Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8600
Tittelen er ¨Reiselege advarer mot sjaman-turisme¨ og er i bunn og grunn full av dårlig skremselspropaganda rettet mot Ayahuasca.

Jeg finner omtrent hele artikkelen merkelig da han sliter med å argumentere for hvorfor man ikke skal ta ayahuasca. Den beste grunnen han klarer å hoste opp er at man kan bli ranet osv, noe som strengt talt ikke har noe med Ayahuasca å gjøre, men hvor/hvordan man gjør det.

Det blir litt som å si at man skal ikke røyke hasj, fordi du kan bli ranet når du kjøper det.

Til motsvar sier Bård Kjøge Rønning (skrev masteroppgave om ayahuasca i vestlig sivilisasjon):

I utgangspunktet er ikke ayahuasca noe man bør advare mot.

Og

Dette bør inngå i en seremoniell, religiøs setting.

For meg en meget rar artikkel.

Jeg tok ayahuasca i fjor, og det er det beste som har ''hendt'' meg, så dette var skuffendes for meg av Dagbladet =) Ikke at jeg forventet noe annet men.

Hele artikkelen her!
Sist endret av Dodecha; 13. mars 2014 kl. 21:30. Grunn: Fikset edit
Har du skrevet noe om opplevelsen din med ayahuasca? Gjerne interessert i å høre litt, iom. det er det beste som har "hendt" deg.

Enig med deg at artikkelen var rar, heldighvis hadde den ikke et helt ensidet synspunkt, da den inneholdt kommentaren fra Bård.
Du får sende en mail til DB, nei jeg tuller ikke...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Og selvfølgelig er artikkelen stengt for kommentarer.
Ikke akkurat noen bombe det ^^
Liker at de har plassert denne reiseannonsen rett under.
http://i.imgur.com/dEqCafJ.png
whaat? fikk lyst til å prøve dettan jeg stor fan av halliser
Hasle er overbevist om at hallisunogener er farlige fordi det endte dårlig med noen han kjente i ungdommen, og de hadde prøvd LSD.

Nå er det ikke akkurat en hemmelighet at Dagbladet er like jævlig som VG, men jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor lite kritisk journalistene deres er til hva de publiserer. Hvor er yrkesstoltheten?
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
whaat? fikk lyst til å prøve dettan jeg stor fan av halliser
Vis hele sitatet...
Hvor stor fan er du av potensielle livsforandrende opplevelser, egodød og et eventuelt smertefullt innblikk i ditt eget liv? Det er spørsmål som dette du bør spørre deg selv om. Ayahuasca er ikke som syre eller løsemidler.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Syre og løsemidler om hverandre. Fantastisk
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
whaat? fikk lyst til å prøve dettan jeg stor fan av halliser
Vis hele sitatet...
Go ahead. Bare pass på å faste 12 timer før du inntar Ayahuasca.

Kan jeg spørre hvilke erfaringer du har med hallusinogener siden du er "stor fan av halliser"?
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Hvor stor fan er du av potensielle livsforandrende opplevelser, egodød og et eventuelt smertefullt innblikk i ditt eget liv? Det er spørsmål som dette du bør spørre deg selv om. Ayahuasca er ikke som syre eller løsemidler.
Vis hele sitatet...
Ayahuasca er ikke som syre, løsemidler er noe helt annet enn både syre og ayahuasca, så hvorfor i det hele tatt dra inn løsemidler? Korttenkt.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Ayahuasca er ikke som syre, løsemidler er noe helt annet enn både syre og ayahuasca, så hvorfor i det hele tatt dra inn løsemidler? Korttenkt.
Vis hele sitatet...
Han skriver jo at det ikke er som verken syre eller løsemidler...

Prøv å les på nytt:

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Hvor stor fan er du av potensielle livsforandrende opplevelser, egodød og et eventuelt smertefullt innblikk i ditt eget liv? Det er spørsmål som dette du bør spørre deg selv om. Ayahuasca er ikke som syre eller løsemidler.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mexxy; 14. mars 2014 kl. 10:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Go ahead. Bare pass på å faste 12 timer før du inntar Ayahuasca.

Kan jeg spørre hvilke erfaringer du har med hallusinogener siden du er "stor fan av halliser"?
Vis hele sitatet...
har prøvd litt av hvert oppigjennom tiden.. lsd, sopp, 2cp, ketamine, dmt, mxp, 6apb, mdma og masse andre vanskelige navn jeg ikke husker akkurat nå.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hasle er overbevist om at hallisunogener er farlige fordi det endte dårlig med noen han kjente i ungdommen, og de hadde prøvd LSD.
Vis hele sitatet...
Haha, måtte flire av den der, jeg også. Må nesten sitere, så hysterisk det var, med en skrivefeil fra journalisten som bonus: «Jeg er overbevist om hallusinogener er farlig, sier Hasle som viser til at han kjente folk i ungdomstida som det ikke har gått bra med etter at de eksperimenterte med LSD.»

