Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 741264
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er en dårlig sikring med andre ord, man kan fortsatt gå fordi den ved å omgå hele programmet og gå direkte til filsystemet. (Gitt at pinkoden er enkel nok). Dette blir security through obscurity.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke gå direkte til en fil som er krypert, da må du først knekke passordet.

Greit nok kanskje ikke alt for mye mer tungvindt, men jeg kan gjøre det samme med Visa og trekke pengene rett fra kontoen min. I stede for å først gjøre om lønningene mine til BitCoin. Jeg har altså ikke tjent noe, bare fått 1 ting ekstra jeg må gjøre.
Vis hele sitatet...
Ehh... Hvis du ikke har inntekter eller bitcoins gir det jo ikke mening å hele tiden konvertere små summer til bitcoin. Men poenget med dette er jo heller at du enten tjener penger eller har kjøpt en god del bitcoin og bruker av dem. Jeg har heller aldri sagt at jeg tror det vil bli mulig å bruke bitcoin i norske butikker (med det første), da har jeg mer tro på bitcoin som en erstatning for paypal.

Men jeg ser ikke helt at jeg kommer til å bruke det til noe annet enn å bare selge igjen i håp om å ha tjent penger.
Vis hele sitatet...
Men det hjelper at du kjøper og selger videre også, jo flere som gjør dette jo bedre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Uthevet skrift. Programmet beskytter wallet filen (som er encrypted), programmet tillater kun x antall forsøk i minuttet.
Vis hele sitatet...
Det er i beste fall security through obscurity. Det krevst ikkje veldig mykje kunnskap om assembly for å fjerne ein slik timer frå eit program. Eller bare skrive sitt eige program som les walletfila.

Eit langt betre forslag er ei kryptoalgoritme som er dyr i bruk, slik at angrep blir kostbare. Dei finst, og det er eit betre utgangspunkt enn pseudoløsninger som du foreslår.

Forøvrig greier jo folk å miste masteroppgaver i hytt og pine fordi dei ikkje kjenner til backup. Å anta at folk er i stand til å ta backup av ei såpass abstrakt fil, på sikkert vis, er verkeleg å ha for mykje tiltru til den jamne mannen i gata.
Sist endret av vidarlo; 14. mars 2012 kl. 21:24.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Hva har det med saken å gjøre? Vi snakket om at du ikke kan vite hva pengene du får har blitt brukt til.
Vis hele sitatet...
Nei. Vi snakket om at en av baksidene med bitcoin er at det fort kan bli brukt av folk med umoralske hensikter pga anonymiteten.
Sitat av Warz Vis innlegg
Du kan ikke gå direkte til en fil som er krypert, da må du først knekke passordet.
Vis hele sitatet...
og om passordet er en 4-5 siffret kode så er det ikke lenger vanskelig å knekke det. Disse 4-5 siffrene bare er en del av en større kode som programmet bruker må enten resten av passordet være hardkodet inn i programmet eller lagret på disk. Og dermed kan man ved å reverse-engineere programmet 1 gang vite hvordan man kan finne ut av det passordet, og bare brute-force resten. (Med tilgang rett til filsystemet kan du unngå hele Brute-force protection).

Sitat av Warz Vis innlegg
Ehh... Hvis du ikke har inntekter eller bitcoins gir det jo ikke mening å hele tiden konvertere små summer til bitcoin. Men poenget med dette er jo heller at du enten tjener penger eller har kjøpt en god del bitcoin og bruker av dem. Jeg har heller aldri sagt at jeg tror det vil bli mulig å bruke bitcoin i norske butikker (med det første), da har jeg mer tro på bitcoin som en erstatning for paypal.
Vis hele sitatet...
Poenget er at man ikke har intekter i BitCoins, og før man får inntekter i BitCoins må folk faktisk bruke det først - og om det er tungvindt å bruke det skjer ikke det.

Som erstatning for paypal er det og mer tungvindt. PayPal krever at du kun skriver inn kort-opplysninger og trykker betal. Om du skal gjøre det ofte registrerer du en bruker og lagrer kort info. Og da trenger du kun å trykke betal. For å ta i bruk BitCoins må jeg med gjevne mellomrom veksle om siden man ikke får lønninger i BitCoin.

Sitat av Warz Vis innlegg
Men det hjelper at du kjøper og selger videre også, jo flere som gjør dette jo bedre.
Vis hele sitatet...
Mane folk som spekulerer skaper bobler i vallutaen, noe som ikke er bra for noen form for øknomi. Man ønsker at penger skal sirkulere - ikke at de skal i hovedsak spekuleres i.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er i beste fall security through obscurity. Det krevst ikkje veldig mykje kunnskap om assembly for å fjerne ein slik timer frå eit program. Eller bare skrive sitt eige program som les walletfila.

Eit langt betre forslag er ei kryptoalgoritme som er dyr i bruk, slik at angrep blir kostbare. Dei finst, og det er eit betre utgangspunkt enn pseudoløsninger som du foreslår.
Vis hele sitatet...
Tingen er jo at man ikke trenger mye tid, hvis du har 30 minutter slik at du kan komme deg til nærmeste internett kafe og tømme lommeboken er du trygg.

Nei. Vi snakket om at en av baksidene med bitcoin er at det fort kan bli brukt av folk med umoralske hensikter pga anonymiteten.
Vis hele sitatet...
Ja, så sammenlignet vi med norske penger og fant fort ut at norske penger kan bli brukt av folk med umoralske hensikter pga anonymiteten.

og om passordet er en 4-5 siffret kode så er det ikke lenger vanskelig å knekke det. Disse 4-5 siffrene bare er en del av en større kode som programmet bruker må enten resten av passordet være hardkodet inn i programmet eller lagret på disk. Og dermed kan man ved å reverse-engineere programmet 1 gang vite hvordan man kan finne ut av det passordet, og bare brute-force resten. (Med tilgang rett til filsystemet kan du unngå hele Brute-force protection).
Vis hele sitatet...
Som sagt, trøkk de feite fingrene dine inn i skjermen og vips er det problemet løst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Tingen er jo at man ikke trenger mye tid, hvis du har 30 minutter slik at du kan komme deg til nærmeste internett kafe og tømme lommeboken er du trygg.
Vis hele sitatet...
Det fiffige med digitale data er at dei kan kopierast utan at du mister dei. Eit virus kan utmerka fint kopiere walletfila, og deretter deaktivere seg sjølv. Du vil aldri vere klar over at den er tapt, og angriper kan i ro og mak knekke passordet.

