kvinner stemmer sosialistisk, samtidig som det nettopp er kvinner som i økende grad blir voldtatt som en følge av venstresidens innvandringspolitikk.

Med andre ord utfyller et slik utsagn til punkt og prikke den oppskriften jeg skisserte i åpningsinnlegget:

1) Uttalt uenighet med venstrepolitisk syn på innvandring

2) Manglende evner til å uttale seg med noe mer enn en one-liner.


Dersom man ønsket å være mer saklig, kunne man f.eks. ha sagt:

"Jeg finner det ironisk at dere kvinner i så stor grad stemmer sosialistisk, for deretter å klage over den økende voldtektskulturen. Burde ikke det fortelle dere at dere bør tenke nøyere over deres politiske tilhørighet?"

Dette er bare to forskjellige måter å si akkurat det samme på. Dersom du leser det første utsagnet (ditt eksempel) som en "oppfordring til voldtekt" eller et "ønske om at noen skal blir voldtatt", da leser du virkelig kommentarer som Fanden leser Bibelen.
Men det politiske ståstedet i det utsagtet er ikke relevant - det er netthat fordi man ytrer et ønske om at en annen person blir voldtatt - ikke fordi man drar frem noe som har med innvandring å gjøre. Selvfølgelig har utsaget et politisk ståsted, men det er ikke den biten man kritiserer. Det er like mye netthat om man fjernet alt av relevansen til innvandring i det.

Om noen sier følgende til en FRP-politiker "Håper barne dine vokser opp og blir alkoholikere med den rævkjærte ruspolitikken deres" er det også netthat. Du kunne fint skrevet et lengre innlegg på flere avsnitt i samme duren - og det ville vært netthat. Og da mot noen på høyre siden av politikken.

Det at folk ytrer ting som "Håper du blir voldtatt" og "Håper du blir slått ned på byen" eller "Håper noen av dine barn blir voldtatt" er absolutt ikke greit. Det er hat-utrykk, og selv om vi liker å late som det ikke påvirker folk kan det bli en form for mobbing og mottakeren kan faktisk ta det hardt innover seg. Slike ting må ikke aksepteres.
Sist endret av etse; 9. juni 2014 kl. 21:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pilt Vis innlegg
Et slikt utsagn har en helt tydelig politisk agenda, en agenda som går på tvers av et venstrepolitisk ståsted. Dersom man følger bare litt med i den offentlige diskurs, så skjønner man at et slikt utsagn er et språklig virkemiddel for å påpeke ironien i at så mange kvinner stemmer sosialistisk, samtidig som det nettopp er kvinner som i økende grad blir voldtatt som en følge av venstresidens innvandringspolitikk.
Vis hele sitatet...
Nei, det er reinspikka hersketeknikk for å gjere det så ubehageleg å ytre seg offentleg at motparten lar vere. Det har ingenting med ironi å gjere. Det er reinspikka bruk av grov hets.

Det er enkelt og greit eit forsøk på å innskrenke ytringsfridomen til folk ein er ueinige med, og eit særdeles grovt personangrep.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av falskfred Vis innlegg
Som sagt over så er netthetsen værst når det kommer til trusler, gjerne om både drap og voldtekter. Og, hvis netthetsen blir ytret mot feminister og/eller bestemte politiske retninger, så er det fortsatt avsenderen og ikke mottageren av netthetsen det bør fokuseres på.
Vis hele sitatet...
"Trussler om drap og voldtekter" er ikke så svart-hvitt som enkelte skal ha det til. Det er konteksten som avgjør om det er snakk om en reell trussel, eller om det er et språklig virkemiddel for å få fram et poeng.

Når f.eks. Mullah Krekar sier at "dersom han blir fengslet, vil verden bli mer utrygg for nordmenn", kan dette tolkes på to måter:

1) Som en reell trussel.

2) Stadfesting av et faktum.


I det øyeblikket man skal begynne å definere noe som "hat" eller "hets", og gjøre slike uttalelser ulovlige, da gambler man med ytringsfriheten. For hva som menes med slike utsagn er åpent for tolkning.

Når det gjelder politisk bias, så risikerer jeg ikke akkurat mye når jeg nå lover dere at jeg skal spise skoene mine dersom det viser seg at dette svenske tv-programmet (og medfølgende saker i Dagbladet) kommer til å legge vekt på noe mer enn bare:

- "Hets" og "hat" mot kvinner

- "Hets" og "hat" mot innvandrere


Jeg kan love dere at f.eks. "hets" og "hat" mot mannlige politikere/bloggere/hvasomhelst, eller muslimske innvandreres "hets" og "hat" mot vestlige kvinner ikke kommer til å bli nevnt med ett eneste ord. Skal vi vedde?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Håper noen river ut øynene dine og voldtar datteren din hvis du ikke peller deg tilbake til document.no.

Neida, jeg bruker bare et språklig virkemiddel som er åpent for tolking, det jeg egentlig mener er at det virker som om du liker deg bedre på et forum som deler dine syn på verden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pilt Vis innlegg
"Trussler om drap og voldtekter" er ikke så svart-hvitt som enkelte skal ha det til. Det er konteksten som avgjør om det er snakk om en reell trussel, eller om det er et språklig virkemiddel for å få fram et poeng.
Vis hele sitatet...
Om det er del av lengre kronikk eller meiningsinnlegg, så kan eg gå med på at det kan ha legitim verdi. Men som einaste, eller hovedbestanddel av ei meningsytring så har det ingen verdi. Det er ein hersketeknikk ytra i håp om å få motparten til å gi opp, og trekke seg tilbake.

Det avgrensar andre sin ytringsfridom grovt, og er ikkje noko vi skal akseptere - frå nokon sider i det politiske galleriet.

Korleis ville du følt deg om eg konsekvent omtalte deg som fittetryne kvar gong du åpna kjeften her på forumet? Hadde ikkje det etterkvart fått deg til å revurdere bruken din?
Sitat av Pilt Vis innlegg
I det øyeblikket man skal begynne å definere noe som "hat" eller "hets", og gjøre slike uttalelser ulovlige, da gambler man med ytringsfriheten. For hva som menes med slike utsagn er åpent for tolkning.
Vis hele sitatet...
Ikkje veldig. Det er rimelig lett å sjå forskjell på den typen eksempel du kjem med, og ei argumentasjonsrekke som tilfeldigvis inneheld samme orda. Det er ingen som tar til orde for uthenging av folk som kjem med koherente argumenter.
Sitat av Pilt Vis innlegg
- "Hets" og "hat" mot kvinner

- "Hets" og "hat" mot innvandrere
Vis hele sitatet...
Og grunnen er at dei gruppene relativt nyleg har vorte med i samfunnsdebatten, og at den grovaste hetsen stortsett går mot dei gruppene. Kort sagt har eg og du krav på høgare vern mot hets enn Jens Stoltenberg - han har frivillig gått inn i ei særs offentleg rolle, og er klar over resultatet.
Så du mener at hvis "konteksten" er "riktig" så skal mennesker måtte tåle å bli truet med drap og gjengvoldtekt?
Og, når det kommer til offer av netthets, og hvorfor det kanskje er en overvekt av kvinner som blir hetset på nett og ellers, så kanskje det har en sammenheng med de "typiske" hetserne?
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Olympic Vis innlegg
Håper noen river ut øynene dine og voldtar datteren din hvis du ikke peller deg tilbake til document.no.

