Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2064
Hei, broren min var nettopp i en ganske alvorlig bilulykke, da jeg fikk snakket med han etter han ble skrevet ut fra sykehuset og sendt hjem, fortalte han meg at de hadde gitt ham en eller annen intravenøs smertestillende der han fikk ganske kraftige hallusinasjoner å levde seg inn i filmen Hostel, han trodde at legene skulle drepe ham og skjære opp ham osv.

Han fortalte meg også at ambulanse personalet advarte ham om at dette kunne skje før de administrerte det til ham.

Hva kunne dette ha vært egentlig? Morfin?
Sist endret av Opteryx; 27. mai 2011 kl. 23:01.
Høres ganske rart ut at han hallusinerte av et sentral stimurelende middel. Morfin går mest ut på kroppen ikke i hodet, en kjenner bare velvære og kjenner ikke smertene like godt som til vanelig. Hvorfor han hallusinerte vet jeg ikke, men det var nok morfin han fikk mot smertene om det var intravenøs smertestillende han fikk -noe som du nevnte at han gjorde.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Ketamine?
(Titegn)
Morfin er en av de viktigste ingrediensene i opiom, og er "grunnmuren" for både heroin og kokain. Morfin stimulerer sentralnervesystemet og virker smertestillende. Psykoaktive stoffer som LSD, Psilocybin og Salvorin A er stoffer man hallusinerer på. Ingen vet helt hvorfor det er slik. Disse stoffene er enten tryptaminer, fentylaminer eller ketamin (Salvia Divinorum). Disse bindes til serotonin-reseptorer, og dette skaper rusen. Så vidt jeg vet har ingen psykoaktive stoffer smertestillende effekt bortsett fra ketamin, men jeg tviler på at det var dette de ga han intravenøst. Ketamin brukes ofte i krigsomroder fordi det er billigere enn andre anestetika. I Norge er morfin alternativet. Ketamin har psykoaktive efekter som kan minne om lystgass og pcp, og kan skape hallusinasjoner og eurofi. Det siste man trenger er vel hallusinasjoner etter en traumatisk bilulykke.

Hvorfor ikke bare spørre legen?
Sist endret av Stinson; 27. mai 2011 kl. 23:37.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ketamine?
(Titegn)
Vis hele sitatet...
Hahaha, nei, hestebedøvelse gies ikke til mennesker.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hahaha, nei, hestebedøvelse gies ikke til mennesker.
Vis hele sitatet...
Det brukes på mennesker også.

Sitat av Wikipedia.org
Det brukes hovedsakelig som anestetikum av veterinærer på dyr, men også på mennesker i kortere kirurgiske inngrep, som innledningsanestetikum før administrering av andre anestetika samt som supplement til andre anestetika. Ketamin er i Norge markedsført under navnet Ketalar.
Vis hele sitatet...
Sitat av Felleskatalogen
Til pasienter hvor en forhøyning av blodtrykket utgjør en alvorlig risiko.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det ikke være Ketamin?
Sist endret av Mexxy; 27. mai 2011 kl. 23:46.
Trådstarter
Hvorfor ikke bare spørre legen?
Vis hele sitatet...
Vel dette skjedde veldig langt unna her vi bor og for fem dager siden, broen min nevnte morfin, men han var såpass gåen psykisk pga. ulykken at jeg ikke tror hans påstand var veldig pålitelig.

Jeg glemte å nevne en mulig faktor, han var ruset på amfetamin da ulykken skjedde. Han var passasjer og sjåfør var edru, så spar meg noen eventuell moralpreken.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Jeg tipper på at dette er Ketorax Iv, Morfin Iv, eller muligens Ketamine.
Men etter det du forteller så tror jeg din bror fikk en relativt stor dose Ketorax, typ 5ml (tilsvarer 25mg)

Husker enda min første natt på sykehuset før jeg fikk diagnosen.
De pumpa meg full med morfin, men det hjalp ikke en dritt. Så de meg en ganske stor dose Ketorax Iv.
Kroppen sluknet ganske fort, men jeg var lys våken.
Jeg var 100% sikker på at det hang krabber fra taket...
Skal ikke gå inn på resten av "hendelsene", men det var i det hele ganske sykt.