Dessutan er det å måtte aktivt handle for å unngå å få kontoen tømt rimelig drøy sikkerhetsmekanisme, som i praksis ikkje er brukbar sikkerhet imho.
Sitat av Warz Vis innlegg
Ja, så sammenlignet vi med norske penger og fant fort ut at norske penger kan bli brukt av folk med umoralske hensikter pga anonymiteten.
Vis hele sitatet...
Men vi har mekanismer for å hindre det.
Sitat av Warz Vis innlegg
Som sagt, trøkk de feite fingrene dine inn i skjermen og vips er det problemet løst.
Vis hele sitatet...
Det var sakleg argumentasjon.

Slik det ser ut for meg har ikkje du grunnleggande forståelse for hverken kryptografi (ref ivioynar sine innvendinger tidlegare i tråden), valuta, eller sikkerhet.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Poenget er at man ikke har intekter i BitCoins, og før man får inntekter i BitCoins må folk faktisk bruke det først - og om det er tungvindt å bruke det skjer ikke det.
Vis hele sitatet...
Poenget er at man ikke har venner på facebook, og før man får venner på facebook må folk faktisk bruke det først - om det er tungvindt å bruke det skjer ikke det.

Bitcoin blir stadig lettere å bruke, altså vil stadig flere bruke bitcoin, akkurat slik som facebook.

Som erstatning for paypal er det og mer tungvindt. PayPal krever at du kun skriver inn kort-opplysninger og trykker betal. Om du skal gjøre det ofte registrerer du en bruker og lagrer kort info. Og da trenger du kun å trykke betal.
Vis hele sitatet...
Så helt plutselig gjør de deg "limited" og krever du at du scanner in passet/førerkort, utility bill og eventuelt andre dokumenter. Da var det plutselig ikke så enkelt likevel, var det vel?

For å ta i bruk BitCoins må jeg med gjevne mellomrom veksle om siden man ikke får lønninger i BitCoin.
Vis hele sitatet...
Som sagt, dette er bare et problem inntil du har bitcoins.

Mane folk som spekulerer skaper bobler i vallutaen, noe som ikke er bra for noen form for øknomi. Man ønsker at penger skal sirkulere - ikke at de skal i hovedsak spekuleres i.
Vis hele sitatet...
Spekulasjon er en BRA ting, hvis det er mange nok fører dette til stabilitet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det fiffige med digitale data er at dei kan kopierast utan at du mister dei. Eit virus kan utmerka fint kopiere walletfila, og deretter deaktivere seg sjølv. Du vil aldri vere klar over at den er tapt, og angriper kan i ro og mak knekke passordet.
Vis hele sitatet...
Igjen, derfor lagrer du ikke mer enn du har råd til å tape på mobilen, en typisk lommebok, right?

Dessutan er det å måtte aktivt handle for å unngå å få kontoen tømt rimelig drøy sikkerhetsmekanisme, som i praksis ikkje er brukbar sikkerhet imho.
Vis hele sitatet...
Igjen, derfor bruker man bitpay.

Det var sakleg argumentasjon.

Slik det ser ut for meg har ikkje du grunnleggande forståelse for hverken kryptografi (ref ivioynar sine innvendinger tidlegare i tråden), valuta, eller sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Tøv, kom heller med noen gode argumenter i stedet for slike hersketeknikker, de kommer du ingen vei med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Igjen, derfor lagrer du ikke mer enn du har råd til å tape på mobilen, en typisk lommebok, right?
Vis hele sitatet...
Men lommebokfila di kan jo kopierast uansett kor den er lagra, og eit usporbart, irreversibelt system kan ikkje gi deg pengane tilbake.
Sitat av Warz Vis innlegg
Tøv, kom heller med noen gode argumenter i stedet for slike hersketeknikker, de kommer du ingen vei med.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje berre ein hersketeknikk. Det er konkrete problemer med bitcoins som du avfeier som irrelevante - t.d. valutaproblematikken, det ivioynar peikte på (har du store nok ressurser kan du velte bitcoins totalt ved å produsere blockchains som tillet double spending), manglande innsikt i korleis ein bør bygge opp sikkerheit, og manglande forståelse for samfunnet sine interesser i ein valuta.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men lommebokfila di kan jo kopierast uansett kor den er lagra, og eit usporbart, irreversibelt system kan ikkje gi deg pengane tilbake.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke kopiere andres filer helt uten videre, da må det være et virus eller annen sårbarhet.

Det er ikkje berre ein hersketeknikk. Det er konkrete problemer med bitcoins som du avfeier som irrelevante - t.d. valutaproblematikken, det ivioynar peikte på (har du store nok ressurser kan du velte bitcoins totalt ved å produsere blockchains som tillet double spending),
Vis hele sitatet...
Ja, at noen kan få for store ressurser er et anerkjent problem med bitcoin, men det er også godt kjent at dess større nettverket blir dess vanskeligere blir det å oppnå 50% av nettverkets ressurser.

manglande innsikt i korleis ein bør bygge opp sikkerheit
Vis hele sitatet...
Jeg har meget god innsikt i hvordan bygge et sikkert system.

og manglande forståelse for samfunnet sine interesser i ein valuta.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har VELDIG god forståelse for samfunnets interesser i en valuta som bitcoin.
Har lest mest i denne tråden, hadde et litt skepsis til bitcoin pga valuta som gikk opp/ned helle tiden.

folk kan si hva dem vil om bitcoins men her er verfall min lille versjon(erfaring)
Jeg har brukt bitcoins i snart 1/2år.
Har tjent ca 25 000kr på mining,
spekulering i kurs svinger gir meg ca 10 000kr
Nå bruker jeg bitcoins for salg av varer(får ca 4000kr inn hver mnd via bruk av bitcoins)

Som flere nevener så er kurs svinger vanskelig med bitcoins, derfor har jeg satt 1 time limit fra "kursen" blir regnet, til kunden må betale. bruker mtgox til og automatisk gjør det om til dollar.
i praksis så varier bare prisen 1%(opp/ned) til penger er inne på konto.

Fordelen med bitcoins er at det er IKKE er revers, og jeg bitcoins først. (vanskelig bli scammet)
Største fordelen er at jeg slipper skatt av det, beholder og bruker pengen i utlandet.

