Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3432
God dag. La meg introdusere meg selv.
Jeg er 18 år gammel, og jeg vil oppleve hva psykedeliske droger kan gi. Jeg gjør det over gjennomsnittlig bra på skolen, jeg har en kjæreste og det meste er stort sett greit. Jeg kan ikke si at jeg har noen psykiske plager jeg sliter med. Når jeg var 10 ble jeg diagnosert med aspergers syndrom, men jeg tviler på at det har noe å si. Jeg ville neppe blitt diagnosert med det i dag, ettersom jeg ikke har noen problemer eller symptomer på aspergers lenger. Jeg har "vokst ut av det".

Som jeg skrev, så vil jeg oppleve psykedeliske stoffer. Jeg har aldri prøvd noe psykedelisk før, så dette ville blitt min første gang. Jeg har heller ikke særlig erfaring med andre stoffer, annet enn alkohol. Jeg kan få hendene mine på LSD eller sopp (psilocybe cubensis). Jeg bor med foreldrene mine, og tripen min ville vært her hjemme, alene så klart. Jeg tenker at jeg ville laget noen spillelister med avslappende musikk, blues, jazz etc. Musikk jeg liker. Jeg ville gjort trip-området mitt så ryddig og lite distraherende som mulig.

Når det gjelder dose - Jeg tror jeg ville tatt noe rundt 1 gram med tørket sopp første gang, evt. noe som et halvt frimerke (50 microgram?). Etter hva jeg har hørt er ikke dette noe som vil være veldig overveldende, jeg tror det er en dose som kunne gitt meg en smak på rusen uten at det kunne blitt noen særlig skumle situasjoner jeg ikke hadde hatt kontroll over.

Så hva tror dere om planen min? Synes dere det høres greit ut, og tror dere det er greit å gjøre det alene for første gang?
Vil anbefale å trippe med en person som du kjenner godt og stoler på. Mener ikke at det absolutt er nødvendig men jeg har alltid hatt de beste trippene mine sammen med andre. For meg er 1-2 gode venner det optimale.
Trådstarter
Hva tenker dere om dosen jeg vurderer, og sopp kontra LSD?
Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å fått skaffa noe hasj først, det kan være ganske psykedelisk hvis du går inn for det.
Sist endret av CatastrophicRoadKill; 26. juni 2011 kl. 02:36.
om du vil gjøre det så safe som mulig, så få tak i noen trøffler fra amsterdam. De er ikkje noe man flipper av, men mer en måte å finne ut av om sopp er noe for deg.. en god dose sopp er mange ganger så inntenst som en god dose trøffler.

Ellers så virker det som om du har et fornuftig forhold til dette, i og med at du vil starte med såppas lav dose. Dette er meget bra, tror nok det går greit.
Husk trippsitter, og vær åpen for alt etter inntak.
Lykke til og god tur
Sitat av bris Vis innlegg
Hva tenker dere om dosen jeg vurderer, og sopp kontra LSD?
Vis hele sitatet...
Dette er nok ganske individuelt men jeg har alltid blitt litt dårlig i magen og sånn med sopp, ikke noe store greier men litt ukomfortabelt og forstyrrende. Med LSD har dette aldri vært noe problem så jeg foretrekker LSD. En halv lapp var dosen jeg tok første gang med LSD og det var passende for meg. Styrken på lappene kan jo variere svært mye og jeg vet egentlig ikke om den lappen var regnet som sterk eller svak.
ArbeidsledigProletar
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
om du vil gjøre det så safe som mulig, så få tak i noen trøffler fra amsterdam. De er ikkje noe man flipper av, men mer en måte å finne ut av om sopp er noe for deg.. en god dose sopp er mange ganger så inntenst som en god dose trøffler.

Ellers så virker det som om du har et fornuftig forhold til dette, i og med at du vil starte med såppas lav dose. Dette er meget bra, tror nok det går greit.
Husk trippsitter, og vær åpen for alt etter inntak.
Lykke til og god tur
Vis hele sitatet...
Du er klar over hva du sa nå ikke gier mening? Trøflene er AKKURAT det samme som soppene.
Folk som har trippa på LSD selv anbefaler meg forskjellige ting. Noen anbefaler å ha en sitter og å starte med liten dose, mens andre sier man bør drite i sitter fordi det er buzzkill, og å kjøre på med skikkelig dose første gangen. Argumentet er at førstegangstrippen visstnok er den som virkelig kan gi livsendrende opplevelser, og at det er synd å kaste den bort med en svak dose.

