Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3836
Neutral Good
Mith's Avatar
Se der ja.
Nå er det om å gjøre å få saklige debattanter opp og fram i media og bruke de virkemidlene man har for å påvirke politikerne.
Men hvem er egentlig "folkets" stemme i denne debatten? Arild Knutsen i FHN? Normal? Finnes det andre organisasjoner som kan legge press på regjeringen?

Leserinnlegg, brev til politikere, underskriftskampanjer er noe hvem som helst kan gjøre.
Dette var positivt.
Ja, se der ja. Muren begynner smått å briste. Det kommer nok alltid til å være sånn at Norge aldri tør å gå først, venter på alle de andre, for se om det er "kult".
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Vi får vente og se. Men personlig tror jeg ikke en politikk som går ut på at det fortsatt er ulovlig med f.eks Cannabis, men politiet bare "ignorer" det, vil funke så mye bedre. Hadde vært bedre å bare legalisere det skikkelig.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Vi får vente og se. Men personlig tror jeg ikke en politikk som går ut på at det fortsatt er ulovlig med f.eks Cannabis, men politiet bare "ignorer" det, vil funke så mye bedre. Hadde vært bedre å bare legalisere det skikkelig.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Før vi får statskontrollerte utsalgssteder vil fortsatt ulovlig salg være en stor industri som påfører samfunnet mye skade.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av djxfade Vis innlegg
Vi får vente og se. Men personlig tror jeg ikke en politikk som går ut på at det fortsatt er ulovlig med f.eks Cannabis, men politiet bare "ignorer" det, vil funke så mye bedre. Hadde vært bedre å bare legalisere det skikkelig.
Vis hele sitatet...
Tja, hvorfor ikke? Det har fungert ganske bra for Nederland. Cannabis er teknisk sett ulovlig der nede også, men i praksis er det de facto legalisert.
Sitat av Mith Vis innlegg
Leserinnlegg, brev til politikere, underskriftskampanjer er noe hvem som helst kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg har for en tid tilbake siden sendt e-post til samtlige av de største politiske partiene med faktaopplysninger om cannabis og forklart hvorfor det bør legaliseres.

Jeg oppfordrer alle som ønsker øsnker fremgang i narkotikapolitikken å gjøre det samme.

Fikk vel og merke bare svar fra Høyre.

"Det hadde kanskje ikke vært problematisk å legalisere cannabisprodukter, men det er et dårlig signal vi sender ut hvis vi blablabla".
Sitat av Tias Vis innlegg
Tja, hvorfor ikke? Det har fungert ganske bra for Nederland. Cannabis er teknisk sett ulovlig der nede også, men i praksis er det de facto legalisert.
Vis hele sitatet...
I nederland har de ihvertfall kontrollerte utsalgssteder. Om vi får dette i Norge er jeg enig med deg.
Flott at debatten blir tatt opp! Så ikke det bare er grønn ungdom og unge venstre som drar det igang og blir beskyldt for å være en gjeng sløve stonere.

Dette er veldig positivt!
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Jeg kan heller ikke forstå hvordan dette skal være negativt.
Hvis man ikke lenger blir straffet for brukerdoser så vil det frigi relativt store politiressurser og det vil hindre at moderate brukere får ødelagt vandelen sin for småtteri. Det er tross alt en betydelig mengde som prøver/bruker ulovlige stoffer, men som ikke har problemer med det.

