Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 13173
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
De siste årene har det blitt ekstremt populært med alskens politiserier som : Hundepatruljen Oslo, Nattpatruljen og Lov og orden. Jeg følger selv med på mye av disse programmene og ønsker å dele noen tanker om det.

Jeg er en person som er glad i en joint, gjerne til hverdags og fest. Tar gjerne litt MDMA også skulle anledningen by seg. Er relativt engasjert i rusdebatten og er stor tilhenger av legalisering av bl.a cannabis og psilocybin, lsd og mdma. Forskning de siste årene og legaliseringstendensene rundt omkring i verden er med på å dra debatten fram i lyset og jeg håper flere mennesker åpner øynene og slutter å fordømme oss som bruker litt annerledes midler enn "godkjente" alkohol.

Min mening om disse politiseriene

Det positive med dette er jo at uansett hvordan vi vrir og vender på det så har vi et relativt kompentent politivesen her i landet, selv om det alltid er rom for forbedring. Synes det er interessant og se hvordan oppdrag løses og spesielt dette samspillet mellom hund og fører( med unntak av bikkjene til de to buruglene

Men det er klart, ikke alt er rosenrødt og jeg tenker spesielt på behandlingen av mennesker som enten har brukt, besitter eller kjøper stoff. En uttalelse fra en av hundeførerne ved navn Duncan gjorde meg litt paff. " Det eneste som hjelper, er å være på dem hele tiden". Han snakker da om en kjenning de stoppet med et halvgram speed. Hvis det hadde vært snakk om en notorisk vinningskriminell eller farlig type så ok. Men her får jeg inntrykk av at han snakker om rusmisbrukere som gruppe. Er virkelig holdningene til politiet så lite faktabasert?

Et annet eksempel er fra en nattpatruljen episode der en politimann fra "gokk" området presterer å si at "hasj gjør deg koko i bollen". Hvorfor tåler vi dette? Hvorfor krever vi ikke riktig informasjon? Hvorfor får ikke politiet, med den makten de har, riktig opplæring utdanning? Eller er disse holdningene noe de legger til seg når de kommer ut på gata? Det er i mine øyne enda verre, som kan tyde på en ukultur i politiet der de ser ned på rusbrukere så vel som misbrukere.

Det er nok. Vi vil ha riktig informasjon, ikke straff og fordømmelse
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Tid. Du må huske at de som er voksne og erfarne nå er de samme som vokste opp med dette, dette og dette.

Jeg tror kanskje de kommer en smule ikke-nøytrale ut av politihøgskolen, men... Så ser de også kun det verste, det som er størst sjanse for å bli tatt. Det er en original i et visst vindfullt sted i Norge som åpenlyst har vært påvirket flere ganger og Politiet ser bare forbi ham siden de vet han har det fint hjemme og driver kun med bruk.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Tid til hva da? Til de har fengslet og straffet vanlige folk nok, til de går lei? Slik jeg ser det så er det ikke noe alternativ lenger. Kostnadene av dette forbudet er en hån mot samfunnet. Bortkasta penger absolutt uten resultater. Blir helt matt.
Men nå gjør jo hasj deg litt koko i skallen... Har ennå til gode å møte en oppegående person som røyker fast.
De er alle litt spesiell på sin egen måte. - Og det å si at "hasj er ikke så farlig" på TV i uniform, ville tvilsomt blitt tatt imot på en positiv måte.

Mye av det som kommer fram på TV, er også gjort for å lage underholdning. På grensen til trakasering.
Men the show must go on, som de sier!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men nå gjør jo hasj deg litt koko i skallen... Har ennå til gode å møte en oppegående person som røyker fast.
De er alle litt spesiell på sin egen måte.
Vis hele sitatet...
Tullball. Litt usikker på hva det betyr å røyke fast, men det finnes masse oppegående folk som røyker regelmessig. For øvrig er vi nok alle litt spesielle på vår egen måte - man trenger ikke hasj for å være oppgående nok til dette
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men nå gjør jo hasj deg litt koko i skallen... Har ennå til gode å møte en oppegående person som røyker fast.
De er alle litt spesiell på sin egen måte. - Og det å si at "hasj er ikke så farlig" på TV i uniform, ville tvilsomt blitt tatt imot på en positiv måte.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat slike uttalelser som hindrer seriøs debatt. det er synd folk tror det er slik du sier.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men nå gjør jo hasj deg litt koko i skallen... Har ennå til gode å møte en oppegående person som røyker fast.
De er alle litt spesiell på sin egen måte.
Vis hele sitatet...
Du møter nok flere personer som røyker fast enn du aner. Problemet er at de normale menneskene som røyker fast ikke blir tatt. Blir du tatt for kun å røyke cannabis er du svært uforsiktig, eller hadde en vanvittig stor porsjon uflaks. De som blir tatt driver enten med store mengder, andre stoffer eller annen kriminalitet i tillegg. Dette gjør at bildet av den "typiske stoneren" blir noe forvrengt.

Jeg røyker det jeg vil kalle fast - alt fra 1 til 20 ganger i måneden, avhengig av gjøremål og årstid. Jeg er også student, jobber fast, trener og spiser godt.