Neida, jeg bruker bare et språklig virkemiddel som er åpent for tolking, det jeg egentlig mener er at det virker som om du liker deg bedre på et forum som deler dine syn på verden.
Vis hele sitatet...
I og med at jeg ikke lider av tynn-hud-syndromet, så tåler jeg godt evt. hofteskudd fra både deg og andre. Men til informasjon har jeg ikke sagt noe om hvor jeg personlig står angående hverken innvandring eller feminisme.

Min primære bekymring er vernet av ytringsfriheten, både på prinsippielt grunnlag og på praktisk grunnlag (jeg ønsker ikke at vi skal skape flere mennesker som Anders Behring Breivik).

Hvis det er interessant for deg å vite, så kan jeg informere om at jeg er en svoren anti-feminist, men langt mer rund i kantene når det kommer til innvandring. Det får dog bli en annen diskusjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pilt Vis innlegg
Min primære bekymring er vernet av ytringsfriheten, både på prinsippielt grunnlag og på praktisk grunnlag (jeg ønsker ikke at vi skal skape flere mennesker som Anders Behring Breivik).
Vis hele sitatet...
Poenget, som du ikkje ser, er at slik hets kan føre til at folk mister ytringsfridomen sin. Det vert så ubehageleg å ytre seg at dei vel å ikkje gjere det. Da har vi tapt. Det har ingen verdi i det offentlege ordskiftet å komme med ytringer av typen 'Håper du blir voldtatt, jævla sosialistfitte'. Det tilfører ingenting nyttig, men det knebler.

Her har du konkret døme på at slikt skjer. Ved at vi som samfunn seier tydleg ifra om at personangrep ikkje er tolerert, kan vi kanskje settje ein ny standard for debatten?

For du forsvarer ikkje ytringsfridomen. Du forsvarer å fråta personer den, gjennom hat
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om det er del av lengre kronikk eller meiningsinnlegg, så kan eg gå med på at det kan ha legitim verdi. Men som einaste, eller hovedbestanddel av ei meningsytring så har det ingen verdi. Det er ein hersketeknikk ytra i håp om å få motparten til å gi opp, og trekke seg tilbake.

Det avgrensar andre sin ytringsfridom grovt, og er ikkje noko vi skal akseptere - frå nokon sider i det politiske galleriet.

Korleis ville du følt deg om eg konsekvent omtalte deg som fittetryne kvar gong du åpna kjeften her på forumet? Hadde ikkje det etterkvart fått deg til å revurdere bruken din?
Vis hele sitatet...
Det avgrenser kun andres ytringsfrihet i den grad man selv lar det avgrense sin ytringsfrihet. Det eneste man skader med slike ytringer er noens følelser. Og vet du hva? Det å få sine følelser krenket er en grunnleggende del av det å leve i et demokratisk samfunn med ytringsfrihet. Man kan ikke forvente å leve i et slikt samfunn, og samtidig forvente at ens følelser aldri skal bli krenket.

Så nei, dersom du konsekvent omtalte meg som et fittetryne her på forumet, ville det ikke fått meg til å revudere noe som helst. Men dersom du derimot hacket deg inn på min brukerkonto, hostet opp identiteten min og plastret bilder av trynet mitt over hele forumet her, da hadde jeg selvsagt reagert. For da kan vi virkelig begynne å snakke om å "begrense mennesker ytringsfrihet grovt", og "oppfordringer til vold". Og nettopp dette er det Expressen og Tv3 Sverige har gjort. Syns du det er etisk forsvarlig?
Sist endret av Pilt; 9. juni 2014 kl. 21:47.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Pilt Vis innlegg
Hvis det er interessant for deg å vite, så kan jeg informere om at jeg er en svoren anti-feminist, men langt mer rund i kantene når det kommer til innvandring. Det får dog bli en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Hva innebærer det å være en antifeminist? Hva jobber dere for?
Sist endret av Bothrops; 9. juni 2014 kl. 21:46.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hva innebærer det å være en antifeminist? Hva jobber dere for?
Vis hele sitatet...
Hvem er "dere"? Det betyr ganske enkelt at man er motstander av ideologien "feminisme". Slutt å lek dum da.
Altså slik jeg leser innleggene dine er det du sier at folk bare må akseptere og godta trusler og hetsing så lenge man føler man med stor overvekt kan påstå det ikke er en reell trussel? Dette synes jeg er helt feil - det skal aldri godtas. Og man kan heller aldri vite om mottakeren er i stand til å takle slike trusler.

Jeg ser og mye til slikt netthad på reddit som omhandler forskjellige "youtube"-stjerner. Hvor folk direkte ytrer ønsker om at en person skal dø, kun fordi han kritiserte et spill de selv likte. Dette har ført til at enkelte, som TotalBiscuit har måtte ansette egne folk til å håndtere alt av kommunikasjon med offentligheten. (han har f.eks. ikke tilgang til sin egen Twitter-konto). I tillegg har han fått diagnostsert angst og stress, i tillegg til å gått mye opp i vekt. Noe som i følge hans psykolog er grunnet alle disse hat ytringene som kommer mot han. Som han selv vet at han ikke burde være redd for, men den irrasjonelle delen av hjernen blir påvirket. Og hele psyken blir derfor påvirket.

Når folk skjuler seg bak dataskjermen med en anonym konto og bare hetser andre mennesker og kommer med hatske utrykk og trussler er det grovt uetisk og direkte forkastelig. Jeg håper aldri slik oppførsel blir allment akseptabelt. Og jeg tror det er en grunn til at man nesten kun ser slike ytringer på internett, og ikke i normale diskusjoner, folk vet det er galt og ville aldri sagt slike ting om de faktisk kunne blitt konfrontert av andre mennesker for å si slike ting.