I tillegg kan det føre til at flere får hjelp med sine problemer før de havner i feil miljø, hvis de vet at de ikke blir straffeforfulgt ved å stå fram.
Sist endret av Mith; 18. juni 2010 kl. 13:20.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Ja, se der ja. Muren begynner smått å briste. Det kommer nok alltid til å være sånn at Norge aldri tør å gå først, venter på alle de andre, for se om det er "kult".
Vis hele sitatet...
Nå gjorde jo Portugal dette allerede i 2001. Noe som sier litt om hvor mye fortere den mentale utviklingen har gått i Portugal enn her. Men frykter dette vil bli forkastet i stortinget. Vi er altfor redd for slike forandringer. Tragisk nok, da jeg ikke ser et eneste godt argument mot dette, særlig når du ser hvordan det har gått i Portugal. At det sender feil signal og at bruk vil eksplodere er TULL. Erfaringene fra Portugal tilsier det motsatte.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det sure er at motstanderne bare gulper opp det samme som før om feil signal og den "åpenbare konklusjonen" om at det vil føre til mer bruk. Den jevne nordmann som aldri har vært borti denne slags ulumskheter sluker argumentene rått og vi står fast som før..

Vi får håpe at siden det er justisministeren som plutselig ser ut til å ha endrett vindretning vil dette kunne få positive følger.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det sure er at motstanderne bare gulper opp det samme som før om feil signal og den "åpenbare konklusjonen" om at det vil føre til mer bruk. Den jevne nordmann som aldri har vært borti denne slags ulumskheter sluker argumentene rått og vi står fast som før..
Vis hele sitatet...
Det som er bra i dette tilfellet er at Dagbladet har tatt samfunnsansvaret sitt seriøst og satt en del av det Storberget mener i kontekst:

«Justisministeren er særlig begeistret for utvalgets forslag om å gå vekk fra straff for bruk og besittelse av narkotika, slik Portugal har gjort for deretter å oppleve en nedgang i overdosedødsfall og nye brukere.»

VG gjorde det stikk motsatte i heroin-saken. De laget en relativt nøytral artikkel om selve forslaget, men brukte mye plass på å dekke holdningene til anti-folket etterpå, slik som utsagnet til Tromsø-politimesteren som mente dette var «helt vanvittig» og spurte hva som var vitsen med at politiet skulle jobbe med narkotika hvis heroin ble delt ut.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Tja, hvorfor ikke? Det har fungert ganske bra for Nederland. Cannabis er teknisk sett ulovlig der nede også, men i praksis er det de facto legalisert.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at staten der får skattepenger for salget av Cannabis. Noe staten ikke vil få ved en "ignorerins" politikk. For da vil salget fortsatt være av kriminelle smuglere.
Tipper de ser mot Portugal heller enn Nederland, uansett... positivt! Ble veldig glad da jeg leste dette, tenke seg til, og samme folka skjøt nesten 'pølse'-Hansen da han våget seg å tale i mot strømmen, men men.
Lett om jeg hadde vært en av de som "øker bruken av cannabis" hvis det bli lovlig
Sitat av mattnn Vis innlegg
Lett om jeg hadde vært en av de som "øker bruken av cannabis" hvis det bli lovlig
Vis hele sitatet...
Slenger meg på den jeg også. Tror bruken vil gå opp en periode, før den flater ut og blir stabil. Det er nok store mørketall i dag ang hvor mange som faktisk bruker cannabis jevnlig, så hvor stor den faktiske økningen er, er vanskelig å si.
Sitat av mattnn Vis innlegg
Lett om jeg hadde vært en av de som "øker bruken av cannabis" hvis det bli lovlig
Vis hele sitatet...
Bare vær oppmerksom på at Storberget slettes ikke foreslår at det skal bli lovlig, dette handler om å gå vekk fra de straffemetodene vi bruker i dag.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Det er nå som politikerne har fått snuta på dette, de burde bli pumpa fulle av info som står i fordel for å avkriminalisere/legalisere før anti'ene gjør det med motsatt budskap.
Oppfatningen hos den gjengse nordmann føler jeg er at forbud er eneste løsning. En seiglivet myte er at det er kausalitet mellom lovlighet og tilgjengelighet av et stoff. Det er for lite kunnskap i samfunnet, og manges meninger baserer seg rent på fordommer og myter.