Så mye rart han kom med, har han nok ikke fått mange kunder fra ... hva kalte han det – jeg får sitere journalist Trykk Leif som tydeligvis hadde hastverk mellom notater, Word og Wikipedia: «det intelletuelle tåkelandskapet som kalles New age» ...

Det Rønning skriver om at alle omkomne også var høye på cola – som i grunn tok knekken på det eneste argumentet til han reiselegen – forandret ikke artikkelen.

God journalistikk.
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
har prøvd litt av hvert oppigjennom tiden.. lsd, sopp, 2cp, ketamine, dmt, mxp, 6apb, mdma og masse andre vanskelige navn jeg ikke husker akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Tviler på at det kan sammenlignes. Før jeg prøvde Ayahuasca hadde jeg prøvd sopp, trøfler og lsd, og ingen av disse kan på noen måte sammenlignes med Ayahuasca. Muligens dmt kansje, men dmt varer jo bare sånn 10 minutter, dette varer i alt fra 8 -12 timer.

Jeg hadde 6 seremonier og de 4 første bestod mest av spying og ett helvetes tankekjør. Dette for at alt negativt i kropp og sinn skal ut av kroppen.

5 seremoni var meget euforisk med milde halliser.

6 seremoni var en rimelig hardcore tripp da jeg tok 2 kopper mer ayahuasca enn alle de andre, da jeg ville få så mye ut av det som mulig. Da hadde jeg noe lignende av halliser, men det var ikke halliser, vet ikke helt egentlig hvordan jeg skal forklare det en gang. Var ganske sprøtt iallefall, føltes utrolig ekte, mye mye mer ekte enn noe annet jeg har prøvd.

Så kort forklart, ayahuasca er ikke bare fryd og gammen =)

Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Har du skrevet noe om opplevelsen din med ayahuasca? Gjerne interessert i å høre litt, iom. det er det beste som har "hendt" deg.

Enig med deg at artikkelen var rar, heldighvis hadde den ikke et helt ensidet synspunkt, da den inneholdt kommentaren fra Bård.
Vis hele sitatet...
Har ikke gjort det nei, men kan sikkert slenge ut en ''rapport'' etterhvert =)
Sist endret av Pandabjørn; 14. mars 2014 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva annet forventer du av media?
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Hva annet forventer du av media?
Vis hele sitatet...
løgn å ting som egentlig ikke er viktig
Sist endret av 240turbovo; 15. mars 2014 kl. 00:34.
merkelig at hver gang det er noe sånt i media så kommer hver eneste dophue ut av mørket å skriker at dop ikke er farlig
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
merkelig at hver gang det er noe sånt i media så kommer hver eneste dophue ut av mørket å skriker at dop ikke er farlig
Vis hele sitatet...
Også har vi deg, da. Som er klar med avtrekkeren på den moralske pistol, for å fortelle alle at de som snakker annet enn negativt om "dop" er dophuer. Skam deg, uvitende lille dritt. Ayahuasca er ikke spesielt farlig, som nesten all annen dop. Det er bruken og brukeren i seg selv som gjør de fleste narkotikum farlige. Uvitenhet, er farlig. Hold kjeft.
ArbeidsledigProletar
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
merkelig at hver gang det er noe sånt i media så kommer hver eneste dophue ut av mørket å skriker at dop ikke er farlig
Vis hele sitatet...
Merkelig at du stikker hodet ditt i så mange tråder du kan for å prate off-topic dritt om folk som bruker rusmidler.

I denne tråden er det kanskje spesielt teit da ayahuasca ikke akkurat er noe de driver med på plata for å si det sånn.

On-topic:
Ja, er kanskje ikke noe sjokk at det blir advart mot.
De som er informert blir ikke ramma av feilinfoen.

Og ærlig talt, er det ikke like greit at disse middealdrende new-age kvinnfolka holder seg unna ting de ikke egentlig helt forstår? Det er jo dem artikkelen var myntet på vil jeg tro.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Merkelig at du stikker hodet ditt i så mange tråder du kan for å prate off-topic dritt om folk som bruker rusmidler.

I denne tråden er det kanskje spesielt teit da ayahuasca ikke akkurat er noe de driver med på plata for å si det sånn.

