Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1791
Bare en liten heads-up i tilfelle noen ikke har fått det med seg. Gjør dere klare for enda mer overdramatisert pseudovitenskapelig bullshit med halvmongo Joe Rogan i spissen. Forhåpentligvis får han ikke uttale seg om DMT like breibeint som han har gjort på diverse radioprogrammer.

Trailer kan sees her . Foreløpig har dokumentaren bare blitt vist på en filmfestival, men vi kan vell regne med å se den i nettbutikker ganske snart, så hold øynene oppe.
Kult kult ^^
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
halvmongo Joe Rogan
Vis hele sitatet...
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
enda mer overdramatisert pseudovitenskapelig bullshit
Vis hele sitatet...

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Emnet er interessant og jeg har respekt for nesten alle som har deltatt i dokumentaren, men jeg synes at psykedelika er et emne som mange oppfatter som useriøst fordi over-mystifisering og pseudovitenskap som vrir litt på sannheten blir brukt som markedsføringsverktøy i blandt annet slike dokumentarer.
Øh.. eller at de kansje prøver å fremme konseptet psycadelia som noe mindre kontroversielt? På en måte massene kan forstå det? Der psycadelia har hatt VIRKELIG stor innvirkning på menneskets kultur, og IKKE MINST religion? Folk har sine meninger om Joe, men det var da å ta litt hardt i.. de prøver å skape forståelse rundt dette fassinerende emnet, og vil garrantert framme debatter

Å btw, filmen har vært i søkelyset, nermere 2år nå? hehe, velkommen etter
Releasedato har sannsynligvis ikke vært kjent i 2 år.

'På en måte massene kan forstå det' innebærer i dette tilfellet blandt annet en ned-dumming, men jeg ser at dette kanskje også er den eneste måten å gjøre emnet mer populært.
Moonsoon, hvordan kan du uttale deg så bestemt om filmen? Har du sett den?
De som har lest boka vet at dette er høyst seriøs forskning, selv om Strassmans konklusjoner gjerne kan oppfattes som "pseudovitenskapelig bullshit" fordi de er ganske drøye i noens øyne. Dog betyr ikke dette at filmen overdramatisert eller useriøs, slik det virker som om du påsto at den er.
Sitat av Burt's Bees Vis innlegg
Moonsoon, hvordan kan du uttale deg så bestemt om filmen? Har du sett den?
De som har lest boka vet at dette er høyst seriøs forskning, selv om Strassmans konklusjoner gjerne kan oppfattes som "pseudovitenskapelig bullshit" fordi de er ganske drøye i noens øyne. Dog betyr ikke dette at filmen overdramatisert eller useriøs, slik det virker som om du påsto at den er.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det er en rimelig antakelse at filmen ikke er mer nøktern og vitenskapelig enn boken. Det ville i så fall vært første gang i verdenshistorien, tror jeg

Ellers har jeg lest boken, og synes den er veldig god. Strassman er en smart, kunskapsrik og interessant fyr, men jeg er enig med Moonsoon i at enkelte aspekter i boken er noe mindre vitenskapelige enn andre (Alex Gray på omslaget? Ikke mange andre tørre fagbøker som har det, gitt ). Boken er alikevel det mest omfattende verket om DMT som er tilgjengelig per i dag, i alle fall så vidt jeg vet.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ellers har jeg lest boken, og synes den er veldig god. Strassman er en smart, kunskapsrik og interessant fyr, men jeg er enig med Moonsoon i at enkelte aspekter i boken er noe mindre vitenskapelige enn andre (Alex Gray på omslaget? Ikke mange andre tørre fagbøker som har det, gitt ). Boken er alikevel det mest omfattende verket om DMT som er tilgjengelig per i dag, i alle fall så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Det er den beste av 20-30 bøker jeg har lest om psykoaktive stoffer. Strassman bærer preg av å ha utdanning innenfor mange emner. Strukturen i boka er god, og en bok jeg anbefaler alle som har lyst til å prøve DMT og forholdsvis like substanser.
Aldri lest noe spesielt om dette bortsett fra det jeg har ramlet over på nFF, men virker utrolig fascinerende.
Skal prøve å få sett denne.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg postet denne anmeldelsen av dokumentaren i en annen tråd, men jeg legger den ved her også, jeg. http://www.erowid.org/library/review/review.php?p=318
Sitat av Burt's Bees Vis innlegg
Moonsoon, hvordan kan du uttale deg så bestemt om filmen? Har du sett den?
De som har lest boka vet at dette er høyst seriøs forskning, selv om Strassmans konklusjoner gjerne kan oppfattes som "pseudovitenskapelig bullshit" fordi de er ganske drøye i noens øyne. Dog betyr ikke dette at filmen overdramatisert eller useriøs, slik det virker som om du påsto at den er.
Vis hele sitatet...
Det er ikke Strassmans konklusjoner jeg oppfatter som "pseudovitenskapelig bullshit". Jeg har lest boka, og det lille man finner av mystifisering og overdramatisering i den kan man jo nesten kalle nødvendig. De som bruker Strassmans konklusjoner derimot, til å vri på sannheten for å krydre den med mystisisme, er jeg ikke like fan av. Til og med David Icke og David Wilcock har hatt sitt å si om psykedelika, og Wilcock har dratt Strassmans teorier til det ekstreme.

