Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6798
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hei,

Det er noe jeg har egentlig lurt på lenge før den første filmen kom ut på kino. Hvordan skal de klare å lage tre filmer ut av en bok, hvor hver film varer ca 3 timer?

Jeg har lest boken flere ganger både på engelsk og norsk, og det at de skal klare å lage 3 filmer ut av en bok er litt vanskelig å tro på. Tar de med mest mulig detaljer? (noe som de tydeligvis ikke gjorde i Ringenes Herre filmene).

Jackson lagde jo en film på 3 timer til hver bok i Ringenes Herre serien, og det fikk de til helt greit. Men jeg lurer på hvordan han skal gjøre det denne gangen. I traileren kunne du se at de kommer inn i Erebor og når Bilbo skal speide etter dragen. Skal de liksom ha "krigen" og veien tilbake igjen i en film? Blir ikke det litt tynt på en film som skal vare i 3 timer?

Håper helst at noen vet noe mer, eller har noen tanker/meninger om dette.

Peace out!
kan du ikke bare se filmen(e) og se om du får noe mer forståelse etterpå?
Sist endret av moret; 16. juni 2013 kl. 19:53.
Nei, de kommer ikke inn i Erebor i første filmen?

Jeg er ganske sikker på at den slutter lenge før det.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei, de kommer ikke inn i Erebor i første filmen?

Jeg er ganske sikker på at den slutter lenge før det.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente er at de kommer inn i Erebor i film nummer 2. http://www.imdb.com/title/tt1170358/
Veien tilbake er jo ganske lang den også, og så vidt jeg har fått med meg har de jo med andre hendelser fra den tiden som ikke er beskrevet i Hobbiten.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Veien tilbake er jo ganske lang den også, og så vidt jeg har fått med meg har de jo med andre hendelser fra den tiden som ikke er beskrevet i Hobbiten.
Vis hele sitatet...
Kunne jeg få vite hva det er? Så vidt jeg vet, så skjer det ingenting på veien tilbake. Kanskje nå som de valgte å putte liv i Azog (den hvite orken)?
Vel, du har jo for eksempel

http://www.youtube.com/watch?v=fnaojlfdUbs

Ser ut til at de kommer inn i Erebor i film nummer to, ja. Er også rimelig spent på hva de kommer til å gjøre i den tredje filmen.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Vel, du har jo for eksempel

Vis hele sitatet...
Joda, det vet jeg om. Men krigen er jo før de går tilbake igjen?

Sitat av Ilmag Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=fnaojlfdUbs

Ser ut til at de kommer inn i Erebor i film nummer to, ja. Er også rimelig spent på hva de kommer til å gjøre i den tredje filmen.
Vis hele sitatet...
Det er jeg og.
Den er før de går tilbake, men etter Erebor. Hva annet de velger å putte inn, vet jeg ikke, men det blir helt sikkert bra.
Men, etter å ha oppdatert meg litt (lenge siden jeg leste boken), så..

SPOILER ALERT! Vis spoiler
regner jeg med at andre filmen vil slutte med at Bilbo tar koppen, og de dreper Smaug, så vil sikkert tredje filmen handle mer om krigen om Erebor mellom menneskene, skogsalvene og dvergene, i tillegg til Battle of the Five Armies.


Men lurer på hvordan de kan klare å strekke ut den siste delen i en 3 timer lang film.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Den er før de går tilbake, men etter Erebor. Hva annet de velger å putte inn, vet jeg ikke, men det blir helt sikkert bra.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men det er fortsatt litt gøy å diskutere slikt. Vi får vel bare vente å se
Ettersom så bra den første filmen fulgte boka, så håper jeg de lager to til!
Når får vi se Gandalf slåss mot the spøkelset??? Jeg har ikke lest hobbiten. Virker som Radagast ikke engang har en sjanse mot spøkelset.

https://www.youtube.com/watch?v=KAVDlaf0ap8
Sist endret av Gigolo; 16. juni 2013 kl. 21:12.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Når får vi se Gandalf slåss mot the spøkelset??? Jeg har ikke lest hobbiten. Virker som Radagast ikke engang har en sjanse mot spøkelset.