On-topic:
Ja, er kanskje ikke noe sjokk at det blir advart mot.
De som er informert blir ikke ramma av feilinfoen.

Og ærlig talt, er det ikke like greit at disse middealdrende new-age kvinnfolka holder seg unna ting de ikke egentlig helt forstår? Det er jo dem artikkelen var myntet på vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Så målet helliggjør middelet?

Ethvert medium kan omtale narkotika så negativt dem bare vil uten noe sammenheng med realiteter dersom en støtter opp om din argumentasjon.

Propaganda vil aldri ramme dem som vet noe om emnet, det burde være et argument mot - ikke for - legitimering av dette.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Merkelig at du stikker hodet ditt i så mange tråder du kan for å prate off-topic dritt om folk som bruker rusmidler.

I denne tråden er det kanskje spesielt teit da ayahuasca ikke akkurat er noe de driver med på plata for å si det sånn.

On-topic:
Ja, er kanskje ikke noe sjokk at det blir advart mot.
De som er informert blir ikke ramma av feilinfoen.

Og ærlig talt, er det ikke like greit at disse middealdrende new-age kvinnfolka holder seg unna ting de ikke egentlig helt forstår? Det er jo dem artikkelen var myntet på vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
fordi jeg er i mot Rus.. , derfor har jeg jo interesse av å diskutere i mot rus

Sitat av brsbent Vis innlegg
Også har vi deg, da. Som er klar med avtrekkeren på den moralske pistol, for å fortelle alle at de som snakker annet enn negativt om "dop" er dophuer. Skam deg, uvitende lille dritt. Ayahuasca er ikke spesielt farlig, som nesten all annen dop. Det er bruken og brukeren i seg selv som gjør de fleste narkotikum farlige. Uvitenhet, er farlig. Hold kjeft.
Vis hele sitatet...
all missbruk begynner i det små av mennesker som tror dem har så peiling og før dem vet ordet av det så er dem missbrukere
Sist endret av SleggeFett; 15. mars 2014 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ikke helt hvordan dette kan kalles "propaganda" jeg heller. DMT er ikke noe å leke seg med!!
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
all missbruk begynner i det små av mennesker som tror dem har så peiling og før dem vet ordet av det så er dem missbrukere
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, alt starter i det små, men det betyr ikke at alle som starter blir misbrukere. De færreste som starter med ulovlige substanser ender opp som misbrukere og narkomane, akkurat som at de færreste som begynner å drikke alkohol ender opp som alkoholikere.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Så målet helliggjør middelet?

Ethvert medium kan omtale narkotika så negativt dem bare vil uten noe sammenheng med realiteter dersom en støtter opp om din argumentasjon.

Propaganda vil aldri ramme dem som vet noe om emnet, det burde være et argument mot - ikke for - legitimering av dette.
Vis hele sitatet...
Pragmatisk sett i dette tilfellet, ja. Dette er definitivt ikke noe vranglærte kvinnfolk i førtiårene bør holde på med.

Jeg er forsåvidt enig i at det er litt hyklersk iom at jeg i tilfeller hvor det samme skjer med "mindre" farlige rusmidler ville stått i fronten for å få avfeid tullet.

Sitat av SleggeFett Vis innlegg
fordi jeg er i mot Rus.. , derfor har jeg jo interesse av å diskutere i mot rus
Vis hele sitatet...
Du er dessverre en sånn der trist mann som har laget seg et misforstått korstog mot RUS. Den onde fienden.

Ærlig talt, istedet for å forsøple forumet med meningsløse poster, hvorfor ikke henge seg med i en organisasjon som "actis"?
De har jo sakte men sikkert gått fra å være en gruppe som kjemper mot rus og for nulltoleranse til en gruppe som innbitt slåss for å hevde at "krigen mot narkotika VIRKER".

Du er som en nyfrelst narkoman. Bare den andre veien. Du skjønner ikke rus, folk i rundt deg ruser seg. DU ruser deg. Likevel er du redd for det. Livredd.

Er ikke det litt trist? Hva driver deg til dette? Jeg mener, kaste bort masse tid på å være redd for hva ANDRE gjør med SINE kropper og sinn? Vet du bedre en alle de hva de ønsker?

Er ikke det litt trist? Hva driver deg til dette? Jeg mener, kaste bort masse tid på å være redd for hva ANDRE gjør med SINE kropper og sinn? Vet du bedre en alle de hva de ønsker?
Vis hele sitatet...
nå går dessverre ikke rusmissbruk kunn utover egne kropper ... men alle rundt missbrukeren og sammfunnskostader rundt missbrukeren.