Er jeg spesiell? Ja, det vil jeg si. Ville du ha merket at jeg røyker fast? Neppe.
Sist endret av Nether; 24. mars 2015 kl. 23:16.
Fram til du møter en purk som røyker må du nok akseptere at kunnskapsnivået til denne yrkesgruppen er sterkt begrenset når det gjelder
rusmidlers virkning på folk og hvilke miljøer disse representerer.
Når det gjelder 'fordømmelsen' av gruppen rusmiddelbrukere vil du vel forstå at politiet har en felles holdning til denne gruppen ut fra at de (politiet) går ut fra at alle som har omgang med forbudte stoffer SELVFØLGELIG må være yrkes-kriminelle og derfor fritt vilt!
Beklageligvis er gruppen også normalt ikke samfunnets rikeste sånn at politiet ikke (ofte) risikerer søksmål. Og får de først en sak mot seg er det jo kolleger som behandler saken og gir de medhold i 99,9% av sakene.
Nei, beklageligvis må vi nok leve med at politiet som gruppe har alt for lett til å plassere sine 'kunder' i feilaktige båser for å forenkle sin egen hverdag. Er nok ikke mye VI kan gjøre for å endre dette..
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det jeg mente med tid var om samfunnet. Påvirkningskraften fra USA er enorm og Oslo har allerede adoptert vanene. De som er de voksne nå er de samme som vokste opp under Reagan og når War on drugs sto på som verst. Som Blackkoz er innpå hadde jeg virkelig blitt overrasket hvis frøken Navarsete eller fru Erna sa at "Vi trenger en fungerende narkotikapolitikk." Som du også fikk vite under Debatten på NRK er nærmest alle ungdomspartier positive, det er få som ønsker forbud.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Duckie Vis innlegg
Som du også fikk vite under Debatten på NRK er nærmest alle ungdomspartier positive, det er få som ønsker forbud.
Vis hele sitatet...
Var ikke klar over det faktisk, men det er jo selvfølgelig positivt. Allikevel må jeg stille spørsmål ved forklaringen om når sittende politikere "came up". Er de da immune mot nytenkning? Jeg bare fatter ikke at det bare er slik fordi de er gamle
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det blir litt feil å forklare det sånn som jeg nå gjør det, men... hjernevasking. Veldig negativt ladet ord og får meg til å høres ut som en 30 år gammel misantrop, men essensen i hjernevasking er repetisjon. Reklame, for eksempel. I tillegg er det dette med politikere, selv om de har i oppgave å gjøre research og å finne ut hva som er best for samfunnet, vil de se forbi resultatene dersom det kan svekke velgerbasen deres. Akkurat som NRK peiser på med Arbeiderpartipolitikk tvers i gjennom for å styrke velgerbasen. Men det er en annen sak.
Det eneste man kan gjøre er egentlig bare å normalisere bruken og holde seg til naturlig. Dvs med en naturlig balanse av THC/CBD. For mye THC kan utløse psykoser, men dette vil enkelte marijuanagartnere overse for å få det til å "kicke" mest mulig. Et statlig regulert utsalgssted á la Vinmonopolet ville kunnet begrense dette, men det er også en annen sak, og den er det tonnevis av tråder av her inne.

Så nei, de er ikke immune, men de har for mye å tape på å snu i saken. Eldre velgere holder seg som regel til det partiet de har stemt på hele livet, etter min erfaring. Yngre velgere er "mindre verdt" siden de tenderer til å være mer flyktige.
Sist endret av Duckie; 25. mars 2015 kl. 00:07.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
En uttalelse fra en av hundeførerne ved navn Duncan gjorde meg litt paff. " Det eneste som hjelper, er å være på dem hele tiden". Han snakker da om en kjenning de stoppet med et halvgram speed. Hvis det hadde vært snakk om en notorisk vinningskriminell eller farlig type så ok. Men her får jeg inntrykk av at han snakker om rusmisbrukere som gruppe. Er virkelig holdningene til politiet så lite faktabasert?
Vis hele sitatet...
Uttalelsen fra hundeføreren representerer den "offisielle" holdningen
til politiet. "De skal ikke føle seg trygge noen steder", som avdøde
narkosjef Truls Fyhn proklamerte gjentatte ganger i media.

Det er tydelig at "de" i dette tilfellet som regel er brukere og ikke
dealere, og da gjerne de som samles i "miljøer" som er lett synlige,
og lette å ta for seg.

Såkalte "uroaksjoner" hvor et par stakkars utslitte gateheroinister
blir tauet, køllebanket og slengt på glattcelle er synlige nok i øyeblikket,
men neppe særlig effektivt som middel i "krigen mot narkotika".

Ser dem til stadighet der de kjører rundt på Torgallmenningen i Bergen
og "skremmer" med sirenen så fort de ser en junkie komme stavrende.

Trass i dette er tilgangen på stoff tilsynelatende stort sett jevn og
relativt uavbrutt.

Litt spesielt med tanke på saken der en høytstående etterforsker
nå er siktet for samarbeid med smuglere
.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Men det er klart, ikke alt er rosenrødt og jeg tenker spesielt på behandlingen av mennesker som enten har brukt, besitter eller kjøper stoff. En uttalelse fra en av hundeførerne ved navn Duncan gjorde meg litt paff. " Det eneste som hjelper, er å være på dem hele tiden". Han snakker da om en kjenning de stoppet med et halvgram speed. Hvis det hadde vært snakk om en notorisk vinningskriminell eller farlig type så ok. Men her får jeg inntrykk av at han snakker om rusmisbrukere som gruppe. Er virkelig holdningene til politiet så lite faktabasert?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at han ikke er en notorisk vinningskriminell, eller at han ikke har blitt tatt med langt større mengder tidligere?

Et annet eksempel er fra en nattpatruljen episode der en politimann fra "gokk" området presterer å si at "hasj gjør deg koko i bollen". Hvorfor tåler vi dette? Hvorfor krever vi ikke riktig informasjon? Hvorfor får ikke politiet, med den makten de har, riktig opplæring utdanning? Eller er disse holdningene noe de legger til seg når de kommer ut på gata? Det er i mine øyne enda verre, som kan tyde på en ukultur i politiet der de ser ned på rusbrukere så vel som misbrukere.
Vis hele sitatet...
Nå tyder vel forskning på at røyking går ut over hjernen, i det minste hvis det skjer regelmessig og over tid.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvordan vet du at han ikke er en notorisk vinningskriminell, eller at han ikke har blitt tatt med langt større mengder tidligere?



