Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3831
Hvor ofte må man bytte stempel å olje hvis man skal bare drive med hobby kjøring? Å når man først bytter stempel, hvor lenge holder det hvis du ikke skal kjøre det inn?

Dette er på 250 2 takter
Sist endret av Fijiwter; 25. februar 2021 kl. 14:12.
Kjøp kvalitets olje castrol tts for exe. vær nøye med og kjøre sykkel rolig til den er varm. Og vær forsiktig med og ligge lenge på samme turtall etter vei. Så varer di veldig lenge. Vanskelig og sette ett time estimat på hvor lenge dem varer.

Men har du kjøpt sykkel brukt. Så hadde jeg byttet stempel for og være på den sikre siden.

Jeg kjørte mye med min sykkel. Kun etter vei/grusveier og hadde samme stempel i 3 år. Solgte deretter sykkel så aner ikke hvor lenge neste eier kjørte med det.

Du investere i en kompresjons måler på Biltema. Og følge med litt så vil du få en indikasjon på slitasje.
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Kjøp kvalitets olje castrol tts for exe. vær nøye med og kjøre sykkel rolig til den er varm. Og vær forsiktig med og ligge lenge på samme turtall etter vei. Så varer di veldig lenge. Vanskelig og sette ett time estimat på hvor lenge dem varer.

Men har du kjøpt sykkel brukt. Så hadde jeg byttet stempel for og være på den sikre siden.

Jeg kjørte mye med min sykkel. Kun etter vei/grusveier og hadde samme stempel i 3 år. Solgte deretter sykkel så aner ikke hvor lenge neste eier kjørte med det.

Du investere i en kompresjons måler på Biltema. Og følge med litt så vil du få en indikasjon på slitasje.
Vis hele sitatet...

Men hvor ofte må man bytte stempel når jeg bare skal drive med hobbykjøring/enduro?
Sitat av Fijiwter Vis innlegg
Men hvor ofte må man bytte stempel når jeg bare skal drive med hobbykjøring/enduro?
Vis hele sitatet...
Leste du hva jeg skrev?
Stempel er noe man skifter etter slitasje, det er ikke et fast intervall. Anbefaler deg å kjøre inn stempelet, da slipper du mye problemer man kan unngå bare ved å bruke litt ekstra tid.
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Leste du hva jeg skrev?
Vis hele sitatet...
Ja, at det er vanskelig å sette et time estimat og 3år.
Men jeg ville ha et svar som sier omtrent hvor mange timer.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Stempel er noe man skifter etter slitasje, det er ikke et fast intervall. Anbefaler deg å kjøre inn stempelet, da slipper du mye problemer man kan unngå bare ved å bruke litt ekstra tid.
Vis hele sitatet...
Men tenker du kjøre inn stempelet helt til det er innkjørt? Eller holder det med noen timer? Vanlig motocross så kjører dem jo aldri inn stempelet, men da er det jo også mye vedlikehold.
Sist endret av Fijiwter; 25. februar 2021 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
da bytter du det etter 16.5 time
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fijiwter Vis innlegg
Ja, at det er vanskelig å sette et time estimat og 3år.
Men jeg ville ha et svar som sier omtrent hvor mange timer.
Vis hele sitatet...
Og eg vil ha ein million på konto.

Det er ikkje alltid det er mulig å gi presise svar. Ofte er det beste svaret at det ikkje finst ein fasit. Er det viktig, så skaff deg kompresjonsmåler, og mål kvar femtiande driftstime for eksempel, så ser du når det blir problematisk.
Vist du søker på nett så kan du finne ut hvor mange psi det skal være i sylinder.

Her er en tester.

https://www.biltema.no/bil---mc/verk...QaAlMFEALw_wcB

gjør som jeg sier og kjøp en skikkelig olje. Pass på at du ikke overdriver med olje i bensin da dette er med og lager varme. Kjør alltid sykkel varm før du begynner og herje med den. Innkjøring av stempel er lurt. Her er det sikker like mange meninger som det finnes stempel. Men jeg har kjørt rolig i ca 30 min opp til en time det har funka for meg. Bytter du stempel så må du bytte kryssbolt lager også. Og selvfølgelig alt av pakninger. Ta en sjekk av kompresjon på sykkel nå før du bytter stempel.
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vist du søker på nett så kan du finne ut hvor mange psi det skal være i sylinder.

Her er en tester.

https://www.biltema.no/bil---mc/verk...QaAlMFEALw_wcB

gjør som jeg sier og kjøp en skikkelig olje. Pass på at du ikke overdriver med olje i bensin da dette er med og lager varme. Kjør alltid sykkel varm før du begynner og herje med den. Innkjøring av stempel er lurt. Her er det sikker like mange meninger som det finnes stempel. Men jeg har kjørt rolig i ca 30 min opp til en time det har funka for meg. Bytter du stempel så må du bytte kryssbolt lager også. Og selvfølgelig alt av pakninger. Ta en sjekk av kompresjon på sykkel nå før du bytter stempel.
Vis hele sitatet...
Takker brukte feil søkeord men fant ut at man burde bytte stempel hver 20-50 time.
Når den er tungstartet, da bytter du stempel. Merker lett når det begynner å bli slitt. Unødvendig å holde intervallene. La motor bli varm før du gir bånn gass så varer det vesentlig lengre. Kjør på 2% kvalitetsolje. Mer så soter det bare. Jeg har mye erfaring med 2 takt
Du kan kjøre på samme stempel MYE lengre enn 50 timer. Alt avhenger av bruksmønster, vedlikehold, lagring og sikkert noe mer som jeg har glemt nå. Tar man vare på sykkelen trenger man knapt å skru.