Så på tide å justere opp straffe nivået
ArbeidsledigProletar
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Nå går dessverre ikke rusmissbruk kun utover egne kropper... Men alle rundt missbrukeren og sammfunnskostader rundt missbrukeren.

Så på tide å justere opp straffenivået
Vis hele sitatet...
Det vil ikke stoppe rusbruken? Det vil bare få folk inn i fengsel, du ser jo hvor bra det funker i USA.

https://www.aclu.org/safe-communitie.../prison-crisis

25% av verdens insatte i fengsel er i USA. Da må jo de ha lavest rusbruk i verden da, eller? Tross alt er andelen rusrelaterte fengselsdommer ekstremt stor.

Merk spesielt faktapunktet: Since 1970, our prison population has risen 700%.
Det var da krigen mot narkotika eskalerte. DEA ble etablert 1973 og har hatt en mangedobling av budsjettet sitt flere ganger. Resultatet? Verdens største fengselsbefolkning, mindre rusbruk? Nei.

Er det kanskje ikke så enkelt som du tror?

Det er ikke temaet for tråden, gidder ikke ta denne diskusjonen lengre, du har bare bestemt deg. Fakta er ikke fakta for deg om de ikke støtter saken din. Bare fordi DU har hatt problematikk med rus i familien din DU ikke klarte å takle uten å poste på et forum hvor du selv konkluderte med at du helst skulle banke dritten ut av de som hang med familiemedlemmet ditt.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
nå går dessverre ikke rusmissbruk kunn utover egne kropper ... men alle rundt missbrukeren og sammfunnskostader rundt missbrukeren.

Så på tide å justere opp straffe nivået
Vis hele sitatet...
Du snakker om samfunnskostnader og vil høyne straffenivået. Vet du hva det koster å ha folk i fengsel?
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Ayahuasca er ikke som syre, løsemidler er noe helt annet enn både syre og ayahuasca, så hvorfor i det hele tatt dra inn løsemidler? Korttenkt.
Vis hele sitatet...
Sitat av aricz Vis innlegg
Syre og løsemidler om hverandre. Fantastisk
Vis hele sitatet...

Vedkommende digger "halliser" som han sier så fint. Jeg kan umulig vite hva for slags stoffer han bruker for å oppnå hallusinasjoner, så jeg sikta litt bredt og nevnte to stoffer fra hver sin fløy, men som begge får deg til å se nisser under salongbordet.
Sånn apropos ayahuasca og journalistikk;

http://www.nationalgeographic.com/ad...ures/peru.html

Anbefaler alle som er interessert i ayahuasca å lese denne artikkelen.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det vil ikke stoppe rusbruken? Det vil bare få folk inn i fengsel, du ser jo hvor bra det funker i USA.

https://www.aclu.org/safe-communitie.../prison-crisis

25% av verdens insatte i fengsel er i USA. Da må jo de ha lavest rusbruk i verden da, eller? Tross alt er andelen rusrelaterte fengselsdommer ekstremt stor.

.
Vis hele sitatet...
Vel Usa har mye mere fattigdom enn Norge.. Usa har latterlig lave lønninger..så å sammenligne usa med Norge blir bare dumt !
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg bodde i Peru fra 1999 til 2005, jobbet med organisering av jungelekspedisjoner og har lang erfaring med Ayahuasca. Dagbladets oppslag er typisk vestlig propaganda. Legen (Hasle) fremstår for meg som en mann med veldig begrenset innsikt. Dette er imidlertid et såpass omfattende tema at jeg ikke ønsker å gå inn i detaljer her og nå - interesserte kan eventuelt kontakte meg her.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Også har vi deg, da. Som er klar med avtrekkeren på den moralske pistol, for å fortelle alle at de som snakker annet enn negativt om "dop" er dophuer. Skam deg, uvitende lille dritt. Ayahuasca er ikke spesielt farlig, som nesten all annen dop. Det er bruken og brukeren i seg selv som gjør de fleste narkotikum farlige. Uvitenhet, er farlig. Hold kjeft.
Vis hele sitatet...
Du er vel den som burde holde kjeft.

Mennesker som ikke tåler at folk har andre meninger burde brenne i helvetet. Ganske typisk for dopmisbrukere å blindt forsvare all bruk av dop.
Forøvrig interessant at sjamaner refererer til Ayahuasca som medisin og effekten som visjoner, mens Vesten svarer med narkotika og hallusinasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Willie the Pimp Vis innlegg
Forøvrig interessant at sjamaner refererer til Ayahuasca som medisin og effekten som visjoner, mens Vesten svarer med narkotika og hallusinasjoner.
Vis hele sitatet...
Litt uinteressant. Årelating var medisin for hundreogfemti år sidan, men i dag er det ingen leger (eller andre) som argumenterer for årelating - anna enn i ekstremt spesifikke tilfeller som var klin umogeleg å diagnostisere for hundreogfemti år sidan.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
fordi jeg er i mot Rus.. , derfor har jeg jo interesse av å diskutere i mot rus
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du mener med at du er imot rus?