Jeg argumenterer verken for eller mot noe her, ville bare få frem at det finnes forskjellige syn på saken.
Slenger bare en tanke på bordet: Du er bare 18. Sett at alt annet er perfekt så er du fremdeles litt ung og jeg vet at om 2år så vil du se tilbake på 18åringen og le av hvor lite du skjønte. Bare en ting å ha i bakhodet når man sitter å skal analysere seg selv.
Trådstarter
Har vært svært interessert i psykedelika siden jeg var 15 år. Har lest en del og tror jeg er så klar som jeg har får blitt. Det er klart at jeg enda er ung og alltid vil være mer moden i fremtiden, men her spiller også nysgjerrigheten og tolmodigheten min en ganske stor rolle..

Jeg antar at mitt rusmiddel of choice blir sopp. Har kommet fram til at det er lurere enn LSD, hovedsakelig på grunn av at varigheten er kortere. På den andre siden har jeg hørt at det er mindre sannsynelig at man får en dårlig opplevelse på LSD enn sopp og at sopp fort kan bli mer emosjonelt, men har likevel blitt anbefalt sopp over LSD andre steder.

Tripen blir nok uten sitter uansett, og derfor vil jeg gå for en lav og trygg dose. Jeg tror ikke på at man "må" ta en høy dose første gangen for å få det knall, da setter jeg heller sikkerheten litt foran
Ok, men en dose med psykadelika som ikke "får deg over peaken" kan fort virke litt ubehagelig sann at du vet det. Personlig har jeg aldri trippet med sitter, men ei heller alene. Mitt første møte med psykadelika var LSD og det gikk fint. Du kan lese om denne opplevelsen her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=181597 Jeg hadde noenlunde samme forutsetninger som deg bare eldre og mindre aspergers
Sitat av bris Vis innlegg
Har vært svært interessert i psykedelika siden jeg var 15 år. Har lest en del og tror jeg er så klar som jeg har får blitt. Det er klart at jeg enda er ung og alltid vil være mer moden i fremtiden, men her spiller også nysgjerrigheten og tolmodigheten min en ganske stor rolle..

Jeg antar at mitt rusmiddel of choice blir sopp. Har kommet fram til at det er lurere enn LSD, hovedsakelig på grunn av at varigheten er kortere. På den andre siden har jeg hørt at det er mindre sannsynelig at man får en dårlig opplevelse på LSD enn sopp og at sopp fort kan bli mer emosjonelt, men har likevel blitt anbefalt sopp over LSD andre steder.

Tripen blir nok uten sitter uansett, og derfor vil jeg gå for en lav og trygg dose. Jeg tror ikke på at man "må" ta en høy dose første gangen for å få det knall, da setter jeg heller sikkerheten litt foran
Vis hele sitatet...
Du vil nok fint klare å takle en lav og trygg dose uten sitter, det har i hvert fall jeg også gjort, og jeg er rundt din alder. Allikevel vil jeg bare legge til at du aldri er så klar som du tror at du er. Jeg var i nøyaktig din situasjon for et halvt år siden. Hadde lest titalls av rusrapporter, kunne alt av fakta om spiss fleinsopp, visste om alle forhåndsregler du burde ta før en tripp. Det er først i ettertid jeg har innsett hvor umoden og barnslig holdning jeg hadde til psykedelika, for jeg var virkelig ikke forberedt i det hele tatt. Men, hva kan man si, jeg ville garantert gjort det uansett hvor mange advarsler jeg hadde fått, så jeg vil heller bare råde deg til å kjøre det trygt og ikke hoppe på for store doser uten å være helt sikker på at set og setting er perfekt.