Nå tyder vel forskning på at røyking går ut over hjernen, i det minste hvis det skjer regelmessig og over tid.
Vis hele sitatet...
Selv om det "går ut over hjernen" så vil jo ikke det være det samme som at man blir koko i bollen av å røyke hasj (vertfall på den måten jeg tolker uttrykket koko i bollen)

Dumt at politiet ikke er litt mer saklig når de uttaler seg om narkotika i media, de er stort sett ute etter å skremme, og ikke informere.
Men det er kanskje ikke så veldig populært å prate mildt om narkotika når man er politimann.
Sist endret av EyesWideShut; 25. mars 2015 kl. 15:29.
Er det ikke derfor en røyker da? For å bli "koko i bollen"? Nå har jeg ingen erfaring med hasj, men så vidt jeg har skjønt er man ikke helt normal i hodet etter man har røket en liten joint...
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av jorwax Vis innlegg
Er det ikke derfor en røyker da? For å bli "koko i bollen"? Nå har jeg ingen erfaring med hasj, men så vidt jeg har skjønt er man ikke helt normal i hodet etter man har røket en liten joint...
Vis hele sitatet...
Du kan jo si det slik, men du kunne også sagt "Godformen, fjern, høy, stein, buzza, slack" osv osv

"koko i bollen" assosierer jeg med "ikke helt riktig".
Sitat av jorwax Vis innlegg
Er det ikke derfor en røyker da? For å bli "koko i bollen"? Nå har jeg ingen erfaring med hasj, men så vidt jeg har skjønt er man ikke helt normal i hodet etter man har røket en liten joint...
Vis hele sitatet...
Så finnes det jo så mange forskjellige varianter og styrker på det man røyker, så man blir ikke nødvendigvis koko i bollen. Selv så liker jeg best å røyke sativastrains. Det roer meg ned både fysisk og mentalt. Jeg har vært i avhør påvirket av sativa uten at noen merket det. De mente jeg brukte cannabis, noe jeg selvsagt aldri hadde gjort. Den gangen jeg var en ung (yngre?) og uansvarlig telefonselger så røykte jeg også hver dag før jobb - på en bøtte i en elv langs veien. Vil nevne at jeg ikke var sjåføren. Jeg var en av de beste selgerne på huset. Ønsker jeg å bli koko i bollen, eller sofastein som jeg gjerne kaller det, så er det indica som er å foretrekke.
Sitat av woff Vis innlegg
Fram til du møter en purk som røyker må du nok akseptere at kunnskapsnivået til denne yrkesgruppen er sterkt begrenset når det gjelder
rusmidlers virkning på folk og hvilke miljøer disse representerer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tvert imot tro at politifolk som har jobbet en liten stund har veldig god kjennskap til rusmidler, hvordan de fungerer, hva slags effekt de har, osv.

Når det gjelder 'fordømmelsen' av gruppen rusmiddelbrukere vil du vel forstå at politiet har en felles holdning til denne gruppen ut fra at de (politiet) går ut fra at alle som har omgang med forbudte stoffer SELVFØLGELIG må være yrkes-kriminelle og derfor fritt vilt!
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at politiet går ut ifra dette?

Beklageligvis er gruppen også normalt ikke samfunnets rikeste sånn at politiet ikke (ofte) risikerer søksmål.
Vis hele sitatet...
Saksøke politiet for å ta noen som bryter loven?

Og får de først en sak mot seg er det jo kolleger som behandler saken og gir de medhold i 99,9% av sakene.
Vis hele sitatet...
Hva? Sitter politiets kolleger i domstolene?

Nei, beklageligvis må vi nok leve med at politiet som gruppe har alt for lett til å plassere sine 'kunder' i feilaktige båser for å forenkle sin egen hverdag. Er nok ikke mye VI kan gjøre for å endre dette..
Vis hele sitatet...
Det er ganske interessant å merke seg hvordan du plasserer politiet i bås samtidig som du klager over at politiet putter folk i bås...
Mine svar var nok for å provosere litt. Beklager at jeg nok lot meg falle for fristelsen til å over-kritisere denne yrkesgruppen da jeg VET at vi har utrolig mange dyktige og reale representanter for politiet!
Jeg har, grunnet min hobby faktisk mye dialog med lokalt politikammer og i særdeleshet lokalt våpenkontor og er både takknemlig og også imponert over hvor god jobb de fleste her i byen faktisk gjør!
Men at de (og jeg) alt for lett putter folk i båser er jo uansett litt synd da!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Hvis politiet hadde hatt god kunnskap om stoffene så hadde de stilt seg selv spørsmål ved hva de drev med? Og det er det sikkert noen som gjør også, men de blir nok pent bedt om å holde kjeften sin. Dette har vi eksempler på fra USA, hvor betjenter blir møtt med krav om så og så mange arrestasjoner, samme hva det gjelder. Og det var for en stund tilbake en artikkel i ny times hvor en person hadde tatt opp politimenn som stanset han for andre gang på to kvartaler hvor se truer med å brekke armene hans når han spør hva han har gjort. Politifolk der borte forteller at de risikerer å bli flyttet til kontorjobber av typen bevislagring og liknende hvis de ikke møter kvoten.

Når det kommer til politiets egne fordommer, så er det vel ikke usannsynlig at de forhåndsdømmer enkelte mennesker som har blitt stemplet som kriminelle fordi de nyter feil plante eller rusmiddel selv om de ikke har gjort en dritt? Og hvor vi har det fra? Nei det er vel fra egen erfaring pluss hva man omtrent daglig ser i Oslo by det. Fordi det ikke er overalt i media betyr det ikke at det ikke stemmer.

Og har du først kommet i en rettsak for å ha røyka en joint eller droppa litt MDMA, så ja da er du forhåndsdømt. Men hva har man egentlig gjort galt? Selv om loven er sånn, så skal man ikke bare tåle det akkurat som om de vet best. Hva tror du domstoler tenker da to staute politimenn kommer inn med en fyr som kanskje ikke eier allverdens som er for 64 gang tatt i heroinbruk? Sperr han inne, og gi han bøter slik at han aldri har mulighet til å få orden på økonomien. "På jobb for en trygg hovedstad" ja, på deltid ja, og det skal dere ha takk for.

Resten av tiden, la syke mennesker være i fred og ta dere heller en ekstra titt på åstedet der en uskyldig 19 åring ble voldtatt.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Hvis politiet hadde hatt god kunnskap om stoffene så hadde de stilt seg selv spørsmål ved hva de drev med?
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at de ikke har god kunnskap om stoffene? Jeg tror tvert imot at politifolk med litt erfaring vet ganske mye.