All rusbruk eller misbruk?
Sitat av Dr_Alzheimer til SleggeFett Vis innlegg
Kan du utdype hva du mener med at du er imot rus?

All rusbruk eller misbruk?
Vis hele sitatet...
Nå var vel ikke denne trådens hensikt å diskutere for/mot rus - men
å påpeke faktiske feil i DB sin artikkel.

Det som ihvertfall kommer ganske tydelig fram i artikkelen er at det
er legen Hasle som fremsetter sine synspunkter på bruken av hallusinogener - som
tydeligvis ikke er basert på reell kunnskap, snarere
heller frykt.

Han innrømmer jo at han ikke hadde noe kunnskap om dette for senest et
halvt år siden. At han mener "kjemisk indusert religion er skummelt" - sier
jo dette mest om hans egen oppfatning, og ikke særlig mye om ayahuasca
som medisin/sakrament/knark (stryk det som ikke passer).

Forøvrig har jeg aldri hørt dette omtalt som "jungelvin" før - kan det være
en feiltolkning av betegnelsen "jungel vine" (liane/slyngplante) som tidvis
brukes om planter som f.eks. B. caapi?

Min private konklusjon blir ihvertfall at annonseavisen Dagbladet ikke er
en god kilde til informasjon om hverken rusmidler eller medisiner, samt
at bedrifter som bl.a. "Reiseklinikken" lett får gratis omtale i riksdekkende
medier ved hjelp av f.eks. å fremsette advarsler mot "farlige stoffer" man
tydeligvis ikke vet nok om til hverken å advare mot, eller anbefale, for den
saks skyld.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Litt uinteressant. Årelating var medisin for hundreogfemti år sidan, men i dag er det ingen leger (eller andre) som argumenterer for årelating - anna enn i ekstremt spesifikke tilfeller som var klin umogeleg å diagnostisere for hundreogfemti år sidan.
Vis hele sitatet...
Så du sammenligner ayahuasca med årelating, slashdot? Jeg vet godt fra før hva du mener om andre behandlingsmetoder og bevissthet, men her er jeg litt overrasket... Det burde i tiden vi nå lever i ikke være vanskelig å få øynene opp for at både ayahuasca, psilocybinsopp og LSD kan gi svært gode medisinske resultater. Jeg har selv kun erfaring med de to sistnevnte, men jeg kan bekrefte at disse nært beslektede molekylene setter i gang psykologiske helende prosesser på et veldig dypt nivå. Det er noen ting her i verden man bør ha erfart selv før man uttaler seg for bastant om det…

Selv tror jeg at utviklingen vi nå ser her i vesten bare er starten på en helt ny måte å se mennesket på. Jeg dømmer heller ingen av de kritiske røstene, da disse er en like viktig del av utviklingen som sjamaner og forskere selv. Man trenger en motvekt for at det ikke skal gå for fort i svingene for skjøre vestlige hoder...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Litt uinteressant. Årelating var medisin for hundreogfemti år sidan, men i dag er det ingen leger (eller andre) som argumenterer for årelating - anna enn i ekstremt spesifikke tilfeller som var klin umogeleg å diagnostisere for hundreogfemti år sidan.
Vis hele sitatet...
Du leste ikke hva jeg skrev. Prøv hardere.
Sist endret av Willie the Pimp; 25. mars 2014 kl. 23:32.
Poenget er at hva sjamaner(eller hvem som helst) omtaler som medisin ikke er grunnlag nok til å anta noe som helst i noen retning.
Hvilke antagelser?
Ayahuasca representerer en utbredt form for behandling av bl.a. kokainavhengighet i Sør-Amerika, slik (afrikansk) Iboga tilsynelatende har blitt en vellykket behandlingsform for (i stor grad) vestlig heroinavhengighet. At det ukjente møtes med skepsis og i noen tilfeller arroganse er menneskelig natur, men å fordømme en plantemedisin basert på uvitenhet, rykter og desinformasjon samt noen vestlige ungdommers nysgjerrighet, utforskertrang og eventuelle feiltrinn blir galt.
Sist endret av Willie the Pimp; 26. mars 2014 kl. 09:40.