Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3650
Skal til å søke på en jobb men er litt usikker på om det er noe jeg har glemt eller om noe skulle vært annerledes, derfor håper jeg at noen her kanskje kunne komme med noen innspill.

*Navn på bedrift*
*Adresse*

Jeg la merke til deres stilling på finn.no og fant den veldig spennende, og tror dette er en jobb jeg kunne passe godt i, i og med at det dere selger er ting jeg har interesse for.
Jeg trives innen for service yrket og liker å hjelpe folk med den kunskapen jeg har.
Ser også i annonsen at det er en fordel å ha erfaring innen hydraulikk noe jeg desverre ikke har, men jeg syns det virker ganske interessant så dette er noe jeg med stor iver kunne tenke meg å lære.
Jeg har bestandig sett på **** som høy kvalitet og noe profesjonelt helt siden jeg først hørte om merket da jeg var en liten gutt, så derfor kunne jeg godt tenke meg å jobbe hos dere og representere merket.

På **** så jobber jeg i hovedsak i butikken med salg av bildeler og annet utstyr til bil, men jeg kjører også litt varer når det er nødvendig. Jeg trives godt i jobben men vil ha litt nye utfordringer så derfor ser jeg meg etter noe nytt.

Så kan jeg fortelle litt om meg.
Jeg er en mann (fortsatt en gutt i mine øyne) som er ganske utadvendt og med godt humør.
Min store lidenskap er bil og andre motoriserte ting så det går en del fritid med til å stelle på min egen og andre sine biler når jeg kan.
Jeg liker også å ta fiskestanga med meg å ta meg noen timer ute i naturen når været og muligheten byr seg.
Jeg har greit med datakunnskap så jeg har ikke store problemer når det kommer til generelt bruk av programmer etc.

Dessverre så har jeg ikke så mye arbeidserfaring som jeg kanskje burde ha hatt men jeg håper allikevel at dere vurderer min søknad å kanskje lar meg kommer til intervju.


Håper på positivt svar.
Mvh. *******
Rett opp skrivefeilene, og lag mindre setninger.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Finn.no
serviceyrket
kunnskapen
dessverre
generell (bruk av programmer etc.)
og kanskje lar meg komme på intervju

Rett de skrivefeilene, så er hvertfall det i boks.
Sist endret av Buddapower; 1. juli 2013 kl. 23:27.
Trådstarter
Sitat av guppy Vis innlegg
Rett opp skrivefeilene, og lag mindre setninger.
Vis hele sitatet...
Skal prøve så godt jeg kan, men klarer ikke å se alle feilene dessverre.
er ikke så fryktelig god på grammatikk.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Stryk ''fortsatt gutt i mine øyne'' og ikke nevn at du mangler arbeidserfaring, iallefall ikke mer en en gang.

Skriv med litt mer entusiastisk. Ikke vær nedlatende mot deg selv.
DU er mannen for jobben! La dette vises i søknaden!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av lofed Vis innlegg
Skal prøve så godt jeg kan, men klarer ikke å se alle feilene dessverre.
er ikke så fryktelig god på grammatikk.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at jeg tok for meg de fleste

EDIT: Men formuleringen av setningene dine må du jobbe med.

Jeg liker også å ta fiskestanga med meg å ta meg noen timer ute i naturen når været og muligheten byr seg.
Vis hele sitatet...
Her for eksempel. Prøv heller "Når muligheten byr seg liker jeg å ta med meg fiskestanga å nyte naturen i noen timer".
Sist endret av Buddapower; 1. juli 2013 kl. 23:33.
kjedelig streiting
Som guppy sier, rett opp skrivefeila. Lim det inn i Word eller lignende, og stavekontrollen vil ta det meste. Ville også vært litt mer strukturert. Start søknaden som du gjør med firmanavn og kontaktperson, samt ditt eget navn og adresse. Deretter skriver du hvorfor du søker jobben og hvorfor de skal ansette deg, flett det sammen med interessene.

