Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 13949
Nylig har det blitt gjenopptatt en interesse for å senke grensen på Alkohol til 16 år. Dette har skjedd gjennom gruppen Lovlig alkohol for 16 åringer i Norge og denne gruppen har på kort tid fått nesten tusen medlemmer. Men er det så lurt at mindre får lov til å drikke alkohol? I Danmark er det jo slik, men ville det fungert i Norge?

I denne tråden ønsker jeg alle sine meninger og vinklinger på dette dilemmaet for å få et bedre bilde over hva folk synes.

Personlig mener jeg grensen for enkelte alkoholholdige varer kunne vært nedsatt til 16 år, men dette er bare min personlige mening. Gi også gjerne din mening på facebook-siden!

Hva er din mening på dette?
I Norge begynner vel de fleste fra omtrent 13-årsalderen, og har ikke noe problem med å få tak i det i denne alderen uansett. Tror ikke det ville utspilt noe særlig forskjell.
Sist endret av Ketenna; 16. august 2013 kl. 22:49.
Er for at alkoholdige drikker på opptil 4.7% bør kunne selges til 16 åringer.
Om man ikke er gammel nok, så får man tak i alkohol uansett.
Wow nesten 1000 medlemer!! Hva har det å si for lovverket i Norge? Tror du alle de 16 åringene klarer å få endret lovverket? Det jeg ikke helt liker i dag er at 18 åringer bare kan drikke alkoholholdig drikke på 22% og nedover. Når man er myndig så er man vel strengt tatt voksen. Derimot at 16åringer skal få kjøpe lovlig alkohol er jeg ikke enig i!
Imot.

Jeg tror det er flere uansvarlige 16-åringer som er villige til å kjøpe drikke til 13-åringer, enn det er av 18-åringer.
Ellers takk - jeg synes den yngre generasjonen både drikker og fester for mye. Skolen for de fleste er bare et sted hvor man planlegger hva man skal gjøre etter skolen/ i helgen.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Syns det er greit med pils i ny og ne når man er 16. Men sprit burde man vente med syns jeg...

Kaster stein i glasshus her nå, ettersom jeg og fadern solgte himers når jeg var 13-14 og blei fort glad i lage hjemmelagd tyrker

Men har nå selv en datter på snart 7, og tenker litt mer voksent nå, så ville ike nabefalt spritdrekking før man er 18-20
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
Wow nesten 1000 medlemer!! Hva har det å si for lovverket i Norge? Tror du alle de 16 åringene klarer å få endret lovverket? Det jeg ikke helt liker i dag er at 18 åringer bare kan drikke alkoholholdig drikke på 22% og nedover. Når man er myndig så er man vel strengt tatt voksen. Derimot at 16åringer skal få kjøpe lovlig alkohol er jeg ikke enig i!
Vis hele sitatet...
mitt inntrykk er at man absolutt ikke er voksen når man er 18 - i hvertfall en veldig liten andel som er ordentlig voksne på den alderen der. Vil heller si man er voksen når man er 25-30. Jeg kan i hvertfall ikke påstå meg og mine venner var så veldig ansvarlige når vi var 18.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Helt imot.

Alkohollovene vi har i dag fungerer utmerket, åpningstider også.

Hilsen en som smakte alkohol som 15åring men ikke begynte å drikke før han var 18.
Sitat av etse Vis innlegg
mitt inntrykk er at man absolutt ikke er voksen når man er 18 - i hvertfall en veldig liten andel som er ordentlig voksne på den alderen der. Vil heller si man er voksen når man er 25-30. Jeg kan i hvertfall ikke påstå meg og mine venner var så veldig ansvarlige når vi var 18.
Vis hele sitatet...
Slutt da! Når man per definisjon er VOKSEN, så burde man kunne nyte alkhol uansett styrke. Er man myndig ja da burde det ikke være sånne dumme grenser. Hva 16 åringer foretar seg, det er en annen sak.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
Slutt da! Når man per definisjon er VOKSEN, så burde man kunne nyte alkhol uansett styrke. Er man myndig ja da burde det ikke være sånne dumme grenser. Hva 16 åringer foretar seg, det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Per den definisjonen burde heller ikke forsikringselskaper ha forskjellige priser for forskjellige årstrinn mener du?

