Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7718
Tjena nFF'ere

Har vurdert å utdanne meg innenfor psykologi. Virker som et fint yrke, siden jeg har veldig lyst til å jobbe innen et yrke som tar for seg kontakt med andre mennesker, og det virker som en fin måte å hjelpe folk på

Derimot så har jeg innen anelse om hvor mye høyt snitt det kreves for å kunne studere psykologi, jeg aner ikke hvor man kan studere psykologi, og jeg kjenner ikke mange som har studerert det til å få referanser fra. Om dere har informasjon om noen av disse spørsmålene, så ville jeg satt stor pris på det asså..!

I tilegg vurderer jeg et år på folkehøyskole. Et sted som heter Fana, like ved Bergen. Der har de psykologi som et fag, og det virker som en fin måte å "sjekke ut" faget på

Så, alt dere kan si meg, vil bli satt pris på.
mvh. En mulig psykolog ^^
Bacholer i psykologi? Master i psykologi? Profesjonsstudium psykologi? Forskjellig karaktersnitt på alle.

For å bli psykolog og kunne behandle pasienter, må du gå profesjonsstudium, og snittet ganske forbanna høyt, tilnærmet medisinstudiet.
Sist endret av nikons; 19. januar 2011 kl. 19:53.
Kan ikke hjelpe deg med noe annet en karakter kravene, gå til http://www.samordnaopptak.no/info/.
Der ligger "cut'n" for de fleste høyskoler\universitet, for de forskjellige linjene.
Little T's Avatar
Trådstarter
45 2
Sitat av nikons Vis innlegg
Bacholer i psykologi? Master i psykologi? Profesjonsstudium psykologi? Forskjellig karaktersnitt på alle.

For å bli psykolog og kunne behandle pasienter, må du gå profesjonsstudium, og snittet ganske forbanna høyt, tilnærmet medisinstudiet.
Vis hele sitatet...
Hvor langt kommer jeg med en bachler el no sånt da..?
Sist endret av Little T; 19. januar 2011 kl. 19:56. Grunn: skrev feil
Hvis du skal gå direkte inn på psykologistudiet som er på 6 år (er vel bare universitetet i Oslo og Trondheim som har direkte fra VGS til det studiet i 2011) så må du ha et ganske rått snitt, og da er det VGS karakterene som teller. Om jeg husker rett var snittet på over 6 i 2009 i Oslo.

Hvis du ikke skal gå direkte fra VGS til psykologistudiet må du ha et årstudium i psykologi inkludert ex.phil og ex.fac før du kan søke inn på det fem årige psykologistudiet. Som jeg forstår det må du ha nesten A'er på alt og bestått i ex.phil og ex.fac.

Du kunne jo prøvd å søke litt selv, ta en kikk her på utdanning.no.


Edit: Som jeg forstår det er det bare det 6 årige (eller 1+5) psykologistudiet som faktisk lar deg behandle pasienter og jobbe som psykolog.
Sist endret av Sethalas; 19. januar 2011 kl. 20:00.
Om det er en sosial jobb hvor du vil hjelpe folk du er ute etter, er det jo mer en psykolog. Du kan jo f.eks være utekontakt, eller jobbe f.eks på en ungdomsklubb. Det omhandler jo mest barn og ungdom da. Men sykepleier og sånn også, veldig sosial jobb, hvor du bearbeider andres personlige liv Sorry om det var veldig off topic.
Jeg går ettårsstudium i psykologi på NTNU nå, og der baserer opptak seg til profesjonsstudiet på karakterene man får det året. Det er over 600 studerende, så for å komme inn må man helst ha A (6) i snitt i de seks fagene man har i løpet av året, og stå i resten. Uten å gå mer inn på det, kan jeg bekrefte at det er tøft og små marginer. Studerer selv 8-10 effektive timer daglig hele året, kun for å få disse A'ene. Hadde jeg fått én feil til (multiple choice) på ene eksamenen i høst, ville jeg fått en B, og alt hadde vært fucked.

NTNU følger Oslo og dette er siste året det er en slik ordning. I fremtiden teller kun karakterene fra VGS, som betyr opptakskrav på rundt 64 studiepoeng (eller 56 hvis primærkvote). Bergen og Tromsø vil fortsette med ordningen, men blir mest sannsynligvis å følge etter med tiden.

Selve faget psykologi er ekstremt spennende, og en relativt ung vitenskap. Jeg har liten innsikt i den kliniske delen, men personlig synes jeg dette og forskning er mest spennende. Hvis du går master-veien istedenfor profesjon, utdanner du deg i realiteten til forsker. Man kan spesialisere seg innen organisasjon, sosial, nevro etc, men får ikke tittelen "psykolog". Det eksisterer derimot veier for å ta videreutdanning i utlandet, men er noe risikabelt.

