Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3468
Hei.
Jeg skal til å reinstallere PC-en min, og tenkte på å kanskje sette opp dual-boot med Ubuntu.

Jeg vil gjerne få til å dekryptere harddisken via. GRUB for så å velge mellom Ubuntu / Windows. Både Windows og Ubuntu skal være kryptert.

Jeg husker ikke hvilke steg jeg må ta for å få det til, eller om det faktisk er mulig. Har hørt med et par kompiser som sier at jeg heller får ta en vanlig dualboot og kryptere med BitLocker eller lignende i Windows, men det er jo ikke det jeg ønsker, jeg ønsker ikke å bruke tredjepartsprogramvare på denne måten, jeg vil ha det fra bunnen av og ved å bruke Linux.

Noen råd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får ikkje til det.

Sett opp bitlocker i windows, og luks i Linux. Eller køyr windows som VM i Linux, eller motsett.
Hva skal du bruke PCen til? Windows med Bitlocker og WSL2 kan jo være et alternativ kanskje.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får ikkje til det.

Sett opp bitlocker i windows, og luks i Linux. Eller køyr windows som VM i Linux, eller motsett.
Vis hele sitatet...
Det var alt jeg trengte å vite. Tusen takk!
Sitat av lroedal Vis innlegg
Hva skal du bruke PCen til? Windows med Bitlocker og WSL2 kan jo være et alternativ kanskje.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker PC-en til alt mulig, det er en gaming-laptop Tusen takk for tipset.