For det er jo absolutt ikke større sjanse for at en 18-23åring bulker bilen kontra en på 24 som har hatt lappen i 6år.
MOT - veldig få 16-åringer er modne nok til å få den retten. Det å konsumere alkohol innebærer et enormt ansvar, både for deg selv, og ikke minst alle andre rundt deg. Veldig enig i at man ikke skal kunne kjøpe sprit over 22% som 18-åring også. Av samme årsak som nevnt.

Veldig mange tenker ikke over det ansvaret det innebærer. Absolutt noe folk, i alle aldere bør tenke over!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Per den definisjonen burde heller ikke forsikringselskaper ha forskjellige priser for forskjellige årstrinn mener du?

For det er jo absolutt ikke større sjanse for at en 18-23åring bulker bilen kontra en på 24 som har hatt lappen i 6år.
Vis hele sitatet...
En 24 åring trenger vel ikke å ha hatt førerkort i 6 år? Kan vel ha tatt det i går for all del?
Imot. For smygdrikking tho, vi stakk ut lenge før vi fikk og drakk, spydde, ble dårlig og lærte. Den dagen vi var 18 og skulle ut på byen drakk vi oss ikke stappfulle, vi hadde lært.

Forøvrig syns jeg 18 år er litt tidlig og starte med drikking. Du merker stor forskjell på om klubben har 18 eller 20 års aldersgrense.
Halve morroa med å drikke som liten er jo å stjele fra barskapet til foreldre, men bare tørre å ta litt av flaska, så du står igjen med en munnfull av 20 forskjellige alkoholinholdige væsker.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg vil påstå at jeg var mer ansvarlig med drikkingen når jeg var 16 år gammel enn jeg er nå som 20 år. Opp til 4,7% maks er jeg absolutt for at 16-18 åringer kan få lov å drikke. Eventuelt ha samme regler som folkölet i Sverige, det er vel 3,7% om jeg ikke tar feil, bare at 16 åringer får kjøpe det.

Den største andelen 16 åringer drikker uansett. Får de kjøpt øl på butikk så stresser de kanskje ikke med å kjøpe sprit. Jeg vet ihvertfall at med en gang jeg ble gammel nok til å kjøpe øl så slutta jeg 100% med å kjøpe sprit.
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
Slutt da! Når man per definisjon er VOKSEN, så burde man kunne nyte alkhol uansett styrke. Er man myndig ja da burde det ikke være sånne dumme grenser. Hva 16 åringer foretar seg, det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
nei du er myndig - men det som er viktig når man vurdere slike spørsmål er ikke om du er myndig eller ikke men om du er mentalt voksen nok til å faktisk kunne ta fornuftige valg. Jeg mener folk flest rett og slett ikke er det, go jeg var heller ikke en av de som var voksen når jeg ble myndig. Verden fungerer ikke sånn at når man plutselig ble myndig så er man plutselig i mye bedre stand til å ta gode valg.

Personlig ville jeg heller endret så man ikke ble myndig før man var oppe i 20-årene fremfor å la yngre folk kjøpe sprit.

Jeg er i mot dette. Selv om mange 16-åringer får tak i alkohol er det også en del som faktisk tenker "Jeg har ikke lov til å drikke alkohol før jeg er 18 så jeg venter". Samt synes jeg også at det å gjøre det lovlig for 16 åringer å kjøpe alkohol blir litt symbolsk det samme som å si det er greit at 16 åringer drikker alkohol, og det mener jeg ikke.
Sist endret av etse; 16. august 2013 kl. 23:25.
Mener 22% max på 18 åringer er greit, men spriten kunne de godt satt ei grense på at man ikke kan drikke før man er 30år.
Ingen tåler sprit.

