Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6342
Nå er ikke min kritikk rettet mot legalisering av cannabis, men mot sterkt avhengighetsskapende dop på nærmeste pol.

Sannsynligvis vil mange av dagens narkotikadealerne forsvinne - når statlige annsatte blir dem som dealer avhengighetsskapende dop med fantastisk kvalitet. Staten vil selvsagt tjene gode penger på avhengige narkomane. Disse avhengige narkomane må igjen få pengene sine fra en plass.

Baksiden av medaljen med å gjøre sterkt avhengighetskapende rusmidler tilgjengelig for allmennheten på det lokale pol mener jeg uunngåelig vil bli flere misbrukere.

Dette synes jeg ikke er noen ålreit konsekvens. Her i Norge så lurer jeg også på hvor desperat vi trenger narko-penger for å kunne ta bedre vare på rusmisbrukere eller for å kunne advare mot følgene av misbruk.

Nå har jeg gjentatt meg selv i det uendelige her.

Det kunne vært interresant og hatt et land hvor alle tenkelige avhengighetsskapende rusmidler lå for salg på statlige pol å sammenligne med. Det har vi desverre ikke. Og debatten blir derfor en evig runddans av synsing om hva slags konsekvenser en slik politikk vil ha.
Sist endret av Bearass; 5. februar 2011 kl. 13:12.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg tenker på land hvor kokainen er prima vare og like greit tilgjengelig som brennevin på det lokale vinmonopol, de latinamerikanske landene f.eks. (hvor kokainbruk i tillegg ofte er dekriminalisert)
Vis hele sitatet...
Husk at dette er land med mange hundre års tradisjon på bruk av kokaplanter. Som jeg tidligere har poengtert har vi ikke dette i Norge.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er vel egentlig uenig i at det flyter over av god kokain som hvem som helst kan få tak i like lett som brennevin på polet til og med i Oslo by. Dette er ikke helt min erfaring. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen "akerselv" hvor god kokain slenges etter deg på samme måte som f.eks hasj.
Vis hele sitatet...
Ren kokain får du ikke tak i på gata i Norge. Det er imidlertid ikke positivt, da stoffet ofte er blandet med andre, potensielt farlige stoffer. Det er allment kjent at kokain selges i store kvanta i Oslo, så det er egentlig ikke et tema som er åpent for diskusjon (du husker bruks og beslagsstatistikkene fra tidligere i tråden?).
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg synes argumentet om å legalisere for å gjøre det lettere å stå fram som misbruker er et svakt argument for å legalisere. Dessuten tviler jeg på at folks holdninger og fordømmelse forsvinner bare fordi noe blir legalisert. Det er fullt mulig å jobbe aktivt for rusomsorg og inkludering av rusmisbrukere uten å tilby diverse destruktive narkotikum på nærmeste pol.
Vis hele sitatet...
Misbrukerene slipper å engste seg for rettslige konsekvenser om de står frem. Det er et viktig aspekt. Dessuten mangler vi jo ikke andre, kanskje sterkere, argumenter for legalisering. Bare bla noen poster tilbake og ta en titt på listen jeg laget.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg har oppfattet det slik at du mener alle som ønsker å eksperimentere med rus på avhengighetsskapende rusmidler allerede har veldig grei tilgang, at terskelen for å prøve ikke vil bli lavere av å kunne kjøpe slike substanser legitimt på et pol - og at det ikke vil føre til flere rusmisbrukere. Om man er overbevist om dette så kan jeg skjønne at det er greit å vende tommel opp for legalisering av alle mulige avhengighetsskapende substanser.
Vis hele sitatet...
Riktig. Dette støttes av tall fra andre land der narkotikapolitkken har blitt liberalisert.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg tenker at vår uenighet skyldes synsing om konsekvenser av å legalisere avhengighetsskapende rusmidler og gjøre dem tilgjengelige for allmennheten på et pol.
Vis hele sitatet...
Ja, det er her vi er uenige. Jeg mener at stoffene per i dag allerede er tilgjengelige for allmenheten, og at mange av problemene forbundet med bruken skyldes forbudet, direkte eller indirekte.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Staten vil selvsagt tjene gode penger på avhengige narkomane. Disse avhengige narkomane må igjen få pengene sine fra en plass.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke man kan jobbe selv om man er avhengig av et rusmiddel?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Baksiden av medaljen med å gjøre sterkt avhengighetskapende rusmidler tilgjengelig for allmennheten på det lokale pol mener jeg uunngåelig vil bli flere misbrukere. Det kunne vært interresant og hatt et land hvor alle tenkelige avhengighetsskapende rusmidler lå for salg på statlige pol å sammenligne med. Det har vi desverre ikke. Og debatten blir derfor en evig runddans av synsing om hva slags konsekvenser en slik politikk vil ha.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at din synsing er basert på... hva, egentlig? En "hunch"? Min og andes synsing er basert på tall fra andre land som har liberalisert sin narkotikapolitkk, i tillegg til sammenlikning med dagens status når det gjelder lovlige rusmidler. I tillegg mener jeg at fordelene med legalisering er så store at de uansett veier opp for flere misbrukere, hvis det nå skulle vise seg at du har rett.
Vi kan godt sammenligne med deler av USA og Mexico istedet for Bolivia. Om du mener århundrelange tradisjoner har så mye å si for at det finnes massevis av kokainavhengige i f.eks Bolivia.