Alt er ikke 100% bra, men bedre enn paypal/skatte dritt i norge.
Warz's Avatar
Trådstarter
ontheroad: Flott å høre dine erfaringer! Kan jeg spørre hva du selger for bitcoins (hvis det ikke er hemmelig) ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Man kan ikke kopiere andres filer helt uten videre, da må det være et virus eller annen sårbarhet.
Vis hele sitatet...
Og det er ikkje veldig uvanleg. Og når systemer blir meir komplekse vil det bli vanlegare. Eit virus som kun kopierer ei fil på eit par hundre kilobyte, utan å gjere meir vil kunne gå under radaren veldig lett samanlikna med t.d. spamboter.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg har meget god innsikt i hvordan bygge et sikkert system.
Vis hele sitatet...
Når du foreslår tiltak som rate-limiting i eit program, og kjem med det eminente utsagnet at du ikkje utan viare kan lese krypterte filer så vitnar det litt om det motsette.
Sitat av Warz Vis innlegg
Nei, jeg har VELDIG god forståelse for samfunnets interesser i en valuta som bitcoin.
Vis hele sitatet...
Da burde det vel, uavhengig av dine interesser, framstå som lite lurt å argumentere med ting samfunnet ser på som negativt - t.d. kvitvasking og skattesnusk?
Sitat av Warz Vis innlegg
ontheroad: Flott å høre dine erfaringer! Kan jeg spørre hva du selger for bitcoins (hvis det ikke er hemmelig) ?
Vis hele sitatet...
Desvere er det litt hemmelig. Det var og grunnen til at bitcoins var så fint.
mtgox har foresten kommet med en "paypal" lignende sak bare for bitcoins.
https://mtgox.com/press_release_20120306.html
har ikke test den, men vil gjøre ting litt enklere og raskere.
Synes argumentene mot bitcoins pga mulig bruk av kriminelle faller på egen urimelighet.
Kriminelle i alle land benytter ulike valører av forskjellig valuta dagen lang. Også i norske kroner skjer det hele tiden kjøp og salg av varer og tjenester de færreste av oss noen sinne vil ha befatning med. Men svekker det på noen måte norske kroner? Nei det gjør ikke det.

Klart mange kriminelle vil bruke bitcoin - men gjør det bitcoin til et elendig alternativ? Nei.
Er det andre enn kriminelle som vil bruke bitcoin - selvsagt. Vet om mange som bruker bitcoin som ikke er kriminelle men likevel omfavner ideen bitcoin, og vet også om noen få hyperkriminelle som synes bitcoin er fenomemenalt.

Ærlig talt så omsettes det nok mer stoff, utføres fler menneskehandler og betales for flere torpedooppdrag i vanlig valuta du kan bruke i RL i RT. Kriminelle elsker cash. Og hvorfor jo det er ikke reverserbart, lar seg vanskelig spore og det kan ikke gjøres verdiløst i praksis. Burde vi da stoppe all bruk av cash? Noen få fundamentalister sier ja til det. De aller fleste skjønner jo at det ikke hjelper å avskaffe cash mtp kriminalitet.

Det er jo ikke slik at dersom vi i ekspressfart avskaffet cash og kjørte nøyaktige analyser av alle transaksjoner så ville kriminaliteten forsvinne. Yrkeskriminelle som har vært kjeltringer i 20+ år og ikke kan noe annet ville jo ikke reist ned på nav og søkt seg arbeid og begynt å jobbe i kommunen fordi de ikke kunne selge dop for cash.
Nei de kriminelle ville tatt betalt i andre ting. Kanskje måtte du betalt 5 liter diesel for en spliff, eller en halvflaske sprit.
Sist endret av random67489; 15. mars 2012 kl. 12:07.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og det er ikkje veldig uvanleg. Og når systemer blir meir komplekse vil det bli vanlegare. Eit virus som kun kopierer ei fil på eit par hundre kilobyte, utan å gjere meir vil kunne gå under radaren veldig lett samanlikna med t.d. spamboter.

Når du foreslår tiltak som rate-limiting i eit program
Vis hele sitatet...
Nå jobber jeg i et helt annet felt og der er brute force helt vanlig, derfor var det bare en løsning jeg tenkte ut fort og jeg har aldri sagt at dette vil hindre mulighetene for å knekke passordet. Å forvente at jeg skal servere løsningene på alle de tekniske problemene som kan oppstå på fat (i et helt annet felt enn det jeg jobber med) er urimelig.

og kjem med det eminente utsagnet at du ikkje utan viare kan lese krypterte filer så vitnar det litt om det motsette.
Vis hele sitatet...
Man kan IKKE lese krypterte filer uten videre, hvis du er villig skal jeg sende deg en fil, klarer du å lese inneholdet i den innen 24 timer skal du få 10 000 kroner, klarer du det ikke skal du gi meg 10 000 kroner, deal?

Da burde det vel, uavhengig av dine interesser, framstå som lite lurt å argumentere med ting samfunnet ser på som negativt - t.d. kvitvasking og skattesnusk?
Vis hele sitatet...
At jeg argumenterer for hvitvasking og skattesnusk har da ingen ting med bitcoin å gjøre, snakk om å blande to saker.
@ontheroad

Se der ja - tredjeparts løsninger dukker stadig opp - og nå altså en paypal-lignende løsning for betaling med bitcoin i nettbutikker.
Begynner å bli enkelt nå
Sist endret av random67489; 15. mars 2012 kl. 12:29.
Sitat av Warz Vis innlegg
Man kan IKKE lese krypterte filer uten videre, hvis du er villig skal jeg sende deg en fil, klarer du å lese inneholdet i den innen 24 timer skal du få 10 000 kroner, klarer du det ikke skal du gi meg 10 000 kroner, deal?
Vis hele sitatet...
For at argumentet skal være gyldig i denne sammenheng må du si oss hvilken algoritme du har kryptert med, og ha et passord på 4-5 siffer - som var poenget mitt. Setter du et langt og sterkt passord kan man selvfølgelig ikke knekke den uten at man har veldig lang tid - men da er det meget upraktisk å bruke.

Uansett, det er en ting du hele tiden gjør feil i "løsningene" dine, når det kommer til sikkerhetsproblemer. Sikkerheten er alltid opp til brukeren, og ikke i en sikkerhet i tjenesten i seg selv. Du overvurderer dumheten og latskapen til de store massene. De ville aldri klare å sikre seg så godt som f.eks. kanskje du gjør, for å unngå å miste pengene.

