Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6737
I amerikanske fengsler vet jeg jo selvsagt at insatte må bruke fengselsuniformer, men en artikkel jeg nettopp fant på google provoserte meg noe ekstremt, da de fleste vil skjønne hvilke konsekvenser dette få for de disse insatte under denne gruppen.

Jeg vet ikke hvordan det er med norske fengsler og om man må bruke fengselsuniformer der også, men etter min mening så burde ikke fengselsinsatte måtte bruke fengselsuniformer, iallefall ikke med tvang.
Jeg synes en fengselsuniform på en innsatt blir som å merke de som mindreverdige. Sånn er det iallefall inni mitt hode, og i mitt hode mener jeg at fengselsinsatte burde få gå med hvilke klær de måtte ønske, utenom klærne/uniformene de ansette bruker så klart

Hva er deres mening?
Sist endret av Addiction; 21. august 2012 kl. 20:51.
De som er i fengsel fortjener ikke og ha på seg noe det kanskje har lyst til og ha på seg. De får gå i de oransje kjolene sine.
hvorfor skal man ha det comfy i fengsel?
har selv spikra paller og da vare fritt fram med eget tøy på fritia, men jobbetøy var påbudt og alle sku ha ca likt

burde være "uniform" da "Gangstere" ikke kan være så badass som de tror de er i en oransj kjeledress
Fordi det er frihetsberøvelsen som skal være straffen, ikke hvilke klær man må gå i, hvilken mat man får etc.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Syntes det er fear at dem skal gå i de orange kjolene som fengslene i USA gir dem, dette er det meget gode og godt gjennomtenkte grunner for.
1. De skal ikke kunne assossieres med en gjeng og/eller gangstere.
2. Det er vel en del av straffen, at dem ikke skal få gjøre som dem vil.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Fordi det er frihetsberøvelsen som skal være straffen, ikke hvilke klær man må gå i, hvilken mat man får etc.
Vis hele sitatet...
Og berøvelse av friheten til å bruke de klærne en selv ønsker er ikke en form for frihetsberøvelse?

Hadde jeg havnet i buret, så ville jeg ikke hatt noe i mot å gå med felles uniformer. Hadde muligens skapt en slags tilhørighet med resten av de innsatte. "Vi er alle her av en grunn. Vi jobber alle mot det samme målet, å komme oss ut herfra". Heller broderskap enn rivaleri, sier nå jeg.
Hadde også sluppet motepresset
Sist endret av Tawon; 21. august 2012 kl. 21:05.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Synes det er greit at innsatte må gå med fangedress, men å gi EN bestemt gruppe en farge (sexovergriperne i denne sammenhengen) åpner jo for at de kan bli "mobbet", pluss at jeg mener å ha lest at sexovergripere er lite likt i fengsel fra før av, og når man gir dem et åpenbart kjennetegn kan tiden i buret fort bli litt vanskeligere...
Sitat av Choobe Vis innlegg
Synes det er greit at innsatte må gå med fangedress, men å gi EN bestemt gruppe en farge (sexovergriperne i denne sammenhengen) åpner jo for at de kan bli "mobbet", pluss at jeg mener å ha lest at sexovergripere er lite likt i fengsel fra før av, og når man gir dem et åpenbart kjennetegn kan tiden i buret fort bli litt vanskeligere...
Vis hele sitatet...
Fortjener de ikke det da?
Synes ikke det bør være obligatorisk med fangedrakter. Men bør absolutt ikke være lov til å gå med klær som kan viser noen som helst form for tilhørighet til gjeng, Mc klubb osv. Men regner med at dette allerede er forbudt.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Fortjener de ikke det da?
Vis hele sitatet...
Jepp, men kan ikke skrive slikt her inne, er synd på de og må vite
Her i Norge kan man gå i hva man vil i noen fengsel. Det er helt sykt hvor godt man har det i fengsel i Norge. Det er nesten som en ferie på et hotell. I fengsel skal du angre på det du gjorde ikke ha det så bra at tiden flyr, eller bli et bedre menneske da - bli klar for LIVET på utsiden.. I andre land gjør folk ALT for å holde seg unna fengsel, til og med og droppe kriminelle forbrytelser. Jeg sier ikke at det er mye av det kriminelle i Norge. Tenk folk som har mistet alt, ingenting og leve for, det må jo være en fornøyelse og havne i fengsel. Nymoderne celler, utdanning, treningssenter, hobby aktiviteter. Om det funker eller ikke skal ikke jeg mene noe om, men standar fengselsNorge har for høy standard.
Sitat av Melcor Vis innlegg
Syntes det er fear at dem skal gå i de orange kjolene som fengslene i USA gir dem, dette er det meget gode og godt gjennomtenkte grunner for.
1. De skal ikke kunne assossieres med en gjeng og/eller gangstere.
2. Det er vel en del av straffen, at dem ikke skal få gjøre som dem vil.
Vis hele sitatet...
1. Det kunne de vel heller ikke gjort om det var f.eks en vanlig blå olabukse og blå skjorte de fikk utlevert som uniform? dette er nedverdigende og det er ikke det de er dømt til.