Det finnes mange rusmisbrukere som ikke klarer å finansiere eget rusmisbruk ved lovlig arbeide.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Forskjellen er at din synsing er basert på... hva, egentlig? En "hunch"? Min og andes synsing er basert på tall fra andre land som har liberalisert sin narkotikapolitkk, i tillegg til sammenlikning med dagens status når det gjelder lovlige rusmidler. I tillegg mener jeg at fordelene med legalisering er så store at de uansett veier opp for flere misbrukere, hvis det nå skulle vise seg at du har rett.
Vis hele sitatet...
Det er ingen land som selger avhengighetsskapende rusmidler som kokain/speed/crack/ice/heroin osv. som i statlige butikker lignende brennevinsordningen i Norge som jeg vet om.

Jeg baserer min synsing på land hvor avhengighetsskapende rusmidler av prima kvalitet er like lett tilgjengelig som brennevin på polet - og hvor det er flere misbrukere som en konsekvens.

Avkriminalisering av bruker er ikke hvor jeg peker. Dette trodde jeg kom tydelig fram i tidligere poster.

Ellers så er vi såpass grunnleggende uenig hva gjelder tilgjengeligheten til speed, crack, ice, kokain, heroin osv (putt inn avhengighetsskapende, destruktivt rusmiddel) = tilgjengjelighet for hvermansen som brennevin på det lokale pol (For ikke å nevne terskel for å kjøpe).

Jeg forstår selvsagt at du kan forsvare tankegangen din når du er overbevist om at ingen flere enn hvem dem som allerede bruker avhengighetsskapende dop idag vil bli fristet til å prøve prima varer av alle tenkelige destruktive (morsomme / spennende/ gøy å prøve/ er jo helt lovlig etc.) avhengighetsskapende rusmidler om dem blir like tilgjengelig som brennevin på polet.

Jeg deler desverre ikke din overbevisning på dette punkt. Derfor er det kanskje meningsløst å fortsette diskusjonen.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Vi kan godt sammenligne med deler av USA og Mexico istedet for Bolivia. Om du mener århundrelange tradisjoner har så mye å si for at det finnes massevis av kokainavhengige i f.eks Bolivia.
Vis hele sitatet...
Mexico er i en særstilling når det gjelder kokain og marihuana, fordi de er en storprodusent og eksportør av illegale stoffer. Det er ikke Norge.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det finnes mange rusmisbrukere som ikke klarer å finansiere eget rusmisbruk ved lovlig arbeide.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange flere som faktisk klarer det. De som ikke gjør det kan jo i mange tilfeller direkte eller indirekte skylde det på forbudet.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er ingen land som selger avhengighetsskapende rusmidler som kokain/speed/crack/ice/heroin osv. som i statlige butikker lignende brennevinsordningen i Norge som jeg vet om.
Vis hele sitatet...
Nei, det nærmeste du kommer en slik salgsordning er jo Nederland. De har imidlertid ikke spesielt mye høyere cannabiskosnum enn Norge.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg baserer min synsing på land hvor avhengighetsskapende rusmidler av prima kvalitet er like lett tilgjengelig som brennevin på polet - og hvor det er flere misbrukere som en konsekvens.
Vis hele sitatet...
Jeg er jo av den oppfatning at stoffene allerede er minst like tilgjengelige som sprit på polet her i Norge, men jeg vil uansett gjerne se statistikker fra disse landene du sikter til, som viser mer bruk, og mer problematisk bruk, enn vi har her i Norge.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg forstår selvsagt at du kan forsvare tankegangen din når du er overbevist om at ingen flere enn hvem dem som allerede bruker avhengighetsskapende dop idag vil bli fristet til å prøve prima varer av alle tenkelige destruktive (morsomme / spennende/ gøy å prøve/ er jo helt lovlig etc.) avhengighetsskapende rusmidler om dem blir like tilgjengelig som brennevin på polet.