Når det kommer til det å konfrontere de på TV, er det en annen diskusjon. Det blir som legalize sier, gapestokk. Men din definisjon av netthat er fortsatt helt feil - og netthat er ikke akseptabelt. Det må bare håndteres på riktig måte.
Sist endret av etse; 9. juni 2014 kl. 21:56.
kjedelig streiting
Tåpelig gapestokktv synes nå jeg. Direkte hets bør anmeldes så en domstol kan ta seg av saken, og mindre farlige bemerkninger må man tåle når man er på nett.
Kanskje ikke direkte merkelig heller, at en "svoren antifeminist" forsvarer hets og drapstrusler mot kvinner/feminister?
Sitat av Pilt Vis innlegg
Det avgrenser kun andres ytringsfrihet i den grad man selv lar det avgrense sin ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Er det merkelig, at det går ut over ens ytring, når det henger en trussel over ens hode?

Sitat av Pilt Vis innlegg
Det eneste man skader med slike ytringer er noens følelser. Og vet du hva? Det å få sine følelser krenket er en grunnleggende del av det å leve i et demokratisk samfunn med ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Nei, du skader dems følelser, OG kapasitet til å ytre seg.
La oss si at du stemmer FRP og heter Ola Dunk, og jeg hadde skrevet på en debatt.
"Jeg skal personlig skyte alle de, som skal stemme FRP, og spesielt deg Ola Dunk! Hagla venter!"
Hadde dette dempet eller økt din lyst til å stemme på ditt "favorittparti"?
Jeg tror ikke svaret er økt!...
Mener du at det ikke hadde påvirket antall stemmer til FRP?

Og når en sender inn slike hatske meldinger til debattinlegg, som nesten ikke går på sak, men kun person. Så er det en sann trusel mot ytringsfrihet og demokrati, som Slashdot sier!

Sitat av Pilt Vis innlegg
Man kan ikke forvente å leve i et slikt samfunn, og samtidig forvente at ens følelser aldri skal bli krenket.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det det er snakk om! Men å lire ut av seg personangrep og trusler, som er så og si rent for argumenter, er så jævelig under lavmål, så jeg mangler ord for dette! Og hvis en krenker noen med bra argumenter, så ser ikke jeg et stort problem med det.

Sitat av Pilt Vis innlegg
Men dersom du derimot hacket deg inn på min brukerkonto, hostet opp identiteten min og plastret bilder av trynet mitt over hele forumet her, da hadde jeg selvsagt reagert. For da kan vi virkelig begynne å snakke om å "begrense mennesker ytringsfrihet grovt", og "oppfordringer til vold". Og nettopp dette er det Expressen og Tv3 Sverige har gjort. Syns du det er etisk forsvarlig?
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk det samme virkemidlet, som noen av dem dette blir gjort mot, har gjort selv. Og skal du absolutt si noe til noen andre, så får en da si noe en kan stå inne for! Og lirer en person av seg en kommentar på IQ 15 nivå. Så har jeg absolutt ingen problemer med, at denne personen blir konfrontert med dette i beste sendetid!
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Altså slik jeg leser innleggene dine er det du sier at folk bare må akseptere og godta trusler og hetsing så lenge man føler man med stor overvekt kan påstå det ikke er en reell trussel? Dette synes jeg er helt feil - det skal aldri godtas. Og man kan heller aldri vite om mottakeren er i stand til å takle slike trusler.

Jeg ser og mye til slikt netthad på reddit som omhandler forskjellige "youtube"-stjerner. Hvor folk direkte ytrer ønsker om at en person skal dø, kun fordi han kritiserte et spill de selv likte. Dette har ført til at enkelte, som TotalBiscuit har måtte ansette egne folk til å håndtere alt av kommunikasjon med offentligheten. (han har f.eks. ikke tilgang til sin egen Twitter-konto). I tillegg har han fått diagnostsert angst og stress, i tillegg til å gått mye opp i vekt. Noe som i følge hans psykolog er grunnet alle disse hat ytringene som kommer mot han. Som han selv vet at han ikke burde være redd for, men den irrasjonelle delen av hjernen blir påvirket. Og hele psyken blir derfor påvirket.

Når folk skjuler seg bak dataskjermen med en anonym konto og bare hetser andre mennesker og kommer med hatske utrykk og trussler er det grovt uetisk og direkte forkastelig. Jeg håper aldri slik oppførsel blir allment akseptabelt. Og jeg tror det er en grunn til at man nesten kun ser slike ytringer på internett, og ikke i normale diskusjoner, folk vet det er galt og ville aldri sagt slike ting om de faktisk kunne blitt konfrontert av andre mennesker for å si slike ting.

Når det kommer til det å konfrontere de på TV, er det en annen diskusjon. Det blir som legalize sier, gapestokk. Men din definisjon av netthat er fortsatt helt feil - og netthat er ikke akseptabelt. Det må bare håndteres på riktig måte.
Vis hele sitatet...
Ja, grovt sett er det riktig det du sier i den første paragrafen. Min mening er at når ytringer er i gråsonen, må ytringsfriheten alltid trumfe "noens følelser". Men det betyr selvsagt ikke at reelle trussler skal være lov.

F.eks. skal ikke du ha lov til å si: "Jeg vet hvor du bor, Pilt. Ikke føl deg trygg!" da dette er en reell trussel. Derimot skal du ha lov til å si "Pilt, jeg håper du en dag blir rævpult av Audun Lysbakken!" Det siste der må man bare tåle. Det er i så fall ikke en "trussel" om noe som helst, kun noe du ønsker/håper på.

Det samme gjelder evt. kommentarer til denne spill-anmelderen du nevner. Jeg aner ikke hvem han er, eller hva som har blitt skrevet, men dersom det er sånn at han har gått rett i kjelleren fordi noen på internet har sagt: "Jasså, så du liker Call of Duty? Håper du dauer!", da bør han nok (etter min mening) revurdere om han i det hele tatt bør være en offentlig person på internet. Han høres veldig emosjonelt svak ut, spør du meg. Men som sagt, jeg vet ikke hva folk har skrevet til ham, om det er snakk om reelle trussler eller ei. Sånn som du legger det frem, høres det for meg ut som at han er på grensa til å bedrive emosjonell utpressing for å kneble andre.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Er det merkelig, at det går ut over ens ytring, når det henger en trussel over ens hode?

Nei, du skader dems følelser, OG kapasitet til å ytre seg.
La oss si at du stemmer FRP og heter Ola Dunk, og jeg hadde skrevet på en debatt.
"Jeg skal personlig skyte alle de, som skal stemme FRP, og spesielt deg Ola Dunk! Hagla venter!"
Hadde dette dempet eller økt din lyst til å stemme på ditt "favorittparti"?
Jeg tror ikke svaret er økt!...
Mener du at det ikke hadde påvirket antall stemmer til FRP?
Vis hele sitatet...
Dette er jo et soleklart eksempel på en reel trussel. Selvsagt skal ikke det være lov. Men hvordan i huleste kan du sammenligne dette med uttalelser av typen: "Innvandrere er noen svin! Håper de dauer!" og andre lignende uttalserer som Dagbladet, Expressen og TV3 viser til?

