Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1566
Skrev denne appelen mot å kriminalisere vår kjære urt Salvia Divinorum, vær snill å ikke gjengi denne i noen andres navn. Noen som har peiling om jeg kunne sendt denne til enkelte personer i legemiddelverket, noen aviser, anything?

Uvitenhet og frykt i Salvia politikken

Jeg skriver ikke en appell om å holde et rusmiddel lovlig. Jeg trygler derimot om å la det norske folk få beholde et verktøy for innsikt og åndelighet lovlig. Jeg snakker selvfølgelig om å beholde den mye omtalte urten Salvia Divinorum. Jeg ber om å ikke la uvitenhet og frykt drive de norske politikerne i sitt valg, og kriminalisere et så stort tall åndelige søkere. Men heller bruke viten og kløkt igjennom å informere og regulere salget.

Ungdom som ruser seg med store doser Salvie på en fest er selvfølgelig beklagelig, og dette må gjøres noe med. Men å kriminalisere en stor gruppe åndelige og innsiktsøkende mennesker er totalt uakseptabelt. Salvia Divinorum er ikke et fest-rusmiddel men et åndelig verktøy, og skal behandles deretter. Om en person får en prikk på rullebladet og mister jobbmuligheter for å få en åndelig innsiktsfull reise, så mister jeg stor respekt for denne staten.

Men først hva er Salvia Divinorum? Og er Medias sammenligning av Salvia og LSD riktig?

For det første så er Salvia forskjellig fra LSD på alle måter. Og denne sammenligningen viser bare medias uvitenhet ovenfor både Salvia, LSD og muligens tilogmed psykedelia generelt sett. LSD er et ulovlig narkotika med sterke og farlige bivirkninger. Salvia Divinorum er en urt uten nevneverdige bivirkninger. Noe som jeg skal gå nærmere innpå senere.

Salvia Divinorum er en urteplante som holder naturlig til i Sør-Amerika og har tradisjonelt blitt brukt i hundrevis av generasjoner av religiøse for dets innsiktsfulle og antatte legende effekt. Den dag i dag blir den brukt av åndelige søkere verden over. Salvia Divinorum blir enten tygget eller røykt og har en sterk psykedelisk effekt. Brukeren får avhengende av hvordan og hvor mye brukeren tar, havner i sin egen verden og opplever innsiktsfulle bilder av egne handlinger, ser abstrakte dimensjoner, man møter engler og andre vesener fra andre dimensjoner med mer. Misbruker brukeren Salvia derimot kan man få enda mer abstrakte syn. Man kan føle at verden rundt deg går fra hverandre og setter seg sammen igjen på de rareste måter, man kan tro man er et objekt og lignende. Det sistnevnte får man som regel ved ukontrollert bruk; ved for sterke doser, bruk med andre rusmiddel og feil setting.

Salvia Divinorum har som sagt i motsetning til LSD, ingen håndfaste seriøse bivirkninger. Det er per dags dato, ikke blitt rapportert noen direkte kobling mellom Salvia Divinorum og latente psykiske lidelser, slik som med de fleste andre psykedelia. LSD og en del andre psykedelia er derimot direkte koblet til mange psykiske plager, og lar ofte tidligere vonde minner og følelser komme på overflaten.

Kontroversen med Salvia Divinorum

Kontroversen med Salvia er som sagt måten noen ungdommer misbruker denne urten. Salvia blir misbrukt den dag i dag fordi det er så dårlig regulert. Per dags dato selges det konsentrerte Salvia ekstrakter, som kan variere fra 5x til 60x effekt. Noe som er en ufattelig uansvarlig dose. Man vil selvfølgelig få en voldsom og skremmende opplevelse av dette om man ikke er veldig erfaren. Om man får en fæl opplevelse har det mye mer om uvettig bruk å gjøre, en om selve urten. Kjører en person i seg 96% alkohol, havner selvfølgelig denne mannen spyende i en grøft.