2. Det er IKKE en del av straffen, straffen er frihetsberøvelse.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
De som er i fengsel fortjener ikke og ha på seg noe det kanskje har lyst til og ha på seg. De får gå i de oransje kjolene sine.
Vis hele sitatet...
Og ellers står det bra til i hodet ditt?
Du har kanskje trappet litt ned på medisineringen i det siste? burde kanskje få mor til å snakke litt med legen om det igjen?

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Fortjener de ikke det da?
Vis hele sitatet...
For handlingen sin? jo mulig det. Men ikke ifølge loven.

Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Synes ikke det bør være obligatorisk med fangedrakter. Men bør absolutt ikke være lov til å gå med klær som kan viser noen som helst form for tilhørighet til gjeng, Mc klubb osv. Men regner med at dette allerede er forbudt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, både i statene og i norge.


Sitat av heartslava Vis innlegg
Her i Norge kan man gå i hva man vil i noen fengsel. Det er helt sykt hvor godt man har det i fengsel i Norge. Det er nesten som en ferie på et hotell. I fengsel skal du angre på det du gjorde ikke ha det så bra at tiden flyr, eller bli et bedre menneske da - bli klar for LIVET på utsiden.. I andre land gjør folk ALT for å holde seg unna fengsel, til og med og droppe kriminelle forbrytelser. Jeg sier ikke at det er mye av det kriminelle i Norge. Tenk folk som har mistet alt, ingenting og leve for, det må jo være en fornøyelse og havne i fengsel. Nymoderne celler, utdanning, treningssenter, hobby aktiviteter. Om det funker eller ikke skal ikke jeg mene noe om, men standar fengselsNorge har for høy standard.
Vis hele sitatet...
1. Nei man har det ikke sykt godt i fengsel i norge, man eksisterer og pines ikke, men det er ikke sykt godt. vit hva du snakker om!

2. Nei det er ikke som ferie på ett hotel. Vit hva du snakker om!

3. Nei i fengsel skal du ikke angre på det du har gjort, du skal rehabiliteres. Vit hva du snakker om!

4. Cellene, utdanningen, treningsrommet, hobby aktivitetene og lignende er der for at det skal bli lettere for deg å rehabiliteres, det kalles tidsfordriv og hjelper deg kanskje å la være å knivstikke cellekompisen din.. Vit hva du snakker om!

5. Du har ikke peiling på hva du snakker om så la heller være å uttale deg.
Norge er paradise i forhold til alle andre land hvis man er kriminell etc , det er bevisst flere ganger. Bare se på han idioten som drepte rundt 70, de behandler han som om han var kongen.
Tror neppe noen i tråden her faktisk har vært i fengsel, og vet hva det innebærer å faktisk sitte i fengsel.. Det er en stor forskjell fra USA til Norge ja, men det har sine grunner...
Skjønner ikke hvorfor dere ikke har tro på det norske fengselssystemet. Det er et av de mest suksessfulle i verden. Det bør si dere noe.

Det baserer seg på rehabilitering fremfor straff. Og det fungerer bra.
Sitat av Sinis Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor dere ikke har tro på det norske fengselssystemet. Det er et av de mest suksessfulle i verden. Det bør si dere noe.