Jeg kan bare legge til at jeg trippet på fleinsopp fem ganger i løpet av høsten 2010, altså et halvt år siden. Den første trippen min var fin, da spiste jeg rundt femten sopp og røykte litt hasj. Etter det gikk det bare nedover og alle opplevelsene mine ble dårlige. Nå i ettertid klarer jeg ikke å røyke cannabis lenger fordi rusen minner meg for mye om fleinsopprusen jeg opplevde.
Sitat av Filosofen Vis innlegg

Jeg kan bare legge til at jeg trippet på fleinsopp fem ganger i løpet av høsten 2010, altså et halvt år siden. Den første trippen min var fin, da spiste jeg rundt femten sopp og røykte litt hasj. Etter det gikk det bare nedover og alle opplevelsene mine ble dårlige. Nå i ettertid klarer jeg ikke å røyke cannabis lenger fordi rusen minner meg for mye om fleinsopprusen jeg opplevde.
Vis hele sitatet...

Hmm.. Jeg har faktisk og vurdert og prøve ut flein.. Men nå som du sier du ikke klarer og røyke cannabis i ettertid, tror jeg at jeg holder meg unna
Jeg anbefaler absolutt og ha noen til stede. Du vet aldri hvordan du vil reagere. Helst en du stoler på som har erfaring med dette.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du skriver flere saker som jeg tror det kan være verdt for deg å gå mer i dybden av før du tar en endelig avgjørelse om hva du ønsker å gjøre. Først dette med psykisk helse:

Det er vanskelig å si nøyaktig hva som er normalt og unormalt å oppleve av psykiske fenomen i din alder. I den sammenhengen må det påpekes at det som oftest først er nå og i årene som kommer at mani, bipolaritet, depresjon, angstlidelser eller psykoselidelser tilkjennegjør seg og skiller seg fra det som er normale opplevelser i det å vokse opp. Det er med andre ord for tidlig å si noe om din psykiske tilstand. Dessuten, spesielt for deg, er det verdt å merke seg at de med aspergers er utsatt for depresjon, angst og psykoser, og at dette kan tre frem eller forsterkes gjennom bruk av psykedeliske stoffer. Så hva vil det si at du har "vokst ut av det"? Her er noe fra norske Wikipedia:
Det finnes dokumentasjon for at så mange som 20 % av alle barn med Aspergers syndrom "vokser ut" av tilstanden og ikke fyller de diagnostiske kriteriene som voksne. I 2006 fantes det ingen tilgjengelige studier om langtids-prognosen hos personer med Aspergers syndrom, og det finnes ingen systematiske, langtids oppfølgingsstudier av barn med Aspergers syndrom. Personer med Aspergers syndrom synes å ha normal forventet levealder, men har en økt forekomst av komorbide psykiske lidelser som depresjon og angst, noe som kan påvirke prognosen. Selv om de reduserte sosiale evnene er der livet ut, er utviklingen generelt mer positiv enn for personer med mer uttalte autismespekterforstyrrelser. Selv om de fleste elever med Aspergers syndrom har matematiske evner på linje med gjennomsnittet, har noen en begavelse for matematikk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom#Prognose
Vis hele sitatet...
Jeg har fremhevet det jeg tenker er av spesiell interesse. Jeg vet nesten ingenting om aspergers syndrom, men jeg vil tro at dette er ett av flere viktige spørsmål for deg som skal ta et valg som i stor grad kan påvirke din fremtid. Det er ikke mulig å ta en informert avgjørelse om bruk av psykedeliske stoffer om du har slått deg til ro med at man har vokst ut av aspergers syndromet uten å vite hva det i praksis betyr. I tillegg må du huske at selv uten komplikasjoner i forhold til aspergers syndrom kan du fortsatt oppleve å bli sittende igjen med en eller flere psykiske lidelser som følge av bruk av psykedelia. I noen tilfeller forstår vi ikke årsakssammenhengen til at mennesker får psykiske lidelser, men i andre tilfeller synes psykiske lidelser å gå i arv, og det kan derfor være lurt å forhøre seg om ens familiehistorikk for å få en ide om hva slags risiko en utsetter seg for.