Noe av det første vi lærte når vi gikk gjennom kryptografi er at sikkerhet er vanskelig, og at folk flest ikke en gang klarer simpel sikkehet eller å gjøre backup. Derfor vil en hver tjeneste som legger opp til at brukerene må sikre seg selv aldri fungere. En tjeneste må i seg selv være sikker, om den skal være sikker for de store massene.
Warz's Avatar
Trådstarter
Slashdot påstår at man kan lese krypterte filer. Denne påstanden er helt horribel på så mange måter at jeg ikke kan sette bedre ord på det enn å tilby han 10 000 kroner for å dekryptere en fil jeg sender han, den vil selvfølgelig være krypert med truecrypt og et passord på 100 tegn.

Det du snakker om etse er noe annet, og jeg er selvfølgelig helt enig i at et passord på 4-5 siffer kan knekkes i løpet av sekunder / minutter.

Når det gjelder å sikre tjenesten så overlater jeg det til den som ønsker å selge apps, noe jeg selv aldri har hverken hatt interesse for eller spesielt ønske om å sette meg nærmere inn i.

Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen, dere lever i en liten boble hvis dere tror at bitcoin vil bli akseptert i butikker snart, dette vil ta langt tid (hvis det i det hele skulle skje). Bitcoin er en digital valuta og vil bli brukt deretter, på nettet, slik som paypal og andre betalingstjenester.
Sist endret av Warz; 15. mars 2012 kl. 14:12.
Ja og som digital valuta er jo bitcoin unik idag. Og den tryggheten brukerne får ved å være trygge på at ingen kan ta i pengene vil for mange brukere oppveie ulempene.

Men Bitcoin kan brukes indirekte i butikker og det holder i lange baner for veldig mange.
Det er vel feks kredittkortløsninger som kan kjøpes med bitcoin? Av typen prepaid? Da er jo normal handel svært enkelt. Kan bare toppe kortet med bitcoin når det begynner å tømmes.
Sist endret av random67489; 15. mars 2012 kl. 14:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Slashdot påstår at man kan lese krypterte filer.
Vis hele sitatet...
Les diskusjonen ein gong til. Etse spurte korleis ein beskytta fila, og du svarte at du kan kryptere den. Etse avviste forslaget ditt med rate-limiting i programmet med at ein kan kopiere fila direkte via filsystemet, og reverse engineere programmet for å omgå slike avgrensingar. Så min påstand er at du fritt kan kopiere krypterte data - ikkje nødvendigvis lese innhaldet.
Sitat av Warz
Sitat av etse
Dette er en dårlig sikring med andre ord, man kan fortsatt gå fordi den ved å omgå hele programmet og gå direkte til filsystemet. (Gitt at pinkoden er enkel nok). Dette blir security through obscurity.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke gå direkte til en fil som er krypert, da må du først knekke passordet.
Vis hele sitatet...
Og jo - du kan kopiere fila direkte. Med mindre du vil innføre ting som TPM.
Sitat av Warz Vis innlegg
Når det gjelder å sikre tjenesten så overlater jeg det til den som ønsker å selge apps, noe jeg selv aldri har hverken hatt interesse for eller spesielt ønske om å sette meg nærmere inn i.
Vis hele sitatet...
For eit par innlegg sidan var du jo dreven i sikkerhet?
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg har meget god innsikt i hvordan bygge et sikkert system.
Vis hele sitatet...
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen, dere lever i en liten boble hvis dere tror at bitcoin vil bli akseptert i butikker snart, dette vil ta langt tid (hvis det i det hele skulle skje). Bitcoin er en digital valuta og vil bli brukt deretter, på nettet, slik som paypal og andre betalingstjenester.
Vis hele sitatet...
Og ettersom det er ein valuta så er det ei ulempe. For ei betalingsteneste er det ikkje like stor ulempe at den ikkje er universell, fordi eg kan nytte debetkortet mitt på paypal og i butikken. Paypal blir meir proxy enn betalingsløsning. Mottakar vil oppleve å handle med paypal; kunden vil oppleve å handle med visa.
Sist endret av vidarlo; 15. mars 2012 kl. 14:37.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Les diskusjonen ein gong til. Etse spurte korleis ein beskytta fila, og du svarte at du kan kryptere den. Etse avviste forslaget ditt med rate-limiting i programmet med at ein kan kopiere fila direkte via filsystemet
Vis hele sitatet...
Og dette avviste jeg ved at du går utifra virus. Man kan ikke bare kopiere helt uten videre.

og reverse engineere programmet for å omgå slike avgrensingar.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en mulighet, men bare så det er sagt tar det lang tid å reverse engineere et program. Ulempen er jo hvis et program har blitt knekt er det lett å gjøre det igjen.

Så min påstand er at du fritt kan kopiere krypterte data - ikkje nødvendigvis lese innhaldet.
Vis hele sitatet...
Ja hvis du har tilgang til mobilen (enten via virus eller at du har stjelt den) kan du gjøre det, har aldri nektet på det.

For eit par innlegg sidan var du jo dreven i sikkerhet?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke dreven, jeg er ekspert, men da snakker jeg om på web. Apps har jeg (som sagt) ingen erfaring med.

Og ettersom det er ein valuta så er det ei ulempe. For ei betalingsteneste er det ikkje like stor ulempe at den ikkje er universell, fordi eg kan nytte debetkortet mitt på paypal og i butikken. Paypal blir meir proxy enn betalingsløsning. Mottakar vil oppleve å handle med paypal; kunden vil oppleve å handle med visa.
Vis hele sitatet...
Ingenting i veien for at paypal gjør det mulig å oppbevare BTC, da kan du bruke paypal til dine bitcoins, dersom det skulle falle i smak. Det er ikke noen ulempe. At bitcoin også finnes som en betalingstjeneste (by design) er eventuelt en fordel. Ingen er nødt til å bruke denne, man kan lage sin egen.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg er ikke dreven, jeg er ekspert, men da snakker jeg om på web. Apps har jeg (som sagt) ingen erfaring med.
Vis hele sitatet...
Datasikkerhet er relativt generelt og universelt, er du flink med datasikkerhet på web med tanke på databaser og innhold på et nivå du kaller ekspert burde du og være god på sikkerhet på apps og andre måter. Da tingene fungerer stort sett på samme måte, og de samme problemene oppstår. Jeg stiller meg derfor kritisk til dine utalelser på at du er ekspert, spesielt med tanke på at du viser tegn til dårlige forståelse for hvordan datasikkerhet fungerer. Dunning kruger effekten er vel meget passende her.

