Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6784
Hei,

Har nå søkt veldig mye rundt på nettet og freak, men finner ingen konkrete svar. Røyket weed for første gang i mitt liv for noen dager tilbake. Ifølge min venn så skal weeden ha vært av god kvalitet og den kan ikke ha vært "laced" med noe annet stoff.

Vi satt alene på en benk, ute i naturen, god utsikt, frisk luft og alt hadde vært koselig på forhånd. Det hadde altså ikke vært en stressende dag.

Denne vennen min, han har forresten røyket mye weed før og han er en av mine beste venner. Han blanda en ferdigrullet joint med tobakk og weed. Han tok også ikke mye weed(som han sa), fordi dette var min første gang, så han tok mer tobakk. Etter at vi fyrte opp jointen, så tok jeg 6-8 dype og lange trekk.

Jeg følte ingenting de første minuttene. Etter at det gikk 10-15 min derimot, da fikk jeg en kjempestor latterkrampe og var veldig glad. Så begynte jeg å få en veldig varm følelse innvendig. Jeg begynte å bli glad. Jeg tenkte, faen jeg skulle ikke prøvd dette her. Nå kommer jeg til å bli altfor fristet til å prøve det igjen. Dette er jo den aller beste følelsen i verden. Jeg er så glad og varm innvendig akkurat nå.

Etter 5 minutter så ble den gladfølelsen borte helt. Den ble erstattet med litt angst og paranoia. Jeg følte at ting begynte å gå rundt. Når jeg fokuserte på ansiktet til vennen min, så gikk alt det andre bare rundt. Jeg begynte også å få en følelse av at jeg holder på å miste kontroll, jeg holder på å bli gal. Jeg oppmuntret meg selv hele tiden ved å si til meg selv at dette skulle gå over, bar spm om tid. Vent det ut. Følelsen begynte å bygge seg opp. Jeg vil bare ikke miste kontroll over meg selv og bli sinnsyk.

Jeg hadde klokke disponibelt, så jeg kunne holde oversikt. Nå begynte det virkelig å føles ille. Jeg kan ikke beskrive med ord hvor dårlig jeg følte meg. Jeg led innvendig, og jeg følte at jeg ble pint. Jeg har aldri i mitt liv engang kunnet forestilt meg at man kunne ha så mye smerte innvendig. Jeg var på randen av å bli sinnsyk, jeg kommer til å skade andre eller skade meg selv. Denne frykten var konstant, jeg ville bare ikke bli sinnsyk. Jeg vil ikke bli gal. Ett minutt føltes bokstavelig talt som 2 timer. Tidsperspektivet var enormt annerledes. Hvordan skal jeg klare flere timer med noe som vil føles som flere døgn?

Jeg ristet, og alt jeg hørte rundt meg gikk i ekko. Det samme gjorde det visuelle. Jeg var ikke redd i det hele tatt for omgivelsene eller denne "hallucinogene" effekten. Dette plaget meg ikke i det hele tatt, for jeg visste at det var en dum effekt av droget. Det var denne innvendige smerten og den konstante kampen jeg hadde med å holde igjen for at jeg ble sinnsyk og mistet kontroll over kroppen/tankene/hjernen min.

Vi begynte å gå, en lang gå-tur skulle det vise seg å bli. Jeg kastet opp, jeg fikk ut alt som var i magen min. Det skal nevnes at hvis det ikke hadde vært for denne vennen som stod ved min side konstant og pratet med meg, så kunne ting gått mye mye verre. Han forstod at jeg hadde en "bad trip" og holdt meg opptatt hele tiden med konversering.

Når det hadde gått 4 timer ca, så hadde effekten tatt av helt nesten. Jeg var overlykkelig. Jeg har kontroll! Jeg sitter igjen med traumer, jeg ville ikke ønsket denne opplevelsen til min verste fiende. Det er ikke mulig å engang forestille seg hva slags smerte jeg var i. Den kan ikke sammenlignes med noe annet. Jeg kan prøve å legge det i perspektiv for dere. Hvis jeg ble gitt 2 valg, miste det ene benet for alltid eller oppleve det jeg opplevde igjen - så hadde jeg ikke trengt 2 sekunder for å tenke over det engang, jeg hadde gitt fra meg benet uten tvil. Så ille var det.