Motbyggende Foretak
Selvfølgelig må man regulere Salvia så ikke uvitende ungdommer får tak i dette her. Det er mange forskjellige måter å regulere Salvia salget på, men kriminalisere Salvia er den verste. Om ikke kriminalisering av åndelige søkere er galt nok i seg selv, så er det å gi kriminelle karteller og dealere enda en stor inntektskilde galt nok.
Konkrete foretak:
  • Først og fremst trenger staten å informere folket om hvordan man skal bruke Salvia forsvarlig.
  • Lage en streng aldersgrense. Muligens også en polvirksomhet for Salvia. Dette kunne ha gitt en inntektskilde til staten snarere enn den store utgiftkilden kriminalisering ville gjort.
  • Reseptbelegging av Salvia. Man kan reseptbelegge Salvia for myndige personer som søker om det.
En ting er iallefall sikkert. Å kriminalisere Salvia Divinorum er den dårligste måten å håndtere dette problemet på. Dette vil ikke bare kriminalisere innsiktsøkende individer, men vil skape en ny inntektskilde for kriminelle karteller, og sende mange voksne så vel som utforskende ungdommer inn i dårlige miljøer.
Av Psytrip
Skal du ha noe publisert så må du signere med fullt navn, det er også en fordel å kutte ned og konkretisere slik at det blir ett leserinnlegg. Ingen seriøse publiserer slik rabling uten navn og struktur. Sorry.

EDIT: Dagbladet er nok de beste å gå til med slik, de har kjørt en del stoff på forskjellige rusmidler, men da er det i form av intervju og/eller faktaopplysninger fra anonyme (for leseren, ikke journalisten) brukere, formulert av en journalist. Hvis du googler litt så finner du nok navnet på noen journalister du kan kontakte.
Sist endret av Mith; 20. september 2010 kl. 23:12.
Flott og innholdsrik tråd. Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt dette som leserinnlegg til en avis, dog de vil ikke trykke den mest sannsynlig siden de har allerede trampet salvia som et narkotisk stoff som du sier, sammenlignes med lsd. Samtidig som vg/dagbladet er uvitende og prøver å skaffe "folk flests" annerkjennelse ved å trykke oppdiktet tull uten kilder, men som kan virke troverdig siden folk ikke har nok info. kp
Sitat av Psytrip Vis innlegg
For det første så er Salvia forskjellig fra LSD på alle måter. LSD er et ulovlig narkotika med sterke og farlige bivirkninger. Salvia Divinorum er en urt uten nevneverdige bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Er ikke at LSD er et «ulovlig narkotikum» et temmelig irrelevant argument? Det debatten handler om og hva du selv argumenterer mot er lovgivningen og den statlige bestemmelsen av rusmidler, så det blir jo meningsløst og faktisk ødeleggende å ta med.

Hvilke sterke og farlige bivirkninger er det du mener? Antar at du snakker om slike på det psykiske plan, men også her handler det jo om set og setting. Bør ikke et argument for å hindre kriminalisering være at man kan spre opplysninger om slike ting på en nøytral måte som folk hører på? Og salvia kan jo også føre til ubehageligheter og negative ettervirkninger ved uforsvarlig bruk, noe du selv også delvis nevner.

Anbefaler deg å la være å sette opp de stoffene mot hverandre på den måten, da det ikke holder mål.
Syns dette var veldig bra skrevet.

Syns det var godt strukturert og formulert og heller ikke for langt for et leserinnlegg. Totalt uenig med Mith

Signer med eget navn, og send det som leserinnlegg til alle de landsdekkende avisene!
Sitat av Afasar Vis innlegg
Er ikke at LSD er et «ulovlig narkotikum» et temmelig irrelevant argument? Det debatten handler om og hva du selv argumenterer mot er lovgivningen og den statlige bestemmelsen av rusmidler, så det blir jo meningsløst og faktisk ødeleggende å ta med.

Hvilke sterke og farlige bivirkninger er det du mener? Antar at du snakker om slike på det psykiske plan, men også her handler det jo om set og setting. Bør ikke et argument for å hindre kriminalisering være at man kan spre opplysninger om slike ting på en nøytral måte som folk hører på? Og salvia kan jo også føre til ubehageligheter og negative ettervirkninger ved uforsvarlig bruk, noe du selv også delvis nevner.

Anbefaler deg å la være å sette opp de stoffene mot hverandre på den måten, da det ikke holder mål.
Vis hele sitatet...
Brukte ordet narkotika da jeg selv ser på lsd som et narkotika og ser ingen grunn til å legalisere lsd. Grunnen til at jeg sammenlignet det med LSD er fordi aviser gjør det i hytt og pine, og jeg ville avkrefte den myten. Det fungerer også som et virkemiddel.