Du påstår og gang på gang at dette kan bli en stor verdens økonomi, og jeg sier hele tiden at hvis forutsetningen din er at det allerede er vel veletablert valutta som alle bruker, og man har alle tjenestene man trenger for å gjøre det enkelt - med støtte for BitCoins, så ja da kan det fungere. Spørsmålet er, hvordan skal du komme dit?

Dette er en prosess som tar lang tid, og krever at både forbrukere og industrien faktisk ønsker å bruke dette. Og om du ønsker at forbrukerene skal ta i bruke tjenestene må de føle at de tjener noe på å bruke det, og tjenesten må være lettvint. Diskusjonen har derfor vært; hva tjener forbrukerene og hvordan vil du gjøre tjenesten like enkel og fortsatt beholde like god sikkert (om ikke bedre) mens det ikke blir mere tungvindt og bruke tjenesten. Her kommer problemene, i det du ønsker å øke sikkerheten vil du enten
A: Ta i bruk 3. parter og da miste anonymiteten.
B: Gi brukeren mere ansvar, og samtidig mere arbeid for å behole sikkerheten.

Den første løsningen vil ikke gi deg noe mer enn hva visa allerede gir deg. Og den andre løsningen blir problematisk da folk flest rett og slett er dårlige på sikkerhet. Og som slashdot sa, de klarer ikke en gang ta vare på masteroppgavene sine.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Datasikkerhet er relativt generelt og universelt, er du flink med datasikkerhet på web med tanke på databaser og innhold på et nivå du kaller ekspert burde du og være god på sikkerhet på apps og andre måter.
Vis hele sitatet...
Sorry, men hvis du tror at å være god på sikkerhet i web applikasjoner er det samme som å være god på sikkerhet i forhold til klient applikasjoner har du mye å lære. Jeg jobber med dette hver dag og vet således veldig godt hva jeg snakker om.

Jeg stiller meg derfor kritisk til dine utalelser på at du er ekspert
Vis hele sitatet...
Hvor er det man sender søknad for å bevise at man er ekspert sånn at etse kan gi konsesjon til å skrive på freak.no ?

Du påstår og gang på gang at dette kan bli en stor verdens økonomi
Vis hele sitatet...
Gjør jeg? Hvor?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Og dette avviste jeg ved at du går utifra virus. Man kan ikke bare kopiere helt uten videre.
Vis hele sitatet...
Ok, da var det ein misforståelse vi har fått oppklara.
Sitat av Warz Vis innlegg
Dette er jo en mulighet, men bare så det er sagt tar det lang tid å reverse engineere et program. Ulempen er jo hvis et program har blitt knekt er det lett å gjøre det igjen.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer det ikkje om alt du skal gjere er å fjerne ei kunstig tidsbegrensing. Eit par timer kanskje. Og det er nok at ein gjer det, så kan alle bruke det resultatet. Det er uansett security through obscurity, og det funker som kjent dårleg.
Sist endret av vidarlo; 15. mars 2012 kl. 16:14.
Warz's Avatar
Trådstarter
Ja er enig, security through obscurity er en veldig dårlig løsning. Jeg synes egentlig en e-wallet er helt greit personlig, og jeg kan ikke si meg enig i at det har samme ulemper som kreditt kort. Må huske på at e-wallets i kan konkurrere så å si fritt, men kreditt kort selskapene er egentlig bare en del av staten, de tvinger mindre aktører ut av markedet via reguleringer og oppnår et uærlig monopol, som myndighetene igjen benytter til å hindre dem de misliker (f.eks wikileaks) å bruke deres systemer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Warz: du har eit noget sært syn på staten om du ser på kredittkortselskapa som del av staten. Dei er derimot del av samfunnet, og utsette for påvirkning: sosialt og formelt press. Sosialt press kan vere frykt for at kundar vel andre aktørar. Formelt press kan vere at dei må formidle betalinger, nedfelt i lov.

Viare så er det norske banker som tilbyr visa til sine kunder, så du er ikkje kunde av visa direkte.

Det, saman med resten av retorikken din her peikar på at bitcoins for deg handler meir om politikk enn realiteter. Og det er utmerka å vere idealistisk, men å argumentere for at andre skal vere det er fordømt vanskelig.
La oss si at man jobber litt svart og tjener en god del penger på det. Kan man da kjøpe f.eks flere SpendOn VISA og kjøpe bitcoins som er knyttet opp mot en donér knapp på en nettside, før man overfører "donasjoner" til en norsk bankkonto? Alternativt at man oppretter ett foretak som tar betalt i bitcoins for sine tjenester. Stilles det krav til dokumentasjon av innbetalinger, kundeforhold og slikt? Jeg forstår det jo slik at meningen med bitcoins er å være anonym, men vil "næææ, tar betalt i bitcoins jeg - det finnes ingen dokumentasjon her" være ett gyldig argument dersom myndighetene bestemmer seg for å sjekke regnskapet ditt nærmere og du ikke kan fortelle hvem kundene dine er eller vise til kontooversikt over innbetalinger?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Warz: du har eit noget sært syn på staten om du ser på kredittkortselskapa som del av staten. Dei er derimot del av samfunnet, og utsette for påvirkning: sosialt og formelt press. Sosialt press kan vere frykt for at kundar vel andre aktørar. Formelt press kan vere at dei må formidle betalinger, nedfelt i lov.
Vis hele sitatet...
Reguleringer er skapt via lobbyvirksomhet for å fjerne konkurranse. Ved å gjøre det vanskelig for nye aktører (e.g for å drive finansvirksomhet må man ha 5 millioner euro, ha konsesjon og følge en uendelig liste lover og regler). Å følge slike reguleringer er ikke noe problem for store selskap, men umulig for de små. Dette er også bevist flere ganger, blant annet i USA kom det nylig ut en avsløring der listen over alle som ønsket en ny regulering i forhold til betalingstjenester var kortselskaper, banker og andre med interesser i å hindre konkurranse.

