Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4367
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal på opplæring som ordensvakt i kveld, men det er en ting jeg er veldig usikker på, og det er hvordan man ordlegger seg hvis man må kaste ut en overstadig beruset person?
Hvordan vil dere bli snakke til hvis dere er for fulle?
Hva har andre dørvakter sagt til deg når du har blitt kastet ut?


Er vel i bunn og grunn ikke veldig god på smalltalk osv, og tar gjerne mot tips for dette
Jobber ikke som ordensvakt, men som bartender og har kontakt med fulle folk on the reg og kaster ut folk titt og ofte. Min go-to er "Du er for full, jeg må be deg om å gå."
Så kan de si whatever de vil, det spiller ingen rolle. Bare gjenta at de må gå og at det ikke kommer til å forandre seg uansett hvor mye de eller kompisene måtte mene om den saken. Har jobbet i bransjen i et tiår, og har kun hatt behov for å bruke makt en eneste gang.
Jobben din er ikke å small talke med folk, men å holde orden, så akkurat den biten trenger du ikke bekymre deg for.
prøv og fremlegg budskapet slik du ville snakket til en du kjente, en del vakter har en tendens til og virke høye på pæra med stor jegharallmakt faktor, det er slike som løper høyest risiko for og få seg en på trynet
Takk begge to!

Godt tenkt freebird, skal ta med meg det! Ved første tanke virker det som at det kan funke veldig fint
Ja ikke vær en maktkåt gærning, de blir fort en del av statistikken.. Forsøk å gjør en versjon som Moret forklarer, det er en veldig grei måte.
Å snakke ut en person kan til tifer være veldig vanskelig. MAn må prøve å balansere tiden man bruker opp mot kundeservice. Man skal ikke bruke for lang tid, men man skal heller ikke være for rasshøl, dette kommer med erfaring.

Et par kjappe tips:
1. Når dere står i døren hils alltid gjester velkommen, og ønsk dem en fin kveld videre når dem går, det er mye lettere hvis man har litt kontakt med gjesten ifra før når man skal kaste dem ut.
2. Har dere uteservering så ta gjesten alltid med ut for å prate, jo nærmere utgangen jo bedre.
3. At gjesten er for full er ikke ulovlig, og heller ikke gjestens problem. Når man snakker med dem forsøk å vinkle det at det er et delt problem, og kom til en løsning sammen. Gjester føler ofte at de mister "ære" ved å bli kasta ut.
4. Avhengig av hvor mye gjester det er akkurat der og da, bruker jeg varierende tid på å snakke noen ut. Er det fullt hus går det veldig ofte i "Hei, jeg synes du er litt for beruset til å være her inne ( sier beruset for da kan jeg også mene narkotika, skjenkebestemmelsene gjelder faktisk narkotika også, ikke bare alkohol ), og bruker kroppsspråk litt aktivt for å vise han døren fort ut. Har jeg litt bedre tid kan jeg prate i 2-3 minutter for å prøve å "ivareta" kunden bedre.
5. Står man fast med en gjest som ikke vil gå avtal med dine kolleger at de bryter inn og tar over, da må gjesten starte "på nytt" med all forklaring, dette blir de ofte lei av, og kollegaen din har kanskje mer erfaring i å snakke han ut.

Generelt: Sunn fornuft og høflighet, men fast og bestemt kommer man langt med, len deg på kollegaene dine så kommer erfaringen etterhvert!

De større vaktselskapene tilbyr konflikthåndteringskurs, disse kan være en tanke å stille på. Sørg for at du tar kurset hos et selskap som driver med utelivsvakthold, og ikke hos et rent vekterselskap, slik at du får scenarioer tilpasset utelivet.

Masse lykke til!
Sist endret av Dice; 1. april 2017 kl. 21:06.
"Tror du må ta deg en luftetur 10-15 minutter før du kan komme inn her." (også håper man at vedkommende glemmer av det og ikke kommer tilbake )
Du ordlegger deg respektfullt, men tydelig. Si at han eller hun er for full og du må derfor dessverre be dem om å gå, men legg samtidig til at de selvsagt er hjertelig velkommen tilbake en annen gang.

Men det viktigste er å ha et godt førsteinntrykk. Folk flest husker vaktene slik de har vært gjennom kvelden (hvis du bare skal stå i døra så gjelder det hvordan du oppførte deg da du slapp dem inn). Var du brysk husker de deg som en brysk vakt som sikkert bare er ute etter dem. Er du hyggelig, smiler og sier hei så har du gjort mye forebyggende arbeid for resten av kvelden.

Trikset med luftetur som Alzo nevner er også et særdeles kjekt triks som ofte løser potensielle krangler.