Jeg deler desverre ikke din overbevisning på dette punkt. Derfor er det kanskje meningsløst å fortsette diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Vi kan godt la diskusjonen ligge, men dette handler om mer enn overbevisning. For det første tror jeg ikke vi vil se noen eksplosjon i bruk (igjen, basert på tall fra land som har gjennomført liberalisering i en eller annen grad, og sammenliknet med dagens situasjon når det gjelder lovlige stoffer), og for det andre vil jeg gjenta at jeg mener legalisering er lønnsomt på så mange måter at det uansett vil være verdt risikoen for brukervekst.

La meg illustrere det siste poenget mitt:

Legalisering av kokain og andre såkalt "tunge" stoffer.

Pros.
-Renere, trygger stoff for brukere.
-Stabil renhetsgrad og potens, som gir mindre fare for overdoseringer
-Massiv inntekt fra salget, som kan brukes til forebyggende, skadereduserende og behandlingstilltak
-Kontroll over salget i form av aldersgrenser, spesielle utsalgssteder med bestemt åpningstid
-Letter arbeidet for oppsøkende hjelpetjenester
-Reduserer inntekt til organiserte kriminelle betraktelig
-Redusert fysisk og mentalt stress for brukere og deres familier, som ikke lenger trenger å frykte juridiske sanksjoner
-Store besparelser for politi, retts og fengselsvesenet
-Genererer arbeidsplasser innefor det helt nye feltet produksjon, import og salg av rusmidler (en god mulighet for kriminelle med mye kunnskap om fenomenet til å søke et lovlig levebrød)
-Åpner for reseptløsninger som kan minske vinningskriminalitet og prostitusjon blant tunge brukere

Cons.
-Risiko for eventuell økt rekruttering av brukere og/eller økning i negative bruksmønstere

Feel free til å føre opp flere punkter...
"Jeg er jo av den oppfatning at stoffene allerede er minst like tilgjengelige som sprit på polet her i Norge, men jeg vil uansett gjerne se statistikker fra disse landene du sikter til, som viser mer bruk, og mer problematisk bruk, enn vi har her i Norge."

ang denne så skjønner jeg helt seriøst ikke hvordan du kan mene det er like tilgjenglig som alkohol? Jeg bor selv i oslo, og har vært mine runder på byen og stort sett festet 1-2 ganger hver helt osv osv, helt normal person, kanskje over snittet glad i å dra ut, og ja jeg har jo venner som har prøvd kokain, og mulig også de kan skaffe noe. Men å si det er like tilgjenglig for alle i norge med kokain som alkohol det støtter jeg ikke. Jeg vet helt seriøst ikke hvor jeg skulle fått tak i om jeg skulle hatt i kveld, men øl det er i alle butikker, og videre på alle utesteder..
Sitat av seven_up Vis innlegg
ang denne så skjønner jeg helt seriøst ikke hvordan du kan mene det er like tilgjenglig som alkohol? Jeg bor selv i oslo, og har vært mine runder på byen og stort sett festet 1-2 ganger hver helt osv osv, helt normal person, kanskje over snittet glad i å dra ut, og ja jeg har jo venner som har prøvd kokain, og mulig også de kan skaffe noe. Men å si det er like tilgjenglig for alle i norge med kokain som alkohol det støtter jeg ikke. Jeg vet helt seriøst ikke hvor jeg skulle fått tak i om jeg skulle hatt i kveld, men øl det er i alle butikker, og videre på alle utesteder..
Vis hele sitatet...
Jeg henger ikke i noe kriminelt miljø, men kan ta et par telefoner så har jeg kokain. Jeg har også blitt tilbudt en rekke ganger på utesteder etc.

