Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4361
Hei!
Satt akkurat 10 000,- inn på Nordnet. Noen konkrete tips til hva dere ville investert i nå?
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke dumt, lest den selv?

Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vil du forklare hvorfor du har troen på denne?
Sist endret av maxfit1; 5. februar 2021 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Electromagnetic Geoservices og Norwegian.
Kikk på Amyris(AMRS), gjærens Tesla. Sundial Growers er også fin.
Tanker om Polight?
Har ingen tips til hva du bør investere i, men ta å sjekk ut Shareville hos Nordnet.
Der kan du se hvordan andre velger å investere pengene sine.

Sett deg også noen regler for hvordan du skal investere penger, for eksempel at du aldri skal ha mer enn 20% av verdiene dine i ett selskap, eller at du skal spre verdiene over x ant bransjer (Teknologi, helse, miljø, etc).
Jeg har selv gått på noen smell her når jeg var ny, som endte opp med at jeg tapte over 70% av verdiene jeg hadde i aksjer. Det var dyr lærdom
Er jo helt bortkastet å bruke tid på å anbefale deg noe når vi ikke vet hva formålet ditt er med investeringen. Er det en langsiktig investering med lite risiko (globalt indeksfond, S&P 500 etc), eller er det noe YOLO ala $REC med høy risiko og mulig kort tidshorisont?
Sist endret av sudo; 5. februar 2021 kl. 14:43.
Noen måter å få pengene sine tilgjengelig på nordnet med en gang? Overførte fra bank men det tar 1 til 2 dager før de blir tilgjengelig.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Er jo helt bortkastet å bruke tid på å anbefale deg noe når vi ikke vet hva formålet ditt er med investeringen. Er det en langsiktig investering med lite risiko (globalt indeksfond, S&P 500 etc), eller er det noe YOLO ala $REC med høy risiko og mulig kort tidshorisont?
Vis hele sitatet...
Beklager, burde absolutt spesifisert det. Jeg tenker først og fremst på investeringer som vil skyte fart etterhvert. Langsiktige investeringer i trygge selskaper finner jeg fint ut av selv.

Sitat av Alec Vis innlegg
Har ingen tips til hva du bør investere i, men ta å sjekk ut Shareville hos Nordnet.
Der kan du se hvordan andre velger å investere pengene sine.

Sett deg også noen regler for hvordan du skal investere penger, for eksempel at du aldri skal ha mer enn 20% av verdiene dine i ett selskap, eller at du skal spre verdiene over x ant bransjer (Teknologi, helse, miljø, etc).
Jeg har selv gått på noen smell her når jeg var ny, som endte opp med at jeg tapte over 70% av verdiene jeg hadde i aksjer. Det var dyr lærdom
Vis hele sitatet...
Takk for tips. Loker en del rundt på Shareville. Bare interessant å høre hva folk her tenker
Sist endret av maxfit1; 5. februar 2021 kl. 14:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av maxfit1 Vis innlegg
Beklager, burde absolutt spesifisert det. Jeg tenker først og fremst på investeringer som vil skyte fart etterhvert. Langsiktige investeringer i trygge selskaper finner jeg fint ut av selv.
Vis hele sitatet...
Altså gambling. Det viktigste å forså når man ønsker å investere på denne måten er at det faktisk i stor grad egentlig er gambling. Forventningene til et selskap er allerede bakt inn i prisen - og om du klarer å slå indeksen så er det trolig flaks som er grunnen.

Tenker dette er greit å ha i bakhodet når man hører på alle investeringstips "eksperter" kommer med.

Sier ikke det er noe galt med det. Men viktig å vite hva man begir seg ut på før man setter store penger på ting.
Jeg vil påstå det er en god ide å sorte gamestop aksjen nå som den ligger så høyt som den gjør. Kommer til å falle som en stein når folk selger seg ut for å tjene penger
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Jeg vil påstå det er en god ide å sorte gamestop aksjen nå som den ligger så høyt som den gjør. Kommer til å falle som en stein når folk selger seg ut for å tjene penger
Vis hele sitatet...
Den har vel allerede rast ned fra nesten $500 til ca $50, der den ligger akkurat nå, nettopp fordi så mange har solgt seg ut. Klart, den er nok fremdeles priset for høyt, men det betyr ikke nødvendigvis at det er lurt å shorte den. Det er jo åpenbart mange som tviholder på denne aksjen, så den kan fort finne på å holde seg oppe så lenge at du vil tape penger på shorting. Kanskje den til og med skyter fart igjen, og da kan du jo virkelig bli nervøs. Eller så har du rett og den synker videre fort. Helt umulig å si.

Kanskje er det en god idé, kanskje er det en veldig dårlig idé.
Som nevnt over: det er gambling.
Sitat av maxfit1 Vis innlegg
Ikke dumt, lest den selv?
Vis hele sitatet...
Ja, anbefales
Om du ikke har gjort det, be om å få satt ned kurtasje avgiften til 29,- ettersom du bare investerer som privatperson som skal kjøpe for under 50k i året.