Det baserer seg på rehabilitering fremfor straff. Og det fungerer bra.
Vis hele sitatet...
Men virker svært lite avskrekkende!
Sitat av ztaale Vis innlegg
1. Det kunne de vel heller ikke gjort om det var f.eks en vanlig blå olabukse og blå skjorte de fikk utlevert som uniform? dette er nedverdigende og det er ikke det de er dømt til.

2. Det er IKKE en del av straffen, straffen er frihetsberøvelse.



Og ellers står det bra til i hodet ditt?
Du har kanskje trappet litt ned på medisineringen i det siste? burde kanskje få mor til å snakke litt med legen om det igjen?



For handlingen sin? jo mulig det. Men ikke ifølge loven.



Det stemmer, både i statene og i norge.




1. Nei man har det ikke sykt godt i fengsel i norge, man eksisterer og pines ikke, men det er ikke sykt godt. vit hva du snakker om!

2. Nei det er ikke som ferie på ett hotel. Vit hva du snakker om!

3. Nei i fengsel skal du ikke angre på det du har gjort, du skal rehabiliteres. Vit hva du snakker om!

4. Cellene, utdanningen, treningsrommet, hobby aktivitetene og lignende er der for at det skal bli lettere for deg å rehabiliteres, det kalles tidsfordriv og hjelper deg kanskje å la være å knivstikke cellekompisen din.. Vit hva du snakker om!

5. Du har ikke peiling på hva du snakker om så la heller være å uttale deg.
Vis hele sitatet...
Vet godt hva jeg snakker om, så ikke kom her og tro du er sjef.

Så du mener faktisk at Halden fengsel er en god plass for en mann som har begått noe ondt? Så det er greit og til og med få høyere levestandard enn andre folk som jobber ræva av seg og betaler skattepenger? DU vet ikke hva du snakker om, folk med ingenting og miste syntes det er helt GREIT og havne i fengsel her i Norge. Du får alt, kan starte utdanning (noe du kanskje ikke kunne utenfor murene), du kan jobbe (noe heller kanskje ikke kunne utenfor murene) du får tilgang til data, egen tv, eget bad, kjøkken og masse andre frynsegoder. Det er som og ta seg en tur på hytta.

Siterer nynazisten Datsik som frivillig gikk inn op politistasjonen med ladd våpen: "Jeg trives i fengsel her, akkurat som et Norsk luksushotell". Om akkurat den mannens psyke er stabil (var stabil) skal jeg ikke diskutere men for han ga fengsel en helt ny mening etter og vært innlagt/fengslet i Russland.

Det er flere i Norge med familier og jobb som lever dårligere enn de kriminelle der, hvis du på noen som helst måte syntes dette er greit så har jeg ikke mer jeg skulle sagt.

Norge har en fin politikk og rehabliteringsfase i fengsel men noe er bare for drøyt...

Det er min mening, forstår ditt synspunk- men dropp spydighetene, det kler deg ikke over det svette tastaturet ditt!
Jeg synes det er ganske morsomt å se hvor mange som plutselig er eksperter på hvordan man skal behandle kriminelle når standarden på fengsler i Norge blir diskutert.

Er det i det hele tatt noen av dere som kan komme med et annet argument enn "kriminelle skal ha det jævlig, og de burde ikke behandles som mennesker"? Rehabilitering og menneskerettigheter er tydeligvis fremmedord for veldig mange.
Greit nok at ikke sexforbrytere bør gå med rosa uniformer, men alle av dem kan gå i foreksempel en svart eller grå drakt. Bør jo straffes litt for sine handlinger... kan ikke akkurat si at de har det noe vondt i et norsk fengsel. Eldre personer på et pleiehjem har det jo faktisk verre enn de innsatte...
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Fortjener de ikke det da?
Vis hele sitatet...
Mer enn seriemordere, mener du?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Fortjener de ikke det da?
Vis hele sitatet...
Nå har andre folk svart før meg, men jo... kanskje, men det kan fort ende i mord på vedkommende i amerikanske fengsel (om de er hardcore nok), og det støtter jeg ikke, jeg mener; om de ikke er dømt til det, burde de ikke drepes.

Dessuten er det neppe sunt for psyken deres til når de kommer ut at alle i fengselet hatet dem, det kan ikke være særlig "rehabiliterende".
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Mer enn seriemordere, mener du?
Vis hele sitatet...
Mer en barnemishandlere ?