Og hvis en person går i lås så er det beste tipset å få en annen vakt til å overta argumentasjonen. Da får personen en ny vakt å forholde seg til og må gjennom hele regla om hvorfor han ikke er full. Folk flest gir seg da.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
"Tror du må ta deg en luftetur 10-15 minutter før du kan komme inn her." (også håper man at vedkommende glemmer av det og ikke kommer tilbake )
Vis hele sitatet...
Dette opplever jeg skaper mye mer problemer enn nytte. 50% av gangene kommer vedkommende enten tilbake etter 5 min, og henger utenfor døren din, eller går på et annet sted, tar 1 enhet og kommer tilbake igjen. Problemet da er at man har "lovet" at vedkommende skal kunne komme inn. Jeg sier aldri "ta deg en runde så kan du komme tilbake", men heller at kvelden er over for vedkommende på dette stedet ( såklart noe avhengig av hva klokken er, men er kl. 24 eller senere rekker man ikke bli edru nok til å komme tilbake ) og at h*n er velkommen tilbake neste gang. Sparer meg for myye diskusjon og krangling. Dog, kun min erfaring
Sitat av Dice Vis innlegg
Dette opplever jeg skaper mye mer problemer enn nytte. 50% av gangene kommer vedkommende enten tilbake etter 5 min, og henger utenfor døren din, eller går på et annet sted, tar 1 enhet og kommer tilbake igjen. Problemet da er at man har "lovet" at vedkommende skal kunne komme inn. Jeg sier aldri "ta deg en runde så kan du komme tilbake", men heller at kvelden er over for vedkommende på dette stedet ( såklart noe avhengig av hva klokken er, men er kl. 24 eller senere rekker man ikke bli edru nok til å komme tilbake ) og at h*n er velkommen tilbake neste gang. Sparer meg for myye diskusjon og krangling. Dog, kun min erfaring
Vis hele sitatet...
Det avhenger jo hvordan du ordlegger deg. Bør aldri si at han får komme inn igjen, men heller at man kan ta en ny vurdering.
Må dra den klassiske "nå har jeg ikke erfaring som ordensvakt, men..."

Men jeg har jobbet med mye med kommunikasjon med andre mennesker og det som som regel er problemet når folk blir sinte er at de ikke føler seg forstått. Så har du med en kranglefant å gjøre så er det som regel veldig effektivt å si "jeg skjønner hva mener, men..."

Prøv å få de til å se fra din sistuasjon

Jeg skjønner at du synes det er kjipt, men jeg kan komme i trøbbel etc
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
"Tror du må ta deg en luftetur 10-15 minutter før du kan komme inn her." (også håper man at vedkommende glemmer av det og ikke kommer tilbake )
Vis hele sitatet...
er bare rasshøl som bruker denne taktikken enkelt og greit, hvis man må lure overstadig berusede personer for og få dem til og forlate stedet så bør man jobbe med noe annet
Sitat av qkikc Vis innlegg
"jeg skjønner hva mener, men..."
Vis hele sitatet...
Vil nok aldri fungere, i den grad vi snakker om berusede mennesker.


Når det kommer til det å ta mennesker ut av et utested, så er det veldig avhengig av person til person. Man observerer gjerne personen en stund, og basert på det så velger man en taktikk.

Min normale framgangsmåte er sånn ca:

- Spør hvordan personen har det.
Alle har det alltid bra, men dette er kun for å kunne observere hvordan talen er på personen.

- Spør hvor mye personen har hatt å drikke.
Dette for å se hvordan hukommelsen og kontrollen til personen er.
Samt sjekke hvor mye personen "holder maska". Dette fordi personer som må tenke gjerne mister "fokuset" og lettere viser tegn på beruselse.
Alle mennesker tåler forskjellig mengde alkohol, så finnes ingen fasit på hvor mye som er for mye.

Om personen er innenfor / akkurat på grensen, så sier jeg gjerne det, og ber personen om å ta å drikke opp et glass vann og ta det litt mer rolig.

Om personen er for beruset, så sier jeg at "Du er dessverre for beruset til å være hær inne nå, og jeg må be deg om å forlate stedet".
Om de starter å diskutere om at de ikke skal drikke mer (eller lignende) så lener du deg på skjenkeloven som sier at en overstadig beruset person ikke har lov å oppholde seg i lokaler hvor det serveres alkohol.

Husk å vær behjelpelig med å finne klær/væsker o.l.
La de gjerne også si hade til sine venner. Slik at de får muligheten til å bli med. (Dette er kun innafor så lenge personen oppfører seg og ikke er svært overstadig beruset).

Om personen blir ekstra kranglete, så er det bare å ta tak i armen og føre personen ut. Da går de gjerne automatisk ganske fort. Få gjerne hjelp av kollegaer.

Husk å aldri bruke mer makt enn nødvendig. Alle situasjoner bør løses på en så mild måte som mulig. (Optimalt bør 100% løses ved bruk av tale, selv om dette i realiteten ikke lar seg gjøre).
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Det avhenger jo hvordan du ordlegger deg. Bør aldri si at han får komme inn igjen, men heller at man kan ta en ny vurdering.
Vis hele sitatet...
Bruker man Alzo sinn replikk, som var tema her ("Tror du må ta deg en luftetur 10-15 minutter før du kan komme inn her.") så er jo det en lovnad. Uansett så er det alltid noen som vil ta en sjangse for å komme inn, som at man skal kunne komme inn. I min bok mye lettere å bare holde seg unna hele den linja der, men det funker sikkert for noen!