Poenget mitt er at selv om kokain ikke finnes i hyllene på vinmonopolet, så kan alle som har et ønske om å prøve kokain skaffe det. Jeg har ingen tro på at en betydelig del av Norges befolkning går med et hemmelig ønske om å prøve kokain, men lar være fordi de1) ikke klarer å få tak i kokain eller fordi 2)det er ulovlig. Det virker for meg som en absurd tanke.
hmm, jeg skulle gjerne prøvd det jeg? men jeg tar ikke risikoen pga straff (politi og antidoping osv) og at det ikke er helt safe i mine øyne.. med tanke på hva man får osv.. om det var på polet med bra kvalitet og alt kan jeg nesten garantere at den festegjengen min ville kjøpt å hatt på vors i kveld, det må jo være kult å prøve!
Sitat av seven_up Vis innlegg
hmm, jeg skulle gjerne prøvd det jeg? men jeg tar ikke risikoen pga straff (politi og antidoping osv) og at det ikke er helt safe i mine øyne.. med tanke på hva man får osv.. om det var på polet med bra kvalitet og alt kan jeg nesten garantere at den festegjengen min ville kjøpt å hatt på vors i kveld, det må jo være kult å prøve!
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det ikke finnes sånne som deg, som ikke prøver fordi det er ulovlig eller fordi du er redd for å få elendig kvalitet, men jeg tror ikke noe på at majoriteten av befolkningen sitter med samme ønske.

Dessuten er det viktig å huske på at selv om man prøver er det ikke gitt at man utvikler avhengighet eller annen problematisk bruk. Et tital av vennene mine eller så har prøvd kokain ved en eller flere anledninger, men jeg kjenner ikke en eneste som bruker jevnlig. Statistikken støtter selvsagt opp under dette, både når det gjelder kokain og andre stoffer.

Derfor tror jeg ikke på en brukereksplosjon som følge av en eventuell legalisering.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Nå er ikke min kritikk rettet mot legalisering av cannabis, men mot sterkt avhengighetsskapende dop på nærmeste pol.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det, men som jeg poengterte mener jeg argumentasjonen for å legalisere kokain er ca. de samme som for legalisering av cannabis og stoff generelt. Samtidig anerkjenner jeg at kokain som stoff er av en helt annen natur enn cannabis.

Denne debatten er ganske interessant, i den forstand at kokain er veldig vanedannende i forhold til mange andre narkotiske stoffer. Effekten har også en helt annen apell, som gjør at visse mennesker nesten mer eller mindre er predisponerte for en avhengighet. I et tenkt scenario der det ble legalisert før cannabis, ville det i så fall vært en generalprøve på myndighetenes evne til å håndtere noe slikt. Jeg tror det er deres politikk ut over legaliseringen som vil avgjøre hvorvidt vi får mer problemer eller ikke. Vi kan i teorien ende opp i en situasjon der myndighetene ikke øremerker fortjenesten til å utbedre forebyggings- og behandlingstilbudet. Da er jeg enig i at vi kan ende opp med mye mer problemer enn i dag, for jeg tror også at forbruket til en viss grad holdes i sjakk av at det er ulovlig og ikke tilgjengelig på faste utsalg.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Jeg vet helt seriøst ikke hvor jeg skulle fått tak i om jeg skulle hatt i kveld, men øl det er i alle butikker, og videre på alle utesteder..
Vis hele sitatet...
Da leter du rett og slett ikke om du bor i Oslo. Om du aktivt går ut og leter en kveld, kan du finne hva du vil av ulovlige ting til alle tider av døgnet (les: mer tilgjengelig enn alkohol om du vil ha tak i det fordi det er der ute og du kan kjøpe det når du vil, i hvilken som helst alder og med hvilken som helst bakgrunn, du trenger ingen kjøpsbevis som legitimasjon e.l osv. osv.).