Generell narkotikapolitikk kan man ta en annen gang, og kunne ha ødelagt for inlegget om jeg skulle inkludere kordan man heller burde behandle stoffer man anså som narkotika i norsk politikk

Meningen var heller å fjerne synet på Salvia som et rusmiddell eller et narkotika enn å få fram mitt syn på Narkotikapolitikk

Var litt skeptisk til å sende med fullt navn. Men kanskje jeg bare skulle tatt å gjøre det. Men blir iallefall ikke i kveld
Sist endret av Psytrip; 20. september 2010 kl. 23:20.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Brukte ordet narkotika da jeg selv ser på lsd som et narkotika og ser ingen grunn til å legalisere lsd. Grunnen til at jeg sammenlignet det med LSD er fordi aviser gjør det i hytt og pine, og jeg ville avkrefte den myten. Det fungerer også som et virkemiddel.

Generell narkotikapolitikk kan man ta en annen gang, og kunne ha ødelagt for inlegget om jeg skulle inkludere kordan man heller burde behandle stoffer man anså som narkotika i norsk politikk

Meningen var heller å fjerne synet på Salvia som et rusmiddell eller et narkotika enn å få fram mitt syn på Narkotikapolitikk
Vis hele sitatet...
Et dårlig virkemiddel, da er er lett som søren å feie vekk alt grunnlag under det. Du jo et like forskrudd syn på LSD som media har om det (og salvia). Du avkrefter ikke noen myter ved det der, da mytene er basert på galt grunnlag om begge stoffene. Dette handler jo om narkotikapolitikken, og det er det argumenterer mot, bare at du tar for deg ett stoff alene, noe som blir meningsløst da det gjelder alle rusmidler. Mange av dine argumenter er minst like gjeldende for LSD som for salvia, som f.eks. dets åndelige egenskaper, viktigheten av set og setting og hvilke negative konsekvenser forbudet har på bruken.
Sist endret av exocytose; 20. september 2010 kl. 23:31.
Salviaopplevelsen er jo minst like kraftig og overveldende som LSD-opplevelsen, og ofte er den faktisk ekstremt mye mer intens. Det er intensiteten i selve opplevelsen som er potensielt skadelig for psyken når vi snakker om psykedelika som for eksempel LSD, da enkelte individer ikke er i stand til å håndtere og bearbeide opplevelsen sin.

Det er etter flere tiår med forskning ikke påvist noen fysiske skadevirkninger av LSD. At du fremtsiller Salvia som nesten harmløst sammenlignet med LSD fremstår derfor som ganske useriøst. Bare fordi vi ikke har tilstrekkelig med forskning på salvia og potensielle skadevirkninger, så betyr det ikke at det er en harmløs urt, det betyr bare at vi trenger langt mer forskning på området før vi kan konkludere med noe.

Og dét er det gyldige argumentet som taler imot et forbud. Forbudspolitikk må kunne støtte seg til seriøse og konkrete vitenskapelige studier for å kunne bli akseptert. I dette tilfellet foreligger det ikke tilstrekkelig med informasjon, og forbudet er derfor ikke akseptabelt. Vi godtar ikke å bli fratatt flere friheter på grunnlag av politiske fordommer og inngrodd fremmedfrykt.

Å foreslå polvirksomhet for Salvia er også for useriøst. Vi kan ikke omsette et av naturens kraftigste psykoaktiver på et monopol i dagens samfunn, når det foreligger så lite forskning på potensielle skadevirkninger og langtidseffekter. Det er ikke noe vits å nevne det en gang.
Sist endret av mentalmelt; 20. september 2010 kl. 23:56.
Er enig med Afasar at å demonisere LSD og sette det opp mot Salvia er ødeleggende for helhetsinntrykket av artikkelen. Ville ha kuttet det ut av artikkelen.

Og er det egentlig noen stor kontrovers med at ungdommer misbruker Salvia? Slik jeg har forstått det så handler det om enkelte ungdommer som tror Salvia skal være gøy og røyker en uansvarlig dose - og får en dårlig opplevelse. Men så blir det med det liksom. Salvia har ikke avhengighetspotensiale på samme måte som f.eks cannabis. Om man ikke viser respekt for stoffet - får man merkelige og dårlige opplevelser fylt av paranoia og angst. Da ble det med noen få ganger. Correct me if Im wrong. Salvia er jo heller ikke noen stor epidemi blant landets ungdom. Hvor mange prosent av landets ungdommer har prøvd Salvia liksom? Her tror jeg man snakker om promiller heller en prosentandel.

Jeg synes med fordel du kunne a tona ned at det er stor kontrovers og at misbruket er så fantastisk stort.

Å formane om streng aldersgrense og å få Salvia inn på polet tror jeg heller ikke har noe for seg.

Er det ikke greit å bare ha det som man har hatt det?

