Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 27975
Pro Gamer
HBO lå ut i dag den første episoden av sin nye serie Vikings. Noen flere som har sett den ennå? Anbefaler den på det høyeste! Er ikke ofte jeg ser serier som gir meg følelsen av at det blir lenge å vente til neste mandag før jeg får sett neste episode, men fy faen som jeg gleder meg!

Tenkte jeg kunne lage en tråd der vi kunne diskutere alt som skjer i serien siden ingen andre har laget en tråd ennå
Jeg klarte nesten ikke se ferdig fordi det var så utrolig historisk ukorrekt. Hva er greia med at regissøren tydeligvis tror brunt var den eneste fargen som eksisterte i vikingtiden. Og hva er greia med sidecuts, hodebånd og en hel del andre usakelig gjenstander og bekledninger. Bruken av lær er også ekstremt overdrevet. Alle går rundt i brune lærtunikaer og mørke pelser, men det er jo ull og lin som var vanlig. Gjerne med farger.

Pussig at et kanal som heter History Channel enten bryr seg så lite om historisk korrekthet eller gjør så dårlig research.
Syntes ikke den var så veldig god jeg.Forferdelig dårlig skuespill/skuespillere (med et eller kankje 2 unntak). Men history channel er jo ikke akuratt kjent for å lage denne type programmer da.
Tror ikke HBO har noe med den og gjøre annet en distribusjon.

Syns serien var ok. Gir den noen episoder til.

Digget introen noe jevlig! Den var awesome

https://www.youtube.com/watch?v=E8UZrJFIlpU
Sist endret av krth8; 5. mars 2013 kl. 15:15.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg klarte nesten ikke se ferdig fordi det var så utrolig historisk ukorrekt. Hva er greia med at regissøren tydeligvis tror brunt var den eneste fargen som eksisterte i vikingtiden. Og hva er greia med sidecuts, hodebånd og en hel del andre usakelig gjenstander og bekledninger. Bruken av lær er også ekstremt overdrevet. Alle går rundt i brune lærtunikaer og mørke pelser, men det er jo ull og lin som var vanlig. Gjerne med farger.

Pussig at et kanal som heter History Channel enten bryr seg så lite om historisk korrekthet eller gjør så dårlig research.
Vis hele sitatet...
De hadde ivertfall ikke horn på hjelmene sine


Så på den med åpent sinn uten noe forhåpninger og likte ivertfall det jeg så, Om det er historisk korrekt eller ikke driter jeg i
Jeg dævva litt inni meg av alle klisjeene. Sove under åpen himmel med nordlys....
Lett å se at HBO ikke hadde noe med produksjonen å gjøre, da sex-scenen var med fullt påkledde skuespillere..
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg klarte nesten ikke se ferdig fordi det var så utrolig historisk ukorrekt. Hva er greia med at regissøren tydeligvis tror brunt var den eneste fargen som eksisterte i vikingtiden. Og hva er greia med sidecuts, hodebånd og en hel del andre usakelig gjenstander og bekledninger. Bruken av lær er også ekstremt overdrevet. Alle går rundt i brune lærtunikaer og mørke pelser, men det er jo ull og lin som var vanlig. Gjerne med farger.

Pussig at et kanal som heter History Channel enten bryr seg så lite om historisk korrekthet eller gjør så dårlig research.
Vis hele sitatet...
er jo svært sjeldent at en film/serie er historisk korrekt
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Pussig at et kanal som heter History Channel enten bryr seg så lite om historisk korrekthet eller gjør så dårlig research.
Vis hele sitatet...
Du vet at det er en dramaserie som skal hunderholde, right?
Pro Gamer
Trådstarter
Om den er historisk rett eller ei gir jeg 250 mil faen i. Den underholdt meg, jeg digga den. Hva er vel viktigere? ville du sett en serie der alle var akkurat som de var før, og alt var gørr kjedelig? Det er en film/serie, ikke livestream 1000 e.kr @Oslofjorden
Sitat av M4zN Vis innlegg
Om den er historisk rett eller ei gir jeg 250 mil faen i. Den underholdt meg, jeg digga den. Hva er vel viktigere? ville du sett en serie der alle var akkurat som de var før, og alt var gørr kjedelig? Det er en film/serie, ikke livestream 1000 e.kr @Oslofjorden
Vis hele sitatet...
Er det du som har laget serien og ikke tåler konstruktiv kritikk? Eller tar du deg virkelig nær av at andre har andre meninger om en TV-serie du selv oppfordret til diskusjon av?

Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg klarte nesten ikke se ferdig fordi det var så utrolig historisk ukorrekt. Hva er greia med at regissøren tydeligvis tror brunt var den eneste fargen som eksisterte i vikingtiden. Og hva er greia med sidecuts, hodebånd og en hel del andre usakelig gjenstander og bekledninger. Bruken av lær er også ekstremt overdrevet. Alle går rundt i brune lærtunikaer og mørke pelser, men det er jo ull og lin som var vanlig. Gjerne med farger.

Pussig at et kanal som heter History Channel enten bryr seg så lite om historisk korrekthet eller gjør så dårlig research.
Vis hele sitatet...
Har du sett det dem har gjort om "romvesner som besøker whatever i gamledager" programmene? History channel er ikke history, det eneste som er brukbart er jo krigsdoc.
Pro Gamer
Trådstarter
Nope, tar det ikke nær av meg. Men at det ikke er historisk rett har vel ikke en dritt å si får meg da det ikke er en dokumentar Meninga er vel at den skal underholde og ikke gi med historisk korrekt informasjon om de, da det ikke er en informativ/dokumentar serie.
Sitat av M4zN Vis innlegg
Om den er historisk rett eller ei gir jeg 250 mil faen i. Den underholdt meg, jeg digga den. Hva er vel viktigere? ville du sett en serie der alle var akkurat som de var før, og alt var gørr kjedelig? Det er en film/serie, ikke livestream 1000 e.kr @Oslofjorden
Vis hele sitatet...
De som har skapt serien har jo gått ut tidligere og sagt at serien skal være autentisk. Det ligger problemet for min del. Og argumentene dine er usakelige. At ting er autentisk gjør ting gørr kjedelig? Vikingene sloss og herja de. Tror du serien hadde blitt "gørr kjedelig" om de i stedet hadde hatt korrekte klær f.eks?

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er jo svært sjeldent at en film/serie er historisk korrekt
Vis hele sitatet...
Det betyr jo likevel på ingen måte at man ikke kan prøve å ha et snev av autensitet? Hva hadde vært så galt med å ha en serie som både kunne være lærerik i form av at omgivelsene faktisk var troverdige samtidig som det er en spennende serie?

Sitat av M4zN Vis innlegg
Nope, tar det ikke nær av meg. Men at det ikke er historisk rett har vel ikke en dritt å si får meg da det ikke er en dokumentar Meninga er vel at den skal underholde og ikke gi med historisk korrekt informasjon om de, da det ikke er en informativ/dokumentar serie.
Vis hele sitatet...
En smule autensitet impliserer ikke at ting blir kjedelig. Hvorfor ikke være "implisitt informativ" (gjennom at folk f.eks bruker klær som virkelig ble brukt) og samtidig ha en underholdene serie?
Er litt enig med pinneknurk.Jeg likte serien, men ja hadde vært bra med en serie som var både lærrik/informativ og autentisk samtidig som den var underholdene .

Ville også tipse om denne saken på nrk om forkjellen på vikingene i serien og hvordan det egentlig var:
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.10937033
I forhold til diskusjonen om man kan lage historiske autentiske tv-serier som er underholdende og gode så har jeg et eksempel:

ROME
http://www.imdb.com/title/tt0384766/

skulle ønske de kunne lage noe tilsvarende om vikingtida. det er utrolig mye spennende historie å ta opp, ser ikke problemet med å lage en skikkelig vikingserie for en gangs skyld. så og si alle filmer og serier med vikinger suger, og det er så utrolig irriterende når man vet at det ikke trenger å være sånn!
De historiske feilfaktaene bryr meg like mye midt i ryggen i denne serien som det gjorede i f.eks Rome,..