Synes også du fremhever grunnene til at du ikke skal få jobben litt mye.

Ellers kan det jo være verdt å ta med når du evt kan starte. Feks nå i sommerferien kan det jo slå positivt ut om du kan starte på kort varsel.
Sist endret av legalize_it; 1. juli 2013 kl. 23:33.
Trådstarter
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Finn.no
serviceyrket
kunnskapen
dessverre
generell (bruk av programmer etc.)
og kanskje lar meg komme på intervju

Rett de skrivefeilene, så er hvertfall det i boks.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for hjelpen
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
"Ser også i annonsen at det er en fordel å ha erfaring innen hydraulikk noe jeg desverre ikke har, men jeg syns det virker ganske interessant så dette er noe jeg med stor iver kunne tenke meg å lære."

Ville omformulert denne, f.eks noe slik som dette:
Merker meg at dere søker fortrinnsvis etter personer som har erfaring innenfor hydraulikk, noe jeg ikke har. Men jeg er en lærevillig mann som liker å lære nye ting og legger stor innsats i dette.
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Som guppy sier, rett opp skrivefeila. Lim det inn i Word eller lignende, og stavekontrollen vil ta det meste. Ville også vært litt mer strukturert. Start søknaden som du gjør med firmanavn og kontaktperson, samt ditt eget navn og adresse. Deretter skriver du hvorfor du søker jobben og hvorfor de skal ansette deg, flett det sammen med interessene.

Synes også du fremhever grunnene til at du ikke skal få jobben litt mye.
Vis hele sitatet...
Ok, er kanskje litt negativ.
Jeg skal se om jeg for gjort noe med det.
Sitat av lofed Vis innlegg
Ok, er kanskje litt negativ.
Jeg skal se om jeg for gjort noe med det.
Vis hele sitatet...
Det at du også gjør setningene litt kortere og mindre er viktig. I mine øyne er søknaden alt for lang, og jeg tror de fleste ikke hadde orket å lese gjennom den engang.
Trådstarter
Sitat av guppy Vis innlegg
Det at du også gjør setningene litt kortere og mindre er viktig. I mine øyne er søknaden alt for lang, og jeg tror de fleste ikke hadde orket å lese gjennom den engang.
Vis hele sitatet...
Så du mener at den er for lang?
trodde den var for kort jeg....
Vet ikke helt hvordan den skal bli kortere, da har jeg jo ikke noe i søknaden
Sist endret av lofed; 1. juli 2013 kl. 23:53.
Når jeg leser søknader til min arbeidsplass ser jeg sikkert hundre av de samme søknadene igjen og igjen. Tipsene jeg kan gi deg er

* undersøk om firmaet du søker til å flett kunnskapen inn i søknaden (eks jeg vet at Friele har laget kaffe i 100år og jeg ønsker å ta del i den tradisjonsrike historien)
* alle liker å trene, være med venner og musikk, drit i å legge dette på interesser.
* så å si alle bedrifter har fastsatte mål, verdier eller grunnkultur, finn disse å identifiser deg med dem i søknaden.
* legg ved bilde i søknaden, men et helt vanlig et, ingen øl, ingen fest, ingen katt med på bildet.
* vær ærlig, blir du kalt inn på intervju vil du mest sannsynlig møte en fra HR som er flinke å finne løgner.
* vær ydmyk men selvsikker.


Og den beste setningen jeg noensinne gang har sett i en søknad var en totalt underkvalifisert 19åring gutt uten erfaring. Han fikk jobben! Han skrev: jeg vil alltid gjøre mitt beste fordi jeg alltid ser i avisa om kunder som skryter av god service, å da tenker jeg at jeg skal å komme i avisen for å gi god service!!

Fantastisk
du høres ut som en 30 åring som ikke har gjort så mye mer enn å surfe på internet å bruker programmer hele livet å de vil tro du ikkke kan så mye enn det
Trådstarter
Har laget en ny søknad, hva syns dere om denne da?