- En som har gått på litt for mange smeller
Forøvrig har jeg sett en lokal gjeng med 15-åringer bli "fulle" på en og samme ølflaske, så de finner sine måter
Jeg vil si at hvis man skal gjøre det riktig, så må man i stedet heve alderen på når man er myndig! Når man er myndig er man per definisjon voksen, altså man er voksen nok til å ta egne avgjørelser og man kan drikke sprit hvis det er det man vil. Det er jo greit hvis man hever alderen på når man er myndig, men sånn det er i dag så blir det helt tullete! Hva forsikringsselskapene sier om alder og hva de velger å gjøre er jo ikke lovbundet. Det er jo forsikringsselskapet som bestemmer dette i sin policy, aka det er veldig uvesentlig i denne debatten! Hva 16åringer vil gjøre hvis de får kjøpe alkhol, det har jeg ikke svaret på derimot.
Nå er det ikke spesielt ulovlig for 16-åringer å drikke, men det kunne det nå vært for min del. Jeg klarer ikke å tro at det skal ha så mange positive effekter å åpne for at 16-åringer skal kunne kjøpe alkohol.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
De fleste starter å drikke langt før 16 i min hjemby, har ingenting mot at de skal sette ned grensene til 16 på øl & cider o.l.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Helt imot.

Alkohollovene vi har i dag fungerer utmerket, åpningstider også.
Vis hele sitatet...
For første gang i mine 2 år her på forumet med diverse brukere, er jeg enig i noe du sier. Kryss i taket, for de blir det IKKE mange av.
Jeg har hørt det er lovlig å drikke alkohol mens du er under 18 år i Norge, men du får ikke kjøpt det. Det er heller ikke lov å kjøpe alkohol til mennesker under 18, så i teorien går det ikke an. Det er ikke et lovbrudd å nyte alkohol når du er under 18?
Kan noen avkrefte dette for meg?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg har hørt det er lovlig å drikke alkohol mens du er under 18 år i Norge, men du får ikke kjøpt det. Det er heller ikke lov å kjøpe alkohol til mennesker under 18, så i teorien går det ikke an. Det er ikke et lovbrudd å nyte alkohol når du er under 18?
Kan noen avkrefte dette for meg?
Vis hele sitatet...
Stemmer det. I forarbeidene til alkoholloven ble det vurdert som lite hensiktsmessig å kriminalisere selve drikkingen, uten at jeg husker den nøyaktige begrunnelsen.
For min del kunne det gått ha vært 25års grense på alkohol.
Helgedrikking fra 16-25 har ikke gitt meg stort annet en etpar blåøyer, noen bøter, mye fyllesyke og en grov dose med fyllenerver!

Men da jeg var 16 synes jo jeg også at 16 åringer burde få kjøpe øl.
Med tanke på hvor idiotisk selv 40-åringer oppfører seg under påvirkning av alkohyler, kan jeg ikke se noen som helst fordel å gi barn alkohol.
Med den drikkekulturen vi har her i Norge så er jeg veldig imot at grensen skal senkes til 16.
Grunnen til at noe sånt fungerer i Danmark er primært fordi de ikke drikker alkohol som om det skulle være dagen før dommedag. Dette med å være avholdsmann i uka, og "spare" seg opp til helga for å så slippe seg helt løs er veldig usunt og ødeleggende. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg er avholdsmann i dag, eller delvis. Jeg nyter ett glass eller to på julaften, eller ved svært spesielle annledninger.
Skal også høre med at jeg har vokst opp med to alkoholikere, den ene død, den andre delvis død...
Det har selvfølgelig hatt innvirkning på mitt forhold til alkohol.
Kunne jo hatt et lite utvalg med veldig lite % med aldersgrense 16. Under 3% f.eks(?)
Sitat av meitemark Vis innlegg
Med tanke på hvor idiotisk selv 40-åringer oppfører seg under påvirkning av alkohyler, kan jeg ikke se noen som helst fordel å gi barn alkohol.
Vis hele sitatet...
Kansje har man bedre av å gjøre tabber og rett å slett drite seg ut i yngre alder enn når man blir eldre! Når man blir 18+ begynner tross alt skole og jobb å bety noe, noe som ikke er like viktig når man er 16. Er det da ikke bedre å bli å slippe å "gjemme seg" på steder der man kan bli tilbudt både sprit og narkotika. Hadde man hat lov til å drikke åpent kunne man gjort det hvor som helst og pga. at alle kunne gjort det tror jeg færre under 18 ville drukket seg fulle hver helg.