Skal vi ta denne leken kan vi sitte her i ett par dager.

Og ja, Jeg syntes masse mordere fortjener og gå i oransj ovenfor rosa.

Hvor mye sier ikke oransj, massemorder likzom ?
I forhold til det med uniformer kan man knytte det til f.eks. forsvaret. Klærne du bruker er en del av identiteten din, hvis alle må gi i de samme klærne vil en da miste dette uttrykket av denne identiteten. Man kan kanskje få en ny identitet på grunn av fangeuniformet og når man slipper ut igjen skifter man tilbake til sin gamle rolle.

Poenget er jo å få folk til å bli bedre mennesker gjennom å være i fengsel, det er ikke bare en plass man stuer bort folk man ikke vil ha i samfunnet.
Ikke enig. De fortjener ikke å gå i hva de vil eller spise de fineste retter eller få de beste senger. Kriminelle er kriminelle.
At alle skal gå i lik farge, som f.eks. orange kjeledress synes jeg ikke er dumt. Dette gjør at ingen kan bli plaget for klæra, samt at de ikke kan vise tilhørenhet til noen gjenger.

Derimot synes jeg ikke at en bestemt gruppe skal ha en annen farge for å vise at de er "samfunnets avskum". Dette vil før eller siden føre til aggresjon, vold og i verste fall drap på en medfange. Dette tror jeg heller ikke vil hjelpe på en eventuell rehabilitering.
Sist endret av Fuzzybossen; 22. august 2012 kl. 00:10.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Tenk folkens, har sikker vært sagt før, men hvis de kunne gått i hvilke klær de ville, kunne de f.eks. gått rundt i lilla t-skjorte, og alle i den gjengen brukte lilla t-skjorte, alle som var i en annen gjeng brukte grønne.
så da forebygger de vell dette med at alle skal gå i det samme?
Sitat av Corre Vis innlegg
Men virker svært lite avskrekkende!
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi at målet ikke er å skremme folk, men å hjelpe folk til å komme seg inn i samfunnet igjen og bort fra livet som kriminell?
Sitat av sam500 Vis innlegg
Tenk folkens, har sikker vært sagt før, men hvis de kunne gått i hvilke klær de ville, kunne de f.eks. gått rundt i lilla t-skjorte, og alle i den gjengen brukte lilla t-skjorte, alle som var i en annen gjeng brukte grønne.
så da forebygger de vell dette med at alle skal gå i det samme?
Vis hele sitatet...
Nei - og beste eksemplet på dette er fra amerikanske fengsel, hvor man i aller høyeste grad har gjenger innad i fengselet, men som kler seg helt likt. Det er også forbud å kle seg i tøy som viser tilhørlighet til en gruppering, så det er ikke noe problem å forby enkelte plagg eller merker.

I Norge skal fengsel være rehabiliterende, noe som har vist seg å være svært suksessfult i forhold til andre land som blir nevnt her i tråden. Jeg tror dere undervurderer det å miste muligheten til å velge når du skal stå opp, legge deg og ta en tur på butikken.

Straffen skal virke avskrekkende i forhold til kriminaliteten, men i stor grad så sitter det fengslet folk i Norge hvor straffen ikke ville avverget kriminaliteten, enten for vinningen er så stor eller fordi man gjør dårlige vurderinger i gjerningsøyenblikket.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Du får alt, kan starte utdanning (noe du kanskje ikke kunne utenfor murene), du kan jobbe (noe heller kanskje ikke kunne utenfor murene)
Vis hele sitatet...
å dette burde vell egentlig vært forbudt for noen som har blitt dømt for noe kriminelt?

Sitat av Corre Vis innlegg
Men virker svært lite avskrekkende!
Vis hele sitatet...
...come on,, man skal da vite hva som er rett å galt istede for å begå og ikke begå handlinger bare fordi du er redd for å havne i fengsel..
Fotballen har trillet seg stor i tråden ser jeg.

Men for å svare på HI; Det skal ikke lønne seg å begå kriminalitet. En fordel med uniformer er vel også at du (om så bare for en kort stund) er ganske synlig ved rømningsforsøk.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
De som er i fengsel fortjener ikke og ha på seg noe det kanskje har lyst til og ha på seg. De får gå i de oransje kjolene sine.
Vis hele sitatet...
Blir vel mer Onepiece om de skulle ha drakter.