Spør i vei!
Sist endret av Lootfisk; 19. januar 2011 kl. 20:02.
Little T's Avatar
Trådstarter
45 2
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Jeg går ettårsstudium i psykologi på NTNU nå, og der baserer opptak seg til profesjonsstudiet på karakterene man får det året. Det er over 600 studerende, så for å komme inn må man helst ha A (6) i snitt i de seks fagene man har i løpet av året, og stå i resten. Uten å gå mer inn på det, kan jeg bekrefte at det er tøft og små marginer. Studerer selv 8-10 effektive timer daglig hele året, kun for å få disse A'ene. Hadde jeg fått én feil til (multiple choice) på ene eksamenen i høst, ville jeg fått en B, og alt hadde vært fucked.

NTNU følger Oslo og dette er siste året det er en slik ordning. I fremtiden teller kun karakterene fra VGS, som betyr opptakskrav på rundt 64 studiepoeng (eller 56 hvis primærkvote). Bergen og Tromsø vil fortsette med ordningen, men blir mest sannsynligvis å følge etter med tiden.

Selve faget psykologi er ekstremt spennende, og en relativt ung vitenskap. Jeg har liten innsikt i den kliniske delen, men personlig synes jeg dette og forskning er mest spennende. Hvis du går master-veien istedenfor profesjon, utdanner du deg i realiteten til forsker. Man kan spesialisere seg innen organisasjon, sosial, nevro etc, men får ikke tittelen "psykolog". Det eksisterer derimot veier for å ta videreutdanning i utlandet, men er noe risikabelt.

Spør i vei!
Vis hele sitatet...

Takk, det her var til stor hjelp!
Søskenbarnet mitt utdannet seg til å bli psykolog, men han tok deler av utdanningen sin i Danmark. Tror han tok master i psykologi der... Så han blir da ikke "psykolog" med andre ord? (mener nemlig han sa det asså).

Personlig så klarer jeg nok ikke å klamre meg til et høyere snitt enn 4.5
Vil dette utelokke psykologi for meg?
Også i Bergen er snittet ganske lavt for å komme inn på førsteåret, men du må gjøre det forbanna godt det året for å komme inn på profesjonsstudiet. (Har inntrykk av at er rundt 200 på første året, 25 andre året). Hvis du er motivert er det fult mulig.

Jeg kjenner også noen som går i Danmark nå. Snittet er lavere men er ikke sikker på hvor mye. Hun valgte det mer fordi hun ville bo i Danmark..
Sitat av Little T Vis innlegg
Søskenbarnet mitt utdannet seg til å bli psykolog, men han tok deler av utdanningen sin i Danmark. Tror han tok master i psykologi der... Så han blir da ikke "psykolog" med andre ord? (mener nemlig han sa det asså).
Vis hele sitatet...
Man kan ta bachelor i Norge, og deretter dra til Danmark for å ta de siste årene der. Da kan man bli psykolog. Opplegget er ganske annerledes enn om du kjører fullt løp i Norge, men har ikke nok informasjon om noe av dette. Har hørt om at det skal bli vanskeligere å komme inn i Danmark, som om det ikke var lav nok adgang på masteren fra før av.

Sitat av Little T Vis innlegg
Personlig så klarer jeg nok ikke å klamre meg til et høyere snitt enn 4.5
Vil dette utelokke psykologi for meg?
Vis hele sitatet...
Snittet mitt er 4.5 selv. Som jeg sa i posten over vil det være det samme opptakssystemet en viss stund til i både Bergen og Tromsø. Dvs, du må få bare A'er det ene året, deretter kan du komme inn og være garantert tittelen "psykolog" dersom du fullfører studiet.

Du kan også ta opp fag, eller se mot utlandet. Vet om flere som har dratt til Danmark for å ta hele profesjonsutdanningen der. Snittet er lavere, og har hørt noen skoler til og med opererer med en utlending / "nordmann-kvote".

