Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3488
Hei

Jeg fikk morfin på sykehuset. Kan dette sammenlignes med heroin, kokain eller metadon?

Noen som har prøvd begge f. eks. og kan si noe om likhet/forskjell?

Jeg har ikke planer om å skaffe meg narkotika, men spør av nysgjerrighet.
Det er sammenlignbart med heroin, med tanke på at heroin omdannes til morfin i kroppen. Det er også til en viss grad sammenlignbart med metadon.
Trådstarter
4 0
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er sammenlignbart med heroin, med tanke på at heroin omdannes til morfin i kroppen. Det er også til en viss grad sammenlignbart med metadon.
Vis hele sitatet...
Så følelsen er identisk? Jeg vet nå hvordan heroin føles?
Heroin heter egentlig "diacetylmorfin", og er laget av morfin. Det de gjør er å kjemisk legge til to acetylgrupper, slik at molekylet kan krysse blod-hjerne-barrieren lettere, og det gjør det til et mer potent opiat. Den store forskjellen ligger altså i potensen, og hvor raskt full virkning inntreffer. Det er et kunstig skille mellom "heroin" og morfin, det er i bunn og grunn mye det samme, men morfin er "greit". I UK brukes f.eks heroin på sykehus.

Kokain kan det ikke sammenlignes med i det hele tatt, siden kokain virker ved å oppjustere mengden tilgjengelig dopamin (i hovedsak) og dermed blir man mer våken og lignende. Veldig forskjellig fra opiatrus. Metadon er rimelig sammenligbart, men det har nok en litt forskjellig virkningsprofil på reseptornivå så her må man nesten spørre de som har brukt begge deler

Men ja; du har "i praksis" fått oppleve en lav dose heroin. På sykehus gis det på en måte som gir minst mulig rusvirkning (titrering og lav dose), men man kunne fint byttet ut morfin med heroin på norske sykehus i skjul (med noen tilpasninger) uten at flere "vanlige syke" hadde blitt gatenarkomane av den grunn...
Trådstarter
4 0
Sitat av phish Vis innlegg
Heroin heter egentlig "diacetylmorfin", og er laget av morfin. Det de gjør er å kjemisk legge til to acetylgrupper, slik at molekylet kan krysse blod-hjerne-barrieren lettere, og det gjør det til et mer potent opiat. Den store forskjellen ligger altså i potensen, og hvor raskt full virkning inntreffer. Det er et kunstig skille mellom "heroin" og morfin, det er i bunn og grunn mye det samme, men morfin er "greit". I UK brukes f.eks heroin på sykehus.

Kokain kan det ikke sammenlignes med i det hele tatt, siden kokain virker ved å oppjustere mengden tilgjengelig dopamin (i hovedsak) og dermed blir man mer våken og lignende. Veldig forskjellig fra opiatrus. Metadon er rimelig sammenligbart, men det har nok en litt forskjellig virkningsprofil på reseptornivå så her må man nesten spørre de som har brukt begge deler

Men ja; du har "i praksis" fått oppleve en lav dose heroin. På sykehus gis det på en måte som gir minst mulig rusvirkning (titrering og lav dose), men man kunne fint byttet ut morfin med heroin på norske sykehus i skjul (med noen tilpasninger) uten at flere "vanlige syke" hadde blitt gatenarkomane av den grunn...
Vis hele sitatet...
Hei

Takk for hjelpen!

Det er skremmende hvor fantastisk følelsen var. Jeg forstår godt at mange mennesker ender opp med problemer relatert til disse stoffene.
Eksen hadde fått lignende dose før operasjon, lik som than og beskrev det som verdens beste følelse.
Ikke at hun ville gjort det igjen, men glemmer det aldri. Sier litt om avhengighetspotensiale.

Kjente også en relativ oppegående fyr, som hadde fått morfin på sykehus og elsket det. For mye..
Han prøvde hero i ettertid og ble junkie. Følelsen gikk han over ild og hav for å oppleve igjen.
Verste jeg har sett av forfall på et menneske på så kort tid.
Hvem ble ikke skremt som små av narkisene i Oslo?

Morfin på sykehus = JA
Heroin = NEI
Trådstarter
4 0
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Eksen hadde fått lignende dose før operasjon, lik som than og beskrev det som verdens beste følelse.
Ikke at hun ville gjort det igjen, men glemmer det aldri. Sier litt om avhengighetspotensiale.

Kjente også en relativ oppegående fyr, som hadde fått morfin på sykehus og elsket det. For mye..
Han prøvde hero i ettertid og ble junkie. Følelsen gikk han over ild og hav for å oppleve igjen.
Verste jeg har sett av forfall på et menneske på så kort tid.
Hvem ble ikke skremt som små av narkisene i Oslo?

Morfin på sykehus = JA
Heroin = NEI
Vis hele sitatet...
Hei, veldig trist historie. Hva var det egentlig som "brøt han ned"? Det at han hele tiden var på jakt etter narkotika, eller ble han også fysisk brutt ned?

Slik jeg har forstått det er det flere ting som gjør heroin farlig.
-Man kan død av overdoser.
-Man blir psykisk avhengig.
-Man blir fysisk avhengig.
Hva mer kan man egentlig si om det? Ofte har jo narkomane et karakteristisk utseende. Vil man få det utseende hvis man bruker det over lengre tid? Det jeg ikke helt forstår er om dette er en direkte konsekvens av heroin-bruken, eller f. eks. noe som følger av at man spiser mindre osv.?
Min bror fikk morfin på sykehuset, og har i ettertid beskrevet følelsen som det verste han har opplevd. Veldig interessant hvor forskjellig man altså kan oppleve samme stoff.

Sitat av than Vis innlegg
Hva mer kan man egentlig si om det? Ofte har jo narkomane et karakteristisk utseende. Vil man få det utseende hvis man bruker det over lengre tid? Det jeg ikke helt forstår er om dette er en direkte konsekvens av heroin-bruken, eller f. eks. noe som følger av at man spiser mindre osv.?
Vis hele sitatet...
Det karakteristiske utseende kommer først og fremst når mennesker slutter å ta vare på seg selv og kroppen sin.
Jeg har fått morfin og andre morfin-derivater på sykehuset mange, mange ganger. Det er helt OK. Skjønner ikke helt greia, for å være ærlig. Veldig kjedelig rus.
Sitat av Dr. Robert Vis innlegg
Jeg har fått morfin og andre morfin-derivater på sykehuset mange, mange ganger. Det er helt OK. Skjønner ikke helt greia, for å være ærlig. Veldig kjedelig rus.
Vis hele sitatet...
Da trives du vell fint med livet å har det fint psykisk.For personer som har psykiske/fysiske problemer så er ofte opiater det beste som er på rusmarkedet.