Men på åpen soning syntes jeg folk kan bruke hva de vil, selvom man må bruke arbeidsklær når man jobber.

På lukket kunne jeg ikke brydd meg mindre om det var en drakt eller klær fra hjemme. Norske og Amerikanske fengsler kan ikke sammenlignes sånn da fangene har helt andre leveforhold.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Mer en barnemishandlere ?

Skal vi ta denne leken kan vi sitte her i ett par dager.
Vis hele sitatet...
Det var et eksempel for å få frem et poeng.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Og ja, Jeg syntes masse mordere fortjener og gå i oransj ovenfor rosa.
Vis hele sitatet...
Jaha. Da får vel sexforbrytere gå i rosa, massemordere i oransje, ransforbrytere i svart med hvite striper og barnemishandlere i lilla. Det er jo flott å gruppere de innsatte - not. I fengsel mener jeg at alle de innsatte skal bli behandlet likt, og da er det greit at de har samme klær med samme farge.
Rehabilitering kan fint fungere uten et spaopphold. Norske fengsler er uansett stappfulle med flere måneders ventetid; hvor dumt er det ikke å bli dømt til fengsel, men får beskjed om å møte opp om 8 måneder for da er det ledig plass? I visse tilfeller kan du jo til og med velge når du skal sone. Mye man kunne spart ved å gjøre fengsel litt mindre spaaktig. Når våre eldre på eldresenter har det dårligere enn våre innsatte, da er det på tide å gjøre noe!


Det å skille på forskjellige kriminelle handlinger ved å la dem bruke forskjellige farger er kvalmt å høre.
Jeg er for uniformer. Ikke for at det er så ''ondt'' å tvinge dem til og gå med uniformer, men jeg syntes det skal være merkbart at du sitter inne. Det er noe du skal kunne tenke tilbake på og tenke, usj! vil ikke dit noe mer! Det er forskjell på Sovjet og Norge. En mellom ting ville vært fint, spør du meg!
Sitat av missjones Vis innlegg
Ikke enig. De fortjener ikke å gå i hva de vil eller spise de fineste retter eller få de beste senger. Kriminelle er kriminelle.
Vis hele sitatet...
Har jeg missfårstått helt eller mener du at alle kriminelle er like bare fordi de er kriminelle?
Sist endret av EvveDevve; 22. august 2012 kl. 09:12.
Mener fengsler i Norge er alt får luxus.

Se på ABB som får det tipp topp, med ekstra høy sikkerhet osv,
selv har politi sagt at alle skal behandles likedan i fengsel.

Grunnen til at de gir han så høy sikkerhet er vell fordi de tror at noen kommer til å drepe han,
men så lenge ingen i fengselet har sagt at de skal drepe han, og at dette kan bevises, så synes jeg det hele er noe bullshit.

Jeg mener at folk som har drept så mange, ikke blir friske. Jeg mener at vist du gjør noe sånt, så er båten din gått, og du må betale med ditt eget liv. Og alle de pengene de bruker på dette, SINNSYKT.
Etter hva jeg har forstått har fengsell tre grunnprinsipper. 1. Forebygging(redsell for straff skal holde deg på matta). 2. Rehablitering(forhindre at man begår ny kriminalitet) 3. samfunnsvern (holde farlige mennesker borte fra samfunnet, grunnen til at vi har forvaring som alternativ i norge)

Etter hva jeg har klart å snappe opp er det ingenting som viser at høyere straffer for mord og liknende reduserer frekvensen av kriminalitet. Dødsstraff er et godt eksempel på at det ikke funker.

Jeg kan godt være enig i at vi har enkelte strafferammer i Norge som er litt lave i forhold til forbrytelsen, men vi har også tilfeller av det motsatte. Men generelt sett er jeg enig i den politikken vi hari forhold til fengsell.

Og forresten. At det er sykehjem med dårligere standard en enkelte fengsell er ikke et argument for at fengslenne er for strenge. Det er vel helst en godt utsagn på hvor katastrofalt enkelte sykehjem har det.
Har nok noe med psykologi=kollektiv identitet å gjøre.
Tror ikke det er lurt å presse og fornedre en innsatt for mye om vi har ambisjoner om at vedkommende skal fungere i samfunnet når han slipper ut. Det handler om rehabilitering. Det tjener både den innsatte og samfunnet på.