Det er vesentlig forskjell på det å true noen med en handling, og det å håpe at noen blir utsatt for noe. Å si at du har tenkt å skyte meg er ikke greit. Å si at du håper jeg blir skutt av noen er greit. Ser du forskjellen?

(og med "greit" mener jeg i juridisk forstand, ikke at det er god folkeskikk)
Sist endret av Pilt; 9. juni 2014 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pilt Vis innlegg
Ja, grovt sett er det riktig det du sier i den første paragrafen. Min mening er at når ytringer er i gråsonen, må ytringsfriheten alltid trumfe "noens følelser". Men det betyr selvsagt ikke at reelle trussler skal være lov.
Vis hele sitatet...
Og der er vi helt uenig. Det er absolutt ikke akseptabelt. I tillegg legger du ansvaret på mottakeren, den passive parten i diskusjonen. Ansvaret burde ligge på den aktive parten, han som kommer med ytringen. Han burde klart å moderere seg selv.

Sitat av Pilt Vis innlegg
F.eks. skal ikke du ha lov til å si: "Jeg vet hvor du bor, Pilt. Ikke føl deg trygg!" da dette er en reell trussel. Derimot skal du ha lov til å si "Pilt, jeg håper du en dag blir rævpult av Audun Lysbakken!" Det siste der må man bare tåle. Det er i så fall ikke en "trussel" om noe som helst, kun noe du ønsker/håper på.
Vis hele sitatet...
Men du ønsker fortsatt noen direkte vondt, og ytrer deg høyt. I mine øyne gjør dette at det faller under netthat. (som var det vi egentlig diskuterte, hva som faller under definisjonen netthat). Det handler ikke om det politiske ståstedet i innlegget, men at man ytrer hat mot andre mennesker.

Sitat av Pilt Vis innlegg
Det samme gjelder evt. kommentarer til denne spill-anmelderen du nevner. Jeg aner ikke hvem han er, eller hva som har blitt skrevet, men dersom det er sånn at han har gått rett i kjelleren fordi noen på internet har sagt: "Jasså, så du liker Call of Duty? Håper du dauer!", da bør han nok (etter min mening) revurdere om han i det hele tatt bør være en offentlig person på internet. Han høres veldig emosjonelt svak ut, spør du meg. Men som sagt, jeg vet ikke hva folk har skrevet til ham, om det er snakk om reelle trussler eller ei. Sånn som du legger det frem, høres det for meg ut som at han er på grensa til å bedrive emosjonell utpressing for å kneble andre.
Vis hele sitatet...
Men vi er mennesker. Det er stor forksjell på om 1 person ber deg gå å gå - og om 100 mennesker gjør det, hver dag. Om en tilfeldig person på internett kommer med en trussel er den lett å avfeie, men om jeg plutselig skulle si noe som ble slått opp på forrsiden av VG og kommentarfeltet var fyllt av hatsky ytringer mot meg hadde det neppe vært like enkelt å avfeie alt sammen.

Jeg synes uansett det blir helt feil å legge ansvaret på mottakeren. Å si at "du burde visst bedre" eller "slikt må du bare tåle" blir helt feil. Det legitimerer slike ytringer - ytringer man helt fint klarer seg uten. De har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Å fjerne slike ting ville bare vært positivt for alle parter av diskusjonen. Man kan fint si seg uenig i noe uten å komme med netthat.

------------

Uansett tema har jo tydeligvis svingt litt til siden, og vi diskuterer nå egentlig om netthat er akseotabelt. Men den opprinnelige diskusjonen som ble startet var hva som falt under definisjonen netthat. Og der vil jeg fortsatt si at jeg ikke ser du har kommet med noen gode argumenter for hvorfor netthat handler om politisk ståsted - og hvorfor kun kritikk mot feminister og høyresiden faller under dette. (netthat er jo noe så enkelt som hatske ytringer som er ytret på internett, både ananymt og under fullt navn)
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er faktisk det samme virkemidlet, som noen av dem dette blir gjort mot, har gjort selv. Og skal du absolutt si noe til noen andre, så får en da si noe en kan stå inne for! Og lirer en person av seg en kommentar på IQ 15 nivå. Så har jeg absolutt ingen problemer med, at denne personen blir konfrontert med dette i beste sendetid!
Vis hele sitatet...
Her er vi svært uenige. For i motsetning til deg, har jeg store problemer med å godta en presse som bryter med sitt kildevern, hacker seg inn på noens brukerkonto (ulovlig) og offentliggjør deres identitet over utsagn som ikke under noen omstendigheter ville kunne bedømmes i noen Svensk - eller Norsk - rettsal som en "trussel".

Hva i huleste skal vi i det hele tatt med begreper som "hets" og "hat" i noen juridisk kontekst? Vi har allerede velfungerende lover når det kommer til trussler, og det samme har vi når det gjelder injurier. Ser du ikke hvordan snik-innføringer av nye begreper som "hets" og "hat" er en alvorlig trussel mot ytringsfriheten?
Sitat av Pilt Vis innlegg
Dette er jo et soleklart eksempel på en reel trussel. Selvsagt skal ikke det være lov. Men hvordan i huleste kan du sammenligne dette med uttalelser av typen: "Innvandrere er noen svin! Håper de dauer!" og andre lignende uttalserer som Dagbladet, Expressen og TV3 viser til?
Vis hele sitatet...
For det går også an å fabrikkere ulykker o.l., eller?
Når du går etter en person med null argumentasjon, bare hat. Det sier jo ganske mye, når denne/disse personen(e) da faktisk tilsynelatende ikke evner å lire av seg et oppegående argument!

Kommer jeg ikke på ETT argument, så holder jeg heller kjeft, istedet for å drite meg så inderlig jævelig ut!

Sitat av Pilt Vis innlegg
Det er vesentlig forskjell på det å true noen med en handling, og det å håpe at noen blir utsatt for noe. Å si at du har tenkt å skyte meg er ikke greit. Å si at du håper jeg blir skutt av noen er greit. Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Bare at den ene er litt grovere enn den andre, og de er omtrent like lavpanna!