Å tro noe annet er naivt, typisk norskt.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
La oss si at man jobber litt svart og tjener en god del penger på det. Kan man da kjøpe f.eks flere SpendOn VISA og kjøpe bitcoins som er knyttet opp mot en donér knapp på en nettside, før man overfører "donasjoner" til en norsk bankkonto? Alternativt at man oppretter ett foretak som tar betalt i bitcoins for sine tjenester. Stilles det krav til dokumentasjon av innbetalinger, kundeforhold og slikt? Jeg forstår det jo slik at meningen med bitcoins er å være anonym, men vil "næææ, tar betalt i bitcoins jeg - det finnes ingen dokumentasjon her" være ett gyldig argument dersom myndighetene bestemmer seg for å sjekke regnskapet ditt nærmere og du ikke kan fortelle hvem kundene dine er eller vise til kontooversikt over innbetalinger?
Vis hele sitatet...
Hvis du jobber svart og ikke har de svarte pengene innom noen plasser som lemner spor skal det være ganske sporløst om du bruker f.eks. spendon eller ukash o.l. Når du så kjøper BitCoin for dette vil dette gi deg mindre sjanse til å få kjøpt normale ting siden BitCoin ikke er integrert overalt.

Jeg ville isteden splittet opp de svarte beløpene, kjøpt flere spendon kort for å så registrere noen paypal kontoer, gjerne med forskjellig ip o.l. også lager du deg en master konto. Bruk alle de kontoene som ikke er hovedkonto som muel og bruk hele tiden VPN/Proxy/InPrivate/Pornomodus. Da skal det vell være ganske untraceable.
Sitat av caperno Vis innlegg
La oss si at man jobber litt svart og tjener en god del penger på det. Kan man da kjøpe f.eks flere SpendOn VISA og kjøpe bitcoins som er knyttet opp mot en donér knapp på en nettside, før man overfører "donasjoner" til en norsk bankkonto? Alternativt at man oppretter ett foretak som tar betalt i bitcoins for sine tjenester. Stilles det krav til dokumentasjon av innbetalinger, kundeforhold og slikt? Jeg forstår det jo slik at meningen med bitcoins er å være anonym, men vil "næææ, tar betalt i bitcoins jeg - det finnes ingen dokumentasjon her" være ett gyldig argument dersom myndighetene bestemmer seg for å sjekke regnskapet ditt nærmere og du ikke kan fortelle hvem kundene dine er eller vise til kontooversikt over innbetalinger?
Vis hele sitatet...
Hmm den var vanskelig gitt.
Nå er det jo de siste årene kommet krav til dokumentasjon og faktisk også legitimasjon ved større transaksjoner - er det over 40K?

Om du har mange små transaksjoner feks fra en webside som selger tja en ebook, et dataspill eller software kan du kanskje unngå problemer om stykkprisen holdes på et lavt nivå.

Problemet med skatteetaten er jo at de kan bruke gjennomskjæringsmodellen.
Om staten ved kontroll av ditt selskaps regnskaper finner grunn til å tvile på om du har tjent pengene på lovlig vis siden du "har tatt betalt i bitcoins" ser jeg ikke bort ifra at det kan gjøres arrest i midler, fremtvinges straffeskatt og inndra både bil og hus.

Slikt bør det likevel være mulig å nå rundt. Eksempelvis er det mange nasjoner som er langt mer liberale i forhold til regnskapsloven, skattelegging frigivning av slike opplysninger til andre lands myndigheter. Om du etablerer et selskap i et skatteparadis så kan vel det norske selskapet eie det utenlandske. Og dermed håve inn penger i form av konsernbidrag. Da tror jeg ikke norske myndigheter kommer langt. Du kan trygt vise frem regnskaper og bilag i det norske selskapet for der er alt legalt, og ber de om papirer og dokumentasjon fra selskapet i skatterparadiset kan du bare si at det har du ingen myndighet til gi ut. Det kan være en annen person en deg som har prokura i selskapet i skatteparadiset.

Så ja i teorien kan du faktisk selv vaske dine egne svarte penger via bitcoins og ved å bruke spend-on så er det ikke sporbart tilbake til deg. Husk å kjøpe spend-on på en plass de ikke har kamera
Sist endret av random67489; 15. mars 2012 kl. 17:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Reguleringer er skapt via lobbyvirksomhet for å fjerne konkurranse. Ved å gjøre det vanskelig for nye aktører (e.g for å drive finansvirksomhet må man ha 5 millioner euro, ha konsesjon og følge en uendelig liste lover og regler).
Vis hele sitatet...
Eventuelt er det for å sørge for at det er ein viss terskel, slik at ein ikkje får useriøse aktører som driv t.d. ponzi-opplegg. Eg har ikkje tru på at eit fritt, uregulert marked fungerer, og er ueinig i premissa du legg for diskusjonen. Det same er majoriteten av samfunnet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt er det for å sørge for at det er ein viss terskel, slik at ein ikkje får useriøse aktører som driv t.d. ponzi-opplegg. Eg har ikkje tru på at eit fritt, uregulert marked fungerer, og er ueinig i premissa du legg for diskusjonen. Det same er majoriteten av samfunnet.
Vis hele sitatet...
At du og store deler av samfunnet er uenige i det warz sier betyr ikke at dere nødvendigvis har rett.

Det er nok ikke alltid slik at grunnen for streng regulering er å hindre useriøse aktører å entre markedet. Merk at jeg snakker generelt nå og ikke bransjespesifikt.

Men det er ingen tvil og at ulike interessegrupper bruker tildels store summer på alt fra lobbyvirksomhet til smøring, og liketil direkte bestikkelser for å fremme lovverk som i størst mulig grad beskytter deres virksomhet.

Litt morsomt du nevner ponzi-opplegg for det vi har sett i Norge de siste 10-12 årene har jo vært lisens til å stjele for banker og investeringsrådgivere.

Banker robber sine kunder til de raka fant og etterpå vinner de liketil over kundene i retten.....gjør ikke at man for veldig stor tillit til systemet.

Det jeg tenker på er hvordan bankene loppet sine beste kunder frem til finanskrisen startet. Der bankene tidligere benyttet mennesker med studier innen finans til rådgivere for sine kunder skjedde det en endring i et aggressivt marked for rundt 2002-2005.

Bankene jaktet ikke lengre på talenter fra finansstudier. De jaktet på de beste selgerne i markedet. De råeste. De som hadde erfaring fra salg av leksikon, støvsugere, telefonsalg etc. Bankene jaktet mennesker som hadde bevist at de ikke tok nei for et nei og som viste hvordan de skulle close salget.