Hvis det gjelder utlendinger bør de fortrinnsvis sone straffen i sitt hjemland. Hvis det ikke lar seg gjøre bør vi bygge egne fengsler for dem med dramatisk lavere standard slik at de ikke får følelsen av at de soner i et ufarlig "fengselshotell". For dem kan en stygg oransje uniform være aktuelt.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei - og beste eksemplet på dette er fra amerikanske fengsel, hvor man i aller høyeste grad har gjenger innad i fengselet, men som kler seg helt likt. Det er også forbud å kle seg i tøy som viser tilhørlighet til en gruppering, så det er ikke noe problem å forby enkelte plagg eller merker.

I Norge skal fengsel være rehabiliterende, noe som har vist seg å være svært suksessfult i forhold til andre land som blir nevnt her i tråden. Jeg tror dere undervurderer det å miste muligheten til å velge når du skal stå opp, legge deg og ta en tur på butikken.

Straffen skal virke avskrekkende i forhold til kriminaliteten, men i stor grad så sitter det fengslet folk i Norge hvor straffen ikke ville avverget kriminaliteten, enten for vinningen er så stor eller fordi man gjør dårlige vurderinger i gjerningsøyenblikket.
Vis hele sitatet...
Nei, men de kan jo skifte farge hver dag, er ikke umulig at f.eks. fire personer har samme fargen på t-skjorten.

Alle skjønner jo at det ikke burde være lov at de skal kle seg for å vise at de er med i en gjeng, men det hindrer de ikke ifra å gjøre det, gjør det?
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Tror neppe noen i tråden her faktisk har vært i fengsel, og vet hva det innebærer å faktisk sitte i fengsel..
Vis hele sitatet...
Joda, noen av oss har det.

Sitat av Corre Vis innlegg
Men virker svært lite avskrekkende!
Vis hele sitatet...
Det er vel heller ikke meningen?
Skal vi leve i ett samfunn der ting skal virke avskrekkende?

Sitat av heartslava Vis innlegg
Vet godt hva jeg snakker om, så ikke kom her og tro du er sjef.

Så du mener faktisk at Halden fengsel er en god plass for en mann som har begått noe ondt? Så det er greit og til og med få høyere levestandard enn andre folk som jobber ræva av seg og betaler skattepenger? DU vet ikke hva du snakker om, folk med ingenting og miste syntes det er helt GREIT og havne i fengsel her i Norge. Du får alt, kan starte utdanning (noe du kanskje ikke kunne utenfor murene), du kan jobbe (noe heller kanskje ikke kunne utenfor murene) du får tilgang til data, egen tv, eget bad, kjøkken og masse andre frynsegoder. Det er som og ta seg en tur på hytta.

Siterer nynazisten Datsik som frivillig gikk inn op politistasjonen med ladd våpen: "Jeg trives i fengsel her, akkurat som et Norsk luksushotell". Om akkurat den mannens psyke er stabil (var stabil) skal jeg ikke diskutere men for han ga fengsel en helt ny mening etter og vært innlagt/fengslet i Russland.

Det er flere i Norge med familier og jobb som lever dårligere enn de kriminelle der, hvis du på noen som helst måte syntes dette er greit så har jeg ikke mer jeg skulle sagt.

Norge har en fin politikk og rehabliteringsfase i fengsel men noe er bare for drøyt...

Det er min mening, forstår ditt synspunk- men dropp spydighetene, det kler deg ikke over det svette tastaturet ditt!
Vis hele sitatet...
Såså, ble du internett-lei-deg nå?
Jeg tror da vitterlig ikke jeg er sjef, jeg bare påpeker dine faktafeil.

Jeg mener at tvungen psykisk behandling er rett plass for en mann som har begådd en ond handling, da det mest sannsynlig er noe psykisk feil med han siden ingen mennesker er født "onde".

Om folk som jobber ræva av seg og skatter har dårligere levestandard enn fanger i norske fengsler så er det ikke fengslene det er noe feil med, heller måten de velger å bruke pengene sine på eller standarden de tillater seg å leve etter, untaksvis er studenter, de er det ikke tvil om at er veldig underprioriterte i norge hva økonomi angår.

