Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2433
Hei freaks <3 Har noen spørsmål angående investering av studielånet mitt. Tar en bachelor, og har maksimalt lån. Foreløpig bor jeg hjemme, så de ekstra pengene ligger bare på en sparekonto (rundt 26 000 der, får ca 8000kr i måneden).

Er det lurt å investere noe av dette? I så fall, hvilket beløp er et godt startpunkt? Jeg har vurdert globalt/norsk indeksfond, men vet ikke hvilke som er bra og om dette i det hele tatt lønner seg.

Har dere noen spørsmål eller anbefalinger, kom gjerne med dem!
Er dette helt idiotisk, så fortell meg gjerne det også
Er ulovlig å motta bostøtte når du ikke bor hjemme. Lurer på om dem har noen spesielle regler om man har flyttet hjem igjen pga corona, men du kan ikke bo hjemme å få stipend.
plukkern's Avatar
Trådstarter
35 1
Er ikke stipend Bruker ekstrapengene til BSU
Sist endret av plukkern; 19. februar 2021 kl. 01:14.
H*n får lån ikke stipend. Lån kan hvem som helst få mens de studerer.

Vel sett det i fond, eventuelt høyrentekonto. Flere jeg kjenner gjorde det, fullt lån og sparte de.

De fleste kjøpte leilighet etter studiene for det, andre nedbatalte lånet og fortsatte og spare overskuddet.
plukkern's Avatar
Trådstarter
35 1
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Vel sett det i fond, eventuelt høyrentekonto.
Vis hele sitatet...
Hele beløpet? Halve?
Skal du spare i fond bør du ha tenkt å ha pengene der i minst 5 år.

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg fylt opp BSU hvert år. Hadde hatt 20.000 lett tilgjengelig på en høyrentekonto i tilfelle det begynner å brenne på dass, men spart resten i indeksfond. Som sagt må du da ha minst 5 år du ser for deg, aldri sett deg selv i en posisjon der du må selge i nedgangstider.
Nå under Korona er det vel gjort et unntak fra regelen om at man må bo borte for å omgjøre deler av lånet til stipend. Og ja, det er selvsagt lurt å investere det. Var i samme situasjon som deg selv, og nå på 3. året har jeg en avkastning på de pengene som langt overgår renter når jeg må betale tilbake lånet.