Så klart er det kjipt å få dårlig stoff, men de som virkelig vil ha x stoff bryr seg vel heller lite, og setter gjerne gufne greier rett i åra på toppen av det hele.
Sist endret av anamnesis; 5. februar 2011 kl. 16:45.
anamenesis.. ja du nevner aktivt ut å lete, men det må jeg altså ikke med alkohol, derfor er det lettere for meg(og mange med meg tror jeg) å bare stikke på ica å slippe å gå aktivt ut å lete, see?

alkohol, får jeg skaffet med en telefon til alle døgnets tider og uten noen alderskontroll, bakgrunnssjekk osv som du nevner, tror jeg skal greie det gratis en del ganger også, bare å ringe opp en kompis eller to..
Sitat av seven_up Vis innlegg
anamenesis.. ja du nevner aktivt ut å lete, men det må jeg altså ikke med alkohol, derfor er det lettere for meg(og mange med meg tror jeg) å bare stikke på ica å slippe å gå aktivt ut å lete, see?
Vis hele sitatet...
Du ar kjøpt alkohol før og vet at det selges på ICA. Hvis du ønsker å kjøpe kokain må du ut å lete aktivt første gang, slik at du finner en dealer (krever vanligvis ikke mye leting hvis du befinner deg i en by). Jeg trenger som sagt ikke lete for å finne kokain eller andre rusmidler, men jeg ønsker ikke å bruke dem og lar derfor være.
Sitat av seven_up Vis innlegg
anamenesis.. ja du nevner aktivt ut å lete, men det må jeg altså ikke med alkohol, derfor er det lettere for meg(og mange med meg tror jeg) å bare stikke på ica å slippe å gå aktivt ut å lete, see?

alkohol, får jeg skaffet med en telefon til alle døgnets tider og uten noen alderskontroll, bakgrunnssjekk osv som du nevner, tror jeg skal greie det gratis en del ganger også, bare å ringe opp en kompis eller to..
Vis hele sitatet...
Nei, tilfellet er at du vet hvor du skal lete med alkohol og ikke med annet. Jeg kan også skaffe slikt med å ringe en kompis og han deler med meg gratis osv. men det er fordi jeg har venner og ikke pga. at noe er lovlig/ulovlig.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Mexico er i en særstilling når det gjelder kokain og marihuana, fordi de er en storprodusent og eksportør av illegale stoffer. Det er ikke Norge.
Vis hele sitatet...
Mexico har god tilgang på god kokain. Det samme er tilfellet i deler av USA. Det samme vil være tilfellet om kokain kommer på polet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det finnes mange flere som faktisk klarer det. De som ikke gjør det kan jo i mange tilfeller direkte eller indirekte skylde det på forbudet.
Vis hele sitatet...
Det finnes svært mange som klarer det helt greit. Det er jeg helt enig i. Men når det gjelder dyre avhengighetsskapende stoffer (og du vil jo ikke sett ned prisen) som heroin/ice/kokain/speed (putt in avhengighetsskapende destruktivt rusmiddel) - så er det faktisk mange som ikke klarer det.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei, det nærmeste du kommer en slik salgsordning er jo Nederland. De har imidlertid ikke spesielt mye høyere cannabiskosnum enn Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om stoffer som ikke er sterkt avhengighetsskapende.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er jo av den oppfatning at stoffene allerede er minst like tilgjengelige som sprit på polet her i Norge, men jeg vil uansett gjerne se statistikker fra disse landene du sikter til, som viser mer bruk, og mer problematisk bruk, enn vi har her i Norge.
Vis hele sitatet...
Det skal bare noen raske google søk for å finne mange artikler som støtter at økt tilgang på vanedannede dop som f.eks kokain fører til flere misbrukere.

Eksempel for kokain i Mexico:

http//www.france24.com/en/node/4903280 Bedre tilgjengelighet = flere brukere.

En annen interresant artikkel fra Colombia hvor det er de-kriminalisert med heroin, kokain og marihuana.. Noe som har faktisk har ført til mange flere misbrukere.. http://www.cocaine.org/colombia/legal.html

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vi kan godt la diskusjonen ligge, men dette handler om mer enn overbevisning. For det første tror jeg ikke vi vil se noen eksplosjon i bruk (igjen, basert på tall fra land som har gjennomført liberalisering i en eller annen grad, og sammenliknet med dagens situasjon når det gjelder lovlige stoffer), og for det andre vil jeg gjenta at jeg mener legalisering er lønnsomt på så mange måter at det uansett vil være verdt risikoen for brukervekst.
Vis hele sitatet...
Man må knuse noen egg for å lage eggerøre?
Artikkelen jeg linket til fra Colombia synes å hevde noe annet enn hva du sier. Med god tilgjengelighet og 40% økning av brukere siden stoffene ble de-kriminalisert.