Beklager hvis det ble for mye tekst, men ville få fram alt. Hva synes dere? Kan denne opplevelsen være pga at jeg har noen psykiske underliggende lidelser? Jeg vet ihvertfall ikke om det. Takk

Edit:

Jeg hadde ikke inntatt noe annet den dagen, jeg drikker heller ikke alkohol og jeg har ikke erfaring med andre stoffer heller.
Sist endret av KingJay; 28. august 2013 kl. 05:30.
Tror du kan slappe helt av, du har nok ikke noe mentale lidelser, eller en psykose. Du røyket for mye og ble ganske enkelt bare altfor fjern, og taklet det dårlig. 6-8 dype lange trekk kan fort bli for altfor mye for en som aldri har prøvd før. Har selv fått panikkangst og noia å trodd at hjertet mitt skulle komme ut av brystkassen min når jeg har fått i meg for mye grønnt av meget høy kvalitet.

Regner ikke med at du blir å prøve igjen med det første, men om du skulle finne på å prøve deg igjen, så ta litt mindre og færre trekk.
Ta heller et trekk eller 2, vent 10-15 minutter, så prøver du mer om du ikke er fornøyd.
Sist endret av Juliaan; 28. august 2013 kl. 05:39.
Sikker på at det ikke var et panikk-anfall? Uansett, vær obs på at opplevelsen kan ha åpnet noen dører som kan ta lang tid og lukke. Hvis du merker at samme symptom kommer igjen, eller at pulsen løper ut av kontroll, eller om du får uvirkelighetsfølelser osv, så husk på at det ikke er farlig. Dra til legen hvis du bekymrer deg for sikkerhetsskyld da. Drikk mye vann og vær sunn ellers også.
Tror bare du er et veldig følsomt menneske og røyka for mye. En kompis av meg fikk oppleve det samme etter 2-3 dype trekk på rappen av noe heftig shit vi røyka i Amsterdam på guttetur. Det smalt så jævlig at han måtte følges til sengs hvor han ble de neste 3 timene livredd og skjelvende. Vi andre røyka dem som sigaretter. Har jo med hva du er vandt til å gjøre. Cannabis er faktisk et kraftig rusmiddel som man bør være veldig forsiktig med første gangene

"Etter at vi fyrte opp jointen, så tok jeg 6-8 dype og lange trekk." <- Dette er hvor feilen er. Du burde tatt et beskjedent trekk og så ventet 5-10 minutter før du prøvde deg på nok et beskjedent trekk til.

Jeg tror ikke du har noe psykisk underliggende(fra en random forumfyr!), men jeg ville behandlet rusmidler med veldig stor respekt videre. Det er ikke noe ukjent du kommer med og jeg har selv bæda kraftig når jeg har hatt en lang pause og overdriver inntaket med feilberegning av mengde og kvalitet på stashet i forhold til tid siden sist gang.

I forhold til at du ville gitt fra deg benet.. kompisen min som bæda skulle ALDRI røre det igjen og han prøvde på nytt etter et år med bedre lykke Når han gjorde det på den måten jeg nevnte over.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Folk undervurderer cannabis, jeg selv fikk ganske kraftig virkning første gang, med både audielle og visuelle hallusinasjoner, jeg spøy også. Forskjellen fra deg og meg var at jeg ikke fikk noe negativ opplevelse, i hvertfall ikke i samme grad som deg selv.

Cannabis er ikke for alle, på samme måte som at det er flere folk som burde holde seg langt unna alkohol, vi er forskjellige.

Kompisen din gjorde en god jobb med å snakke til deg hele tiden og holde deg rolig, kudos til ham!
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Følte akkurat det samme igår når jeg røyket med noen kompiser.