Evt. utdannelse var plutselig ikke viktig lengre for å få jobb som "finansrådgiver" i norske banker. Hvorfor kan man spørre seg.



Vel "finansrådgiverne" skulle ikke lengre rådføre kundene - "finansrådgiverne" skulle selge.
Og motivasjonen for selgerne var høy lønn og gode bonuser. Og de produktene som hadde best provisjon var de produktene bankene var garantert å tjene penger på - uavhengig av hvilken vei markedet gikk. Problemet til bankene var grådighet. De var ikke fornøyd med å tjene penger - de ville tjene kjempemasse.


Fasiten kjenner vi jo. "Finansrådgiverne" fikk vaskede lister fra sjefene sine - de kundene med positiv formue og nedbetalt bolig. Dette var gull-listene. At det som regel var eldre mennesker som var pensjonister eller nærmet seg pensjonistalderen betydde ingenting. For bankene måtte tjene nok penger slik at flere enn selgerne fikk bonuser. Avdelingsledere, direktører og aksjonærer skulle alle tjene penger. Mye penger.

Da holdt det ikke at gamlingene kjøpte verdipapirer og finansielle instrumenter for alle sine sparepenger. Nei de måtte også kjøpe for lånte penger. Og siden kundene på gull-listene hadde sikkerhet i bolig var det risikofritt utlån for bankene. Dermed tjente de penger på utlån til inversteringsvillige kunder og dro inn kurtasje for hver transaksjon. En resept for å trykke penger.

Og ennå søtere ble det når bankene solgte strukturerte spareprodukter. Dette var produkter som selgerne ikke noen forutsetninger for å forstå grunnet kompleksiteten i selve produktet - dermed gikk mesteparten av produktopplæringen til å fokusere på hva selgerne eller "finansrådgiverne" ville tjene per kunde om de overbeviste kundene til å handle for alle sparepengene pluss maksimalt av lånte penger.

I ettertid har jo selv professorer innen økonomi vitnet i retten og tegnet og forklart at strukturerte spareprodukter var umulig å tjene penger på for kundene - likevel ble produktet solgt som moderat risiko med svært stor mulighet til å tjene store penger. Bare løgn. Svindel og bedrag fra bankene.



Strukturerte spareprodukter var altså bankenes legale ponzi-opplegg. Og hundrevis om ikke tusenvis av nordmenn tapte sine sparepenger og endte opp med gjeld på en bolig som egentlig var nedbetalt.



Hvorfor vant DNB i retten? Hvilke bindinger har DNB til makta? Hvorfor sender adm.dir i DNB private sms til vår statsminister når det blåser på toppen i inngangen til finanskrisen?
Og hvem var forloveren i bryllupet til DNB's adm.dir?

Fortsatt problemer med å se noe som skurrer?

Bare fordi noen er paranoid betyr ikke det at ikke noen følger etter dem.....
Sist endret av random67489; 17. mars 2012 kl. 20:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://lists.randombit.net/pipermail...ly/001038.html

Litt artig diskusjon om bitcoins.
Noen kommentarer til DNB? Hvem giftet seg med Adm.dir? Og hvem var forlover?
Fortsatt forundret over at DNB vant i retten?

Det blir tydeligere og tydeligere for meg og svært mange andre at det er et behov for en valuta og et betalingsmiddel som er utenfor rekkevidde til småkorrupte politikere med lim på fingra.

Saker som den nevnt over gjør at man mister mer og mer tiltro til systemet og vokterne av systemet. Og når man ikke kan stole på at ting går korrekt for seg i saker som favner så mange mennesker og er så basale bør man da ha alle sine midler i kontoer som er innenfor rekkevidden til staten?

Hva skjedde etter jappetiden? 2 banker ble nullet, DNC og Kassa. En av dem skulle ikke vært nullet. Private norske kunder tapte alle pengene som var satt i aksjer og andeler i den banken. 12-15 år senere viser det seg at den ene banken aldri skulle vært nulla og at svært mange nordmenn måtte ta en unødvendig tap.

Om du vil gå inn i fremtiden lallende og med bind for øya så gjør gjerne det - men da nytter det ikke bli forbanna om alle dine sparepenger en dag er forduftet og du sitter blakk og bitter tilbake.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vel det var en morsom tanke - og har fyren rett? Vel det vet vi jo ikke.
Det at bitcoin har en maksimal pengemengde, gjør det valutaen er sentralisert eller gjør det at valutaen ikke er sentralisert?

Siden pengemengden har en kjent maksverdi gir det seg selv at verdien på resterende vil øke dersom 1 eller flere bitcoins forsvinner gitt alt annet likt.

Det er likevel ikke ensbetydende med at ressurssterke gale despoter skal få kontroll over bitcoin og således styre bitcoin og verdien.

Og grunnen er enkel. Verdiøkningen på eksisterende bitcoins ved ødeleggelse av andre bitcoins er ikke linjer. Den har definitivt et kryssningspunkt. Ødelegges mange nok bitcoins vil ytterlige ødeleggelser til sist svekke verdien av bitcoins fordi det blir for få bitcoins i omløp.
Kan noen liste opp hvilke tjenester vi i dag kan kjøpe og benytte oss av i Norge med Bitcoins?

Uansett hvor lite nyttig Bitcoins er i det daglige, er det svarte markedet så enormt at det alene gjør Bitcoins stort og stabilt.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Kan noen liste opp hvilke tjenester vi i dag kan kjøpe og benytte oss av i Norge med Bitcoins?

Uansett hvor lite nyttig Bitcoins er i det daglige, er det svarte markedet så enormt at det alene gjør Bitcoins stort og stabilt.
Vis hele sitatet...
Betyr "i Norge" norske bedrifter og nettsider eller også utenlandske nettsider som er tilgjengelig for nordmenn? I fall det siste, se her: https://en.bitcoin.it/wiki/Trade
▼ ... over en måned senere ... ▼
Warz's Avatar
Trådstarter
Selger drap på internett (politiforum.no)
Narkotika, våpen, falsk ID og leiemordertjenester. Alt kan kjøpes på nett. Og alt er anonymt – også for politiet.
Vis hele sitatet...
Selger drap på internett (nordlys.no)
Drap, barneporno, narkotika, våpen, kjemikalier og hackertjenester. Alt kan man finne og kjøpe, melder politiforum.