Når det kommer til politiets egne fordommer, så er det vel ikke usannsynlig at de forhåndsdømmer enkelte mennesker som har blitt stemplet som kriminelle fordi de nyter feil plante eller rusmiddel selv om de ikke har gjort en dritt?
Vis hele sitatet...
Å bruke ulovlige stoffer er ulovlig/kriminelt.

Hva tror du domstoler tenker da to staute politimenn kommer inn med en fyr som kanskje ikke eier allverdens som er for 64 gang tatt i heroinbruk?
Vis hele sitatet...
Vet du med sikkerhet at politiet faktisk drar gamle heroinvrak for retten bare for bruk? Det høres veldig lite sannsynlig ut.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Har ikke noe direkte bevis på at de ikke vet "alle" virkninger, halveringstider, bivirkninger og kjemiske formel på alle stoffer, men det er vel bedre å tro de gjør det ja. Det er DET som er sannsynlig��det gjenspeiles som sagt i narkotikapolitikken. Du kan umulig se så svart hvitt på det

Er vel vanskelig å innse at faktisk så kan det hende at så mange tiår ikke har gjort noe bedre, men faktisk MYE verre
Hva har ting som kjemiske formler med saken å gjøre? Man trenger da ikke å vite kjemiske formler for å vite noe om et stoff og hvordan det virker på kroppen.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva får deg til å tro at de ikke har god kunnskap om stoffene? Jeg tror tvert imot at politifolk med litt erfaring vet ganske mye.



Å bruke ulovlige stoffer er ulovlig/kriminelt.



Vet du med sikkerhet at politiet faktisk drar gamle heroinvrak for retten bare for bruk? Det høres veldig lite sannsynlig ut.
Vis hele sitatet...
Gamle heroinvrak som du kaller dem blir gjevnt å trutt bura inne for soning av bøter som dem ikke kan betale.
Politiet drar dem bare enda lenger ned i søla,de tråkker på de svakeste i samfunnet.
Du kan tro hva du vil,men det er ikke akkurat veldig mange innenfor politiet som er oppdatert hva gjelder kunnskap om rusmidler.
Majoriteten av de jeg har møtt tyter bare ut den samme propagandaen man fikk servert i grunnskolen.Kunnskapsnivået er ganske patetisk.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva får deg til å tro at de ikke har god kunnskap om stoffene? Jeg tror tvert imot at politifolk med litt erfaring vet ganske mye.
Vis hele sitatet...
De har god kunnskap om de vanligste stoffene. Stoffer litt utenom det normale kan de være helt blåst på, selv rusmiddel seksjonen.
Sist endret av Bothrops; 26. mars 2015 kl. 08:57.
Må leve på ett fantastisk sted jeg da. Her er politiet godt oppdatert på det mest som gjelder knark. Man kan ha gode diskusjoner med dem, de plager ikke kjenningen med arrestasjoner i tide og utide. Men det jeg oppfatter ut av meningene som kommer frem her er at politiet skla la være å og arrestere folk selv om de gjør noe ulovlig.

Det å bruke/selge/oppbevare ulovlige substanser er straffbart. Min erfaring sier at poltiet tar inn junkisene når de må, er ikke vits å fylle opp arresten hver dag.

Men ser ofte de tauer folk som er ruset på offentlige steder der de er til sjenanse for oss andre. Og det forventer jeg at de gjør. Det er jo jobben deres, er ikke så koselig for unger å oppleve en ruset fyr som flyr rundt og skriker, eller hu med kongsbergknekk som tilbyr tjenester utenfor macern. Dette er jobben deres.

Poltiet er satt til å håndheve de lovene vi har i Norge, de skal strengt talt ikke synse, eller handle etter eget forgodtbefinnende. Jada finnes mange cowboyer der ute også.

Så gjør du noe ulovlig om det er å fyre opp en joint eller rane en bank. Så bryter du loven, dermed så kan politiet arrestere deg. Så gjør det under radaren.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Må leve på ett fantastisk sted jeg da. Her er politiet godt oppdatert på det mest som gjelder knark. Man kan ha gode diskusjoner med dem, de plager ikke kjenningen med arrestasjoner i tide og utide. Men det jeg oppfatter ut av meningene som kommer frem her er at politiet skla la være å og arrestere folk selv om de gjør noe ulovlig.

Det å bruke/selge/oppbevare ulovlige substanser er straffbart. Min erfaring sier at poltiet tar inn junkisene når de må, er ikke vits å fylle opp arresten hver dag.

Men ser ofte de tauer folk som er ruset på offentlige steder der de er til sjenanse for oss andre. Og det forventer jeg at de gjør. Det er jo jobben deres, er ikke så koselig for unger å oppleve en ruset fyr som flyr rundt og skriker, eller hu med kongsbergknekk som tilbyr tjenester utenfor macern. Dette er jobben deres.

Poltiet er satt til å håndheve de lovene vi har i Norge, de skal strengt talt ikke synse, eller handle etter eget forgodtbefinnende. Jada finnes mange cowboyer der ute også.

Så gjør du noe ulovlig om det er å fyre opp en joint eller rane en bank. Så bryter du loven, dermed så kan politiet arrestere deg. Så gjør det under radaren.
Vis hele sitatet...
Jeg ser selvfølgelig hva du mener og holder meg godt under radaren. Poenget mitt er at all den forskningen og nyere informasjon som har kommet fram burde være med på og opplyse mennesker. Helst de unge. Når det politiet sier om f.eks cannabis ikke henger på greip og et kjapt søk på Google gir deg riktig informasjon så skaper det mistillit mellom folket og lovens lange såkalte arm.

