Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3500
Bestod fagprøven i juni og fikk meg nylig jobb i et oljeselskap via 3 andre selskaper, så alt burde jo vært fint. Problemet er at arbeidsoppgavene går sånn ca ut på "Har du skrudd pcen av og på igjen?" "Har du koblet i ledningen?"

Jeg ønsker en jobb med større utfordringer men jeg er teknisk sett ikke egnet til noe mer avansert på papiret. Angrer veldig på at jeg ikke fikk meg sertifiseringer i læretiden nå men det er lett å være etterpåklok.

Så det jeg trenger hjelp med er: hva kan jeg gjøre for å få en litt mer interessant/krevende jobb innen IKT/IT?

Regner med at det er sertifisering men hvilke ser arbeidsgivere mest positivt på? Tenkte litt på å lære mer om virtualiseringer og slikt.

Ser det er stor etterspørsel etter programmerere men dette er desverre noe jeg ikke finner det minste interessant siden det bare virker til å være matte og scripting.

Håper på gode svar!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Ta litt mer ansvar, finn oppgaver eller problemer som er litt mer hands on hvor du må bruke litt tid og finne informasjon, bli engasjert.

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg sett etter kurs som kan være relevante ved den jobben du har nå. F.eks. ITIL sertifisering er noe fler og fler tar i bruk, og det ser bra ut videre.
Det er vel ikke så veldig mye mer krevende jobber du kan få, det blir som regel å hjelpe andre ansatte med pc/mobil når noe låser seg eller det er noe de ikke forstår.

Hvis du vil ha noe mer spennende vil jeg anbefale at du begynner på høyskole/universitet.
Trådstarter
26 1
Stickyshift: Ikke mulig, alt hands on går til helpdesk, det som er problemet.

Ferner: Problemet med å begynne med videre utdanning er at da får jeg ikke jobb før om 3 år igjen og dør snart allerede av å bo hjemme så klarer ikke 3 år til.
Sitat av Nessy Vis innlegg
Stickyshift: Ikke mulig, alt hands on går til helpdesk, det som er problemet.

Ferner: Problemet med å begynne med videre utdanning er at da får jeg ikke jobb før om 3 år igjen og dør snart allerede av å bo hjemme så klarer ikke 3 år til.
Vis hele sitatet...
Du bor da ikke hjemme mens du går på universitet! Alle høyskoler og universiteter har egne blokker med studentboliger som man kan leie. I tillegg har man det private markedet.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Nessy, da går du til din sjef og ber om mer krevende oppgaver
Trådstarter
26 1
Har ingen ønsker om å bo på kollektiv Ferner :P Er veldig vár for lyder og trenger søvnen min så hadde dødd i et bofellesskap

Går ikke, derfor jeg ønsker meg sertifiseringer/ny jobb Sticky
Sitat av Nessy Vis innlegg
Har ingen ønsker om å bo på kollektiv Ferner :P Er veldig vár for lyder og trenger søvnen min så hadde dødd i et bofellesskap

Går ikke, derfor jeg ønsker meg sertifiseringer/ny jobb Sticky
Vis hele sitatet...
Kollektiv =/= studenthybel. Har selv en 15 kvm 1-roms leilighet med eget bad og kjøkken.

Men når du ikke vil ta høyere utdanning så har du ikke så mye å klage på mtp jobbmuligheter.
Se på nettbasert undervisning, f.eks på www.hist.no . Da kan du jobbe på dagen og gå f.eks halvt-trefjerdedeler studieløp.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Da virker det som:

1. Du ikke trives i jobben din og egentlig vil slutte.
2. Ikke tørr å ta det videre med sjefen din.

Du må være motivert og standhaftig når du går til sjefen din, ikke bare gå og "jaaa du har du noe mer jeg kan gjøre?". Finn deg noe du vil gjøre, sett deg ned og fordyp deg litt mer i det, så går du til sjefen. Om han er fornuftig, så hører han på deg
I de fleste yrker og bransjer må man begynne fra bunnen av. Du kan ikke regne med å få den feteste jobben etter noen måneder. Du trenger å danne deg erfaringer, ha pågangsmot og ståpåvilje, og komme med lure løsninger og gode ideer. Det er dessuten viktig å være fremsynt. Ser du at det er problemer folk har gang på gang, så lag gjerne enkle pdf-brosjyrer/guider for å løse de vanligste problemene. Du kan også gjøre dette internt for IT-avdelingen, dersom slik dokumentasjon ikke finnes fra før.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Gratulerer, du har en IKT-jobb, og du starter nederst på stigen, akkurat som alle andre som ikke har en far som kjenner hele byen eller har smattet på din grandonkels penis.