Serien fenger hittil og jeg gleder meg til å se hva de kan få til i de kommende episodene
Pro Gamer
Trådstarter
Du har noen gode argumenter pinneknurk, jeg skjønner hva du mener, og du har nok missforstått meg. Jeg viste helller ikke at de gikk ut og sa de skulle gjøre den mest mulig historisk korrekt ift. Kostymer osv. Men jeg bryr meg ikke om delen så lenge jeg følte jeg satt igjen med å glede meg etter 40ish min
Sitat av M4zN Vis innlegg
Du har noen gode argumenter pinneknurk, jeg skjønner hva du mener, og du har nok missforstått meg. Jeg viste helller ikke at de gikk ut og sa de skulle gjøre den mest mulig historisk korrekt ift. Kostymer osv. Men jeg bryr meg ikke om delen så lenge jeg følte jeg satt igjen med å glede meg etter 40ish min
Vis hele sitatet...
For all del. Nyt serien den som kan - jeg skal ikke påsta at det ikke er underholding. Men ettersom det var en diskusjonstråd så luftet jeg mine meninger her. Blir naturligvis ganske kritisk da jeg selv driver med hærkamp/blankvåpenkamp satt til vikingtid.
Synes første episode var gørr kjedelig, mye klisjeer, dårlig skuespill og rett og slett all around kjedelig.. oh well.
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av Ilmag Vis innlegg
Synes første episode var gørr kjedelig, mye klisjeer, dårlig skuespill og rett og slett all around kjedelig.. oh well.
Vis hele sitatet...
Jaja det er smak og behag, ser ikke helt underholdningen i serier som Paradise Hotel, hotel cæsar osv.
Sitat av M4zN Vis innlegg
Jaja det er smak og behag, ser ikke helt underholdningen i serier som Paradise Hotel, hotel cæsar osv.
Vis hele sitatet...
Ser ikke underholdningen i serier som Vikings. Liker bedre dokumentarserier om villdyr som bever, oter, gjerv osv.
Sitat av M4zN Vis innlegg
Det er en film/serie, ikke livestream 1000 e.kr @Oslofjorden
Vis hele sitatet...
Jeg humret godt for meg selv her jeg satt
Gleder meg til å se denne serien.
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Ser ikke underholdningen i serier som Vikings. Liker bedre dokumentarserier om villdyr som bever, oter, gjerv osv.
Vis hele sitatet...
Nei der ser du, det er smak og behag. BTW, beverkjøtt er gudis
Noen som vet hvor dette er filmet? Minner veldig om norsk landskap :P
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Noen som vet hvor dette er filmet? Minner veldig om norsk landskap :P
Vis hele sitatet...
Ja, som med det meste annet så vet Google og Wikipedia hvor. Nei, det er ikke i Norge.
Sist endret av Freakaholic; 11. mars 2013 kl. 22:59.
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Noen som vet hvor dette er filmet? Minner veldig om norsk landskap :P
Vis hele sitatet...

Vikings er hovudsakleg innspelt i Irland. Opphavleg ville dei spele inn serien på vestlandet, men produksjonskostnadene i Noreg vart rett og slett for dyre.

kilde : http://p3.no/filmpolitiet/2012/12/fo...kk-pa-vikings/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg klarte nesten ikke se ferdig fordi det var så utrolig historisk ukorrekt. Og hva er greia med sidecuts, hodebånd og en hel del andre usakelig gjenstander og bekledninger.
Pussig at et kanal som heter History Channel enten bryr seg så lite om historisk korrekthet eller gjør så dårlig research.
Vis hele sitatet...