- Følte et stort press på hjertet, trodde hjertet mitt skulle sprenge.
- Når jeg gikk hjem hadde jeg stemmer i hodet mitt.
- Følte alltid at det var noen personer som gikk rundt, men det var bare skygger/busker.

Har forsatt litt surreal følelse når jeg sitter her på skolen, skjønner ingenting når jeg leser en setning, alt føles helt surreal.

Beklager hvis det er mye skrivefeil, som sagt, alt føles helt surreal..

EDIT: Må også legge til at jeg får den følelsen at et minutt kan vare flere timer, er dette normalt for folk som røyker? Får også ofte Deja vu følelse at ALT har skjedd før, hele tiden.
Sist endret av ArtOfHacking; 28. august 2013 kl. 10:58.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Cannabis kan trigge latente psykiske problemer, det være stress/angstlidelser eller verre greier. Psykose tror jeg ikke du hadde, det høres mer ut som angst.

Du burde absolutt ikke røyke mer, da det fort kan føre til at du blir å slite med angst eller lignende i mange år. Det er ikke sikkert at det skjer, men for å være på den sikre siden burde du holde deg unna.

Det gjelder for deg også ArtOfHacking. Det du opplever nå går nok over, men du burde absolutt holde deg unna.
Du fikk panikk. Jo mer du stritter imot, des verre blir det. Slapp av og vær klar over at du er beruset, det går over.

Sitat av Sjallabais Vis innlegg
Du fikk panikk. Jo mer du stritter imot, des verre blir det. Slapp av og vær klar over at du er beruset, det går over.
Vis hele sitatet...
Rakk ikke å redigere innlegget mitt i tide:

Edit: Skrev dette uten å ha lest resten av tråden, så skal ikke garantere at det ikke kan oppstå psykoser, men ikke hopp til knonklusjoner og er du hypokonder anbefaler jeg deg å holde deg langt unna en haug med google-/wikipediasøk ang. psykoser. Slapp av, det som ihvertfall ikke hjelper er å stresse seg opp over det.
Høres ut som du har hatt en skikkelig kjip opplevelse, men marihuana kan ikke skade deg på noen som helst måte. Har selv røyket en god del og var i Amsterdam for en stund siden. Røyket da hver dag der, og fikk en "bad trip" selv, der jeg ble skikkelig kvalm, da var det bare og gå hjem på hotelle og ta en liten hvilepause så var det rett tilbake til coffeshoppen igjen.

Det som er med marihuana er at stort sett alt sitter i hodet, hvis man først begynner og bli paranoid så blir det som regel bare værre til rusen går over, men det er ikke noe skadelig. Har selv røyket i snart 2 år, og har innsett at det ikke er noe farlig hvis man blir alt for fjærn. har selv gått i bakken en gang da vi røyket noe sinnsykt bra hasj på bøtta, og ble helt for jævlig dårlig av det, da var det å gå rett til toalette å få kastet opp og man merker formen blir med en gang bedre.

Det kan hende den typen marihuana han hadde var en av sortene som siger på, man merker ingenting i begynnelsen men man blir bare mer og mer fjærn på den (siger som regel i 30min), personlig synes jeg denne typen er best siden du kan få en mye kraftigere og lengre rus i forhold til visse andre typer der man blir slått ut i begynnelsen å så dabber det bare av.