Sitat av Pilt Vis innlegg
Her er vi svært uenige. For i motsetning til deg, har jeg store problemer med å godta en presse som bryter med sitt kildevern, hacker seg inn på noens brukerkonto (ulovlig) og offentliggjør deres identitet over utsagn som ikke under noen omstendigheter ville kunne bedømmes i noen Svensk - eller Norsk - rettsal som en "trussel".
Vis hele sitatet...
Som oftest er disse så lite smarte, at dem strør rundt seg med spor om sin identitet. Og det at dem blir møtt med sine utsagn, har dem bare inderlig godt av! Klarer ikke å se mye negativt komme ut av det! Annet at personen blir omtalt som en idiot, noe denne personen er!
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. juni 2014 kl. 22:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
For det går også an å fabrikkere ulykker o.l., eller?
Når du går etter en person med null argumentasjon, bare hat. Det sier jo ganske mye, når denne/disse personen(e) da faktisk tilsynelatende ikke evner å lire av seg et oppegående argument!

Kommer jeg ikke på ETT argument, så holder jeg heller kjeft, istedet for å drite meg så inderlig jævelig ut!

Bare at den ene er litt grovere enn den andre, og de er omtrent like lavpanna!
Vis hele sitatet...
Jeg kverulerer ikke på at det er dårlig folkeskikk. Det er vi helt enige om, men det er ikke det diskusjonen dreier seg om; hva som er bra folkeskikk eller ei. Det handler om hva man rent juridisk skal tillate av overtramp mot ytringsfriheten. Ytringsfriheten er nemlig ikke til for å beskytte populære standpunkt. Jeg trenger ikke noen ytringsfrihet for å kunne si at "jeg synes barneporno er forfærdelig" eller at "Jonas Gahr Støre er en flink fyr".

Ytringsfriheten har vi for å forsvare retten til upopulære standpunkt, og det inkluderer også lavpanna standpunkt.

Se på hva som har skjedd i denne saken da:

Expressen/Tv3/Dagbladet kjører en oute-kampanje mot mennesker, hvorav det store flertall aldri ville kunne bli dømt i noen rettsal for sine ytringer. Disse menneskene er ikke dømt for noe som helst, og ikke vil de bli det heller. Så tar da altså Expressen og Tv3 (med Dagbladet som heia-gjeng) loven i sine egne hender, og outer deres identitet til Gud og hvermann. Og ikke nok med at de med dette setter disse menneskenes liv og helse i fare (nå kan vi snakke om reelle trussler og voldshandlinger), men de har også brutt loven for å tilegne seg denne informasjonen.

Jeg spør deg igjen: Syns du det er etisk forsvarlig? Syns du det er greit? Hadde det vært helt ok for deg dersom jeg outa deg her fordi jeg mente du sa noe lavpanna, eller at du utviste dårlig folkeskikk?


Sitat av amdb73 Vis innlegg
Som oftest er disse så lite smarte, at dem strør rundt seg med spor om sin identitet. Og det at dem blir møtt med sine utsagn, har dem bare inderlig godt av! Klarer ikke å se mye negativt komme ut av det! Annet at personen blir omtalt som en idiot, noe denne personen er!
Vis hele sitatet...
Expressen har faktisk hacka seg inn på Disqus-kontoene deres. Det er et faktum i denne saken, et vesenlig faktum.
Sist endret av Pilt; 9. juni 2014 kl. 22:46.
Ytringsfriheten er til for at du skal kunne ytre dine meninger uten å bli forfulgt. Det vil si at uansett om du står å snakker dritt om sosialismen og fronter liberalismen, eller du gjør motsatt, skal du ikke bli straffet for det. Den er ikke ment for å la deg kunne ytre hatske ytringer mot enkeltmennesker - det faller utenfor intensjonen.

Det vil si at om vi hadde en kommunistisk regjering skulle du ikke bli straffet for å snakke dritt om kommunisme.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Ytringsfriheten er til for at du skal kunne ytre dine meninger uten å bli forfulgt. Det vil si at uansett om du står å snakker dritt om sosialismen og fronter liberalismen, eller du gjør motsatt, skal du ikke bli straffet for det. Den er ikke ment for å la deg kunne ytre hatske ytringer mot enkeltmennesker - det faller utenfor intensjonen.

Det vil si at om vi hadde en kommunistisk regjering skulle du ikke bli straffet for å snakke dritt om kommunisme.
Vis hele sitatet...
Igjen, hva skal vi med dette begrepet? "Hatske ytringer"? Hva er det for noe? Vi har allerede velfungerende lover mot både trusler og injurier, lover som behandles i en rettssal, slik det skal gjøres.

"Hatske ytringer", "hate speech", "netthat", kall det hva du vil. Disse er alle newspeak-begreper hvis eneste intensjon er å inskrenke ytringsfriheten. Hvordan i huleste skal man kunne definere slike begreper uten å kneble enkelte politiske fraksjoner mer enn andre?

Innvandringsfiendtlighet, rasisme, anti-feminisme, religionskritikk...alt dette vil alltid bli sett på av noen som "hate speech". Men rent juridisk er det viktig at vi verner om retten til å uttrykke slike meninger. Og det er domstolene som skal avgjøre (i tilfeller av trussler og injurier) om du skal straffes for dine ytringer, ikke Expressen, ikke TV3 og definitivt ikke Dagbladet og statsfeminister som Marie Simonsen.
Sist endret av Pilt; 9. juni 2014 kl. 22:59.
Som noen innspill til diskusjonen; burde ytringsfriheten beskytte anonyme hatske utspill?

Dersom du ikke kan stå for utspillet, burde ikke du revurdere språkbruken din og prøve igjen? Er det en menneskerett å
sitte på et rom å komme med usaklige personkarakteristikker, eller ønsker om død og ulykke ,om folk du er uenige med?

Kjennetegner ikke mye at netthatet nettopp usaklighet? Det trenger ikke bare være i debatter. Er det ikke fortsatt
netthat å komme med stygge kommentarer på videoer på youtube eller blogger?
Hatske ytringer, å utrykke hat gjennom en ytringen (altså noe du skriver eller sier). Dette kan være trusler (både direkte og indirekte trusler), mobbing og ting som f.eks rasisme faller under dette.

Å kunne ytre ting som "Pia Hansen er jævelig stygg og jeg blir kvalm bare av å tenke på henne" faller under mobbing og har ikke noe med intensjonen til ytringsfrihet å gjøre.

Det går fint ann å være kritisk til f.eks. innvandring, men la være å komme med hatske uttrykk. Det viktigste er bare at man ikke kommer med rasistiske utalelser når man er i en slik debatt. Innlegg som f.eks. "Alle muslimer er noen jævla terrorister og voldtekstmenn. Man skulle kappet av dem kuken og sendt dem tilbake der dem kom fra" har ingenting i en innvandringsdebatt å gjøre. Det bidrar ingenting til debatten utover å spre hat. Og uansett om det kanskje ikke er direkte straffbard burde det ikke være sosialt akseptabelt.