Så vil jeg si noe om dette med alder. Pedagogen tok opp et viktig poeng som jeg er redd ble avfeid for fort. Om 2 år vil du forstå mer enn du gjør nå, akkurat som du nå forstår mer enn du gjorde når du var 15 år. På den ene siden sier du at du tror du er så klar som du får blitt, på den andre sier du at nysgjerrigheten og tålmodigheten spiller en stor rolle for din avgjørelse om å ta dette nå. Sistnevnte gjør at det for meg virker som om førstnevnte var et noe uærlig anslag av hvor klar du er for dette. Det er ditt valg og det trenger ikke ha negative konsekvenser, men helt alvorlig: Nysgjerrighet og manglende tålmodighet som kontrollerer deg mer enn du kontrollerer dem sier mye om ens alder. Enda viktigere er det faktumet at manglende tålmodighet er et veldig dårlig utgangspunkt for å ta viktige avgjørelser. Som mange andre kommer antakeligvis du til å se tilbake på deg selv om 2 år og forstå dette, og forhåpentligvis kommer du også til å kunne tenke at du har vært veldig heldig.

Til sist, dette med at du ønsker å oppleve hva psykedeliske substanser kan gi deg. Er du ute etter å ruse deg, bli frelst, oppdage universets hemmeligheter eller løse opp dine psykiske knuter? Hva er dine egne tanker om hva LSD eller sopp kan gi deg, og er de realistiske?
Sist endret av Mullah; 30. juni 2011 kl. 14:20.
Trådstarter
Ting har skjedd og det viser seg at jeg har en venn som mer enn gjerne ville være tripsitter. Han er også interessert i psykedligske stoffer, men har ingen erfaring. Så da har jeg i alle fall mulighet for en sitter, om det blir til at jeg skal prøve noe.

Til sist, dette med at du ønsker å oppleve hva psykedeliske substanser kan gi deg. Er du ute etter å ruse deg, bli frelst, oppdage universets hemmeligheter eller løse opp dine psykiske knuter? Hva er dine egne tanker om hva LSD eller sopp kan gi deg, og er de realistiske?
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg er lest er jeg spent på hva slags tanker jeg kan få, om jeg kan få ny innsikt i ting, om det hadde gjort at jeg hadde sett ting på annen måte. Er nysgjerrig på hva slags tankekjør jeg hadde fått og om det kunne dukket opp noen kreative idèer i løpet av trippen. Jeg er spesielt nysgjerrig på hvordan musikk kan oppleves på psykedelika, både når det gjelder å høre på plater og når det gjelder å spille selv.
Prøv å film det, så kan du le/bli skremt av deg selv.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Go for it.

Bare gjør nødvendige forbredelser først.
Trygge omgivelser, en sitter, fred og en ikke så altfor stor dose første gang.
Sist endret av Bombasa; 4. juli 2011 kl. 16:34.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av bris Vis innlegg
Etter hva jeg er lest er jeg spent på hva slags tanker jeg kan få, om jeg kan få ny innsikt i ting, om det hadde gjort at jeg hadde sett ting på annen måte. Er nysgjerrig på hva slags tankekjør jeg hadde fått og om det kunne dukket opp noen kreative idèer i løpet av trippen. Jeg er spesielt nysgjerrig på hvordan musikk kan oppleves på psykedelika, både når det gjelder å høre på plater og når det gjelder å spille selv.
Vis hele sitatet...
Jeg var visst ikke så tydelig. Det jeg skriver er at dette er spørsmål du må stille deg selv. Du trenger ikke forsvare dine valg ovenfor meg, og ikke ønsker jeg å skulle bli satt til å bedømme dem heller.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Go for it.

Bare gjør nødvendige forbredelser først.
Trygge omgivelser, en sitter, fred og en ikke så altfor stor dose første gang.
Vis hele sitatet...
Hva vil trygge omgivelser si? Stilles det noen krav til en sitter og hvordan kvalifiseres man?
Sist endret av Mullah; 4. juli 2011 kl. 19:29.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Jeg anbefaler absolutt og ha noen til stede. Du vet aldri hvordan du vil reagere. Helst en du stoler på som har erfaring med dette.
Vis hele sitatet...
Vil kansje heller sagt KUN en du stoler på og kjenner godt, eller ingen.
Å være usikker på en person når du for første gang trer inn i en ny virkelighet er nok ikke for det bedre..
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg var visst ikke så tydelig. Det jeg skriver er at dette er spørsmål du må stille deg selv. Du trenger ikke forsvare dine valg ovenfor meg, og ikke ønsker jeg å skulle bli satt til å bedømme dem heller.