Og ja, ingen ønsker utagerende rusede mennesker i nærheten av barn, men det er da ikke standard med "Kongsbergknekk og skrikende heroinister". Hvor ofte hører du om narkomane som trakasserer barn? De holder seg som oftest for seg selv og ønsker ikke bråk. Isåfall er det i sitt eget miljø. Kåre Stølen fra Grønland politistasjon sa det selv på insider. "De kan se farlige ut men det er veldig sjeldent vanlige folk opplever å bli plaget"

Synes det er på høy tid å brette opp arma og redde det som reddes kan før flere mennesker unødvendig dør av overdoser eller blir sperret inne på latterlig grunnlag
Berusede personer kan holdes i fengslig forvaring av politiet til de blir edru, når de forstyrrer den alminnelige fred og orden, forulemper andre o.l. (politiloven av 4. august 1995 nr. 53 § 9). Drikkevarer som den berusede har på seg, kan fratas ham. Har den berusede forstyrret den alminnelige fred og orden eller forulempet andre, er straffen bøter eller fengsel inntil to måneder (straffeloven § 350). Tidligere var det straffbart å vise seg åpenbart beruset på offentlig sted, men denne straffebestemmelsen ble opphevet i 1970. Beslutning om anbringelse i institusjon av personer som misbruker alkohol eller andre rusmidler kan treffes av fylkesnemnda (sosialtjenesteloven av 13. desember 1991 nr. 81 § 6–2.).
Vis hele sitatet...
Antar du har samme holdning til alkohol rus tearz83?
yup det har jeg.

Noxaran86: yup det har jeg.

Trollegutten: enig i at de fleste tilfeller så holder og de fleste seg på matta. Men har flere opplevelser med begge to nevnte situasjoner, men også flere andre positive. Har selv forsvart rusa mennesker som ikke gjorde en flue fortred, de var bare tilstede og rolige.

Men enig i at kunnskapsnivået kan nok bli høyere, men uansett så er lovverket det det er idag. Og har du tenkt og endre på det må du engasjere deg politisk og ta den kampen.

politiet tar ikke hensyn til det du mener, men skal ta utgangspunkt i lovverket.

Når det kommer til holdningene som du nevner i første post, så tolker du politimannen, vi vet jo ikke om dette var en vaneforbryter som alltid drev med faenskap, eller en nedkjørt bruker som bare ante fred og ingen fare.

Med hasj sitat, så er det vel gamle holdninger, men uansett så har han jo litt rett. Når du er skakk så er du skakk og dermed kokos i bollen. Det var jeg ihvertfall.
Sist endret av tearz83; 26. mars 2015 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Å engasjere meg politisk er noe jeg har tenkt på lenge. Jeg må bare jobbe med skrivekunnskapene og bestemme meg for hvilket budskap jeg ønsker å formidle.

Om jeg tolker politimannen eller ikke mener jeg har fint lite å si. Samme hva en person har gjort eller er kjent for å kunne gjøre, så skal ikke en politimann/kvinne automatisk gå ut ifra at personen har gjort noe kriminelt. Det er jo nettopp derfor vi har en såpass solid utdanning for å bli politimann og jeg mener vi bør kreve mer av dem som skal sørge for at vi føler oss trygge. Jeg har ikke noe problem med politiet, men jeg har vanskeligheter med å tro at det ikke finnes en tjenestemann som ser løgnen og uretten som begås hver dag for det det er. Ulovlig! Jeg skulle ønske flere tok til ordet. Kjenner selv flere politimenn som er enig med meg men man skal være forsiktig med å ytre seg slik.

Er dette riktig? Fordi det er problematisk, så skal man heller holde kjeft?
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Jeg skulle ønske flere tok til ordet. Kjenner selv flere politimenn som er enig med meg men man skal være forsiktig med å ytre seg slik.

Er dette riktig? Fordi det er problematisk, så skal man heller holde kjeft?
Vis hele sitatet...
Det du nevner her er jo et kjent "fenomen" i de fleste grener av
arbeidslivet. En underordnet/ansatt vil sjelden risikere å utfordre
den rådende makt/sjef alene. Dessverre vil nok veldig mange
la vær å si fra om ugreie forhold av frykt for egen stilling eller
anseelse. På motsatt kant vil nok også en del degge ekstra for
overmakten ved å vise ekstra lojalitet til sjef(er).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva har ting som kjemiske formler med saken å gjøre? Man trenger da ikke å vite kjemiske formler for å vite noe om et stoff og hvordan det virker på kroppen.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt sant at man kan kunne mye farmakologisk rundt et gitt stoff uten å kunne formelen, men det er almenn kjent at politiet ikke vet noe annet rundt narkotika enn at det er ulovlig og "fucker opp folk".

Jeg lurer på hva som har gitt deg noen indikasjon på det motsatte? Mine erfaringer er konsekvente, politi vet svært lite til ingenting om hvordan narkotika faktisk påvirker kroppen.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Gamle heroinvrak som du kaller dem blir gjevnt å trutt bura inne for soning av bøter som dem ikke kan betale.
Vis hele sitatet...
Ja, og hva så? Det jeg svarte på var en påstand om at de stadig blir satt inn for heroinbruk.

Hvordan vet du forresten grunnen til at massevis av forskjellige folk blir fengslet?

Politiet drar dem bare enda lenger ned i søla,de tråkker på de svakeste i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Så politiet skal bare la serieforbrytere som driver innbrudd, tyveri, osv. bare holde på?

Du kan tro hva du vil,men det er ikke akkurat veldig mange innenfor politiet som er oppdatert hva gjelder kunnskap om rusmidler.
Majoriteten av de jeg har møtt tyter bare ut den samme propagandaen man fikk servert i grunnskolen.Kunnskapsnivået er ganske patetisk.
Vis hele sitatet...
Du har altså snakket med majoriteten av norsk politi?
Sist endret av hemmeligegreier; 26. mars 2015 kl. 21:00.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du har altså snakket med majoriteten av norsk politi?
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at politifolk flest kan mye om narkotika?