Tror foresten at du IKKE har tatt noe skade som helst av den røykinga, å tror ikke du har åpnet noen dører eller noe. hvis du finner på å skal prøve igjen, fyr opp en joint og ta et par trekk, vent 10-15 min så prøv et par til. hvis du kommer til det stadiet der du blir i kjempegodt humør (som desverre bare skjer de første 5-15 gangene helt avhengig av person til person) så ikke røyk mer, for da er formen helt perfekt!
Dette beviser at alle psykedeliske stoffer kan føre til en skremmende opplevelse for en som ikke vet hva han har i vente, til og med cannabis. Du kan bare se for deg hvor vettskremt jeg var når jeg prøvde salvia. En av de mest intense hallusinegener som finst, og jeg prøvde det før noe som helst annet form for rusmiddel/psykedelika.. heller ikke cannabis, altså absolutt ingenting. Har faktisk aldri i hele mitt liv opplevd noe så urovekkende som den dagen jeg prøvde det. Panikk- og frykt-følelsen var helt ekstrem. Kjentes ut som jeg var uendelig fortapt på en måte. Ta et tidspunkt i livet ditt der du var i full panikk eller vettskremt av en eller annen grunn og dette jeg opplevde var vel flere tusen ganger verre.. visste ikke en gang at jeg hadde røyket noe under trippen, og glemte hvordan virkeligheten var til vanlig (til vanlig, altså før jeg røyket salviaen). Våger å påstå at denne salvia-opplevelsen var MYE mer skremmende enn å bli torturert og vite at man snart skal dø, eller at hele ens familie blir drept.. hvis det sier litt
Sist endret av Deagleflyndre; 28. august 2013 kl. 15:17.
Sakawa is the way
27 2
Røyker du tobakk til vanlig?
Jeg gjør ikke, og jeg kan rett og slett ikke røyke joints med tobakk i fordi jeg blir bare dårlig hver gang.
Ta færre trekk neste gang og dropp tobakken så går det nok bedre.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Jeg tenkte, faen jeg skulle ikke prøvd dette her. Nå kommer jeg til å bli altfor fristet til å prøve det igjen. (...) Jeg begynte også å få en følelse av at jeg holder på å miste kontroll, jeg holder på å bli gal. (...) Denne frykten var konstant, jeg ville bare ikke bli sinnsyk. Jeg vil ikke bli gal.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har fokusert veldig mye på muligheten for å bli permanent gal av én joint. Jeg klandrer deg ikke, dette er noe man får høre om mange ganger i løpet av oppveksten. Men å sitte og gnure på slike tanker mens du røyker din første joint, det går nok ikke så bra. Ellers kan det jo også hende at det rett og slett ikke er noe for deg.
Sitat av norhe Vis innlegg
marihuana kan ikke skade deg på noen som helst måte.

Det som er med marihuana er at stort sett alt sitter i hodet, hvis man først begynner og bli paranoid så blir det som regel bare værre til rusen går over, men det er ikke noe skadelig.
Vis hele sitatet...
At marihuana ikke kan skade et individ på noen som helst måte er kanskje den dummeste påstanden jeg noen gang har hørt. Dette er feil.

Og en annen ting: Hvis du utsetter deg for noe som gjør deg paranoid og gir deg angst gang på gang, så tviler jeg sterkt på at det ikke er skadelig.
Da vil jeg tro sjansen øker betraktelig for å pådra seg kronisk angst.
Sist endret av zhpongl; 30. august 2013 kl. 00:39.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
At marihuana ikke kan skade et individ på noen som helst måte er kanskje den dummeste påstanden jeg noen gang har hørt. Dette er feil.

Og en annen ting: Hvis du utsetter deg for noe som gjør deg paranoid og gir deg angst gang på gang, så tviler jeg sterkt på at det ikke er skadelig.
Da vil jeg tro sjansen øker betraktelig for å pådra seg kronisk angst.
Vis hele sitatet...
Men marihuana/"grønt" har på en annen side mindre skadepotensiale enn "brunt"/hasj, særlig psykisk men også fysisk.

Det er klart, det er ikke dermed sagt at marihuana er trygt. Men det er noe av det mykeste innen 'narkotika' som finnes.
Fikk akkurat det samme som deg KingJay. Sinnsykt redd og full av angst. Ting føltes ut som en evighet, og jeg kan huske jeg begynte å se glimt av blå smurfer i rommet (ble ikke bedre siden vi satt å så filmen Black Hawk Down med krig og faenskap, hehe). Tok vell 1 time før jeg klarte å roe meg ned. Da føltes det godt igjen. Har ikke merket noe som helst i etterkant av noe som helst. Tror heller dårlig amfetamin (en annen historie) kan skade deg psykisk/fysisk om man merker det eller ikke.
Etter at vi fyrte opp jointen, så tok jeg 6-8 dype og lange trekk.
Vis hele sitatet...
Du tok for mye.
Det er jo en kjip situasjon å "havne" i, paranoia under hasjrus kan være heftige avogtil.
Unansett prøv mindre neste gang.
Sist endret av Petterøes; 30. august 2013 kl. 01:30. Grunn: tyrkleif
Du har "bæda"
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men marihuana/"grønt" har på en annen side mindre skadepotensiale enn "brunt"/hasj, særlig psykisk men også fysisk.