Du har listet opp punkter for hvorfor du synes det er bra å legalisere avhengighetsskapende rusmidler tidligere. Jeg er enig i noen av punktene dine.

Jeg er enig i at renhetsgrad, mindre stress for bruker (selv om jeg tidligere har poengtert at jeg aldri har vært noen forkjemper for å kriminalisere den avhengige brukeren, eller å f.eks tilby gratis heroin til junkies "uten håp") og selvsagt at man tjener penger på å selge avhengighetsskapende dop.

Jeg er uenig i at man vil få kontroll over omsettingen om man setter åpningstider og aldersgrense. Avhengighetsskapende dop fungerer ikke helt slik. Det svarte markedet vil blomstre som idag - akkurat som det gjør i Nederland hva anngår marihuana etter coffeshoppens stengetid.

Det er fullt mulig å ha gode støtteordninger for misbruker uten å selge dopet som er roten til elendigheten på nærmeste pol. Spesiellt i et land som Norge.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Cons.
-Risiko for eventuell økt rekruttering av brukere og/eller økning i negative bruksmønstere
Vis hele sitatet...
Du listet opp mange punkt som du mener er bra. Og dette ene som du innrømmer kan være negativt. Man kan da få inntrykk av at det er mange gode argumenter for legalisering og bare et enslig stakkarslig ett som står imot.

Dette siste argumentet mot legalisering mener jeg er et veldig sterkt ett. Snakk med enhver rusmisbruker, dem lever ikke gode liv. Dem fobanner dagen dem prøvde det avhengighetsskapende dopet dem er hekta på og mange karakteriserer livet sitt som et helvette.

Det er ikke noe dårlig argument å prøve å begrense anntallet som blir slaver av destruktive rusmiddel. Jeg mener det er et svært godt ett. Og før man legaliserer og hopper ut i noe som mest sannsynlig vil føre til flere misbrukere og flere ødelagte liv bør man tenke seg jævla godt om. Er det verdt det?

Til tross for en lang rekke med "gode argumenter" for. Så mener jeg dette ene argumentet imot veier såpass tungt at jeg ikke blir overbevist.

Jeg mener som sagt nei, å innføre alle mulige avhengighetsskapende destruktive dop tilgjengelige for allmennheten på nærmeste pol er ikke noen god ide.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Mexico har god tilgang på god kokain. Det samme er tilfellet i deler av USA. Det samme vil være tilfellet om kokain kommer på polet.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil ikke bli det samme. I Mexico har man ingen ordning med aldersgrenser eller begrenset utsalg, kun høy tilgjengelighet. Som jeg skrev er også landet i en særstilling, siden det er en kjempeeksportør av kokain og cannabis. Mye av problemene knyttet til bruken har direkte eller indirekte med handelen å gjøre.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det skal bare noen raske google søk for å finne mange artikler som støtter at økt tilgang på vanedannede dop som f.eks kokain fører til flere misbrukere.

Eksempel for kokain i Mexico:

http//www.france24.com/en/node/4903280 Bedre tilgjengelighet = flere brukere.
Vis hele sitatet...
Igjen: Mexico har ingen ordning med aldersgrenser og begrenset utsalg. Artikkelen du linker til viser også økning i bruk frem til 2008. Mexico liberaliserte sin narkotikapolitkk i 2009.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Artikkelen jeg linket til fra Colombia synes å hevde noe annet enn hva du sier. Med god tilgjengelighet og 40% økning av brukere siden stoffene ble de-kriminalisert.
Vis hele sitatet...
For det første er det kun en enkelt lege som er kilden i artikkelen. For det det andre er det jo heller ikke her snakk om en monopol-løsning, kun en avkriminalisering. Det er også en betydelig større kokain-kultur i Colombia, mer fattigdom og stoffet selges dirt-cheap. Det er så mange forskjeller at det ligger langt nærmere å sammenlikne oss med Pourtogal, som har hatt gode resultater med en liknende politkkk: http://www.scientificamerican.com/ar...riminalization