Sport/Trening, Datasenter/utvikling, fornybar energi. Er mine favoritt bransjer, dog har også gått bra på Cannabis markedet for tiden, lest noe smått om psilocybin industrien også er en kommende rakett.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Den har vel allerede rast ned fra nesten $500 til ca $50, der den ligger akkurat nå, nettopp fordi så mange har solgt seg ut. Klart, den er nok fremdeles priset for høyt, men det betyr ikke nødvendigvis at det er lurt å shorte den. Det er jo åpenbart mange som tviholder på denne aksjen, så den kan fort finne på å holde seg oppe så lenge at du vil tape penger på shorting. Kanskje den til og med skyter fart igjen, og da kan du jo virkelig bli nervøs. Eller så har du rett og den synker videre fort. Helt umulig å si.

Kanskje er det en god idé, kanskje er det en veldig dårlig idé.
Som nevnt over: det er gambling.
Vis hele sitatet...
Gamestop satser jeg ikke på....

Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Om du ikke har gjort det, be om å få satt ned kurtasje avgiften til 29,- ettersom du bare investerer som privatperson som skal kjøpe for under 50k i året.

Sport/Trening, Datasenter/utvikling, fornybar energi. Er mine favoritt bransjer, dog har også gått bra på Cannabis markedet for tiden, lest noe smått om psilocybin industrien også er en kommende rakett.
Vis hele sitatet...
Spennende med psilocybin, hadde vært morro om det tok av

Sitat av etse Vis innlegg
Altså gambling. Det viktigste å forså når man ønsker å investere på denne måten er at det faktisk i stor grad egentlig er gambling. Forventningene til et selskap er allerede bakt inn i prisen - og om du klarer å slå indeksen så er det trolig flaks som er grunnen.

Tenker dette er greit å ha i bakhodet når man hører på alle investeringstips "eksperter" kommer med.

Sier ikke det er noe galt med det. Men viktig å vite hva man begir seg ut på før man setter store penger på ting.
Vis hele sitatet...
Setter pris på tilbakemelding. Kommer til å være kritisk til alle tips, og kjøper meg ikke inn uten skikkelig research.
Sist endret av maxfit1; 5. februar 2021 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bergenbio kan gå en del på børsmeldinger om progress på diverse studier mot corona og kreft. Den har dog vært litt treg i det siste, og legemidler er alltid risky.

Ellers liker jeg Hexagon som i fjor lanserte en grønn spinoff som har gått som en rakett. Det spesielle her er at Hexagon aksjen nærmest har stått stille i mellomtiden. Tror og håper det endrer seg når de bokfører den store verdien som har blitt synliggjort i spinoffen.

Ellers, vær obs på at aksjemarkedet er på all time high mens den virkelige økonomien har gått i dass pga korona. Bobletendenser til 1000.

Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Electromagnetic Geoservices og Norwegian.
Vis hele sitatet...
NAS er fin for de som likte å leke stolleken når de var barn, og gjerne vil gjøre dette i voksen alder. Når emisjonen kommer gjelder det å være raskt til å sette seg før man har tapt store deler av investeringeringen.
Sist endret av legalize_it; 5. februar 2021 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Registrerte meg nylig på nordnet og prøver bare leke litt her for å bli kjent med systemet.
Noen som kunne forklart meg hva som menes med "Gyldig til og med" når man skal kjøpe aksjer i et selskap feks. Går maks ann for meg å sette Gyldig til og med, 2mnd frem i tid, altså til April nå. Hva menes med dette, eier jeg kun aksjen til og med den datoen? Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe med den? Blir det tvangssolgt eller noen som kunne forklart meg litt?

Det er vel kun gyldigheten på selve ordren det, ser det ut som jeg skjønte nå..
Men kunne gjerne tenkt å lært meg ordentlig hvordan jeg shorter og setter forskjellige betingelser.
Noen med peiling som kunne pekt meg i riktig retning? Evt svar her ellers så hadde det blitt satt pris på om noen vil sende PM med litt diverse tips eller bare for en diskusjon også.
Sist endret av Hopeful7; 10. februar 2021 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Electromagnetic Geoservices og Norwegian.
Vis hele sitatet...

Denne gjorde et fint rykk i dag! 25% fortjeneste ish.
https://finance.yahoo.com/quote/air.f/

737 MAX er ikke godkjent av EASA. Da er det bare Airbus med sin A320 som konkurrerer på det segmentet av markedet.
De eier 51% av Bombardier. Dette utgjør da halvparten av alle komersielle jetfly (rest er Boeing og Embraer).

Airbus er backet av Franske og Tyske staten og leverer også til millitæret og romfart.

Trader i dag på 93 dollar pga corona. Etter corona kommer aksjen til å ta seg opp og jeg tipper 80% avkastning ila 1-2 år.

Eneste som kan ta marked vekk fra Airbus er kinesiske Comac men de har ikke laget fly som konkurerer med A320, de er mer på Bombardier/Embraer markedet.