Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1640
Ikke Værst På PC
Hei.

Jeg installerte Linux Ubuntu på min "D". "D" er en partisjon av min HDD på 1 TB. Jeg har to partisjoner. En med Windows 8 (C) og en som jeg installerte Ubuntu på. Nå finner jeg ikke "D" lenger. Jeg har prøv å gå inn i diskbehandling. Partisjonen er der, men har verken bokstav eller filsystem. Vet noen hvordan jeg kan få den til å fungere, eller eventuelt få et valg om å boote fra en av dem, når jeg starter PC'n. Jeg kan nemlig ikke gjøre noe med den partisjonen i Windows 8.

Sikkert noen dumme formuleringer eller spørsmål, men det er min første gang med Linux.
regner med at det fucket opp siden du ikke installerte linux på samme disk som win. Regner med at bootloader/grub ikke synes det er helt heldig.
Hva la du inn linux med?
Linux geek!
Sauu's Avatar
Gratulerer som nybakt Linuxbruker!

Linux partisjonen din er sannsynligvis en ext3 eller ext4 partisjon. Windows støtter ikke slike partisjoner uten videre, og det er derfor ikke mulig å montere den.

Det er mulig å montere Linux partisjoner i Windows ved hjelp av tredjeparts programvare. Det er bare å google "How to mount linux (eller ext3/4) partitions in windows".
Sist endret av Sauu; 10. mars 2013 kl. 18:11. Grunn: Fikset skriveleifene mine...
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Jeg installerte med DVD. Jeg hadde brent over .ISO på den.

Jeg lurer på om jeg valgte ext2. Var det dumt? Det er jo ikke verre enn å gjøre det på nytt. Men neste gang har jeg lyst å vite hva jeg driver med
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Jeg installerte med DVD. Jeg hadde brent over .ISO på den.

Jeg lurer på om jeg valgte ext2. Var det dumt? Det er jo ikke verre enn å gjøre det på nytt. Men neste gang har jeg lyst å vite hva jeg driver med
Vis hele sitatet...
https://help.ubuntu.com/12.04/instal...guide/powerpc/

eventuelt: http://www.ubuntu.com/download/help/...u-with-windows
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Hvis jeg velger å gå for denne metoden.
http://www.ubuntu.com/download/help/...u-with-windows
Vil denne installeren lage en egen partisjon for Ubuntu da? Eller må jeg på forhånd lage en partisjon i format ext2, ext3 eller ext4? Hva er det beste formatet?
Sist endret av Skrivebordet; 10. mars 2013 kl. 19:23.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Om du bruker Wubi (slik som linken din) vil Ubuntu installeres som et program i windows. Du trenger dermed ikke bry deg om partisjonering, alt skjer automatisk. Når du starter pc'n kan du velge mellom OS'ene, og du kan enkelt avinstallere Ubuntu med noen tastetrykk inne i windows.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Det hørtes lett ut! Er det like bra som å ha den separat i en annen partisjon?
Linux geek!
Sauu's Avatar
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Det hørtes lett ut! Er det like bra som å ha den separat i en annen partisjon?
Vis hele sitatet...
Du får den samme opplevelsen, men du vil ikke oppnå helt samme ytelse som om du hadde installert det skikkelig. Systemet vil bli litt(veldig lite) tregere, men du vil i de fleste tilfeller ikke merke det. Det skjer fordi filsystemet blir emulert, dvs. at det ikke er en skikkelig harddisk partisjon. Filsystemet er lagret på en fil på harddisken, og blir "montert" på / (slik som C:/ i windows). Systemet har uansett tilgang rett på maskinvaren, slik at det er ekstremt mye bedre en å visualisere det inne i windows. Du kan lese mer her.

Jeg vil definitivt anbefale å installere med wubi (nevnt metode). Det er mye enklere å installere, og vanskeligere å gjøre noe feil. Om du finner ut at Ubuntu ikke er noe for deg er det også mye enklere å fjerne det, noe som er et stort pluss. Hvis du forelsker deg hodestups i Linux (slik som mange av oss andre her på forumet) kan du installere det skikkelig på et senere tidspunkt.