Dette er riktig nok min mening
Sitat av meitemark Vis innlegg
Med tanke på hvor idiotisk selv 40-åringer oppfører seg under påvirkning av alkohyler, kan jeg ikke se noen som helst fordel å gi barn alkohol.
Vis hele sitatet...
At folk over 18 år er idioter på fyller er bedre, imo. 18 er det året hvor samfunnet gjør deg voksen og du får mer ansvar, om du vil eller ikke. 40 år eller 18 år, om du gjør et lovbrudd får du samme konsekvensene, noe du ikke får som 16-åring.

Likte å sloss når jeg kom på byen som 18-åring selv, skammer meg den dag i dag. Et lys burde gå opp lenge før du er 40.
Så lenge de ikke drar ut på byen, så har ikke jeg noe imot det.
Nok drittunger der fra før.

Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Med den drikkekulturen vi har her i Norge så er jeg veldig imot at grensen skal senkes til 16.
Vis hele sitatet...
Nok ett Norge er verdens beste land, og har verdens verste dikkekultur innlegg. FML
@extreme galaxy.
Folk i alle aldre driter seg ut i helgefylla.
Tror ikke at 16 års grense for alkohol hjelper noe der.
Har du lyst å se det værste av det værste drar du på julebord, ikke fjortisfest, selv om de kan ha slående likheter.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
@extreme galaxy.
Folk i alle aldre driter seg ut i helgefylla.
Tror ikke at 16 års grense for alkohol hjelper noe der.
Har du lyst å se det værste av det værste drar du på julebord, ikke fjortisfest, selv om de kan ha slående likheter.
Vis hele sitatet...
Kan godt tro du har rett i dette med tanke på noen historier jeg har hørt fra foreldrene mine om julebordene
Men jeg mener at å senke aldersgrensen ned til 16 år på cider o.l. ikke hadde gjort samfunnet noen skade. De fleste av oss ungdom har ikke nok penger til å kunne drikke oss inn på akutten/fyllearresten på slike varer

I Danmark er dette gjort å samfunnet har ikke hat noen internasjonalt synlige forverringer av den grunn.
Synes det fungerer utmerket med aldersgrensene som er nå. 18 års grense for vin, øl og svak sprit og 20 for alt over 22%. Slik jeg ser det handler det ikke for min del om å forhindre at for eksempel 16 åringer skal ta seg noen pils på fest, men heller at 16 åringer ikke er ansvarlig nok til å ha muligheten til å kjøpe alkohol til endre yngre personer. Hovedparten av de jeg kjente på førsteåret i vidergående drakk, men går du to år tilbake vil jeg si at antallet var i alle fall delt på fire. Det betyr også at førtegangsdrikkere som kanskje starter å drikke når de er 15-16 år gamle ikke får tak sterk sprit like lett som det er å skaffe cider og øl.