Slike nettbutikker er et kjempeproblem. Anonymiseringstjenester gjør det ekstra vanskelig for oss og spore opp. I tillegg kommer de som står bak sidene fra hele verden, sier Rune Fløisbonn, leder for datakrimavdelingen hos Kripos til Politiforum.

[...]

Handelen gjøres gjennom den digitale valutaen "bitcoins".
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bumper denne tråden. Mye interessant som skjer for tiden. Blant annet har Bitcoinica blitt hacket og har tapt ca 500 000 kroner verdt av bitcoin. Nå har de sagt at de legges ned.

Prisen har holdt seg veldig stabil de siste månedene, mens volumet bare har steget. Ser ut til at bitcoin endelig holder på å bli virkelig praktisk i bruk. Det har også oppstått flere og bedre måter å kjøpe og selge bitcoin, f.eks bitcoinnordic.com er perfekt for nordmenn.

Anbefaler disse sidene som selger for bitcoin:

bitlasers.com - Custom lasere for bitcoin, faktisk mye billigere enn sider som f.eks Wickedlasers.
spotifycoin.com/ - Spotify Premium abonnement for bitcoin. Billigere enn å kjøpe på vanlig måte i Norge!
Sist endret av Grix; 14. mai 2012 kl. 08:24.
Nordic er en god side men de går tom hele tiden:-/ Og spotify tar bare 2 bitcoins ser jeg.

noen som vet om andre steder man kan kjøpe bitcoins ifra som tar kort? Som man kan kjøpe en god del ifra.Send meg pm om ønsker det.
Hvorfor skulle folk vert intresert i denne betalings enheten når faren for at det plutselig bare blir ''lagt'' ned en dag er der og du sitter igjen med null og niks? (Om jeg har forstått det rett).
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Hvorfor skulle folk vert intresert i denne betalings enheten når faren for at det plutselig bare blir ''lagt'' ned en dag er der og du sitter igjen med null og niks? (Om jeg har forstått det rett).
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig å "legge ned" bitcoin. Det er nesten hele poenget, det er desentralisert, det finnes altså ikke noen sentral instans som man kan fjerne for å ødelegge hele systemet.
Sitat av Grix Vis innlegg
Det er ikke mulig å "legge ned" bitcoin. Det er nesten hele poenget, det er desentralisert, det finnes altså ikke noen sentral instans som man kan fjerne for å ødelegge hele systemet.
Vis hele sitatet...
Ikke engang et lovforslag som forbyr serverne i et land? Vet ikke om SOPA kunne påvirka det?
Sitat av Grix Vis innlegg
Bumper denne tråden. Mye interessant som skjer for tiden. Blant annet har Bitcoinica blitt hacket og har tapt ca 500 000 kroner verdt av bitcoin. Nå har de sagt at de legges ned.

Prisen har holdt seg veldig stabil de siste månedene, mens volumet bare har steget. Ser ut til at bitcoin endelig holder på å bli virkelig praktisk i bruk. Det har også oppstått flere og bedre måter å kjøpe og selge bitcoin, f.eks bitcoinnordic.com er perfekt for nordmenn.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstod det så var jo nettopp det at valutaen ikke kan devalueres eller forsvinne en av styrkene til bitcoin. Hvordan skal en avvikling skje? Det er ikke en sentralisert valuta.....skjønner ikke den der altså.
Warz's Avatar
Trådstarter
Bitcoinica er ikke Bitcoin. To helt forskjellige ting.

Ikke engang et lovforslag som forbyr serverne i et land? Vet ikke om SOPA kunne påvirka det?
Vis hele sitatet...
Det blir jo som å forby ulovlige torrents da eventuelt. Stopper ikke akkurat folk fra å piratkopiere.
Sitat av Warz Vis innlegg
Bitcoinica er ikke Bitcoin. To helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen som påsto det. Men det vil uansett ha en impact på Bitcoins. Både på kursen (som enten går opp eller ned). Dette kan og påvirke folks troverdighet til BitCoin som valutta. Man ønsker gjerne gode og troverdige tredjeparter for å bruke tjenesten på en lettvint måte.

F.eks. kan dette føre til at folk nå gnier seg mye mer fra å bruke tjenester som MtGox og slikt, fordi de ikke helt stoler på at sikkerheten er på topp.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Slik jeg forstod det så var jo nettopp det at valutaen ikke kan devalueres eller forsvinne en av styrkene til bitcoin.
Vis hele sitatet...
devalueres som i miste all verdi? selfølgelig kan den det, som all annen form for kvasi-verdier.
ikke bare er bitcoin en fiat-valuta, men en fiat-fiat-valuta. det gjør det ikke akkurat tryggere om man ønsker en stabil verdi på hver bitcoin.
Sist endret av somnium; 16. mai 2012 kl. 13:52.
Sitat av Warz Vis innlegg
Bitcoinica er ikke Bitcoin. To helt forskjellige ting.

Det blir jo som å forby ulovlige torrents da eventuelt. Stopper ikke akkurat folk fra å piratkopiere.
Vis hele sitatet...
Hehe tror øya gikk litt i kryss - jeg leste bitcoin og ikke bitcoinica.

Sitat av somnium Vis innlegg
devalueres som i miste all verdi? selfølgelig kan den det, som all annen form for kvasi-verdier.
ikke bare er bitcoin en fiat-valuta, men en fiat-fiat-valuta. det gjør det ikke akkurat tryggere om man ønsker en stabil verdi på hver bitcoin.
Vis hele sitatet...
Greit at det er en en fiat valuta fordi den ikke er knyttet opp mot feks gull eller noe håndfast men den er jo ikke sentralstyrt og det har jo fordeler og ulemper.
Den kan jo heller ikke devalueres i tradisjonell forstand - det eneste som kan senke verdien er markedet - altså etterspørselen.

Men nå ble det jo litt poengløst akkurat dette for jeg leste jo feil
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hey! er det mulig og overføre penger ifra bitcoin til paypal?
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hey! er det mulig og overføre penger ifra bitcoin til paypal?
Vis hele sitatet...
Du kan selge BitCoins og be den som kjøper overføre pengene til din Paypal-konto.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bitcoin er nevnt i det norske finanstilsynet sinn risiko- og sårbarhetsrapport fra 2011: http://www.finanstilsynet.no/Global/...alyse_2011.pdf

Se side 14.