når vi likevel snakker om historisk korrekthet så tror jeg du tenker litt for høyt om din egen viten om vikingene. ta en kikk her: http://www.vikingrune.com/2009/02/to...about-vikings/
nr. 4 spesifikt

personlig finner jeg serien underholdende så langt, eneste jeg sliter med er at skuespillerne på død og liv skal snakke gebrokkent engelsk. bare kleint og dumt å høre på.
Grei nok underholdning, serien lever hittil ikke opp til forventningene jeg hadde, men den er ikke totalt ræv på lik linje med "Valhalla rising" heller, og det er jo veldig bra.
Syns serien var heilt ok, har berre sitt 1. ep, og har 5 til liggande på maskina. Det eg lurer på er kvifor i helvete dei snakka så dårlig engelsk!? Og kvifor enkelte "phrases" var på islansk/gammal norsk? Syns ein kan halde seg til eit språk, og at dei skal kunne det flytande... Var div. ting som eg syns var ganske fucked, som han blinde duden som spådde framtida? Samt at dei kalla høvdnigen for "Lord"?
Er det ikke "earl" de sier da? Han blinde fyren er vel landsbyens sjaman

Synes serien er konge jeg. Har sett alle episodene som har kommet ut til nå.
Utrolig irriterende aksent på skuespillerene, det virker som om de prøver å snakke norsk-engelsk
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Syns serien var heilt ok, har berre sitt 1. ep, og har 5 til liggande på maskina. Det eg lurer på er kvifor i helvete dei snakka så dårlig engelsk!? Og kvifor enkelte "phrases" var på islansk/gammal norsk? Syns ein kan halde seg til eit språk, og at dei skal kunne det flytande... Var div. ting som eg syns var ganske fucked, som han blinde duden som spådde framtida? Samt at dei kalla høvdnigen for "Lord"?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes personlig at serien er kanonbra, jeg ser ikke på den for historielærdom (vi har dog ikke så mangt og sammenligne med som er om VIKINGER). Språket plager meg heller ikke så veldig mye, da jeg ser den på hbonordic og får alt tekstet. Og som du påstår her så sjekket jeg kjapt noen scener i forskjellige epsioder og min konklusjon er at de kaller han earl=Jarl. Ikke Lord.
Sist endret av M4zN; 16. april 2013 kl. 20:09.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg klarte nesten ikke se ferdig fordi det var så utrolig historisk ukorrekt. Hva er greia med at regissøren tydeligvis tror brunt var den eneste fargen som eksisterte i vikingtiden. Og hva er greia med sidecuts, hodebånd og en hel del andre usakelig gjenstander og bekledninger. Bruken av lær er også ekstremt overdrevet. Alle går rundt i brune lærtunikaer og mørke pelser, men det er jo ull og lin som var vanlig. Gjerne med farger.

Pussig at et kanal som heter History Channel enten bryr seg så lite om historisk korrekthet eller gjør så dårlig research.
Vis hele sitatet...
Who the fuck cares? Det er ikke en dokumentar, men en serie løst basert på virkelige hendelser.
En veldig god serie såden. Lett på topp 3 lista hos meg.
Sist endret av Bombasa; 16. april 2013 kl. 20:13.
har sett alle 7 episoder som er lagt ut i torrents nå og jeg syns det er spennende som fuck.. syns også første 2 episodene var litt kjedelige men det tar seg opp.
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
har sett alle 7 episoder som er lagt ut i torrents nå og jeg syns det er spennende som fuck.. syns også første 2 episodene var litt kjedelige men det tar seg opp.
Vis hele sitatet...
Er ganske enig, men jeg betaler for bruker på hbonordic.com Var såpass stoked da jeg kom hjem første mandag å så 1ep. Syntes nå de var ganske kjedelige ift de nye, men jeg satt fortsatt ikke å slet meg igjenom de 2 første håper på mange mange flere episoder!!

Ett spørsmål Sondre, ser du den med norske tekster da du har lastet det ned?
Sitat av M4zN Vis innlegg
Jeg syntes personlig at serien er kanonbra, jeg ser ikke på den for historielærdom (vi har dog ikke så mangt og sammenligne med som er om VIKINGER). Språket plager meg heller ikke så veldig mye, da jeg ser den på hbonordic og får alt tekstet. Og som du påstår her så sjekket jeg kjapt noen scener i forskjellige epsioder og min konklusjon er at de kaller han earl=Jarl. Ikke Lord.
Vis hele sitatet...
hmm... mulig eg hører feil... men eg likte ikkje serien så bra, no har eg sitt alle ep. som har komt ut, og meh...
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
hmm... mulig eg hører feil... men eg likte ikkje serien så bra, no har eg sitt alle ep. som har komt ut, og meh...
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt før, det er smak og behag! Jeg digger serien og er sjeleglad om folk som har samme mening som meg vil bruke tråden til å diskutere den
Gleder meg til å se jeg.
Sitat av M4zN Vis innlegg
Er ganske enig, men jeg betaler for bruker på hbonordic.com Var såpass stoked da jeg kom hjem første mandag å så 1ep. Syntes nå de var ganske kjedelige ift de nye, men jeg satt fortsatt ikke å slet meg igjenom de 2 første håper på mange mange flere episoder!!