16 åringer har alrede mange venner som er 18 år gamle, og på samme måte ville 14 åringer hatt mange venner som hadde vært 16 år gamle vist det hadde vært den lovlige aldergrensen
Sist endret av omba; 17. august 2013 kl. 00:04.
Sitat av Maaarud37 Vis innlegg
Kunne jo hatt et lite utvalg med veldig lite % med aldersgrense 16. Under 3% f.eks(?)
Vis hele sitatet...
Et spørsmål er jo om det kanskje ville vært bedre å selge 3 % øl og cider til 16åringene i steden for at de skal stjele sprit fra barskapet til mor og far? Eller om dette da bare ville kommet i tilegg og at 16åringe ville drikke mer og at det vil ha en negativ effekt...
Sist endret av h3kr0; 17. august 2013 kl. 00:05.
Sitat av extreme_galaxy Vis innlegg
Kan godt tro du har rett i dette med tanke på noen historier jeg har hørt fra foreldrene mine om julebordene
Men jeg mener at å senke aldersgrensen ned til 16 år på cider o.l. ikke hadde gjort samfunnet noen skade. De fleste av oss ungdom har ikke nok penger til å kunne drikke oss inn på akutten/fyllearresten på slike varer

I Danmark er dette gjort å samfunnet har ikke hat noen internasjonalt synlige forverringer av den grunn.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser litt lengre opp så ser du hvorfor jeg mener noe sånt fungerer i Danmark, men ikke her.
Det er ikke lovene og reglene våre det er noe galt med, det er drikkekulturen i sin helhet det er noe galt med.
Så jeg tror ikke en senking av aldersgrensen her til lands ville han noe godt for seg, heller tvert imot.
Orker ikke at 16 åringer skal begynne å henge i byen. Kommer til å gå på en Akon.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Orker ikke at 16 åringer skal begynne å henge i byen. Kommer til å gå på en Akon.
Vis hele sitatet...
støttes , 16 åringer er ikke modene nok til å dra ut på byen etter min mening.
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Et spørsmål er jo om det kanskje ville vært bedre å selge 3 % øl og cider til 16åringene i steden for at de skal stjele sprit fra barskapet til mor og far? Eller om dette da bare ville kommet i tilegg og at 16åringe ville drikke mer og at det vil ha en negativ effekt...
Vis hele sitatet...
Personlig foretrekker jeg alkoholsvake drikkevarer som cider o.l., men har man ikke noe annet så vet vi alle at man blander f.eks. Redbull og vodka. Sånn som det er nå så tar vi ungdom det vi får tak i å jeg tror at om vi enklere kunne fått tak i alkoholsvake drikkevarer så ville flere gått bort fra sprit.

Bare for å ta et eksempel så vr det dette som skjedde da Netflix kom på markedet og antallet piratkopier sank voldsomt selvom utvalget på Netflix var dårligere enn på ThePirateBay så var det lettere å se filmer på Netflix og derfor valgte flere det fremfor å ta det andre valget som skadet bransjen og dem selv hvis de ble tatt.

Jeg vet såklart at dette er to helt forskjellige ting, men jeg tror det vil få samme effekt da det er flere som velger det som er lett av ganske enkelt menneskets natur
De som er 16 og virkelig vil drikke får jo tak i det enkelt, oss andre kan jo bare loke videre uten at noe skjer. Jeg trur at det hadde gått på tryne og ræva samtidig hvis 16 åringer fikk fri tilgang til alkohol selvom det er lav prosent. I Norge er det jo en overbevisning om at hvis ikke alle er dritings så er ikke festen noe tess...
Hva er det egentlig å oppnå med en slik lovendring? Har samfunnet generelt noe positivt å hente her?
For min del så vil det alltid være et menneskes holdning og verdier som gjenspeiler hvordan det mennesket blir. Derfor er det ikke sånn at alkoholen er det som skaper problemene for menneskene\ungdommen. Det er foreldrene og verdiene de lærer sine barn.

Det hadde egentlig ikke vært nødvendig med aldersgrenser på alkohol, om vi lærte barna våre skikkelige verdier fra starten av.

Men det er klart - i ungdomsalderen kommer det med utforskning og løsrivelse. Det er klart at mange ungdom vil få tak i alkohol selv om det er aldersgrenser, men ved å senke aldersgrensene, vil ALLE få tak i - selv de som ville blitt spart som ikke takler alkoholen. Det er vel dette vi prøver å opprettholde.