Hva vil trygge omgivelser si? Stilles det noen krav til en sitter og hvordan kvalifiseres man?
Vis hele sitatet...
Dette besvares veldig bra og omfattende i boken:
The psychedelic explorer`s guide av James Fadiman
kapitten 1 og 2.

Anbefaler alle som, skal trippe hardt eller er nye brukere/sittere, å lese disse to kapittelene.
Sist endret av Ammit; 4. juli 2011 kl. 20:24.
Du har fått en del gode tips her, men jeg kan jo gi deg forberedelseslista mi:

- Ordne opp i alt ugjort - enten det er oppgaver på jobben, en telefon du skulle tatt, regninger som skal betales, mormor som skal ringes. DO IT!
- Handle lettfordøyelig mat. Frukt er en vinner!
- Skru av telefonen.
- Hvis du kan, få med deg en sitter. Dette skal være en person du stoler 110% på. Du skal kunne kle deg naken og be til din gud forran denne personen. IKKE ha med deg en du ikke stoler på.
- Mål opp dosen! (VIKTIG)

Om du ender opp å gjøre dette alene vil jeg allikevel anbefale deg å ha noen du kan ringe til å snakke med etterpå.
En som du har fortalt på forhånd hva du driver med, og som sier seg villig til å snakke med deg etterpå hvis du har behov for det.

De forberedelsene du nevner høres bra ut.

To veldig bra tråder som du absolutt bør lese.

Til slutt vil jeg legge til at det viktigste er at du stoler 100% på deg selv!
Trådstarter
Takk for svarene. Vurderer å kanskje se på 2c-b som et alternativ til rusmiddel, i steden for LSD eller sopp. En dose på rundt 20mg, med alle forberedelser og sitter.. Hva tror dere om det?

Merk dere at selv om jeg skriver som om dette er noe som skal skje neste uke er det heller noe jeg har tenkt på som kommer til å skje i ubestemt framtid, men altså fortsatt om en lengre stund. Skal lese og tenke mye fram til det punktet.
Anbefaler vel egentlig å ta en av de "klassiske" psykedeliaene fremfor 2c stoffene, mener at de gir en mer omfattende opplevelse.

Du nevnte at du holder en knapp på sopp fremfor LSD grunnet varigheten, da må jeg bare si at det isåfall er en lur idè å mekke sopp-te!
Å ta det i flytende form hjelper for den berømte kvalmen og gir en mer intens men kortere opplevelse.

Med te så begynner du å trippe innen 15 min, det varer ca 5-6 timer så er showet over - du er så og si edru. Det varte akkurat passe lenge.
Spiser du det og har en mage som ikke er helt hypp på å fordøye sakene i en hast, så sitter du der 10 timer etterpå og klør deg i huet og lurer på hvorfor du fortsatt ser astekerkunst i gulvteppet. Dette er individuelt, noen kan spise det og være edru like fort som med te.

Ellers er LSD et fantastisk stoff. Litt mer easy-going etter min mening. Sopp tar deg liksom på en reise og viser deg masse greier, LSD er mer en mental atomreaktor som sender tankene dine waaay out there, men det er fortsatt du som styrer skuta hvis du skjønner. (although, hvis du har sykt ren syre og tar nok, så er det en sjangse for at egoet ditt kollapser du møter din indre gud og alt det der og da må du bare holde deg fast. Du skjønner hva jeg mener når du kommer dit)

Anyway, dette vet du sikkert. Men uansett hva du skulle ta, så er det instillingen som er det viktigste. Annse det som en mental ferie, slutt å tenk og bare flyt med strømmen. Et nytt kapitell begynner.

Ønsker deg lykke til. Also, high fives for å gro ut av aspergerdiagnoser.