https://www.youtube.com/watch?v=KAVDlaf0ap8
Vis hele sitatet...
Gandalf drar aldri til Dol Guldur i boken. "Spøkelset" tror jeg er Witch King of Angmar. Og The Necromancer er Sauron etter han mistet all kraften sin mange mange år (400 år?) før det som skjer i Hobbiten.
Sist endret av HanDuck; 16. juni 2013 kl. 21:27.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Gandalf drar aldri til Dol Guldur i boken. "Spøkelset" tror jeg er Witch King of Angmar. Og The Necromancer er Sauron etter han mistet all kraften sin mange mange år (400 år?) før det som skjer i Hobbiten.
Vis hele sitatet...
Har den scenen noen tilknytning til Hobbiten? Jeg vet den scenen har tilknytning til Ringenes herre 1,2, og 3. Litt meningløs scene hvis det ikke har noen tilknytning til historien i hobbiten.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Har den scenen noen tilknytning til Hobbiten? Jeg vet den scenen har tilknytning til Ringenes herre 1,2, og 3. Litt meningløs scene hvis det ikke har noen tilknytning til historien i hobbiten.
Vis hele sitatet...
Den har en tilknytting til hva som skjedde på den tiden, så det er høyst relevant.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Har den scenen noen tilknytning til Hobbiten? Jeg vet den scenen har tilknytning til Ringenes herre 1,2, og 3. Litt meningløs scene hvis det ikke har noen tilknytning til historien i hobbiten.
Vis hele sitatet...
Den har tilknytning til Hobbiten, men den scenen står ikke i Hobbiten, men i en annen bok til Tolkien (husker ikke hvilken bok, men jeg vet at det er en bok ihvertfall ).

Det blir gitt noen hint om The Necromancer i boken, men ikke så mye som de viser til eller har planlagt i filmen.
Sist endret av HanDuck; 16. juni 2013 kl. 22:28.
vel, det er jo noen scener som ikke er med i boka direkte, men heller i bakgrunnen. for eksempel det med spøkelset - i boka forsvinner plutselig gandalf fordi han må fikse noe og to uker etterpå er han tilbake. et annet eksempel er jo at han sier han skal til trollmannsmøte, forsvinner igjen... og dukker opp etter en stund. så det er jo med, men ikke direkte.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eolin Vis innlegg
vel, det er jo noen scener som ikke er med i boka direkte, men heller i bakgrunnen. for eksempel det med spøkelset - i boka forsvinner plutselig gandalf fordi han må fikse noe og to uker etterpå er han tilbake. et annet eksempel er jo at han sier han skal til trollmannsmøte, forsvinner igjen... og dukker opp etter en stund. så det er jo med, men ikke direkte.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, tolkien gir noen hint i bøkene, men ikke så mye som de viser i filmen så langt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Som jeg sa, tolkien gir noen hint i bøkene, men ikke så mye som de viser i filmen så langt.
Vis hele sitatet...
At deler av en historie som refereres til som kan være skrevet andre plasser (f.eks Silmarillion eller andre bøker) blir inkorporert i en film som ellers kunne blitt alt for kort er da ikke noe negativt da det bidrar meget til berikelse av historien.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
At deler av en historie som refereres til som kan være skrevet andre plasser (f.eks Silmarillion eller andre bøker) blir inkorporert i en film som ellers kunne blitt alt for kort er da ikke noe negativt da det bidrar meget til berikelse av historien.
Vis hele sitatet...
Silmarillion var det! De har brukt noen få hendelser derfra i filmen. Men jeg er helt enig, de trenger så mye stoff som mulig
Man må jo ta med i betraktningen, at Hobbit filmene, blir laget på Hobbit boken, pluss at det blir tatt med ting fra de 13 eller 14 andre bøkene til Tolkien som omhandler Midgars historie.
Tror ikke 3 filmer holder. De gir jo ganske mange hint om andre historier som ikke blir med i hovedfilmen. Så det er tydeligvis mye som blir utelatt her.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Tror ikke 3 filmer holder. De gir jo ganske mange hint om andre historier som ikke blir med i hovedfilmen. Så det er tydeligvis mye som blir utelatt her.
Vis hele sitatet...
Da burde de ikke lage tre filmer med navnet Hobbiten, da masse av det som kommer til å hende i filmen kommer fra andre bøker. Men jeg skjønner hva de skal ha i de tre filmene. Den første: reisen igjennom misty mountains. Den andre: turen igjennom mirkwood og alve"slottet". Den tredje: Turen til Dale og Erebor og krigen. (Alt sammen er røft sagt.)