Jeg mener at det er bedre at ungdommen kjeder seg i helgene, enn at vi skal la de ta den risikoen det kan bli, ved å drikke seg (eller bli skjenket) sanseløst full, og deretter kan skje uønskede og uopprettelige skader. Da er det opp til foreldrene å vise at livet har en million andre muligheter å by på, enn alkohol.

Dessuten - Det å feire sin fritid og gode tider med alkohol er ikke i sin forstand negativt. Men da må man være klar over verdiene som ligger bak, før man kan fullt forstå hva man feirer. En ungdom er i mine øyne sjeldent kapabel til å forstå dette, da han eller hun ikke har vært igjennom så mange prøvelser enda. De har ikke den tyngden av kunnskap det kreves for å kontrollere alkoholinntaket. Derfor kan det spinne så fort ut av kontroll.

Men likevel, kan jeg tenke at det er aldri noen dårlig ting å gradvis venne seg til noe. Å la ungdommen få smake noen øl og litt brennevin for å teste ut rusen, kan være en bra ting. Men hvorledes det skal skje under kontrollerte former eller ikke, og hvor strenge regler hver forelder skal sette for sine barn, er svært vanskelig for det offentlige å bestemme over.

Hvis jeg tar med min egen erfaring med alkohol, så begynte jeg ikke å drikke før jeg var 16-17, og da i små mengder øl og sider. Ved 18 drakk jeg mer sprit og ganske mange helger, dette har også fortsatt inn i voksenalderen. Jeg må innrømme at det ikke har ført til noen videre positiv langsiktig utvikling for min del. Det har heller hindret meg i å nå de målene jeg har ønsket på mange måter, selv om jeg har møtt min beste venn for livet på byen.

Min konklusjon for min egen del blir at vi opprettholder 18-årsgrensen, siden det også henger sammen med at det er da samfunnet har som en norm at det er da vi er myndige, løsrevne og bestemmer over våre egne liv, vi kan bli stilt straffeansvarlige. Det er da vi kan først begynne å tenke på dette med rus og hvordan det kan berike, og ikke ødelegge, våre liv.
Sist endret av Taurean; 17. august 2013 kl. 00:59.
Min far har vert avholdsmann i 35 år og jeg har totalt i mine 16 år drukket 1 glass øl med alkehol. Selv drikker jeg literhvis med alkeholfri øl fordi jeg liker smaken. Grunnen til at jeg ville likt en slik lovendring er slik båt jeg kan nyte vin og øl med alkehol. Alle går utifra at man skal drikke seg drita når man er 16...
Gi meg en god grunn til at man skal konsumere alkohol i en alder av 16 år, uansett mengde?
The Mad Doctor
Sitat av MrZone Vis innlegg
Min far har vert avholdsmann i 35 år og jeg har totalt i mine 16 år drukket 1 glass øl med alkehol. Selv drikker jeg literhvis med alkeholfri øl fordi jeg liker smaken. Grunnen til at jeg ville likt en slik lovendring er slik båt jeg kan nyte vin og øl med alkehol. Alle går utifra at man skal drikke seg drita når man er 16...
Vis hele sitatet...
Det fins 16 åringer som ikke trenger å bli dritings når dem drekker, heldigvis. Men mange er dessverre sånn på den alderen at dem ikke skjønner en drit jeg er rundt like gammal som deg så jeg har sett det blant folk jeg skjenner som enten har vokna på sjukehus i sitt eget piss eller gått gatelangs sørpe full.

Grensa kunne fint gått ned til 16 hadde drikke kulturen vår vært annerledes, så i Frankrike en gang jeg var der folk drakk og koste seg med øl og vin og ingen sjangla fulle rundt omkring i gatene bortsett fra nordmennene som var der.