Netthat er i mine øyne en form for mobbing, mobbing er aldri greit. Selv om det ikke er en direkte trussel så burde det ikke aksepteres.

Og jeg er enig i at det blir feil å sette folk i gapestokk, men når du ytrer en mening må du være forberedt på at du kan bli konfrontert med den.
Sist endret av etse; 9. juni 2014 kl. 23:06.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Og jeg er enig i at det blir feil å sette folk i gapestokk, men når du ytrer en mening må du være forberedt på at du kan bli konfrontert med den.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Skal jeg måtte regne med at f.eks. Dagbladet hacker min brukerkonto her, finner mailadressen min og trapper opp på døra mi fordi jeg har uttrykt meg "hatefullt" mot Marie Simonsen i deres øyne? Skal jeg måtte regne med å leve i et lovløst samfunn fordi sosialist-pressen finner det for godt? Det er jeg i så fall sterkt uenig i. Jeg setter heller min lit til et velfungerende rettssamfunn hvor folk ikke tar loven i egne hender, hvor jurister verner om ytringsfriheten og straffeforfølger blekker som Expressen når de legger til rette for vold mot mennesker som mener noe annet enn de selv gjør. Det samfunnet har jeg mye mer tro på.
Sist endret av Pilt; 9. juni 2014 kl. 23:12.
Sitat av Pilt Vis innlegg
Virkelig? Skal jeg måtte regne med at f.eks. Dagbladet hacker min brukerkonto her, finner mailadressen min og trapper opp på døra mi fordi jeg har uttrykt meg "hatefullt" mot Marie Simonsen i deres øyne? Skal jeg måtte regne med å leve i et lovløst samfunn fordi sosialist-pressen finner det for godt? Det er jeg i så fall sterkt uenig i. Jeg setter heller min lit til et velfungerende rettssamfunn hvor folk ikke tar loven i egne hender.
Vis hele sitatet...
man trenger ikke hacke kontoen. Det letteste er jo bare å google litt og lete på internett så klarer man i utrolig mange tilfeller å knytte et brukernavn til en virkelig person. Folk bruker gjerne det samme brukernavnet flere steder. Og om en person klarte å spore deg opp, uten å faktisk måtte hacke noen kontoer, og kommer og spør deg "Mener du virkelig dette?", "Står du for det du sier?", "Synes du det er akseptabelt?" burde det vel ikke være noe problem om du faktisk stod for det du sa på internett?
Sist endret av etse; 9. juni 2014 kl. 23:12.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
man trenger ikke hacke kontoen. Det letteste er jo bare å google litt og lete på internett så klarer man i utrolig mange tilfeller å knytte et brukernavn til en virkelig person. Folk bruker gjerne det samme brukernavnet flere steder. Og om en person klarte å spore deg opp, uten å faktisk måtte hacke noen kontoer, og kommer og spør deg "Mener du virkelig dette?", "Står du for det du sier?", "Synes du det er akseptabelt?" burde det vel ikke være noe problem om du faktisk stod for det du sa på internett?
Vis hele sitatet...
Kanskje trenger man ikke alltid det nei, men nå er det altså det Expressen har gjort i denne saken. Hva mener du om det?
Sitat av Pilt Vis innlegg
Kanskje trenger man ikke alltid det nei, men nå er det altså det Expressen har gjort i denne saken. Hva mener du om det?
Vis hele sitatet...
Hvor står det at de har gjort akkurat det? Så fort over innleggene du linket til i første innlegg men så ikke at det stod de hadde hacket noen kontoer. Bare at de hadde kartlagt brukere, som like gjerne ha bety å leite opp bruker ved hjelp av google og lignende.

Og det blir uansett ved siden av de 2 tingene vi egentlig diskuterte:
A) Definisjonen av hva som er netthat, og hvorfor vi mener din definisjon i førstepost er helt feil.
B) Om man skal akseptere netthat.

Edit: Uansett mener jeg at folk må kunne ta konsekvensene av sine handlinger. Når man bare kan si hva man vil på internett og være anonym og ikke få noen konsekvenser fører det tydeligvis til at folk sier mye dritt. Det hadde selvfølgelig vært bedre om man kunne anmelde alle og de måtte tatt det opp med retten om innlegget var for ille eller ikke - men slikt skjer ikke.
Sist endret av etse; 9. juni 2014 kl. 23:19.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Jeg skal gi dere et eksempel på hvor galt det bærer hen når begreper som "hatefulle ytringer" skal få lov til å styre den offentlige diskursen:

http://www.regjeringen.no/nb/dokumen...html?id=717120

"Blant tiltakene som ekspertene foreslår er at anti-feministisk trakassering og hatefulle ytringer på bakgrunn av kjønn på internett skal gjøres straffbart."

Her skal det altså jobbes for å forby ytringer som er kritiske til ideologien "feminisme", altså "anti-feminisme". Og den eneste måten man kan få det til på, er å ta omveien via "hatefulle ytringer".

Logikken er altså som følger:

- Anti-feminisme = kvinnehat

- Hatefulle ytringer = ulovlig

- Anti-feministiske ytringer = hate speech = ulovlig


Hvordan kan man ikke se at dette er en alvorlig trussel mot ytringsfriheten?

Og dette kan dere regne med å se mer av, ikke bare når det gjelder feminister, men også når det gjelder et skokk av andre interesseorganisasjoner. Sleng gjerne Frp med på lasset, dersom det gjør det lettere for dere å forstå. Jo mer man lar begreper som "hatefulle ytringer" få diktere hva som skal være lov - og ikke lov - i den offentlige diskurs, jo mer vil dere se diverse interesseorganisasjoner komme på banen med det mål om at kritikk mot dem skal komme inn under begrepet "hatefulle ytringer". Til slutt vil man omtrent ikke lenger kunne fortelle vitsen om de to tomatene som gikk over en vei, da dette vil være en "hatefull ytring" mot trafikkskadde.