Hvorfor skal ikke ola nordmann kunne starte utdanning?
Og mener du at det ikke er rett å utdanne fanger? er ikke rehabilitering en bedre vei å gå enn avstraffing?
Om man løslater en mann som kom inn i fengsel med ingenting, som nå har f.eks en doktorgrad, eller omså bare ett fagbrev som institusjonskokk så har han fort mye bedre kort å spille på og vil kanskje ungå å knuse ruta i kåken din å stjele tv-en din.. eller er dette helt på viddene?

Og hvorfor skulle du ikke kunne jobbe utenfor murene? med untak du er tungt psykisk/fysisk syk så skal du da kunne jobbe... alle kan fløtte på seg for å få en jobb.. det skal være jobb å få for de aller fleste her til lands om de bare er litt villige til å gripe sjangsen når de får den.

"data, egen tv, eget bad, kjøkken og masse andre frynsegoder. Det er som og ta seg en tur på hytta. "

Data? Nei, vit hva du snakker om! (unntaket er om man soner på institusjon eller åpen soning, men da betaler man også husleie for seg.)

Hvilke andre frynsegoder?
Har du noen gang hatt hytte? eller vært på en, jeg kan bekrefte at det ikke er som å være på hytta. (med mindre hytta di suger)

Nynazisten Datzik er da ingen mann å høre på, han er ikke psykisk tilregnelig og er for det meste en stor tulling som burde vært påtvungen psykisk hjelp.. han burde i allefall ikke sitte fengslet på en avdeling med andre mennesker.. eller gå fri blandt folk.

Jeg kommer til å droppe spydighetene mine når du begynner å snakke om ting du har peiling på, norsk fengselspolitikk er desverre ikke noe du har peiling på, det kommer tydlig fram.
Tastaturet er ikke svett foresten, ei heller jeg, det er luftig og fint i stua her med ca 19-20 grader på ac-en

Sitat av missjones Vis innlegg
Ikke enig. De fortjener ikke å gå i hva de vil eller spise de fineste retter eller få de beste senger. Kriminelle er kriminelle.
Vis hele sitatet...
Okay, men nå er det da heldigvis ikke sånn at de spiser de fineste retter, eller ligger i de beste senger.. og hvorfor bør de ikke få gå i sine egne klær? er det ikke bedre at fangene selv betaler klærne enn at staten skal betale det og?

Og kriminelle er bare søppel, ikke mennesker?

Sitat av iskrem Vis innlegg
Rehabilitering kan fint fungere uten et spaopphold. Norske fengsler er uansett stappfulle med flere måneders ventetid; hvor dumt er det ikke å bli dømt til fengsel, men får beskjed om å møte opp om 8 måneder for da er det ledig plass? I visse tilfeller kan du jo til og med velge når du skal sone. Mye man kunne spart ved å gjøre fengsel litt mindre spaaktig. Når våre eldre på eldresenter har det dårligere enn våre innsatte, da er det på tide å gjøre noe!


Det å skille på forskjellige kriminelle handlinger ved å la dem bruke forskjellige farger er kvalmt å høre.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg litt om hvilke ska-er du drar på? noe sier meg at det ikke er den tradisjonelle sorten.


Sånn generelt er det nesten skremmende hvor arragante og ikke minst ignorante mange i denne tråden er til fengselssystemet i norge, mesteparten snakker ut av ræva om ting de ikke har peiling på. det er veldig synd, for tro det eller ei, men noen av dere kommer til å måtte sone en eller annen gang iløpet av livet, det er ikke bare seksuelle overgrep og drap som fører til fengselsstraff.
De som er i fengsel skal faktisk ut igjen en dag.
Vil du da at disse personene skal ha vært i et fengsel slik som de norske, eller et mye tøffere ett, slik som i andre deler av verden?