Det er da jeg lurer på hvorfor folk absolutt trenger å bli dritings bare dem er på byen? Nei vettu va drikk med måte folkens
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av extreme_galaxy Vis innlegg
Nylig har det blitt gjenopptatt en interesse for å senke grensen på Alkohol til 16 år. Dette har skjedd gjennom gruppen Lovlig alkohol for 16 åringer i Norge og denne gruppen har på kort tid fått nesten tusen medlemmer. Men er det så lurt at mindre får lov til å drikke alkohol? I Danmark er det jo slik, men ville det fungert i Norge?

I denne tråden ønsker jeg alle sine meninger og vinklinger på dette dilemmaet for å få et bedre bilde over hva folk synes.

Personlig mener jeg grensen for enkelte alkoholholdige varer kunne vært nedsatt til 16 år, men dette er bare min personlige mening. Gi også gjerne din mening på facebook-siden!

Hva er din mening på dette?
Vis hele sitatet...
Definitivt imot! Skulle det skje nye lovendringer innen alkoholpolitikk, burde alderen iallefall settes opp. Ingenting positivt med alkohol(drikking), utenom "galt-gøyalt" faktoren, og den har ingen rett på.
Sist endret av Sterain; 17. august 2013 kl. 02:23.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Gi meg en god grunn til at man skal konsumere alkohol i en alder av 16 år, uansett mengde?
Vis hele sitatet...
Si meg en god grunn til at man skal konsumere alkohol i en alder av over 16år. uansett, samme grunn
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Dub Vis innlegg
Si meg en god grunn til at man skal konsumere alkohol i en alder av over 16år. uansett, samme grunn
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen god grunn for det ene eller det andre. Derfor bør vi ihvertfall ikke sette aldersgrensen ned.
Min mening er at grensen helt klart burde senkes. 16-åringer (og yngre) har i dag ikke noe som helst problem med og få tak i, uansett hvor kraftig det er. Selv er jeg 16, har nå i ferien vært på 3 fester i uka. Har aldri hatt problem med og skaffe drikke-varer.

Tror også at om grensen hadde blitt senket, ville foreldrene akseptert det mer. Er bedre at foreldrene vet at ungene deres drikker det de har lov til, en at de kommer hjem dritings, og de ikke aner om det bare er øl, eller hjemmebrent de har drukket.

Men som sagt, i dag har unge ikke noe problem med og skaffet det det skulle være.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Min mening er at grensen helt klart burde senkes. 16-åringer (og yngre) har i dag ikke noe som helst problem med og få tak i, uansett hvor kraftig det er. Selv er jeg 16, har nå i ferien vært på 3 fester i uka. Har aldri hatt problem med og skaffe drikke-varer.

Tror også at om grensen hadde blitt senket, ville foreldrene akseptert det mer. Er bedre at foreldrene vet at ungene deres drikker det de har lov til, en at de kommer hjem dritings, og de ikke aner om det bare er øl, eller hjemmebrent de har drukket.

Men som sagt, i dag har unge ikke noe problem med og skaffet det det skulle være.
Vis hele sitatet...
Da er jo svaret iallefall ikke å sette det ned! Da burde det strammes inn på regler for kjøp og straffer for kjøp til mindreårige.
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Min mening er at grensen helt klart burde senkes. 16-åringer (og yngre) har i dag ikke noe som helst problem med og få tak i, uansett hvor kraftig det er. Selv er jeg 16, har nå i ferien vært på 3 fester i uka. Har aldri hatt problem med og skaffe drikke-varer.

Tror også at om grensen hadde blitt senket, ville foreldrene akseptert det mer. Er bedre at foreldrene vet at ungene deres drikker det de har lov til, en at de kommer hjem dritings, og de ikke aner om det bare er øl, eller hjemmebrent de har drukket.

Men som sagt, i dag har unge ikke noe problem med og skaffet det det skulle være.
Vis hele sitatet...
Hadde heller aldri problemer med å skaffe dop eller alkohol. når du runder 20år så vil du også forstå aldersgrensen.
Når jeg var 16 så forsto jeg meg selv som voksen mann. ikke før jeg ble 19 jeg forsto jeg måtte jobbe for alt i livet. er nu i 20årene de fleste brikkene faller på plass