Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 7920
Hei! hvilke stoffer som man får kjøpt i butikken vil løse opp vaselin?
tennveske, WD40/556 osv, rødsprit og de fleste tynnere for maling. For å nevne noen.
Zalo *titegn*
Ikke sikkert jeg vil like svaret, men hva skal vaselinen fjernes fra? Er ikke alt som tåler sterkere kjemikalier.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ikke sikkert jeg vil like svaret, men hva skal vaselinen fjernes fra? Er ikke alt som tåler sterkere kjemikalier.
Vis hele sitatet...
.. Og hvis det isåfall er et svar denne fyren her ikke vil like; Da bruker du rødsprit, men unngå å få det på innsiden av kroppen, hvis du skjønner hva jeg mener. Etterpå bør du skylle av rødspriten og vaske DEG godt.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
.. Og hvis det isåfall er et svar denne fyren her ikke vil like; Da bruker du rødsprit, men unngå å få det på innsiden av kroppen, hvis du skjønner hva jeg mener. Etterpå bør du skylle av rødspriten og vaske DEG godt.
Vis hele sitatet...
Rødsprit er ikke giftig, ingen grunn til panikk...

Og til trådstarter; white spirit er nok det beste for å løse opp vaselin.
Dusja jeg når jeg tok 2 bokser i håret ble borte ettervert
Sitat av Polesch Vis innlegg
Rødsprit er ikke giftig, ingen grunn til panikk...
Vis hele sitatet...
Sant nok, men ser vi på polariteten til vaselin og etanol vil man legge merke til at vaselin er upolart mens etanol er polart.
Altså er etanol ubrukelig som løsemiddel i dette tilfellet.
Sitat av Knask Vis innlegg
Sant nok, men ser vi på polariteten til vaselin og etanol vil man legge merke til at vaselin er upolart mens etanol er polart.
Altså er etanol ubrukelig som løsemiddel i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg anbefalte white spirit over etanol (et lavere petroleum destillat), jeg vet ikke hvor effektivt etanol er.
Et veldig undervurdert løsemiddel i veldig mange sammenhenger er... matolje.
Særlig til å fjerne etikettrester fra syletøyglass osv., funker fantastisk. Har ikke testa med vaselin, men det burde funke fint. Du må selvsagt få vekk olja etterpå, men det er sjelden noe problem.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Et veldig undervurdert løsemiddel i veldig mange sammenhenger er... matolje.
Særlig til å fjerne etikettrester fra syletøyglass osv., funker fantastisk. Har ikke testa med vaselin, men det burde funke fint. Du må selvsagt få vekk olja etterpå, men det er sjelden noe problem.
Vis hele sitatet...
Hvis det er kommet vaselin i håret så vil jeg være forsiktig med white spirit.
White spirit fungerer fint, men det kan bli alvor hvis en får white spirit i lungene.
En langsommere strategi er rikelig med flytende såpe i håret. Såpen er emulgerende
og gjør det mulig å skylle bort vaselin. Matolje fungerer utmerket. Det tar lengere tid men lukter ikke nevneverdig.
White spirit er utmerket til å fjerne rester av klebemiddel etter stickers og lignende fra glass og stål. Skrap bort rester av tape etc, først med en brytebladkniv.
Fukt ett stykke tørkepapir og legg over i 10-15 minutter og du kan skrape/tørke bort restene.
Unnskyld, men sa regu2 at han hadde vaselin i håret?

Poenget mitt er viss han har vaselin i håret; rævhåra, så går det vekk av seg selv etter noen dager.
Ps. du slipper dangelbær
Sist endret av Petterøes; 16. august 2013 kl. 02:47. Grunn: tyrkleif