Jeg har snakket med veldig mange foreldre som er på randen av sammenbrudd fordi barna deres ruser seg på narkotika. De forventer kloke og fornuftige råd av politiet og tar som en selvfølge at vi har stor kompetanse på området. Dette har ikke PHS tatt innover seg! Mange av studentene har svært liten kunnskap om dette høyaktuelle samfunnsproblemet etter endt utdannelse, bortsett fra det de har erfart praksisåret, og det er veldig varierende og tilfeldig.
Vis hele sitatet...
- http://www.politiforum.no/Er+PHS+i+u...25-TNlHS27.ips
Sitat av caperno Vis innlegg
Tror du virkelig at politifolk flest kan mye om narkotika?

- http://www.politiforum.no/Er+PHS+i+u...25-TNlHS27.ips
Vis hele sitatet...
Politifolk flest er nyutdannede?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Politifolk flest er nyutdannede?
Vis hele sitatet...
Tror du politiet som utdannet seg for 10 år siden fikk bedre/mer korrekt opplæring?
Er det den interne avdelings utdannelsen der pølsa på 50 år sprer rundt seg om hans personlige holdninger mot rus som er den riktige utdannelsen som nyutdannede mangler?
Eller hva mener du egentlig med utspillet ditt?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, og hva så? Det jeg svarte på var en påstand om at de stadig blir satt inn for heroinbruk.

Hvordan vet du forresten grunnen til at massevis av forskjellige folk blir fengslet?


Så politiet skal bare la serieforbrytere som driver innbrudd, tyveri, osv. bare holde på?


Du har altså snakket med majoriteten av norsk politi?
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp heroinbruk dem blir bura inne for.De får bøter får besittelse/bruk av heroin som hoper seg opp så må dem tilslutt inn å sone.
Alle parter taper på dette.Dette er syke mennesker som trenger hjelp.
Hele ruspolitikken må endres,for eksempel gjøre som Sveits å la legepersonell gi heroin til herda misbrukere.
Resultatene derifra er veldig gode å alle parter i samfunnet tjener på det.
Å det er en mye mer human praksis en det vi driver på med her til lands.

Fordi jeg er ute å prater med politi/rusmisbrukere vær bidige dag,så jeg har ganske god oversikt over hva som skjer i rusmiljøet i Oslo.
Hvorfor prøver du å vri på det jeg sier?Jeg sa majoriteten av de JEG har møtt,ikke majoriteten av norsk politi.
Men man får ett ganske bra bilde av hvordan det står til med kunnskapsnivået etter å ha pratet med hundrevis av politifolk.
Det virker som om det er mange som ikke helt klarer og forstå at nark er forbudt ved norsk lov.

hvilken holdning den enkelte betjent har mot rusmidler har jo ingenting å si. faktum er at det er ulovelig. fullstendig uavhengig av hvilken "forskning" man støtter seg på..

Driver du med dop. selv noe så "mildt" som cannabis, så gjør du noe ulovlig. og da fortjener du å bli tatt! ferdig prata
Sitat av DSlhm Vis innlegg

hvilken holdning den enkelte betjent har mot rusmidler har jo ingenting å si. faktum er at det er ulovelig. fullstendig uavhengig av hvilken "forskning" man støtter seg på..
Vis hele sitatet...
Sant nok. En politimann som var på razzia hos meg sa at han personlig ikke har noe imot hasj, men så lenge det var forbudt er det det de må forholde seg til.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Det virker som om det er mange som ikke helt klarer og forstå at nark er forbudt ved norsk lov.
Vis hele sitatet...
De fleste som bruker eller er for bruk av stoffer, vet at det er ulovlig, men
stort sett uenig i politikken bak lovgivningen. At en substans er ulovlig å
bruke betyr ikke at man ikke skal kunne diskutere den, og både dens
kjemiske, sosiale og juridiske "egenskaper".

Driver du med dop. selv noe så "mildt" som cannabis, så gjør du noe ulovlig. og da fortjener du å bli tatt!
Vis hele sitatet...
Langt på vei de færreste som "driver med dop" blir noensinne tatt for det.

Man kan diskutere politiressurser og prioriteringer, men det er relativt lett
å se at samfunnet ville være mindre tjent med et politi som var så effektivt
at de kunne pågripe alle "som fortjener det" - rett og slett fordi de sosiale og
kulturelle kostnadene ved å leve i en slik politistat ville være for store.

Politiet er jo liksom her for å "beskytte frie borgere", eller slik het det
ihvertfall sist jeg sjekket.
Sist endret av PVestlandia; 28. mars 2015 kl. 19:34.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
De fleste som bruker eller er for bruk av stoffer, vet at det er ulovlig, men
stort sett uenig i politikken bak lovgivningen. At en substans er ulovlig å
bruke betyr ikke at man ikke skal kunne diskutere den, og både dens
kjemiske, sosiale og juridiske "egenskaper".



Langt på vei de færreste som "driver med dop" blir noensinne tatt for det.

Man kan diskutere politiressurser og prioriteringer, men det er relativt lett
å se at samfunnet ville være mindre tjent med et politi som var så effektivt
at de kunne pågripe alle "som fortjener det" - rett og slett fordi de sosiale og
kulturelle kostnadene ved å leve i en slik politistat ville være for store.

Politiet er jo liksom her for å "beskytte frie borgere", eller slik het det
ihvertfall sist jeg sjekket.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at du orker å diskutere med vedkommende engang. Sunn fornuft og logikk er ikke to ord han lever etter tydeligvis.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det er jo nettopp heroinbruk dem blir bura inne for.De får bøter får besittelse/bruk av heroin som hoper seg opp så må dem tilslutt inn å sone.
Vis hele sitatet...
Kilde? Det er allerede soningskøer i norske fengsler, så det virker veldig lite lurt å lempe inn heroinvrak fordi de bruker heroin. Dessuten, hvis dette faktisk var tilfelle ville jo gatene ha vært rensket for heroinvrak.

Sitat av High-on-life Vis innlegg
Fordi jeg er ute å prater med politi/rusmisbrukere vær bidige dag,så jeg har ganske god oversikt over hva som skjer i rusmiljøet i Oslo.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på, siden påstandene dine etter det jeg vet om saken er direkte feil. Hvis politiet i Oslo skulle drive og bure inn heroinvrak bare på grunn av bruk så hadde de ikke fått gjort noe annet.