Det er verdt å merke seg at jeg hele tiden har påpekt at det er esensielt å følge opp en liberalisering av politikken med økt fokus på forebygging, skaderedusering og behandling. Som Nichotin skriver, løser det ikke legalisering og statlig salg problemet i seg selv.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er uenig i at man vil få kontroll over omsettingen om man setter åpningstider og aldersgrense. Avhengighetsskapende dop fungerer ikke helt slik. Det svarte markedet vil blomstre som idag - akkurat som det gjør i Nederland hva anngår marihuana etter coffeshoppens stengetid.
Vis hele sitatet...
Bestem deg da, kan vi bruke Nederland og marihuana som eksempel, eller ikke?

Jeg har også flere ganger påpekt følgende: Per i dag er alkohol og sigaretter lovlig i Norge. Begge stoffene er avhengighetsskapende og potensielt skadelige. Vi har lang tradisjon for bruk av begge. Alikevel ser vi at ikke alle bruker og majoriteten av alkoholbrukerene ikke blir avhengige. Vi ser også at rekrutteringen til sigarettrøyking synker (antakelig som en følge av økt bevissthet rundt skadevirkninger). http://www.side2.no/helse/article2526537.ece
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er fullt mulig å ha gode støtteordninger for misbruker uten å selge dopet som er roten til elendigheten på nærmeste pol. Spesiellt i et land som Norge.
Vis hele sitatet...
Ikke så lenge straff er vårt første og største virkemiddel i "kampen mot narkotika". I 2009 stod 4000 rusavhengige i nehandlingskø. http://www.venstre.no/artikkel/22839/
Tenk om de flere hundre millionene som narkotikasalget årlig genererer kunne gått til blat annet legemiddelassistert behandling? Da ville vi fått fart på køene, da!
Sitat av Bearass Vis innlegg
Og før man legaliserer og hopper ut i noe som mest sannsynlig vil føre til flere misbrukere og flere ødelagte liv bør man tenke seg jævla godt om. Er det verdt det?
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt mange ganger er det lite som tyder på at vi risikerer en massiv brukervekst. Landene du sammenlikner oss med for å vise at økt tilgang gir økt bruk har bare det; økt tilgang. De har ingen form for regulering av tilgangen, og ingen eller liten form for forebyggende og skadereduserende tiltak.
Sist endret av felix_poker; 7. februar 2011 kl. 16:20.
Mexico/Usa/Colombia har ingen statlig ordning med pol-salg. Som du ser så argumenterer jeg for at det sorte markedet på vanedannende dop ikke vil forsvinne ved innføring av aldersgrense og statlig pol-salg. Det er nettopp slik det er i Nederland nå. Null problem å få tak i cannabis etter coffe-shoppens stengetid. Tok meg ca. 5 minutt da jeg besøkte Amsterdam etter coffeshoppens stengetid engang jeg mellomlandet der.

Det er selvsagt svært nærliggende å sammenligne med Nederland på dette punktet. Å sammenligne cannabis-legalisering med legalisering av ice/hero/meth/kokain er jeg derimot uenig i. Da vi snakker om sterkt vandannende, destruktive såkalte "harde stoffer" vs en mild ikke på langt nær like vanedannende urt.

Jeg mener selvsagt ikke at alle vil hive seg over sterkt vanedannende stoffer om de blir tilgjengelige i god ren form på det lokale pol. Men at mange flere enn i dag vil bli firstet til å leke med disse stoffene - akkurat som lek med sigaretter gjør deg avhengig, skjer det fort det samme når kokain/speed/ice/meth/heroin osv. lekes med - bare at konsekvensene fort blir mye mere alvorlige.

Jeg er som sagt åpen for avkriminalisering av bruker. Min skepsis er rettet mot statlige salg åpent for allmennheten. Jeg er som nevnt mange ganger tidligere tilbøyelig til å kunne f.eks tilby gratis heroin til rusbrukere "uten håp".