Mannen i gata har som regel ikke hørt om Salvia. Det er ikke noen STOR kontrovers om dette i samfunnet. Om du legger vekt på at Salvia har stort misbruker potensiale (noe jeg stiller meg undrende til), og at om det blir lovlig bør det innføres STRENG aldersgrense så kan mannen i gata fort tenke at dette er svært farlig og bør forbys. Ingen bryr seg om en urt som ikke gir store skadevirkninger. Om man kommer med en artikkel der man formaner at urten er farlig og bør kontrolleres STRENGT med aldersgrense osv. så vil mange tenke at den bør forbys.

Legg heller vekt på at Salvia har minimalt misbrukerpotensiale, ingen avhengighet, at det er en urt brukt i hundrevis av år, uten påviste psykise skadevirkninger, og at det er et åndelig verktøy for en liten gruppe spesiellt interreserte. Ikke noen fare mot samfunnet og samfunnets ungdom.

Ellers var det velskrevet og fint.
Det var egentlig den fysiske skadevirkningen jeg hovedsak siktet til ja, tenkte folk kom til å misforstå at jeg mente psykiske plager når jeg snakket om fysiske skadevirkninger. Jeg kunne nok omformulert meg litt der ja.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det blir for dumt å skrive at LSD gir sterke og farlige bivirkninger for å ufarliggjøre Salvia. Måten du argumenterer på gjelder som flere har sagt ikke kun Salvia, men psykadelisk generellt. Lurer litt på ditt syn på sopp... burde dette også innførers på "pol" med aldersgrense og "serfikat"? Det du argumenterer for kan også sies om sopp, bare at sopp er langt mer utbredt enn Salvia og har derfor større misbrukerpotensiale. Sopp under kontrollerte forhold kan være menneskets beste verktøy, men brukt feil vår værste fiende.

Jeg synes du skal omformulerer innlegget ditt slik at du fokuserer på at all psykedelisk burde bli lovlig og kontrollert med aldersgrense og evt. serfikat og kurs. Vi mennesker er jo naturlig spirituelle med et behov for å vite noe mer. Slik har det alltid vært og slik vil det fortsette. Mennesker vil alltid rette seg mot kilden hvor alle svar eksisterer.

Jeg dømmer aldri stoffer før jeg har prøvd det selv, har enda tilgode å prøve Salvia, men etter hva jeg har hørt er det en langt mer intenst og ikke minst jævlig for mange enn LSD og sopp. Er jo en grunn til at det er ekstremt få som faktisk liker Salvia. Skjønner liksom ikke hvordan Staten skal "informere folket" om Salvia når 95% av førstegangsbrukere misliker det. Isåfall så må det være å fraråde ekstrakter og anbefale ren Salvia urt. Det kommer veldig tydlig frem at du er en promilledel av befolkningen som digger Salvia, men det er helt greit, bare ikke fremhev det som langt mindre farlig enn andre psykedeliske stoffer som LSD.

Dine motbyggende foretak er forøvrig veldig useriøse argumenter som undergraver at du egentlig ikke vet så mye. Salvia er per i dag legemiddel og krever derfor resept for "lovlig" bruk. Tviler forresten på at noen leger skriver ut resept på dette i det hele tatt. Ditt sterkeste argument her er vel da at staten skal informere om forsvalig bruk. Men gjelder dette KUN for Salvia? Sopp hadde fortsatt vært lov i Amsterdam om ikke disse utlendingene tok sopp uforsvarlig i byen og begikk selvmord etc.

For å være helt ærlig å tror jeg innlegget ditt har motsatt virkning enn det du selv ønsker. Mannen i gata som leser dette vil få enda mer fremmfrykt for Salvia og være enda mer for et forbud. "Jeg trygler derimot om å la det norske folk få beholde et verktøy for innsikt og åndelighet lovlig." Jeg skjønner veldig godt hva du mener og jeg er forøvrig helt enig tankegangen din, men for mannen i gata som verken liker å ruse seg eller er åndelig interessert så er dette veldig "far out".
Beklager Psytrip, men dette var så dårlig skrevet at jeg tror det vil kunne gjøre mer skade enn gang for denne saken. Jeg håper ikke dette blir sendt til noen.
Sånn i ettertid ser jeg at det ikke akuratt må ha vert min beste post, men takker for konstruktiv kritikk og jeg ser hvor jeg burde ha utdypet meg på et par ting.
Kanskje jeg forandrer på et par ting en dag jeg orker
Sist endret av Psytrip; 24. oktober 2010 kl. 21:31.