Det her bør dere ta mer på alvor, for snøballen har begynt å rulle for lenge siden.
Sist endret av Pilt; 9. juni 2014 kl. 23:24.
det er ikke anti-feminisme som skal gjøres ulovelig, men anti-feministisk trakkasering. Du kan da helt fint utrykke deg antifeministisk uten å være trakasserende? Du har altså fullt lov å være så kritsk du ønsker til ideologien, så lenge du ikke blir trakasserende.
Sist endret av etse; 9. juni 2014 kl. 23:24.
Men du ser vel du også, forskjellen på å kritisere feminismen og å trakassere feminister?
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
det er ikke anti-feminisme som skal gjøres ulovelig, men anti-feministisk trakkasering. Du kan da helt fint utrykke deg antifeministisk uten å være trakasserende? Du har altså fullt lov å være så kritsk du ønsker til ideologien, så lenge du ikke blir trakasserende.
Vis hele sitatet...
Du, det skal desverre ikke så mye til før feminster føler seg trakassert. Det holder å påpeke biologiske forskjeller mellom kvinner og menn, så havner det i samme kategori som rasisme (som forresten også burde være lov). Og hva skal vi uansett med egne lover rettet mot en spesifikk gruppe politisk overbeviste mennesker? Hvorfor ikke bare forholde seg til de lovene vi allerede har angående trussler og injurier? Skal vi ha en egen lov mot "trakassering av SV'ere"? En annen mot "trakassering av Frp'ere"? En tredje mot "trakassering av folk med tre bein/trebein"? Hva er i det hele tatt poenget, med mindre man har en agenda om å skaffe seg et fortrinn i forhold til ytringsfriheten?
Men det holder ikke at de føler det trakassert - det må juridisk sett bli vurdert som en trakassering av enkeltindivider eller større gruppe mennesker. Det er uansett ikke ment å være en egen lov mot "trakassering av feminister" - det de sier er at de ønsker at lovverket skal gjøre slik trakassering ulovlig. Trolig med en relativt generell lov, som gjelder med enn bare feminister.

Uansett sier falskfred det veldig bra. Ytringsfrihet handler om at du skal ha mulighet til å kritisere og diskutere - ikke å trakassere.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Huh? Vis innlegg
Som noen innspill til diskusjonen; burde ytringsfriheten beskytte anonyme hatske utspill?

Dersom du ikke kan stå for utspillet, burde ikke du revurdere språkbruken din og prøve igjen? Er det en menneskerett å
sitte på et rom å komme med usaklige personkarakteristikker, eller ønsker om død og ulykke ,om folk du er uenige med?

Kjennetegner ikke mye at netthatet nettopp usaklighet? Det trenger ikke bare være i debatter. Er det ikke fortsatt
netthat å komme med stygge kommentarer på videoer på youtube eller blogger?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke alltid det er lurt å stå oppreist i offentligheten for ting man diskuterer på nett. I noen tilfeller kan det være direkte skadelig, det kommer veldig an på hva du står for. Er du for eksempel en ihuga innvandringskritiker, så finnes det f.eks. mennesker i Blitz-miljøet som har som hobby å banke sånne som deg opp. Er du f.eks. en forkjemper for legalisering av cannabis, og kanskje til og med backer opp argumentene dine med personlige erfaringer, så er det ikke sikkert du ønsker at arbeidsgiveren din skal vite om det. Derfor er anonymiteten din på nett viktig. Jeg skulle tro at folk på Norsk Freakforum var mer klar over det enn andre. Og man skal selvsagt slippe å få en eller annen statlig sponset TV-kanal på døra som ikke likte noe du sa anonymt på internet, og som derfor har satt det som sitt mål å oute din identitet. Tro ikke for et sekund at ikke PK-nissene kommer for å ta dere etterhvert også. Utvider man f.eks. begreper som "oppfordring til kriminelle handlinger" noe særlig videre, er det mange her som skal få slite i forhold til ulovlig bruk av rusmidler.

Det sentrale poenget er at det i så fall skal være opp til den personen det gjelder. Ikke deg, ikke meg, ikke Expressen, ikke TV3 og ikke Dagbladet.

Faen, nå er jeg sliten ass. Får fortsette en annen dag. Skal prøve å få svart de jeg ikke har fått svart enda. Ellers takk for en ok tone hos dere som har deltatt så langt. God natt.
Sist endret av Pilt; 10. juni 2014 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, for det første så tror jeg ingen har blitt jaktet på av hverken expressen, tv3 eller dagbladet for å ha kritisert hverken feminismen eller venstresida i politikken.
Selv har jeg bare sett noen klipp fra det tv-programmet, og da var det med mennesker som hadde komme med kraftige og grove drapstrusler. Ansiktene og identiteten til "hetserne" var dog anonymiserte, og de fleste la seg flate. I det hele tatt virket programmet som en tankevekker for å snu den negative trenden, der mennesker blir truet og kneblet i media under trussel om grove gruppevoldtekter.
Jeg kommer neppe til å gidde å se en hel episode av programmet. At "hetserne" blir konfrontert synes jeg er helt innafor, så lenge de blir anonymiserte. Din definisjon på netthets derimot, er jeg langt ifra enig i.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget, som du ikkje ser, er at slik hets kan føre til at folk mister ytringsfridomen sin. Det vert så ubehageleg å ytre seg at dei vel å ikkje gjere det. Da har vi tapt. Det har ingen verdi i det offentlege ordskiftet å komme med ytringer av typen 'Håper du blir voldtatt, jævla sosialistfitte'. Det tilfører ingenting nyttig, men det knebler.

Her har du konkret døme på at slikt skjer. Ved at vi som samfunn seier tydleg ifra om at personangrep ikkje er tolerert, kan vi kanskje settje ein ny standard for debatten?

For du forsvarer ikkje ytringsfridomen. Du forsvarer å fråta personer den, gjennom hat
Vis hele sitatet...

Joda i utgangspunktet er jeg helt enig med deg, men så er det som alltid hva og hvem som skal stå for definisjonen av hva som er greit og ikke greit.

Problemer kan oppstå om de første endringen for å unngå netthat senere strammes ytterligere inn. Da har folket på en måte blitt vant til sensur og vil kanskje ikke se så alvorlig på saken.

Vi vil jo ikke ende opp som svenskene med deres IPRED. Jeg sier ikke at noe slikt er resultatet, vi har jo heldigvis ennå ikke inført DLD. Jeg påpeker at grensen mellom ren sensur og knebling av ytringer kan krysses lettere om man først strammer inn litt.

Og personlig så har jeg troen på en åpen debatt. Ikke la ekstrimister måtte søke under jorden for å ytre sine meninger, da finner de andre tullinger som fallber deres meninger. Jeg har tro på å heller diskutere saklig. Og jeg ser det faktisk som vår felles plikt å komme med motargumenter når folk går over streken.

Ytingsfrihet er noe av det jeg setter aller høyest, sammen med personvern.
Jeg ønsker ikke noe DDR eller nord korea her. Satt kraftig på spissen selvsagt men for meg er sensur en uting. Møt heller uforstand med saklige argumenter så kanskje kan man omvende noen ekstremister.

