Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 775
Rosa Bønne
50 3
Hei, har postet en slik tråd tidligere men tror jeg nå stortsett har bestemt meg

Har da satt sammen en build jeg tenker jeg går for, men trenger noen råd rundt ett par deler.

Her har jeg en Samsung PRO 128gb ssd. Vil jeg merke noen forskjell i f.eks oppstart tid om jeg går for http://www.netonnet.no/art/data/komp...b/181575.7072/

Forskjellen mellom disse er vel i hovedsak IOPS, kan vel også gjelde stabilitet og kvalitet menmen. Vil en helt gjennomsnittlig person kunne merke forskjell på disse to eller er ikke de ekstra kronene verdt det?

Jeg lurer også på om jeg vil få noen fordeler av å kjøpe et Maximus V Gene hk siden jeg kjøper et ROG grafikkort? Vet at det er M-atx men har dette noe å si egentlig? Hvilke muligheter er det jeg mister og vil det kunne overklokke like bra som f.eks Mpower. Vet at Mpower stort sett blir anbefalt her men har det noen markante fordeler ovenfor V Gene ved manuell overklokking eller noe annet jeg ikke har fått med meg?

CPU kjøler har jeg nesten bestemt meg for h100i, er disse viftene høylytte og vil det bli merkbar forskjell ved å bytte dem til SP quiet edition?

Setter pris på all hjelp, takker
Sist endret av PinkBean; 28. april 2013 kl. 03:38.
umm hva skal du med en red disk?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
først av alt, den kingston ssd'en har laber ytelse, er ustabil og knekker når det kommer komprimert data.

Samsung 840 pro er den raskeste sata disken på markedet, og iops messig klarer den nesten å konkurere med revodrive til ocz(som er en pci basert ssd, med scsi raid innabors)

Når det kommer til hk, er det helt idiotisk med m-atx hk i atx kabinett, her velger man enten et m-atx kabinet (mini-tower) eller et atx kabinett.
Om du går for feks define mini, har jeg ingen problemer med å anbefale deg V gene, da dette er et meget bra hk, til en helt ok pris.

Det har ingenting å si om du velger forskjellig produsent når det kommer til komponenter, spesielt når det er snakk om asus (ting snakker ikke sammen her), med msi hk og msi gpu har du dog en fordel, da Live update 5 finner drivere til både hk og gpu om du har begge deler fra msi.

Når det kommer til gpu, er det noen grunn til at du har valgt 680 kontra 670? ytelsesforskjellen på disse er latterlig liten i forhold til prisforskjellen, et 670DC2/670PE kort vil yte så og si identisk til spill som et 680DC2, men koster mindre.

Når det kommer til valget ditt av vifter er jeg ikke enig, jeg har en stabel på 7AF vifter og 4SP vifter, som ikke er i bruk da de bråket alt for mye for meg(AF viftene blir stille på lav rpm, men da flytter de heller ingen luft)
og SP viftene lager lyd selv om de tunes ned så mye som det lar seg gjøre, og da flytter heller ikke de noe luft. Selv har jeg NoiseBlocker eLoop i mitt system og elsker disse viftene, de flytter MYE luft på lav rpm og da lager de heller ingen lyd. Jeg har også erfaring med NF-F12(radiator vifte) fra Noctua og disse viftene også er meget bra, det samme er NF-A14 (kabinett vifte) og NF-S12B(kabinett vifte)

Når du alike vell skal ha vannkjøling ville jeg kjørt på med litt raskere ram, da i form av Beast brikkene til kingston(2133mhz eller 2400mhz) dette grunnet gpu delen i cpu'en din, som du kan bruke ved virtumvp, da vil raskere ram gi bedre ytelse.

Kjølepasta trenger du strengt talt ikke da dette er ferdig påført på kjøleren, men om du alike vell skal kjøpe ekstra har jeg NT-H1 som personlig favoritt

Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
umm hva skal du med en red disk?
Vis hele sitatet...
antaglig vis lagre på.

Om du mener at red disken er et dårlig valg er jeg komplett uenig med deg, da dette er en solid disk, med granti fra produsent ved bruk i mer en 24t.

Den er rask nok, og er veldig pålitelig. Jeg har selv en slik 3tb disk i maskina midler tidig til jeg får nas'en opp å gå. og jeg har ingenting å utsette på disken.
Og prisen er akkurat slik den skal være for en slik disk!
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Da går jeg for samsung ssd'en, men de rambrikkene er cl11, er det verdt å gå opp noen hundre kroner for cl10? Hva har cl X å si for ytelsen?

Så jeg trenger ikke å påføre kjølepasta på cpu? Tror ikke jeg er så kravstor på støy. Du hadde vel ikke hatt noe i mot å selge med noen av de viftene for en laber sum da, så kan jeg bytte ut hvis det blir noe problem ?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Da går jeg for samsung ssd'en, men de rambrikkene er cl11, er det verdt å gå opp noen hundre kroner for cl10? Hva har cl X å si for ytelsen?

Så jeg trenger ikke å påføre kjølepasta på cpu? Tror ikke jeg er så kravstor på støy. Du hadde vel ikke hatt noe i mot å selge med noen av de viftene for en laber sum da, så kan jeg bytte ut hvis det blir noe problem ?
Vis hele sitatet...
CLS er hvor mye delay det er på brikkene, her vil du ha så lav som mulig, men det må også stå i stil med frekvensen, altså 2400mhz på cl11 er bedre en 1600mhz på cl9, men dårligere en 1600mhz på cl7.

Kjølepasta er ikke noe du trenger å kjøpe nei, da dette er ferdig på h100i kjøleren, dette er også veldig bra kjølepasta som er på kjøleren, du vil merke svert liten forskjell, om ingen om du kjører med annen kjølepasta.

Viftene har jeg ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med, men SP viftene er latterlig støylytte, så du skal være godt hørselskada om du ikke hører de :P
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Sitat av Frufsa Vis innlegg
CLS er hvor mye delay det er på brikkene, her vil du ha så lav som mulig, men det må også stå i stil med frekvensen, altså 2400mhz på cl11 er bedre en 1600mhz på cl9, men dårligere en 1600mhz på cl7.

Kjølepasta er ikke noe du trenger å kjøpe nei, da dette er ferdig på h100i kjøleren, dette er også veldig bra kjølepasta som er på kjøleren, du vil merke svert liten forskjell, om ingen om du kjører med annen kjølepasta.

Viftene har jeg ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med, men SP viftene er latterlig støylytte, så du skal være godt hørselskada om du ikke hører de :P
Vis hele sitatet...
Haha takker for utfyllende og læringsrike svar.
Sist endret av PinkBean; 28. april 2013 kl. 15:53.