* mitt navn*
*min adresse*
*mitt tlf nr*

*firma*
*kontakt person*
*adresse*

Jeg la merke til deres stilling på Finn.no og fant den veldig spennende, og tror dette er en jobb jeg kunne passe godt i, i og med at det dere selger er ting jeg har interesse for.
Jeg liker å hjelpe folk med den kunnskapen jeg har.
Jeg prøver bestandig å gjøre mitt beste, og legger stor vekt på at kunden skal ha en så god opplevelse som mulig, for når kunder er glad og fornøyd så blir jeg å det.

Ser i annonsen at det er en fordel å ha erfaring innen hydraulikk noe jeg ikke har, men jeg er en lærevillig gutt som liker å lære nye ting og legger stor innsats i dette.

Jeg har bestandig sett på ***** som høy kvalitet og noe profesjonelt helt siden jeg først hørte om merket da jeg var liten, derfor kunne jeg godt tenke meg å jobbe hos dere og representere merket.

På ***** så jobber jeg i hovedsak i butikken med salg av bildeler og annet utstyr til bil, men kjører også litt varer når det er nødvendig. Jeg trives godt i jobben men vil ha litt nye utfordringer så derfor ser jeg meg etter noe nytt.

Så kan jeg fortelle litt om meg.
Jeg er ganske utadvent mann (er fortsatt en gutt i mine øyne) og har et godt humør.
Min store lidenskap er bil spessielt gamle tyske biler.
Sport og idrett er ikke noe jeg har stor interesse for, men jeg liker å ta fiskestanga med meg å ta meg noen timer ute i naturen når været og muligheten byr seg.
Jeg har greit med datakunskap så jeg har ikke store problemer når det kommer til generell bruk av programmer etc.

Mvh. ******
Start det første avsnittet med å presenter deg selv, og ikke det siste.

Ta vekk "er forstatt en gutt i mine øyne" og "sport og idrett er ikke noe jeg har stor interesse for". Alderen din burde du vel kanskje også ha med.
Av ren nysgjerrighet, er firmaet Volvo?
Skriver den like så godt på nytt for deg jeg... Kan ikke love at dette gir deg jobben, men tror flyten og setningene blir litt bedre.
Som et generelt tips, bruk korte setninger og punktum heller enn komma i en søknad. Det gjør den lettere å lese og mer strukturert.

Jeg la merke til deres stilling på Finn.no og fant den veldig spennende. Dette er en jobb jeg tror passer godt for meg, da jeg er svært interessert i "det de selger" og er glad i å hjelpe folk med kunnskapen jeg har om "dette".
Jeg har bestandig sett på ***** som høy kvalitet siden jeg hørte om det første gang som liten. Jeg ønsker å være med på å videreføre og befeste dette inntrykket i en profesjonell organisasjon.

I mitt arbeid prøver jeg bestandig å gjøre mitt beste. Det er viktig for meg at kunden får en så god opplevelse som mulig når de handler, fornøyde kunder gjør meg fornøyd.

Jeg ser i annonsen at det er en fordel å ha erfaring innen hydraulikk. Det er desverre noe jeg mangler, men jeg liker å lære noe nytt og gjør gjerne en innsats for å tilegne meg nødvendig kunnskap.

På ***** så jobber jeg i hovedsak i butikken med salg av bildeler og annet utstyr til bil, men kjører også litt varer når det er nødvendig. Jeg trives godt i jobben, men ønsker meg nye utfordringer.
Jeg er godt vant med data, og lærer fort bruken av nye programmer.

Så kan jeg fortelle litt om meg selv.
Jeg er utadvent og har et godt humør, og har nok fortsatt mye av gutten i meg.
Min store lidenskap er bil, og da særlig gamle tyske biler.
Jeg er ikke den som løper ned dørene på treningssenteret, men tar gjerne med meg fiskestanga ut når muligheten byr seg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av nabb Vis innlegg
* alle liker å trene, være med venner og musikk, drit i å legge dette på interesser.
Vis hele sitatet...
Er det ikke positivt å ha med at man trener? Det viser jo at man faktisk er i god fysisk form.