Egentlig hadde det holdt med 2 filmer hvis de skulle lagd på samme måte som LOTR. (Altså utelatt mye info og detaljer).
Sist endret av HanDuck; 17. juni 2013 kl. 15:51.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Noen som syntes at Hobbiten: Smaugs Ødemark ikke følger boka? Har bare sett traileren, men jeg syntes ihvertfall ikke at den følger historien. Den hvite orken er jo egentlig ikke med i boka... ekstra spenning?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Noen som syntes at Hobbiten: Smaugs Ødemark ikke følger boka? Har bare sett traileren, men jeg syntes ihvertfall ikke at den følger historien. Den hvite orken er jo egentlig ikke med i boka... ekstra spenning?
Vis hele sitatet...
Tjaa, kanskje til en viss grad.
Skal faktisk på førpremiere i Drammen så da får vi se hvordan toern blir.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arnee Vis innlegg
Tjaa, kanskje til en viss grad.
Skal faktisk på førpremiere i Drammen så da får vi se hvordan toern blir.
Vis hele sitatet...
Skal du på førpremieren med NBBO? Rakk ikke å få billetter før alle ble tatt
Visst eg hugsa riktig so trur eg dei som laga filmen fant noken notater som blei lagt vekk etter at hobbiten boka blei skreven. Desse fant dei då og meina eg at dei har brukt i filmen, noke som sikkert bidrar til at trilogien klarer å gå utover 3 filmer. Var det ikkje so at legolas ikkje var med i boka heller? korrekt meg om eg tar feil.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo66y Vis innlegg
Visst eg hugsa riktig so trur eg dei som laga filmen fant noken notater som blei lagt vekk etter at hobbiten boka blei skreven. Desse fant dei då og meina eg at dei har brukt i filmen, noke som sikkert bidrar til at trilogien klarer å gå utover 3 filmer. Var det ikkje so at legolas ikkje var med i boka heller? korrekt meg om eg tar feil.
Vis hele sitatet...
Legolas var ikke med i boken som jeg husker. Kan hende Tolkien hadde noen notater om Azog f.eks, da han blir nevnt noen få ganger i boken. Og at Sauron f.eks er med i 1 filmen.
Sist endret av HanDuck; 11. desember 2013 kl. 19:30.
Liten spoiler.





Den store kampscenen tar sikkert opp 10 - 15% av tiden som er satt av til de tre filmene.
Den var jo på ca en halv side i boken..
Sist endret av Bombasa; 11. desember 2013 kl. 19:52.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Liten spoiler.





Den store kampscenen tar sikkert opp 10 - 15% av tiden som er satt av til de tre filmene.
Den var jo på ca en halv side i boken..
Vis hele sitatet...
Egentlig skjedde det ikke noe som helst i boken.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Bilbo ble jo slått ut, mens alt som skjedde i krigen ble gjenfortalt senere av Gandalf (?)
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Egentlig skjedde det ikke noe som helst i boken.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Bilbo ble jo slått ut, mens alt som skjedde i krigen ble gjenfortalt senere av Gandalf (?)
Vis hele sitatet...
hehe, kanskje de gjør det samme i filmen?
Bare svartner alt ut? Da blir jeg muggen..

Jeg vil se episk battle of the ages med sverd, hobbiter, sinna dverger og trollmenn.
Synes begge de to filmene nå har vært awesome, og tror den neste blir enda bedre Enig at logisk sett kunne den sikkert vært på 2 filmer, men melking er ålreit sålenge det holder denne kvaliteten!
Var på premierevisningen til Hobbiten i natt. Fantastisk film
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Men så har jo Peter Jackson tonnevis erfaring så jeg tror det går helt fint med disse filmene. Det eneste minuset er at jeg skulle ønske hobitten holdt samme "style" som ringenes herre. Så det slepper å bli en barnefilm...
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Så det slepper å bli en barnefilm...
Vis hele sitatet...
Nå var jo Hobbiten ment som en barnebok og da.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Legolas var ikke med i boken som jeg husker. Kan hende Tolkien hadde noen notater om Azog f.eks, da han blir nevnt noen få ganger i boken. Og at Sauron f.eks er med i 1 filmen.
Vis hele sitatet...
Alvekongen, som er med i boka, er vel faren til Legolas? Så de lurer han vel inn i den delen hvor de er ved alvekongen.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Nå var jo Hobbiten ment som en barnebok og da.
Vis hele sitatet...
Å, det var det ja? Håpte litt at det var sånn, slik at Jackson ikke lagde en barnefilm ut av en voksenbok.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Skal du på førpremieren med NBBO? Rakk ikke å få billetter før alle ble tatt
Vis hele sitatet...
Hehe, ja. Bilettene ble visst revet bort iløpet av seks minutter. Jeg som satt klar klokka 12 og venta på at det skulle åpne, hadde flaks.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Så Hobbiten igår. Ble egentlig littegrann skuffet. 8 av 10. Syntes at de hoppet over masse detaljer som kunne ha gjort filmen bedre.

Noen som så Peter Jackson helt på starten? Han er den første personen du ser på filmen. Han går ut av ett hus og spiser en gulrot, haha!
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg synes filmen var bra. Ser ikke hva som mangler av innhold mtp at folk klager over at det er tre filmer ut av en bok.
Mye action og meget spennende for oss som ikke har lest Hobbiten og ikke vet noe om historien før Lotr
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Jeg synes filmen var bra. Ser ikke hva som mangler av innhold mtp at folk klager over at det er tre filmer ut av en bok.
Mye action og meget spennende for oss som ikke har lest Hobbiten og ikke vet noe om historien før Lotr
Vis hele sitatet...
Skjønner det du sier igjennom dine øyne, men selv om det er 3 filmer av 1 bok så var det en del de ikke tok med
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Skjønner det du sier igjennom dine øyne, men selv om det er 3 filmer av 1 bok så var det en del de ikke tok med
Vis hele sitatet...
Det er det også ja, den første filmen fikk jo kritikk for å ha med for mye