"Som jeg har sagt mange ganger er det lite som tyder på at vi risikerer en massiv brukervekst. Landene du sammenlikner oss med for å vise at økt tilgang gir økt bruk har bare det; økt tilgang. De har ingen form for regulering av tilgangen, og ingen eller liten form for forebyggende og skadereduserende tiltak"

Disse landene jeg sammenligner med har jo faktisk regulering. Det er fullstendig ulovlig å deale eller selge f.eks heroin og kokain, men lovlig å ha brukerdose for seg selv. Du ønsker i tillegg til å avkriminalisere å åpne for statlig salg med prima varer av alle mulige tenkelige avhengighetsskapende dop. Jeg har ingen førstehåndsinformasjon om anti-narkotika kampanjer i Usa/MExico/Colombia, men at de er helt fraværende tviler jeg sterkt på.

Jeg sammenligner med disse landene fordi det er kokain som hovedsakelige har vært omtalt - selv om jeg forstår at du argumenterer for å legalisere alle avhengighetsskapende stoffer. Nederland er et fint land å sammenligne med hva gjelder Cannabis og naturlig psykedelika - det ser jo ut til å gå rimelig greit - jeg har ingen motforestilling. Skal man finne ting som Meth/Ice/Crack og tilgjengelighet ala en flaske sprit på polet - kan man sammenligne med visse plasser i Usa. Heroin finnes det god tilgjengelighet på i f.eks Afghanistan.

Jeg ser imidlertidig at det er dødfødt å fortsette denne debatten. Jeg tror vi begge har belyst hvert vårt ståsted. Videre debatt tror jeg bare fører til "skyttergrav" debattering uten at det kommer noe særlig fruktbart ut av det.

Takker uansett for morsom meningsutveksling
Sist endret av Bearass; 7. februar 2011 kl. 21:31.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er nettopp slik det er i Nederland nå. Null problem å få tak i cannabis etter coffe-shoppens stengetid. Tok meg ca. 5 minutt da jeg besøkte Amsterdam etter coffeshoppens stengetid engang jeg mellomlandet der.
Vis hele sitatet...
Man blir jo ikke straffet for å selge små kvanta cannabis i Nederland, selv utenfor coffeshopene. Ved en legalisering og statlig regulering vil selvfølgelig svart salg bli forbudt. Jeg sier ikke at det ikke vil forekomme, men hvis man sammenlikner med alkohol er det rimelig å annta at handelen vil bli sterkt redusert.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Disse landene jeg sammenligner med har jo faktisk regulering. Det er fullstendig ulovlig å deale eller selge f.eks heroin og kokain, men lovlig å ha brukerdose for seg selv.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke regulering, det er forbud. Og forbud utelukker regulering, i den forstand at det dytter salget over på kriminelle uten respekt for loven.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Heroin finnes det god tilgjengelighet på i f.eks Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Mange land opplever ekstremt mange brukere av rusmidler, som f. eks. Afghanistan med sine heroinbrukere. Det er imidlertid ingen statlig regulering der, og det er så stor fattighet og nød at vi knapt kan sammenlikne forholdene med Norge.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Takker uansett for morsom meningsutveksling
Vis hele sitatet...
Selv takk! Jeg har ikke blitt enig med deg, men diskusjonen har allikevel hjulpet meg til å definere og tilspisse mine egne holdninger og meninger, samt tvunget meg til å gå dypt i de bakenforliggende årsakene for hvorfor jeg har disse meningene. It has been educational
Sitat av Bearass Vis innlegg
Mexico/Usa/Colombia har ingen statlig ordning med pol-salg. Som du ser så argumenterer jeg for at det sorte markedet på vanedannende dop ikke vil forsvinne ved innføring av aldersgrense og statlig pol-salg. Det er nettopp slik det er i Nederland nå. Null problem å få tak i cannabis etter coffe-shoppens stengetid. Tok meg ca. 5 minutt da jeg besøkte Amsterdam etter coffeshoppens stengetid engang jeg mellomlandet der.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig forekommer det, men omfanget av det svarte cannabis-markedet i Amsterdam (tenker da på dette etter stengetid-markedet du beskriver) er nok en veldig liten brøkdel av det totale cannabis-markedet.

Det er heller ikke noe problem å få tak i sprit i Oslo sentrum etter polets stengetider, likevel er det veldig få som faktisk kjøper denne spriten ifht. alle som heller velger å dra ut litt tidligere og kjøpe det lovlig.