Jeg produserer forsåvidt musikk, spiller i band og er til tider DJ. Er det enda dumt å ha med på CV/søknad at jeg holder på med det? Kan forstå at det er dumt å skrive at en interesse er å HØRE på musikk, men det er kanskje noe annet når man produserer det?

Et tips til trådstarter er å starte selve søknaden med "Mitt navn er X, og jeg søker herved på stillingen deres som X". Er ikke noe man absolutt må gjøre, men jeg syns det kan få den til å virke litt mer gjennomført.
Det er litt vanskelig å si uten å ha sett annonsen, men hvis hydraulikk er nevnt som noe som det er "en fordel med" ville jeg ikke nevnt det i det hele tatt. Hvis det er nevnt som et absolutt krav må du nevne det, men da bør du komme med 2-3 veldig gode grunner til at de skal ansette deg uansett. At du er "en lærevillig gutt" holder ikke. Har du for eksempel tilsvarende kompliserte felt du har lært deg på kort tid?

Ellers: Språk - bedre enn første gang, men du veksler mellom formelle og uformelle vendinger, ord og formuleringer. Velg en. Stivt formelt språk er ofte ikke en fordel.

I alle tilfeller: Brevet er gjerne ikke det viktigste. De aller fleste ser på cv'en først og gidder ikke lese brev til andre enn de aktuelle. I din situasjon ville jeg vurdert å ringe dem. Ha et par gode spørsmål forberedt og tenk litt gjennom på forhånd hvordan du kan gjøre et godt inntrykk.
For all del ikke ta med bilde i søknaden! Hobbyer som ikke er relevante til jobben er også fullstendig unødvendig og ha i en jobbsøknad.
Håper for all del at du sletter dette emne før du sender søknaden.
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Håper for all del at du sletter dette emne før du sender søknaden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? For det første virker det ikke helt som jobben der man gjør et dypt nettsøk på kandidaten.
For det andre er det vel stort sett bare positivt å prøve å forberede seg.

Det er ikke som om trådstarter sier at han bare vil ha jobben for å stjele vinlotterikassa for å få penger til horer og crack...
Husker når jeg jobbet innen serviceyrket, når sesongen for nye søkere var i gang på jobben tok dem altid dem som hadde korte og enkle søknader. Dem er ikke så keen i alt du gjør ellers, på fritiden, sellom jeg selv gjorde den feilen å solgte meg inn på den måten.

Jeg fikk jobben (flaks) men sjefen min (daglig leder) var temmelig grei å lærte meg hvordan en søknad burde skrives når jeg sluttet der og ville komme meg videre.

Kort litt ned på den, du trenger ikke ha en hel "livs historie" å som en annen skrev lengre opp. selg deg inn mer positivt! skriv ikke så mye om at du ikke har erfaring, skriv heller hva du har av erfaring!

Og for all del, stryk "Jeg er en mann (fortsatt en gutt i mine øyne)" ... Den passer seg ikke
Lykke til!!
Sist endret av Frktm; 2. juli 2013 kl. 13:06.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Er det ikke positivt å ha med at man trener? Det viser jo at man faktisk er i god fysisk form.

Jeg produserer forsåvidt musikk, spiller i band og er til tider DJ. Er det enda dumt å ha med på CV/søknad at jeg holder på med det? Kan forstå at det er dumt å skrive at en interesse er å HØRE på musikk, men det er kanskje noe annet når man produserer det?

Et tips til trådstarter er å starte selve søknaden med "Mitt navn er X, og jeg søker herved på stillingen deres som X". Er ikke noe man absolutt må gjøre, men jeg syns det kan få den til å virke litt mer gjennomført.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig er det noe annet om du er så engasjert i det. For det sier faktisk noe om din natur og hvem du virkelig er.