Det er flere mennesker som er med i dokumentaren, og ikke alle av dem er like seriøse som Strassman.
Gleder meg noe sykt til filmen, leste boken for ikke så alt for lenge siden, svært interessant lesing kan jeg legge til.

Gikk akkurat glipp av forhåndsbestilling av filmen, men ifølge kildene så er DVD'ene så og si ferdigprodusert og klar til utsending så snart alle bestillingene er tatt hånd om. Da kan vi vel forvente noen torrents óg.

Må si jeg er skeptisk til hva Joe Rogan har og si, men følger det bokens linjer skal det nok bli en god dokumentar.
Dokumentarens hensikt er nok å vekke den generelle befolknings interesse for DMT, som også kommer fint fram i anmeldelsen Mullah linker til. Det har seg slik at DMT opplevelsene er av en så drøy og revolusjonerende karakter at de fleste som blir utsatt for den blir helt satt ut - gjerne på en måte de selv føler er positivt.

DMT visjonene, budskapene og i det hele tatt hele greia er som regel gjennomsyret av spiritualitet og dyp mening, noe som røsker så dypt inne i de fleste som prøver det at de så gjerne vil at andre skal få oppleve det samme. Opplevelsene peker i en retning som byr på potensiale til å forandre ens liv og holdning til verden, og det vekker en entusiasme for å spre informasjonen angående molekylet og dets dyptpløyende virkninger.

Skal så dokumentaren snakke til den alminnelige, burde den jo naturligvis ikke være "tørr" og vitenskapelig, men overdramatisert, mystifisert og tilgjengelig for enhver. For de litt mer seriøse og vitenskapelige blir selvfølgelig dette mindre ønskelig, men det er sikkert en koselig dokumentar uansett
Sist endret av Sky; 17. november 2010 kl. 13:39.
Sitat av Sky Vis innlegg
Dokumentarens hensikt er nok å vekke den generelle befolknings interesse for DMT, som også kommer fint fram i anmeldelsen Mullah linker til. Det har seg slik at DMT opplevelsene er av en så drøy og revolusjonerende karakter at de fleste som blir utsatt for den blir helt satt ut - gjerne på en måte de selv føler er positivt.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt greit. Å fokusere på subjektive åndelige opplevelser. Fullt mulig å lage svært mystiske og underholdende dokumetarer om slike opplevelser. Det har vi sett før angående LSD, meskalin osv.

Det som gjør meg, (og også anmelderen i Erowid) en smule skeptisk er overfokusering på vitenskapelige teorier som er helt i grenseland. Joe Roegan har tidligere gått ut med Strassmann ganske ville teorier og presentert dem som fakta og bevist. HAn må ha lest boka til Strassmann opp-ned, og er kanskje en av de største grunnene til at så mange DMT-freaks tror det er bevist at DMT utskilles ved fødsel og død, utskiller hver natt man drømmer og er laget av pineal gland.

Det er greit å presentere teoriene - men overfokusering tror jeg faktisk man ikke er tjent med.. Som anmelderen i erowid sier ganske greit:

"Joe Rogan--a vocal proponent of DMT and also the most egregious source of disinformation about the drug--one must question whether dissent on this topic is welcome at all? It seems unwise to continually base the significance of DMT around the pineal gland hypothesis--for if it is disproven, the entire body of research may be subsequently discounted"
Naturligvis, og dette misliker jeg sterkt også. Men det er vel nok et knep (og/eller en stor feiltagelse) for å nå ut til folk. Nå har jeg ikke selv sett dokumentaren, så jeg har ikke belegg for å hevde noe om hvorvidt det fokuseres mye på akkurat dette, men hvis det gjør det så er det unektelig synd og skadelig for forskningsmiljøet som er bygget opp rundt molekylet, om ikke skadelig for hele feltet rundt psykedelisk forskning og kulturen som helhet.

Å nå ut til folk er selvfølgelig heller ikke en unnskyldning for å spre feilinformasjon, og var ikke det jeg prøvde å si med posten om det skulle virke sånn.
Sist endret av Sky; 17. november 2010 kl. 16:19.