Lykke til!
Sist endret av Sauu; 10. mars 2013 kl. 20:46.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Jeg har prøvs linux før, og da falt jeg for det med en gang Det er derfor jeg skal ha det nå. Men jeg kan jo prøve det over en litt lenger periode på "wubi" metoden.

Takk for svar
du har jo alltids virtual box og liknande, det er litt meir "safe", samt enklare å administrere, krever dog at du har ein del ram.
Opprett tre partisjoner, en for Windows, en for Linux og èn delt for lagring av filer og dokumenter du bruker på tvers av OS. Gjør det lettere for deg hvis du må reformattere en av OS'ene.
doublepost..
Sist endret av Butterfly; 10. mars 2013 kl. 21:06.
Ridder av 1. klasse
Er det ikke litt vell 1998 å kjøre dual boot? Hvorfor kjører du ikke bare virtuelt?
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
du har jo alltids virtual box og liknande, det er litt meir "safe", samt enklare å administrere, krever dog at du har ein del ram.
Vis hele sitatet...
Mulighet til å forklare bedre? Har BTW 16 gig RAM.

Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er det ikke litt vell 1998 å kjøre dual boot? Hvorfor kjører du ikke bare virtuelt?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ikke har nok kunnskap om dette til å forstå hva du snakker om. Jeg vet det bare er å google det, men akkurat nå var tråden rettet mot dual-boot. Takk for innspill, allikevel.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Fordi jeg ikke har nok kunnskap om dette til å forstå hva du snakker om. Jeg vet det bare er å google det, men akkurat nå var tråden rettet mot dual-boot. Takk for innspill, allikevel.
Vis hele sitatet...
Er i grunnen meget lett å installere en virtuel maskin... Last ned f.eks VMware Player, installerer programmet på helt vanlig måte "windows" måte, ved å trykke next, next, agree, finish... Så åpner du programmet VMware player, velger ny virtuel PC, velg om du vil installere fra CD eller ISO, så velger du hvor mye ram og plass den skal få, og så er du done. Veldig enkelt og greit i grunnen
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er i grunnen meget lett å installere en virtuel maskin... Last ned f.eks VMware Player, installerer programmet på helt vanlig måte "windows" måte, ved å trykke next, next, agree, finish... Så åpner du programmet VMware player, velger ny virtuel PC, velg om du vil installere fra CD eller ISO, så velger du hvor mye ram og plass den skal få, og så er du done. Veldig enkelt og greit i grunnen
Vis hele sitatet...
Skal testes! Takk
Ridder av 1. klasse
Fordelen med virtuelt er at du slipper å rote til OS'et som du har i bunn. Samtidig kan du jo ha en hel haug med virtuele PCer liggendes ferdig installert, som bare er til å starte når du har lyst. Selv har jeg Win7 i bunn, og så kjører jeg Win8, WinXP og Linux virtuelt.
Sist endret av Mchjort; 10. mars 2013 kl. 21:47.
ambefaler virtual box, den er lett å forstå seg på, virtualbox.org.

Det dette gjer er at du lager ein "virtuell harddisk", altså ein partisjon som "ikkje eksisterer" og du booter windows opp på vanlig måte (uten å få opp ka os du vil boote i, som ved dual boot), og du kan starte den virtuelle maskinen ved behov. du har null mulighet for å kødde til partisjoane dine, og du vil bruke mindre plass på harddisken, og du kan slette din virtuelle maskin om det skulle vere behov for det, samt klone maskina, for å kunne kødde til din virtuelle partisjon, også gå tilbake til "backupen" etterpå.

Å sette det opp er rimelig enkelt, og smertefritt, og ikkje minst, heil safe.
går det også ann å bruke minnepenn og overføre deT? eller må vi brenne ?
Sitat av raimond96 Vis innlegg
går det også ann å bruke minnepenn og overføre deT? eller må vi brenne ?
Vis hele sitatet...
Du kan fint bruke minnepenn. Sjekk ut unetbootin