Å husk at min erfaring er nettopp min erfaring.. Jeg har jobbet med ansettelser i 6år å har lest min fair share av søknader, sånne standarder som jeg trener, snakker med venner og hører på musikk er setninger jeg leser, men samtidig bare hopper over. Skjønner?
Noe i denne duren kanskje? Jeg er ikke en mester på søknader og cv'er. Men Jeg vet at de fleste liker en kortfattet søknad.
Lykke til!

"Ditt navn"
"addresse"
"tlf"
"Epost"

"Bedriften"
"adresse"


Jeg er en ung mann på 25 år, født og oppvokst i Oslo. Er strukturert, selvstendig og nøyaktig. Har arbeidserfaring fra snekkeryrket,fiskeri og oljearbeid.

Gikk Teknikk og industriell produksjon ved Oslofjorden VGS. Liker veldig godt mekanisk arbeid, som sveising, hydraulikk, montering o.l. Det og jobbe raskt og nøyaktig er noe som ligger naturlig for meg, og jeg trives med høyt tempo.
Jeg er en sosial og omgjengelig person som ikke er redd for og ta i et tak.


Jeg ser frem til og høre fra dere, og kan komme på intervju på kort varsel.

Mvh
Ola Nordmann
Sist endret av rullgardin; 2. juli 2013 kl. 13:48.
Trådstarter
Takker så mye for gode tips og råd.
Dette hjelper mye når jeg skal skrive søknaden siden jeg aldri har skrevet en søknad før
De jobbene jeg har hatt har jeg fått via kontakter som har ordnet meg et møte med sjef.
Jeg driver også med jobbsøking for tiden, men i en litt annen bransje. Går like gjerne gjennom hele søknaden, og legger ved mine kommentarer i rødt.

Sitat av lofed Vis innlegg
Har laget en ny søknad, hva syns dere om denne da?

* mitt navn*
*min adresse*
*mitt tlf nr*

[COLOR="Red"]Her ville jeg hatt med dato og sted f.eks. høyrejustert Oslo, 03.07.2013[/COLOR]

*firma*
*kontakt person*
*adresse*

[COLOR="Red"]Overskrift med understrek f.eks.

Søknad på jobb[/COLOR]
Jeg la merke til deres stilling på Finn.no og fant den veldig spennende, og tror dette er en jobb jeg kunne passe godt i, i og med at det dere selger er ting jeg har interesse for.
Jeg liker å hjelpe folk med den kunnskapen jeg har.
Jeg prøver bestandig å gjøre mitt beste, og legger stor vekt på at kunden skal ha en så god opplevelse som mulig, for når kunder er glad og fornøyd så blir jeg å [COLOR="Red"]også?[/COLOR] det.

Ser i annonsen at det er en fordel å ha erfaring innen hydraulikk noe jeg ikke har, men jeg er en lærevillig gutt [COLOR="Red"]ikke skriv gutt, bare skriv at du er lærevillig[/COLOR] som liker å lære nye ting og legger stor innsats i dette.

Jeg har bestandig sett på ***** som [COLOR="Red"]et profesjonelt firma med[/COLOR] høy kvalitet og noe profesjonelt helt siden jeg først hørte om merket da jeg var liten, derfor kunne jeg godt tenke meg å jobbe hos dere og representere merket.

På ***** så jobber jeg i hovedsak i butikken med salg av bildeler og annet utstyr til bil, men kjører også litt varer når det er nødvendig. Jeg trives godt i jobben men vil ha litt nye utfordringer så derfor ser jeg meg [COLOR="Red"]om[/COLOR] etter noe nytt.

