Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1018
Hei, jeg har en gammel harddisk på 80GB, som har stått i en laptop som ikkje fungerer mer.
Denne harddisken har ikkje vært brukt på mange år, men jeg tenkte jeg skulle kaste den. Men først så ville jeg ha ut dataen som ligg på den. Jeg kan fint mounte harddisken vanlig å browse igjennom filene, men det er en del filer der som jeg antagelig har slettet for noen år siden, som jeg ikkje trudde jeg kom til å få bruk for mer.

Så jeg tenkte jeg skulle lage meg et images av harddisken med dd og mounte image, for å se om det var mulig å finne disse filene. Selve prosessen med å lage image gikk smerte fritt, men når jeg skal mounte den, så oppstår problemet.

DD:

Kode

sudo dd if=/dev/sdb of=/home/****/****/images conv=noerror,sync

Output:
156301488+0 records in
156301488+0 records out
80026361856 bytes (80 GB) copied, 6885.64 s, 11.6 MB/s
Mount:

Kode

sudo mount -t ntfs ./images /media/***/ -o loop

Output:
NTFS signature is missing.
Failed to mount '/dev/loop0': Invalid argument
The device '/dev/loop0' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?
Fdisk:

Kode

fdisk images

Output:
You must set cylinders.
You can do this from the extra functions menu.

WARNING: DOS-compatible mode is deprecated. It's strongly recommended to
         switch off the mode (command 'c') and change display units to
         sectors (command 'u').

Command (m for help): p

Disk images: 0 MB, 0 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 0 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0xc379bb09

 Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
images1   *           1        9728    78140128+   7  HPFS/NTFS
Partition 1 has different physical/logical endings:
     phys=(1023, 254, 63) logical=(9727, 254, 63)
Hva er det jeg gjør galt her?

EDIT: Jeg for mountet den med:

Kode

sudo mount -o loop,offset=32256 -t ntfs images /media/****/
Med tanke på at start sectoren til NTFS partisjonen er 63, og sector size er 512 bytes.

Men det hjelper jo ikkje meg noe mer, siden jeg for opp akkurat det samme som om jeg mounter den vanlig. Hvis jeg ser på størrelsen på partisjonen så er det brukt ~10GB, og DD-image er 80GB. Så det mangler en god del data.
Cowboy Coder
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Men det hjelper jo ikkje meg noe mer, siden jeg for opp akkurat det samme som om jeg mounter den vanlig.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At du likevel får opp "The device '/dev/loop0' doesn't seem to have a valid NTFS."?

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Med tanke på at start sectoren til NTFS partisjonen er 63, og sector size er 512 bytes.
Vis hele sitatet...
Har du verifisert dette? Det kan gjøres ved å bare kjøre fdisk rett på imaget og printe ut partisjonstabellen.

Merk at det også finnes ett sizelimit flagg til loop devicet, mulig du må ha med dette også for å få riktig start OG slutt.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av rkruger Vis innlegg
Hva mener du? At du likevel får opp "The device '/dev/loop0' doesn't seem to have a valid NTFS."?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at jeg for opp de samme filene som jeg fikk opp når jeg mountet harddisken på vanlig måte, dette tilsvarer circa 10 GB med data. Men selve image av disken er på 80GB.

Ser ut som jeg må finne meg en måte å skrive NTFS headeren eller hva jeg skal kalle det på nytt, for å få med de slettede filene.

Sitat av rkruger Vis innlegg
Har du verifisert dette? Det kan gjøres ved å bare kjøre fdisk rett på imaget og printe ut partisjonstabellen.

Merk at det også finnes ett sizelimit flagg til loop devicet, mulig du må ha med dette også for å få riktig start OG slutt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er vertifisert.