Kom forresten over denne gruppen: http://www.facebook.com/group.php?gid=124457577585259
Blir den større kan det kanskje til en viss grad bidra til å spre kunnskap og dermed skape holdningsendringer hos folket. Alle monner drar.
Er ikke dette egentlig på grensen til revolusjonerende innenfor norsk ruspolitikk? Enden av tunnelen virker plutselig så mye nærmere!
Lyset i enden virker plutselig så mye nærmere ja.
Håper dette sprer seg i Ap og regjeringen. Det er utrolig at vi enda har de reglene vi har, mens rundt om i Europa skjer det en revolusjon, som er bevist gir mindre brukere til de tungre dopmidlene
Dette var positivt! Bare håpe på at hvis det slår igjennom at utfallet blir like positivt..
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Det er nok store mørketall i dag ang hvor mange som faktisk bruker cannabis jevnlig, så hvor stor den faktiske økningen er, er vanskelig å si.
Vis hele sitatet...
Når jeg flyttet til denne kommunen jeg bor i for 3 år siden, så trodde jeg ikke at en eneste en røykte hasj en gang. Senere har jeg oppdaget flere store miljøer, alt fra hasj, heimbrent og sopper til amfetamin, piller, heroin, kokain. Så ja, det er store mørke tall, ikke bare på cannabis. Det er bare å undersøke litt i nærområdet ditt, så finner du fort at det er flere enn du tror som bruker ulovlige rusmidler.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nok en gang sier han dette. Planen skal legges fram i høst, kan en avkriminalisering av narkotikabruk skje allerede i år tror dere?

http://www.dagbladet.no/2010/07/22/n...tiet/12661289/
kjedelig streiting
Sitat av ErikH Vis innlegg
Nok en gang sier han dette. Planen skal legges fram i høst, kan en avkriminalisering av narkotikabruk skje allerede i år tror dere?

http://www.dagbladet.no/2010/07/22/n...tiet/12661289/
Vis hele sitatet...
Litt ot men Storberget vil også bruke mindre ressurser på "utelivsvold"?
Regner med at han først å fremst mener det å ta folk som pisser bak en busk, eller tar seg en pils ute i det offentlige da. Å sammenlikne vold med de andre tinga der blir jo litt på trynet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ErikH Vis innlegg
Nok en gang sier han dette. Planen skal legges fram i høst, kan en avkriminalisering av narkotikabruk skje allerede i år tror dere?

http://www.dagbladet.no/2010/07/22/n...tiet/12661289/
Vis hele sitatet...
Storberget sier et halvt år etterpå at han ikke vil avkriminalisere narkotika, men han sier også at den diskusjonen er for "akademikerne".

http://www.dagbladet.no/2010/12/22/n...ngen/14819527/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Storberget sier et halvt år etterpå at han ikke vil avkriminalisere narkotika, men han sier også at den diskusjonen er for "akademikerne".

http://www.dagbladet.no/2010/12/22/n...ngen/14819527/
Vis hele sitatet...
Det er vel diverre ei side Storberget har vist i fleire saker i det siste - han avfeier debatt med at det ikkje er viktig, at det er en akademisk debatt, eller at motdebatanter tar feil. Sjå t.d. på kommentarane frå Storberget om DLD...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er vel diverre ei side Storberget har vist i fleire saker i det siste - han avfeier debatt med at det ikkje er viktig, at det er en akademisk debatt, eller at motdebatanter tar feil. Sjå t.d. på kommentarane frå Storberget om DLD...
Vis hele sitatet...
Ja, det var på grunn av DLD jeg slo opp øynene for utsagnene hans.
Om du leste spørsmålene han svarte på hos VGs "nettmøte", så skinner det vel gjennom der også.
I følge Facebooksiden til StoppDLD var det en god del av de virkelig gode spørsmålene han ikke svarte på.

Men denne tråden skal ikke handle om DLD - Det er nok av dem.
Back to drugs.
Trist at han faller vekk fra tankene om avkriminalisering, går vel den veien med de fleste politikere som trosser moderpartiets politikk. Personlig karriere går først, veit dere...