My2cents.
Svensk media å da spesielt expressen er ikke noe vits i å ta seriøst.De er så ekstremt politisk korrekte,at man skulle tru det var satire dem drev på med.De har blitt avslørt flere ganger i å hvitpiksle bilder i nyhetssaker for å få det til å se ut som at gjerningsmannen er hvit.
Svensk debattklima er helt ute å kjøre,en feil formulert setning så får du rasist stempel med engang.Alt dette fører til stor frustrasjon blant mange vanlige svensker,det ser man blant annet på antallet som stemmer på Sverigedemokraterna
Om Norge blir like ekstremt som Sverige med tiden så rømmer jeg landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pilt Vis innlegg
Er du for eksempel en ihuga innvandringskritiker, så finnes det f.eks. mennesker i Blitz-miljøet som har som hobby å banke sånne som deg opp. .
Vis hele sitatet...
Difor skal vi ikkje tillate slike ytringer. Vi skal ikkje tillate legitimering av trusler. Uansett kven som står bak dei - om det er blitzere eller høgreradikale så skal vi ikkje akseptere at folk vert trua verbalt eller fysisk.

Her argumenterer du jo for at trusler kan ha dempande effekt, mens du nekter å innsjå det med dine egne eksempler. Kanskje du bør tenke over bjelken i eige auge, før du bryr deg om flisa i auget åt bror din?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Pilt Vis innlegg
Hvem er "dere"? Det betyr ganske enkelt at man er motstander av ideologien "feminisme". Slutt å lek dum da.
Vis hele sitatet...
Jeg leker ikke dum, jeg vil at du forklarer hva en antifeminist er.
Med "Dere" mener jeg selvfølgelig dere selverklærte antifeminister.
Hvilke saker er det dere kjemper i mot? Ønsker dere å opprettholde høyere lønn for menn i forhold til kvinner? Jeg vil gjerne vite hva du står for, det var derfor jeg spurte. Er dere mot absolutt alt feministene er for?

Klarer du ikke svare på hva du som en en "svoren antifeminist" står for, så var det kanskje ikke så gjennomtenkt alikevel tenker jeg da. Ikke vær så "PK" og snakk fra levra nå
Sist endret av Bothrops; 10. juni 2014 kl. 08:55.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
I min erfaring, så er en antifeminist en som har lest litt om disse ekstreme kvinnene som mener menn burde være undertrygt, kalt det for feminisme, og hater alle som kaller seg feminister, men det får trådstarter nesten svare på selv.

Når det er sagt, så tror jeg TS misforstår (med vilje?) hva som blir å skje. Det er ikke ytringer som "jeg synes innvandrere er ett problem, her er saklig grunn en, to og tre", men de som skriver "forbanna negere må dø alle sammen!" og føler seg stolte av å ha bidratt til diskusjonen...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Choobe Vis innlegg
"forbanna negere må dø alle sammen!"
Vis hele sitatet...
Det utsagnet avhenger jo helt på hvem som leser og hvilken kontekst. Alle forbannete mennesker må dø. I Sverige er de overfølsomme for alle kritiske utsagn, og alt skal være politisk korrekt. Selvsagt må man kunne argumentere for at vi skal ha et samfunn fritt for utlendinger, feminister og sosialister, selv med sterke ordelag. At en gruppe har vært marginalisert skal ikke føre til at de skal være mer beskyttet, og dessverre har vi lover mot rasistiske utsagn.

Alle må da forstå at presedensen ved å bryte kildevernet er helt forferdelig? Hvis man ønsker å delta i en konstruktiv debatt, får man gjøre det i et forum som blir moderert på en slik måte at slike debatter blir fasilitert. Det er folk som lever i reell fare pga sine ytringer, disse burde være trygge på at deres identitet ikke blir kompromittert, uavhengig av hvor sleivete de måtte ha uttalt seg. At en debatt-deltager som deltar med fullt navn føler seg utsatt gir heller ikke grunn til å fjerne anonymiteten til en annen debatt-deltager.

Hvordan er det galt å håpe noen blir utsatt for noe fælt? Er problemet deres at de ofte omtaler straffbare handlinger? Ville feks: "Jeg håper innvandrere dør en lang og smertefull død fra sykdom" bedre enn "Jeg håper noen tar å skyter alle innvandrere"?
Pilt, mener du at Florence Aryanik , som ikke turde å holde tale på krystallnatt markeringen for det at de truet med å drepe søsteren hennes og voldta henne , at hun bare har fått begrenset ytringsfriheten sin pga at hun selv vil at den skal begrenses ? og om du mener at det er ugreit å ringe henne midt på natten å true med dette, syens du det samme hadde vært greit om det hadde vært skrevet på nettet ?..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Det utsagnet avhenger jo helt på hvem som leser og hvilken kontekst. Alle forbannete mennesker må dø. I Sverige er de overfølsomme for alle kritiske utsagn, og alt skal være politisk korrekt. Selvsagt må man kunne argumentere for at vi skal ha et samfunn fritt for utlendinger, feminister og sosialister, selv med sterke ordelag. At en gruppe har vært marginalisert skal ikke føre til at de skal være mer beskyttet, og dessverre har vi lover mot rasistiske utsagn.

Alle må da forstå at presedensen ved å bryte kildevernet er helt forferdelig? Hvis man ønsker å delta i en konstruktiv debatt, får man gjøre det i et forum som blir moderert på en slik måte at slike debatter blir fasilitert. Det er folk som lever i reell fare pga sine ytringer, disse burde være trygge på at deres identitet ikke blir kompromittert, uavhengig av hvor sleivete de måtte ha uttalt seg. At en debatt-deltager som deltar med fullt navn føler seg utsatt gir heller ikke grunn til å fjerne anonymiteten til en annen debatt-deltager.

Hvordan er det galt å håpe noen blir utsatt for noe fælt? Er problemet deres at de ofte omtaler straffbare handlinger? Ville feks: "Jeg håper innvandrere dør en lang og smertefull død fra sykdom" bedre enn "Jeg håper noen tar å skyter alle innvandrere"?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er helt klart rasistisk, unnskyldningen "tenk nå: alle mennesker må dø" holder ikke når ingen tolker det slik.

Du, og jeg som nettdebattanter har ikke noe kildevern som beskytter oss. Vi er ikke kilder for nettavisen.

Håp hva du vil, men regn med å måtte svare for dine påstander om de er åpenbart idiotiske ("Negere GRRRRRR!!!!!! HATER DEM FORDI DE LUKTER LØK, og derfor fortjener de dø!!"), og det må du som regel uansett hvor du tar dem fram.

Nå synes jeg hele greia er teit da, og støtter ikke å dra ut folk på TV, bare så det er sagt, men mer av frykt på hva det i ekstreme tilfeller kan lede til, ikke fordi det begrenser "ytringsfriheten" til internettroll.