Det er klart, det er ikke dermed sagt at marihuana er trygt. Men det er noe av det mykeste innen 'narkotika' som finnes.
Vis hele sitatet...
Og poenget ditt er ?
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Og poenget ditt er ?
Vis hele sitatet...
Unnskyld for å poengtere posten din.
Han røyka for mye for første gangen. Pot er bedre en hasj. Sativa vs Indica.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men marihuana/"grønt" har på en annen side mindre skadepotensiale enn "brunt"/hasj, særlig psykisk men også fysisk.

Det er klart, det er ikke dermed sagt at marihuana er trygt. Men det er noe av det mykeste innen 'narkotika' som finnes.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at hasj skader mer enn marihuana? Høres ut som bullshit, noe en som bare røyker grønt ville trodd. "Sunnere fysisk" ?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Har du kilder på at hasj skader mer enn marihuana? Høres ut som bullshit, noe en som bare røyker grønt ville trodd. "Sunnere fysisk" ?
Vis hele sitatet...
Det er jo i bunn å grunn det samme.
Forskjellige strains, noen sativa og noen indica å de aller fleste er man kjøper er nok hybrid av begge, samme om det er hasj eller grønt.

Så det er nok noe man kan se vekk fra.

Alt med måte finnes ihvertfall store variasjoner i styrke med tanke på cdb og thc.

Mitt tips er å rulle joint å ta en pause etter 4 trekk å se hvor mye effekt man får ut av det. Vente minst 15 minutter før neste trekk!
Sist endret av Alphanio; 30. august 2013 kl. 03:44.
Utrolig å lese hvor naive og uvitende mange cannabis røykere fremstår som. Jeg har slitt i godt over 10 år med lidelser jeg fikk påført av overdreven røyking i ungdommen. Cannabis er et fantastisk drog men det er langt fra ufarlig. Vær forsiktig!
Det finnes gamle menn med hvitt hår der ute som sier "Nei, det går så bra så..."
Det finnes unge menn som fremdeles bruker Psykiatri som svingdør og nå er de ikke så unge lenger...
Den som tråkker ut i ett minefelt får regne med litt svinn...
Noen har flaks, andre får sprengt av en legg...
Sitat av Petterøes Vis innlegg
Unnskyld for å poengtere posten din.
Han røyka for mye for første gangen. Pot er bedre en hasj. Sativa vs Indica.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke unnskylde deg. Du misforstår, og forresten så poengterte du ikke posten min overhodet. Skriv et annet sted.
For mye alt for potent weed på alt for kort tid.
Panikkanfall, angst og paranoia forsterket av deg selv og din egen usikkerhet pga sosial stigma og dårlig samvittighet av å røyke noe "ulovlig" sikkert.

Jeg merker dette selv til tider, og hva du velger å fokusere bevisstheten din på, styrer i høy grad underbevisstheten din.
Hvis jeg røyker ultrapotent shit, og sitter og tenker på "å nei, hva hadde bestemor tenkt om hu så meg nå? " og så videre, er det ikke rart jeg får badfeel.

Tror ikke du trenger bekymre deg for psykiske lidelser med det første, men ikke røyk så jævla mye neste gang. Alt med måte vet du

Og tbh tror jeg det kan være "sunt" å få seg en liten psykisk smell i trynet av og til, så lenge det bidrar til at du prøver å forstå HVORFOR eller HVOR det kommer fra, og evt kan løse opp i det.