Når heroinvrak blir tauet inn så er det sannsynligvis fordi de har begått andre lovbrudd, f.eks. ran eller tyveri.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Skjønner ikke at du orker å diskutere med vedkommende engang. Sunn fornuft og logikk er ikke to ord han lever etter tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Det var jo saklig.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mars 2015 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Kilde? Det er allerede soningskøer i norske fengsler, så det virker veldig lite lurt å lempe inn heroinvrak fordi de bruker heroin. Dessuten, hvis dette faktisk var tilfelle ville jo gatene ha vært rensket for heroinvrak.


Det tviler jeg på, siden påstandene dine etter det jeg vet om saken er direkte feil. Hvis politiet i Oslo skulle drive og bure inn heroinvrak bare på grunn av bruk så hadde de ikke fått gjort noe annet.

Når heroinvrak blir tauet inn så er det sannsynligvis fordi de har begått andre lovbrudd, f.eks. ran eller tyveri.


Det var jo saklig.
Vis hele sitatet...
De blir jo som sagt ikke bura rett inn for bruk,men de får bøter som dem ikke får betalt,som fører til at de blir sendt inn til soning til slutt.Jeg har jo egen erfaring på området selv.Er helt idiotisk å holde på en sånn politikk når det er farlige folk som står i soningskø.
Politiet i Oslo driver en katt å mus lek med rusmisbrukere..Endel av betjentene lar dem gå om dem catcher dem mens dem er på vei til å skyte opp.Ofte med en nedlatende holding som "håper du ikke rakk å skyte opp nå,hehe".
Men det eneste det fører til er jo at rusmisbrukern må ut å få tak i mer stoff/penger for å bli "frisk".Som fører til mer kriminaltiet.Endeløs sirkel som ikke fører noensted.Å dette veit mange i politiet,men ingen tørr å si noe.

At du setter påstandene mine i tvil er bare latterlig.Du kan finne meg i de åpne rusmiljøene i Oslo stort sett daglig.

Det verste med politkken vi har er at det koster mange menneskeliv vært år som kunne vært spart om vi for eksempel hadde følgt Sveits sin modell.
Det finnes ingen gode grunner for å holde på sånn som vi gjør.
Narkotikum som cannabis er ulovlig, uansett om du vil eller ei. Men det jeg stusser på de "politi episodene" er at fest eller bylivet lager de fleste problemene, alt fra slåsskamper til mishandling av samboeren. De som blir stoppet av cannabis smiler, er glad, rolig, ikke aggressiv eller ustabil.. Men han regnskapsføreren som dro på byen slo ned vakta å masse annet, fordi han var blackout på alkohol.

Eksempel fra min side, jeg tåler ikke sprit! virkelig ikke, blir helt kokko i bollen, jeg fikk cannabis får å roe meg ned. Joda jeg våknet opp hjemme hos meg, glad. (uten sår/blod) Første gang jeg drakk sprit uten slike problemer.

Forstår ikke verden, jeg er imot bruk av cannabis men jeg hater alkohol mer
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Det virker som om det er mange som ikke helt klarer og forstå at nark er forbudt ved norsk lov.

hvilken holdning den enkelte betjent har mot rusmidler har jo ingenting å si. faktum er at det er ulovelig. fullstendig uavhengig av hvilken "forskning" man støtter seg på..

Driver du med dop. selv noe så "mildt" som cannabis, så gjør du noe ulovlig. og da fortjener du å bli tatt! ferdig prata
Vis hele sitatet...
Dette er så utrolig gal tankegang. Denne typen resonnering er et stort samfunnsproblem, og det viser seg spesielt godt i vår utdaterte narkotikapolitikk. For at endringer skal skje, trenger vi individer som er villige og engasjerte nok til å sette i gang endringer. Hva tror du folk sa den gang slavehold hadde medhold i loven? "Han er født svart, han har ingen rett til å være her! Fordi han er født svart har han ingen rettigheter, kast ham i fengsel!"

Så på et punkt var det et menneske med baller som først innså at dette var galt, og så viet livet sitt til å endre tankegangen. Vi er i denne prosessen nå. Forskning fra hele verden viser at narkotikapolitikken som blir brukt på store deler av jorda ikke fungerer. Dette ser man blant annet på antallet overdoser, prosenten rusmisbrukere i fengsel og skader relatert til dårlig informasjon og vern om misbrukere. I land og byer med mer human og empirisk basert narkotikalovverk, er samtlige av disse tallene gått drastisk ned. Det er empirisk bevist at ved små endringer i politikken, øker livskvaliteten til samtlige brukere, og midlene som blir spart er ikke til å føye under teppet. Ikke bare blir midler spart, de blir også generert ved kontroll og utsalg. Færre folk i fengsler = mindre utgifter for staten. Ressurser blir frigjort fra politiet, som kan øke bemanning steder det er mer nødvendig. Byråkrati og antikke holdninger gjør at prosessen går sakte, men forandringer kommer.

Jeg håper bare de kommer fort.
Sist endret av Nether; 29. mars 2015 kl. 05:10.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
De blir jo som sagt ikke bura rett inn for bruk,men de får bøter som dem ikke får betalt,som fører til at de blir sendt inn til soning til slutt.Jeg har jo egen erfaring på området selv.Er helt idiotisk å holde på en sånn politikk når det er farlige folk som står i soningskø.
Politiet i Oslo driver en katt å mus lek med rusmisbrukere..Endel av betjentene lar dem gå om dem catcher dem mens dem er på vei til å skyte opp.Ofte med en nedlatende holding som "håper du ikke rakk å skyte opp nå,hehe".
Men det eneste det fører til er jo at rusmisbrukern må ut å få tak i mer stoff/penger for å bli "frisk".Som fører til mer kriminaltiet.Endeløs sirkel som ikke fører noensted.Å dette veit mange i politiet,men ingen tørr å si noe.

At du setter påstandene mine i tvil er bare latterlig.Du kan finne meg i de åpne rusmiljøene i Oslo stort sett daglig.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg fester ingen lit til påstandene dine fordi jeg ser at du kommer med påstander som jeg vet er feil.