Sånn er bransjen uavhengig.

Når det er sagt, som mange her er inne på, dette er noe _du_ skal ta opp med _din_ sjef, føler du deg ikke utfordrert kan du velge å søke utfordringer eller lage de for deg selv, men det kan godt hende at du bruker flere år på å komme deg opp på "ditt nivå" (et nivå vi ikke vet noe om, for alt vi vet er telefonsupport alt du er god til) eller du klarer å lande en "perfekt jobb" på den neste jobben du søker på.

Er forøvrig 99% idioter i markedet som har sertifiseringer innenfor IT, de tar sertifiseringer uten å noensinne ha jobbet med produktet (alle svarene på eksamen er ordrette svar fra boken, ikke vanskelig) deretter jobber med produktet en gang hver venusformørkelse (den sertifiseringen var mye vits å ha).
Fornuftige mennesker jobber med et produkt til de føler seg meget komfortabel med det, har en fornuftig bruksratio på det, deretter tar en sertifiseringer for å vise hva de faktisk kan (nei, "jeijj har installert windåws sørver minst tre gangger, nå tarr jeg serti fi ser ing" er ikke det jeg mener).
Trådstarter
26 1
I bedriften jeg jobber i så KAN JEG IKKE få mer avanserte oppgaver, tydeligvis veldig vanskelig å forstå. De som gjør noe som helst som jeg faktisk kunne lært noe av sitter i England på en helpdesk. Jeg har ikke mulighet, lov eller mulighet til å gjøre disse oppgavene.

Og ja Sticky, selvfølgelig trives jeg ikke i jobben, derfor jeg spør her om noen har tips om kurs/sertifiseringer jeg kan ta slik at jeg kan finne meg en annen jobb. Med utdannelsen jeg har (kun fagbrev) så kan kun få like jobber som den jeg har nå og da hjelper det ikke om jeg bytter.

Idag har jeg: tatt ut en harddisk og satt den i en icybox for å se om jeg kunne få ut filene, funka ikke - da blir det skrinlagt. Bytta passord på en bruker. Thats it. Så en kan si at jeg ønsker både mer arbeid og mer utfordrende arbeid. Utenom det så har jeg lest litt på html idag for å gjøre noe litt konstruktivt hvertfall.
icybox ... pfff ... Se til å få det rett på sata og bruk noe annet utforsker for å se om man får ut filene.

Men hva med å høre med arbeidsgiver om du ikke får reise til england der denne helpdesken er ?
Der får jo man klart mange flere oppgaver og mye større muligheter til å utvikle seg, samt at man er garantert til å være omgitt av menger av mennesker som er dyktige på det dem gjør og kanskje du kan lære av.
Trådstarter
26 1
Har desverre ikke lyst å flytte til et annet land bare for å slippe å gjøre en jobb en apekatt kan gjøre :P Får heller begynne å jobbe i et annet fagfelt virker det som.
Nå skal det sies at utenlandserfaring ser veldig pent ut på en CV, samt at å lære å snakke Engelsk godt muntlig bedre en den vanlige "j.Stoltenberg" gebrokkent Engelsken hans er jo også et veldig stort pluss.

Så regner jeg det som ganske morro også ... du får jo et innblikk i en helt ny kultur og kan lære masse.

Du kan jo velge om du vil gå disse trappetrinnene på rangstigen ved å kanskje ha et år eller to med en opplevelse for livet, eller sitte å "råtne" på kontoret i påvente på å rykke opp i hierarkiet der du jobber, eller søke på andre spennende jobber som du kanskje får eller ikke får pga. manglende erfaring. Det er da det der med at du har hatt et år eller kanskje to i England ser veldig fint ut på CVèn din ... du stiller MYE sterkere på søknader du da sender på jobber du sikler etter.
Selv om jeg ikke er lærling eller har noe mer enn middels pc kunnskaper, uansett hvilken jobb du har, så må du alltid begynne fra bunnen av. Det er slik verdenen fungerer idag.
Kaffi pauser og facebook. Lek wannabe hacker og bli frustrert når du failer.
Dette burde få dagene til og gå.
Ta bachelor i noe du liker når du er ferdig.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hold det gående en stund så får du en god referanse du kan ta med videre.
Lettere å finne en bedre jobb når du kan vise til litt erfaring.
Trådstarter
26 1
Erfaring med hva egentlig? Om jeg jobber der et halvt år, hva har jeg å vise til? Å skru i skjermkabler og skru pcer av og på? :P
det viser att du er villig til og jobbe, og folk ansetter folk som er villige til og jobbe, du har jo tatt ikt utdanning så du visste vel hva du gikk til? og du søkte vel på jobben, og somregel har de jo en jobboversikt(om det kalles slikt) som sier hva du vil komme til og møte av problemer og arbeids forhold.