Det er så teit når folk ikke tar psychedelics bare fordi det er selvransakende og meditativt. Dette gjelder også til en viss grad cannabis. Får du badfeel av weed, er det enten fordi du har for noia pga dårlig samvittighet og sosial stigma (begge er resultat av illegaliseringen, så ikke ta det for dypt inn på deg).
Folk er haters fordi de ikke vet bedre og stoler blindt på narkolovgivningen, som for øvrig er fra 1978 - sååeh, bare drit i "skamfølelsen". Det ødelegger bare røykeopplevelsen, og er basert på latterlige utdaterte lover.

Neste gang du røyker, sørg for å ha sjokolademelk, frukt og andre chille saker, så kan du gomle innpå om det blir for intenst
Jeg syns spesielt sjokolademelk er lindrende for halsen, og har flere ganger reddet meg når jeg har vippet på kanten av badtrip i f.eks amsterdam.

Ta det med ro, finn en god setting hvor du kan slappe av 100% og ikke ha noia, og for all del ikke røyk så heftig mye neste gang

Dere bør kanskje prøve brunt neste gang, da grønt som regel inneholder mer THC - som er "psykosefremkallende" og mer psychedelisk, mens brunt aka hasj har mer CBN og CBD - som virker anti-psykotisk og avslappende på kroppen.
Hovedsaklig snakker sativa vs indica, og jeg tror de fleste som bæd'er har vært borti alt for kraftig sativa. Det er som regel mer intenst og noia enn indica. (det er ikke dermed sagt at indica _ikke_ kan fucke deg opp også)

Good luck, have fun, jeg er sikker på at du har vært uheldig med alt for potente saker.
Tviler på det var noe psykose. Har hatt lignende dårlige opplevelser på cannabis. Kan være så mangt. For høyt inntak. Potent stoff. Utenfor komfortsona di når du prøvde det. Kanskje du ikke tåler cannabis så godt. Om du ikke røyker til vanlig og kan du få nikotinsjokk i tilleg noe som ikke er særs behagelig. En ting er sikkert og det er at du vil ikke få noe fasitsvar. Ser de fleste kommer med anbefalinger til neste gang, antar du logisk nok ikke er spesielt keen på å røyke igjen, og ser ikke noe grunn til at du burde gjøre det. Om du dog skulle gjøre det. 1-2 trekk, samt ha sukkerinnholdig drikke og mat tilgjengelig.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Følte akkurat det samme igår når jeg røyket med noen kompiser.

- Følte et stort press på hjertet, trodde hjertet mitt skulle sprenge.
- Når jeg gikk hjem hadde jeg stemmer i hodet mitt.
- Følte alltid at det var noen personer som gikk rundt, men det var bare skygger/busker.

Har forsatt litt surreal følelse når jeg sitter her på skolen, skjønner ingenting når jeg leser en setning, alt føles helt surreal.

Beklager hvis det er mye skrivefeil, som sagt, alt føles helt surreal..

EDIT: Må også legge til at jeg får den følelsen at et minutt kan vare flere timer, er dette normalt for folk som røyker? Får også ofte Deja vu følelse at ALT har skjedd før, hele tiden.
Vis hele sitatet...
Har samme følelsen.. Surrealisme, hele tiden. Har også Deja vu, men ikke like ofte nå som før. Nå har jeg vært så godt som clean siden Januar, røyka et parr gang i måneden, og før jeg ble clean, så hadde jeg Deja vu hele tiden. Nå er det nesten ingen lengre. Kan være av høyt forbruk osv? Vet ikke.

Til hovedtråd, så høres det ut som du har røyka synt as. Hørtes skremmende likt ut. Første gangen jeg røyka det -> beskrivelsen din
Men tror du bare røyka for mye. Enkelt og greit. Er ikke noe å bli redd av, var rett og slett for mye røyk. Det er ganske vanlig det også.. skjer med meg, selv om jeg har brukt hasj i ca 4 år daglig (inntil siste året).

Vær forsiktig med hvor mye dere røyker gutta!
KJ hva er alderen din? Kanskje det har også noe å si?
Takk for at du deler, så andre kan lese