Hva gjør du i de åpne rusmiljøene i Oslo?

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Tror du politiet som utdannet seg for 10 år siden fikk bedre/mer korrekt opplæring?
Vis hele sitatet...
Jeg tror politiet ikke bare lærer ting på skolen, men også gjennom erfaring i den daglige tjeneste. De lærer av å ta seg av narkotikasaker, samt være med når andre erfarne betjenter tar seg av slike saker.

Eller tror du folk slutter å lære så fort de er ferdige på skolen?
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mars 2015 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, jeg fester ingen lit til påstandene dine fordi jeg ser at du kommer med påstander som jeg vet er feil.
Vis hele sitatet...
Jeg kan til en viss grad bekrefte påstandene til High-on-life kommer med. Tidvis så er politiet ganske kjipe med junkiene som henger på plata i Oslo og gir dem bøter for besittelse av småting. Og det rammer som regel de alle svakeste i narkomiljøet. Er du en litt oppegående narkis så klarer du deg fint i sentrum av Oslo uten å få bøter...
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, jeg fester ingen lit til påstandene dine fordi jeg ser at du kommer med påstander som jeg vet er feil.

Hva gjør du i de åpne rusmiljøene i Oslo?


Jeg tror politiet ikke bare lærer ting på skolen, men også gjennom erfaring i den daglige tjeneste. De lærer av å ta seg av narkotikasaker, samt være med når andre erfarne betjenter tar seg av slike saker.

Eller tror du folk slutter å lære så fort de er ferdige på skolen?
Vis hele sitatet...
Politiet har visse retningslinjer de skal følge som ikke er oppdaterte i 2015. Hva du prøver på vet jeg ikke, men du har ingenting å tilføye denne diskusjonen annet enn å trekke små bruddstykker av argumentene til oss andre i tvil uten selv å komme med en mening. Hvis du mener dagens system fungerer så er du egentlig ikke spesielt smart ettersom overdosedødsfallene våre og tallene på antall innsatte for narkotikaforbrytelser snakker for seg selv. Og de tallene støtter IKKE et fortsatt forbud.

Erfaringen politimannen får i gata handler ikke om annet enn å raskest og enklest mulig løse saker, og spesielt hvis det gjelder nark. Se på hva de sier på tv. Tror du de hadde fått lov til å si noe sånt hvis ikke det hadde blir godkjent av politiledelsen? Om alle er sånn? Ja det tror jeg, fordi ingen politimenn tror de kan tolke den som de vil. Dermed gjør de aller fleste det samme. De få som ikke gjør det tør ikke si meningen sin av frykt for represalier. Så kom med et forslag, eller fortsett å kveruler uten grunn. Jeg kan hvertfall ikke bestemme over deg
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, jeg fester ingen lit til påstandene dine fordi jeg ser at du kommer med påstander som jeg vet er feil.

Hva gjør du i de åpne rusmiljøene i Oslo?
Vis hele sitatet...
Hvilke påstander er det du mener jeg kommer med som er feil?Alt jeg har skriv i denne tråden er ting som skjer,som du enkelt kan finne ut av selv ved å tilbringe tid i samtaler med politi å rusmisbrukere som er ute i Oslo`s gater.

Hva jeg gjør der trenger ikke du å bry deg om.
Sist endret av JayHova; 31. mars 2015 kl. 02:38.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva får deg til å tro at de ikke har god kunnskap om stoffene? Jeg tror tvert imot at politifolk med litt erfaring vet ganske mye.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bothrops Vis innlegg
De har god kunnskap om de vanligste stoffene. Stoffer litt utenom det normale kan de være helt blåst på, selv rusmiddel seksjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si de har et ekstremt skjevt syn på rusmidler. Politiet blir presentert med ekstremt ensidig vinkling i forhold til rusmidler, der kun det negative står i fokus. Den propagandaen vi alle ble utsatt for av politiet på ungdomsskolen, det er deres sannhet. Det er dette de lærer på politiskolen, og det er den holdningen som sitter i videre - dessverre. Og daglig møter de personer som støtter opp under det de har lært, de møter narkomane som startet sin ruskarriære med hasj.
"Det starter alltid med hasj!" - sitat fra en hvilken som helst politimann.


Det som skremmer meg med politiet i Norge er hvordan de har mulighet til å benytte makten sin. "Skjellig grunn til mistanke" er regel som har høyt misbrukspotensiale.
Jeg syns også de viser dårlig menneskesyn med måten de behandler narkomane "De skal aldri føle seg trygge, de skal alltid føle at vi er på dem!". Det er drøyt, vi snakker om mennesker som har det ekstremt vanskelig...
I tillegg syns jeg det er feil hvordan de behandler x-kriminelle. Det er faktisk slik i rettsystemet vårt at når man har sonet straffen sin så er man fri. Det er ikke rettferdig at de stopper "kjenninger" som går helt rolig gatelangs, og hadde det vært en hvilken som helst annen person hadde politiet bare kjørt rett forbi. Jeg skjønner at det er en balansegang i dette, men bare på hundepatruljen har jeg sett en hel del episoder jeg syns er direkte ufin bruk av makt. "Han har henna i lomma, jeg tror han skjuler no, skal vi sjekke han eller??", "Han der ble tatt for nark for noen mnd siden. Vi sjekker'n!".


Har selv opplevd å bli huka ut av politi på et rave og beskyldt for å ha tatt narkotika. Etterhvert som de skjønte de hadde tatt fikk jeg da gullkornet "Ja, du vet, hadde du ikke vært på et sted som spilte elektronisk musikk så hadde vi aldri plukket deg ut." Jeg fikk i det minste en beklagelse da, etter å ha blitt ransaket og måttet stått ute i kulden en halvtime...

Men mest av alt kjente jeg på frustrasjonen over at politiet faktisk prioriterer å bruke tiden på folk som er ute å oppfører seg bra - men kanskje har tatt ulovlige rusmidler, fremfor å bruke ressursene sine på oppklaring og forebygging av f.eks vinninskriminalitet eller vold...