Norge ligger vel såvidt jeg vet i toppen (om ikke øverst) på antall fanger som ikke returnerer til fengsel, etter å allerede ha vært der. Altså at fengselssystemet fungerer bedre til det som er poenget; rehabilitering.
Sist endret av BirkirBjarnason; 22. august 2012 kl. 21:03.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det var et eksempel for å få frem et poeng
Vis hele sitatet...
Hvilket poeng. Og se dum ut? Og se ut som en eplekjekk liten kid?
Til alle som mener det er så forferdelig at de får seg en utdanning i fengselet? Hva mener dere er verst av disse to scenarioene:

1. En person sitter i fengsel i tre år og slipper ut uten utdannelse. På grunn av at h*n ikke har utdannelse er de eneste mulighetene til å tjene penger å enten ta en dårlig betalt og kjedelig jobb eller å tjene penger på kriminelt vis.
2. En person sitter i fengsel i tre år og tar en bachelor-grad i fengsel. Når h*n kommer ut har vedkommende mulighet til å få seg en ordentlig jobb og kommer seg kanskje ut av et kriminelt miljø.

Det finnes ikke noe negativt med at noen tar seg en utdannelse. For hver eneste beståtte eksamen får Norge en ny ressurs-person. Nå vet ikke jeg hvor mye det koster å utdanne en innsatt, men jeg er sikker på at det går i pluss etter noen år, hvis den som har tatt utdanningen får seg en jobb og betaler skatt i stedet for å skaffe penger ved å f.eks. selge narkotika eller rane kiosker.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
hvorfor skal man ha det comfy i fengsel?
har selv spikra paller og da vare fritt fram med eget tøy på fritia, men jobbetøy var påbudt og alle sku ha ca likt

burde være "uniform" da "Gangstere" ikke kan være så badass som de tror de er i en oransj kjeledress
Vis hele sitatet...
Var du på Verdal Fengsel?
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Hvilket poeng.
Vis hele sitatet...
Det poenget som jeg beskrev i forrige post.

Sitat av Iluwu Vis innlegg
Og se dum ut? Og se ut som en eplekjekk liten kid?
Vis hele sitatet...
Hva har en slik kommentar å gjøre i en seriøs diskusjon? Må si du trekker deg selv litt ned.
Sist endret av Eplekjekk; 23. august 2012 kl. 00:02.
Det de gjør er å lage "gjenger" i fengselet som på langsikt vil vise seg å være et dårlig sjakktrekk.
Norske fengsler er så små at det spiller ingen rolle hvilken farge klærne dine er, alle vet hvem du er/hva du har gjort.
Det er bare å be om sakspapirene,
hvis du ikke har noe å skamme deg for bør du ha de.

Sist jeg satt, ca 15 år siden, måtte en fremdeles ha på seg "fengselsklær", billige jeans pluss rutet skjorte, enten rød eller blå+ T-skjorte i enten blå eller hvit.

Folk ordnet seg fort de fargene de ville ha, men utover det hadde det ingen funksjon. Burene er som sagt for små.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Nei, men de kan jo skifte farge hver dag, er ikke umulig at f.eks. fire personer har samme fargen på t-skjorten.

Alle skjønner jo at det ikke burde være lov at de skal kle seg for å vise at de er med i en gjeng, men det hindrer de ikke ifra å gjøre det, gjør det?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har sett litt for mye på The Wire og satt deg litt for lite inn i virkeligheten for norske fengsel. Potensiale for gjengdannelse vil være like tilstedeværende uansett om man har en uniform eller ei, men igjen, med så få personer som soner sammen i norske fengsler tror jeg ikke akkurat rammevirkningene er noe å bli irritert over.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Synes det er greit at innsatte må gå med fangedress, men å gi EN bestemt gruppe en farge (sexovergriperne i denne sammenhengen) åpner jo for at de kan bli "mobbet", pluss at jeg mener å ha lest at sexovergripere er lite likt i fengsel fra før av, og når man gir dem et åpenbart kjennetegn kan tiden i buret fort bli litt vanskeligere...
Vis hele sitatet...
Tror ikke artikkelen ble helt forstått. Sex-overgripere bruker samme fengselsdrakt som alle de andre. De rosa fangedraktene er en straff hvis de innsatte gjør seksuelle tilnærmelser mot de ansatte. Mer spesifikt mot de kvinnelige.

Dette syntes jeg er bare greit, for å muligens bedre et helt elendig arbeidsforhold.

Syntes likevel fengselsdrakter i det generelle er feil, ettersom det kan underbygge de innsattes selvbilde som kriminelle.
Sist endret av Katalysator; 28. august 2012 kl. 01:10.