Cross er mye av og på gass, og syklene får kjørt seg godt i løpet av en løpshelg for å si det sånn. Hobbykjøring sliter ikke på langt nær like mye som konkurranse kjøring.
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Du kan kjøre på samme stempel MYE lengre enn 50 timer. Alt avhenger av bruksmønster, vedlikehold, lagring og sikkert noe mer som jeg har glemt nå. Tar man vare på sykkelen trenger man knapt å skru.

Cross er mye av og på gass, og syklene får kjørt seg godt i løpet av en løpshelg for å si det sånn. Hobbykjøring sliter ikke på langt nær like mye som konkurranse kjøring.
Vis hele sitatet...
ja, jeg vil bare være på den sikre siden før det kan ta skade på andre deler
Sitat av Fijiwter Vis innlegg
ja, jeg vil bare være på den sikre siden før det kan ta skade på andre deler
Vis hele sitatet...
Er bare å "lytte" til sykkelen det, hvis den går ujevnt, jager turtall eller noe annet. Hvis den plutselig blir daff eller plutselig går jævlig bra er jo også et klassisk tegn.

Det er jo ikke sånn at man plutselig står der med knekt stempel og råda gjennom blokka uten forvarsel
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Er bare å "lytte" til sykkelen det, hvis den går ujevnt, jager turtall eller noe annet. Hvis den plutselig blir daff eller plutselig går jævlig bra er jo også et klassisk tegn.

Det er jo ikke sånn at man plutselig står der med knekt stempel og råda gjennom blokka uten forvarsel
Vis hele sitatet...
ja hehe, jeg får lytte å kjenne etter om det skulle være noe unormalt
25timer på stempel 7 timer olje på 2takt

75 timer og 8timer på 4 takt.

De over her aner ikke hva de snakker om! 3 år uten stempelbytte/olje er å be om trøbbel. Fest timeteller ifra du bytter stempel etter kjøp og kjør det inn.

Ved hard tukt/banekjøring.
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
25timer på stempel 7 timer olje på 2takt

75 timer og 8timer på 4 takt.

De over her aner ikke hva de snakker om! 3 år uten stempelbytte/olje er å be om trøbbel. Fest timeteller ifra du bytter stempel etter kjøp og kjør det inn.

Ved hard tukt/banekjøring.
Vis hele sitatet...
Ja hadde aldri kjørt med samme i 3 år men bytte hver 25t på ved hobby kjøring? Dette hørtes litt mye ut.
Har kjørt cross i 10år +-
Skjønner ikke hvorfor dere over her orker å skrive noe når dere har 0 peiling på hva dere snakker om..

Du trenger ikke bytte stempel før 120 timer ved hobby kjøring, kan også dryge til opp mot 150 timer.
Olje & oljefilter bytter du hver 12-15 time, og luftfilter renser du, oljer på nytt eller bytter ut med ferdigolja etter hver 30 time ca.
Sist endret av jaffarbigbag; 26. februar 2021 kl. 10:32.
Jeg mener du bør bytte etter behov ved hobbykjøring. Trenger heller ikke kjøre inn nikasil sylindere. Bare å la den bli varm å kjøre på
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Har kjørt cross i 10år +-
Skjønner ikke hvorfor dere over her orker å skrive noe når dere har 0 peiling på hva dere snakker om..

Du trenger ikke bytte stempel før 120 timer ved hobby kjøring, kan også dryge til opp mot 150 timer.
Olje & oljefilter bytter du hver 12-15 time, og luftfilter renser du, oljer på nytt eller bytter ut med ferdigolja etter hver 30 time ca.
Vis hele sitatet...
Takk for ordentlig svar forhåpentligvis , de fleste sier jo forskjellig hele tiden
Var det vi gjorde når jeg kjørte. Kjørte 85 2t i 5 år med sykkelbytte vær sesong. Før jeg gikk over til 125 2t til nm i 2009. Etter det har jeg kjørt 250-450 4t mot de siste årene jeg dreiv.

2takten ble bytta stempel på en gang pr sesong også solgt. Oljebytt 4 ganger

4takten ble kjørt ca 70 timer og solgt uten stempelbytte.


Bytt heller oftere en du selv om du er hobby/mosjonist kjører. Det er billigere å bytte deler før du skjærer motoren.
Fijiwter's Avatar
Trådstarter
39 7
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Var det vi gjorde når jeg kjørte. Kjørte 85 2t i 5 år med sykkelbytte vær sesong. Før jeg gikk over til 125 2t til nm i 2009. Etter det har jeg kjørt 250-450 4t mot de siste årene jeg dreiv.

2takten ble bytta stempel på en gang pr sesong også solgt. Oljebytt 4 ganger

4takten ble kjørt ca 70 timer og solgt uten stempelbytte.


Bytt heller oftere en du selv om du er hobby/mosjonist kjører. Det er billigere å bytte deler før du skjærer motoren.
Vis hele sitatet...
Ja, det er akuratt det at jeg ikke vil være for sen så plutselig blir det mye dyrere.