Så kan jeg fortelle litt om meg [COLOR="Red"]selv[/COLOR].
Jeg er ganske utadvent [COLOR="Red"]utadvendt[/COLOR] mann (er fortsatt en gutt i mine øyne) [COLOR="Red"]utadvendt person, sløy det som står i parantes[/COLOR] og har et godt humør.
Min store lidenskap er bil spessielt [COLOR="Red"]spesielt[/COLOR] gamle tyske biler.
Sport og idrett er ikke noe jeg har stor interesse for [COLOR="Red"]ikke nevnt det du ikke er interessert i[/COLOR], men jeg liker å ta fiskestanga med meg å ta [COLOR="Red"]og tar[/COLOR] meg noen timer ute i naturen når været og muligheten byr seg.
Jeg har greit med datakunskap [COLOR="Red"]kunnskap[/COLOR] så jeg har ikke store problemer når det kommer til generell bruk av programmer etc.

Mvh,
******

[COLOR="Red"]Ta med antallet vedlegg på søknaden

Vedlegg:
CV (2 sider)
Attester og vitnemål (8 sider)
[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Skrivefeil i søknad og CV er en grov feil som sier noe om at du er slurvete og tar lett på ting. Du må finlese alt du sender fra deg, og sjekk gjerne rettskrivningen din i f.eks. Word eller et annet tekstbehandlingsprogram.
Jeg leser igjennom 40-50 søknader pr år, både til vanlige arbeiderstillinger og ingeniørstillinger.

Hold det kortfattet, og glem hobbyene dine i første skrivet - det får evt. komme på et jobbintervju om vedkommende som utfører intervjuet tar det opp. Og gi faen i å kalle deg selv en gutt i dine egne øyne og det der ekkle crappet.

En annen ting som er jævla viktig: Rydd opp på facebookprofilen din, og ta et googlesøk på deg selv.
ALLE som blir vurdert til intervju får en sjekk liten sjekk via facebook, linkedin og google. Sørg for at du via facebook fremstår som den personen du vil være i jobbsøkersammenheng og stram til personvernet slik at ikke folk kan gå inn på alle bildene dine.
Du bør vite litt om hva firmaet står for. Sett deg inn i sjefens situasjon. Du var svært liten sjans om du ikke er en som kan ta oppgaver som innebærer hydraulikk på strak arm, og at du har litt lederskapsevner. Hvis du ikke har noen av delene, bør du ikke lyve for deg selv eller sjefen, og søke noe litt enklere.

Absolutt skriv en kortfattet søknad. Første steg er kun å komme til intervju. Derfra kan du fortelle at du har all verdens entusiasme, men mangler erfaringen. Sjefer verdsetter ærlighet og punktlighet over en bøllete, unøyaktig men veldig erfaren arbeider som ødelegger miljøet og ikke er nøye med verktøyet.

Mitt poeng blir bare at du må være helt ærlig, for det vil vise seg før eller siden om du snakket sant. Og da ødelegger du for deg selv ved senere anledning om du ikke gjorde det....
Ta vekk at du er gutt. Nei, nei, nei. De vil ikke ha gutter.
Personlig ville jeg skrevet "viser til annonse*blablabla* og søker vil søke på stilling bla bla bla, istedet for "at du la merke til". høres ut som du kjeda deg en kveld og sjekka jobbmarkedet for fun. Du må heller ikke skrive at det er en jobb du tror du passer godt i. Du virker ikke selvsikker.
Sist gang jeg faktisk skrev en søknad til en jobb var det ikke særlig mye mer enn "Jeg er den rette mann for jobben. Når starter arbeidsdagen?"

Den jobben fikk jeg, til tross for at jeg hadde en rivaliserende søker. Nå var dette bokbinder-yrket også da, noe jeg tror kan være veldig relevant til at jeg fikk jobben.
Du bør ikke fortelle områdene du er svak på, bare rams opp gode egenskaper.
Jeg ville skrevet flere personlige egenskaper, f.eks at du er punktlig, arbeidsom og positiv.

Om du får spørsmål om dine negative egenskaper på intervjuet kan du si at du har litt dårlig tålmodighet, dersom noen andre ansatte er treg. Dette blir på en måte en positiv egenskap.