Ett spørsmål Sondre, ser du den med norske tekster da du har lastet det ned?
Vis hele sitatet...
Ser uten tekst ja. men det som er på Hedensk er tekstet på Engelsk
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
Ser uten tekst ja. men det som er på Hedensk er tekstet på Engelsk
Vis hele sitatet...
Okei, da forstår jeg hvorfor språket dems er såpass kjipt som folk skal ha det til legger på en måte ikke merke til snakkingen da jeg har tekst
Det er ikke vanskelig å forstå hva de sier, men måten de legger om aksenten skjærer i ørene.. spesiellt Svensken som spiller båtbyggeren, er et mareritt å høre på. Men ellers virker serien grei og spennende!
Sitat av Sondre Vis innlegg
Ser uten tekst ja. men det som er på Hedensk er tekstet på Engelsk
Vis hele sitatet...
Hedensk er ikke et språk, men betegnelsen på ikke-kristne. Vikingene snakket ulike varianter av norrønt, det nord-germanske språket norsk, svensk, dansk og islandsk skulle utvikle seg til. Angelsakserne (folka i England) snakket det som kalles gammelengelsk eller (mer presist) angelsaksisk.

Grunnen til at gammelengelsk muligens er en misledende term, er at de lærde strides om moderne engelsk utviklet seg fra angelsaksisk eller (faktisk) norrønt.
Jeg syns faktisk serien har tatt seg opp, om man klarer å se bort i fra de litt pinligt tynt befolka situasjonene her og der (spesielt i kamp) er det faktisk helt okei underholdning
Syntes serien er kjedelig å bortkasta tid. Sett 2 og en halv episode, det var alt jeg klarte.
Ikke mange bra serier der ute så kanskje ikke så rart.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Jeg syns faktisk serien har tatt seg opp, om man klarer å se bort i fra de litt pinligt tynt befolka situasjonene her og der (spesielt i kamp) er det faktisk helt okei underholdning
Vis hele sitatet...
må sei meg ueinig, syns serien vart dårligare og dårligare for kvar episode, men det er ein serie eg vil skal vere bra, så eg kjem nokk til å følge med vidare, og håpe det blir betre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Synes selv denne serien er ganske bra, kanskje ikke den beste når det gjelder historisk korrekthet eller realisme(Guder etc), men det bryr meg ikke så altfor mye. Den er ganske spennende og jeg liker effektene de har brukt i slosscener etc. Den er garantert bedre en andre vikingserier jeg har sett tidligere.
Pro Gamer
Trådstarter
Sitat av Limptobe Vis innlegg
Synes selv denne serien er ganske bra, kanskje ikke den beste når det gjelder historisk korrekthet eller realisme(Guder etc), men det bryr meg ikke så altfor mye. Den er ganske spennende og jeg liker effektene de har brukt i slosscener etc. Den er garantert bedre en andre vikingserier jeg har sett tidligere.
Vis hele sitatet...
Hvilken serier om vikinger? har aldri hørt om noen andre en denne, og filmer ofc.
Bra serie, interessant å lese om Ragnar Lodbrok på wikipedia, litt av en kar på den tiden. Likte også Thorbjørn Harr i rollen som Jarl Borg. Godt at det blir en ny sesong.
Var en super sesong, men jeg er ikke sånn kjempefan av sesongavslutninga. Vi ble lovet en stor avsløring, men jeg ble ikke veldig overrasket over at Rollo ikke er så til å stole på.