slutt i jobben om du ikke orker være en reddende engel for folk som er påtryne tåpelig annlagt når det gjelder elektriske duppeditter eller prøv litt til og få erfaring i og komme deg på jobben i tide osv for detta ser bra ut på cv`n
Sitat av Nessy Vis innlegg
Erfaring med hva egentlig? Om jeg jobber der et halvt år, hva har jeg å vise til? Å skru i skjermkabler og skru pcer av og på? :P
Vis hele sitatet...
Kjell Inge Røkke var fisker før han ble forretningsmann.

Arbeidserfaring er viktig, uansett om det er relevant eller ikke. Jobben du har nå lærer deg å hjelpe folk med problemer. Du kan derfor referere f.eks. på denne måten ved neste intervju:

"I min forrige/nåværende jobb drev jeg med intern brukerstøtte i FirmaXY. Oppgavene mine gikk ut på å yte bistand ved hardware- og softwareproblemer, og å utføre rutinemessige vedlikeholdsoppgaver på bedriftens IT-plattform og maskinvarepark."
Du kan jo søke deg inn på fagskole, ingeniørutdanning feks. Den kan du søke deg inn på via Y-veien som den kalles. Da må du være med på et forkurs (matte,fysikk) på sommerkurs og i tillegg ha litt flere fag hvert år for å fylle studiekompetansen du mangler. På den måten kan du fullføre ingeniør uten å bruke et år på å ta studiekompetanse først.
Han vil ikke flytte til England for å jobbe under Helpdesk. Jeg jobber selv i et oljeselskap, hvor vi ringer helpdesk for alt mulig piss. Helpdesk i utlandet er langt dårligere betalt enn å sitte i kassa på kiwi her i Norge.

Samtidig tviler jeg på at arbeidsgiveren hans i oljeselskapet han jobber i nå kan sende han til helpdesk på jobb der, da dette som regel er helt uavhengige kontraktører. Her jeg jobber er helpdesk en kontraktør og den interne IT-avdelingen en annen kontraktør.
Sist endret av KarlsenK; 1. august 2012 kl. 02:47. Grunn: typo
Finn ut hva du egentlig og virkelig vil.

At det å bo i bokollektiv stopper deg fra å studere pga. "søvnen" du trenger virker for meg litt pussig tho..
"Øko-Terrorist"
Du kan alltids kurse og sertifisere deg videre! Se om du finner noen steder som har kurs i MCSA eller MCSE.

http://www.microsoft.com/learning/en...w-by-name.aspx
begynn og lese til MCITP og CCNP

eller hva med og begynne og lære seg linux??
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tr80r Vis innlegg
Du kan alltids kurse og sertifisere deg videre! Se om du finner noen steder som har kurs i MCSA eller MCSE.

http://www.microsoft.com/learning/en...w-by-name.aspx
Vis hele sitatet...
Sitat av knutazz Vis innlegg
begynn og lese til MCITP og CCNP

eller hva med og begynne og lære seg linux??
Vis hele sitatet...
Som nevnt over, hensikten med å ta sertifiseringer uten å faktisk jobbe med et produkt på en dag til dag basis er helt hjerneskadet og noe av det mest bortkastede du kan finne på å bruke penger på.
er enig i det at man bør ta sertifisering etter og ha jobbet med systemet en stund, men her anbefaler jeg han lesestoff som han kanskje vill fordype seg i og Windows servere \ produkter møter man jo i nesten hvilket som helst miljø, så større forståelse av dette er jo alltid et pluss..

samt CCNP er jo nettverk på cisco, noe man også vill støtte mye borti i bedriftmiljø. og gir deg gode nettverkskunskaper
Var litt i samme situasjon som deg. tok meg ett år i forvaret bare for å gjøre noe anna, å så søkte jeg meg inn på teknisk fagskole, Drift og sikkerhet. Med bare IKT-drift fagbrev så jeg at det var mest jobber der jeg dreiv med sånne "kjedelig" ting. På Gjøvik er du en bra skole og ny oppusset skole. så ligger telenor kundeservice på gjøvik, så jeg jobba der 50% i tillegg til studiene, så fikk vel en 10k der + 6k i stipend så økonomisk vil det jo ikke være noe problem. Det eneste er vel at det ikke er noen mulighet for å søke seg inn der nå pga søknadsfrister osv. Men du kan jo eventuelt ringe å høre.