Dette skjedde heldigvis bare 1 gang.
ArbeidsledigProletar
Men vil de medisinske dosene av ketamin være store nok til å være "psykedeliske".
Tviler på at det var noe annet enn morfin de ga han med mindre det var ganske så store skader han fikk.
nFF har jo svaret på alt. Her er en triprapport om ketamin og en egen tråd om ketamin.
Sist endret av Stinson; 27. mai 2011 kl. 23:58.
Det er som regel morfin som blir gitt av intravenøst smertestillende i slike tilfeller (og etter operasjon). Jeg sier det ikke med sikkerhet, men my guess. Men når du nevner at han opplevde hallusinasjoner er jeg virkelig ikke sikker.
Det er ikke første gang dette har skjedd, men hvorfor dette skjer vet jeg virkelig ikke
Bare litt pirk på din informative tekst, her var det mye rart.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Morfin er en av de viktigste ingrediensene i opiom, og er "grunnmuren" for både heroin og kokain.
Vis hele sitatet...
Morfin har ingenting med strukturen til kokain å gjøre, og virkningen er også da helt forskjellig.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Morfin stimulerer sentralnervesystemet
Vis hele sitatet...
Morfin sin virkning på sentralnervesystemet er hemmende.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Psykoaktive stoffer som LSD, Psilocybin og Salvorin A er stoffer man hallusinerer på. Ingen vet helt hvorfor det er slik.
Vis hele sitatet...
Jo, det vet man jo. Som du hinter til nedenfor kommer den psykedeliske virkningen til stoffer som LSD, psilocybin og meskalin av binding til serotoninreseptorene, viktigst her er underkategorien 2A.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Disse stoffene er enten tryptaminer, fentylaminer eller ketamin (Salvia Divinorum).
Vis hele sitatet...
Salvia Divinorum er ikke ketamin, det inneholder heller ikke ketamin, men salvinorin A Det er en vanlig misoppfatning at salvinorin a har dissosiative effekter på samme måte som ketamin, PCP og lignende dissosiativer, men sannheten er ikke i nærheten. Ketamin sin virkning kommer av blokkerende binding på glutamatreseptoren NMDA, mens salvinorin A binder seg til kappareseptoren, som er en type opioidreseptor.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Disse bindes til serotonin-reseptorer, og dette skaper rusen.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder som sagt LSD og lignende stoffer, men hverken ketamin eller salvinorin A.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Så vidt jeg vet har ingen psykoaktive stoffer smertestillende effekt bortsett fra ketamin
Vis hele sitatet...
Psykedeliske stoffer er ikke det samme som psykoaktive stoffer. Psykoaktive stoffer er stoffer som har en virkning på sentralnervesystemet og påvirker kognitive funksjoner, persepsjon, osv. Det er ikke identisk med psykedelika -- alle psykedeliske stoffer er psykoaktive, men ikke motsatt. Morfin er et psykoaktivt stoff.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Hvorfor ikke bare spørre legen?
Vis hele sitatet...
Enig, det er nok bedre enn å lese synsing på nettet.
Sist endret av exocytose; 28. mai 2011 kl. 02:31.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men vil de medisinske dosene av ketamin være store nok til å være "psykedeliske".
Vis hele sitatet...
Ja,faktisk så er dosene man bruker til rus mindre enn dosene som blir brukt som smertestillende.
Nå snakker jeg bare ut fra egen erfaring, men jeg har alltid opplev Ketorax som utrolig deilig, med unntak av én gang. For meg var det en opplevelse hvor det var vanskelig å skjønne om det var drøm eller virkelighet, hvor jeg plutselig så en av legene kledd i mørkt som slo en annen pasient. Jeg husker hvordan hele sykesenga var gjennomvåt av svette.

Både morfin og Ketorax kan gi hallusinasjoner og dysforiske opplevelser. Dette er vel relativt sjeldent, men forekommer.
Ketorax (smertestillende) og ketamin (anestesi) er begge NMDA-antagonister som kan føre til hallusinasjoner som vennen din opplevde. Det var sannsynlig ketorax ettersom det var smertestillende han fikk. Merk at det er sjelden man får sånne hallusinasjoner.