Hvis du virkelig brenner for psykologi, så vil du få til dette!
Sitat av Lootfisk Vis innlegg

Snittet mitt er 4.5 selv. Som jeg sa i posten over vil det være det samme opptakssystemet en viss stund til i både Bergen og Tromsø. Dvs, du må få bare A'er det ene året, deretter kan du komme inn og være garantert tittelen "psykolog" dersom du fullfører studiet.
Vis hele sitatet...
Så, hvis jeg forstår deg rett så trenger man ikke enormt godt snitt fra VGS for å komme seg inn på førsteåret av psykologistudiet? Hvis man da kommer seg inn på det, så er det karakterene man får fra førsteåret som teller for om man skal komme seg inn på profesjonsutdanningen videre, noe som betyr at man nærmest starter med et helt utgangspunkt så snart man kommer seg inn på førsteåret?
Hva burde man gå på vgs, for å ta psykologi som utdanning? Er det Helse og Sosial? Går nå media, kan man da gå videre på høyskole, og ta utdanning innen psykologi? Sånn rent teoretisk sett. Ser bort ifra karakterer og slike faktorer nå.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Så, hvis jeg forstår deg rett så trenger man ikke enormt godt snitt fra VGS for å komme seg inn på førsteåret av psykologistudiet? Hvis man da kommer seg inn på det, så er det karakterene man får fra førsteåret som teller for om man skal komme seg inn på profesjonsutdanningen videre, noe som betyr at man nærmest starter med et helt utgangspunkt så snart man kommer seg inn på førsteåret?
Vis hele sitatet...
Akkurat. Et system jeg er veldig fan av, da jeg og flere bekjente overhodet ikke var moden nok på VGS til å forstå viktigheten av gode karakterer. Det endres derimot i år, så man må til Bergen eller Tromsø for å ha en sjanse. Og det blir sikkert verre nå som NTNU også stopper, mange flere som kommer til å kjempe om plassene i de to byene. Når for mange har A i snitt, blir det trekning. Og det er absolutt ikke en enkel jobb å få A på universitetsnivå.

Opptak for ettårsstudium på NTNU er rundt 47 poeng. Regner med at det er noe lavere i Bergen og Tromsø! Psykologi har gjennom tidene vært nært bundet filosofi, så kan absolutt hende dette er noe for deg

Hva burde man gå på vgs, for å ta psykologi som utdanning? Er det Helse og Sosial? Går nå media, kan man da gå videre på høyskole, og ta utdanning innen psykologi? Sånn rent teoretisk sett. Ser bort ifra karakterer og slike faktorer nå.
Vis hele sitatet...
Har ingen ting å si hva du tar på VGS; personlig gikk jeg musikklinja. Selv om det selvsagt kan være en fordel dersom du tar psykologi/filosofi som perspektivemne, da det blir lettere å begripe tankemåten på psykologistudiet.
Sist endret av Lootfisk; 20. januar 2011 kl. 10:32.
Men man kan egentlig bare skaffe studiekompetanse da, og gå videre på høgskole under psykologi? Det hørtes nesten litt merkelig ut, om man ikke har noe grunnkompetanse innenfor faget. :O
Profesjonsstudie på psykologi er vel strengt talt beinhardt å komme inn på.

Når det gjelder å komme inn på bachelor/masteren, så er det VGSkarakterer det går på, så om du er taktisk så velger du fag som gir ekstrapoeng - type realfag som matte, fysikk, kjemi, biologi.
Sitat av Awarize Vis innlegg
Men man kan egentlig bare skaffe studiekompetanse da, og gå videre på høgskole under psykologi? Det hørtes nesten litt merkelig ut, om man ikke har noe grunnkompetanse innenfor faget. :O
Vis hele sitatet...
Ikke gjør den feilen å tro det er enkelt å bli psykolog. Det systemet de opererer med i Bergen og Tromsø kommer til å fortsette, og du må nok ha et år med helvete for å ha den minste sjanse å komme inn Dette systemet kommer snart til å bli helt borte, og da blir det ihvertfall samme inntakskrav som medisin (jf. kravet i Oslo 2009-10). Og PS; det er ikke snakk om høgskole her, men universitet.

Når du først er inne fortsetter vanskelighetsnivået, og det innebærer harde studier i minst fem år til. Det er selvsagt en fordel for individet om du har hatt psykologi/filosofi før, eller biologi, men det er ikke et krav på samme måte som til medisin.
Studerer selv Psykologi i London, og snittet for å komme inn her er betydelig lavere grunnet mengden av universiteter i Storbritannia. Hvis du tenker på å bli ordinær psykolog er dette en grei vei å gå. Dersom løpet her er Bachelor-Doktor-Praksis. Ingen anelse hvorfor Masteren er kuttet ut, men sånn er det hvertfall. Ellers er det jo en vanvittig mengde jobbber man kan ha innenfor psykologi og faget er utrolig spennende! www.studyacrossthepond.com hvis Storbritannia kunne vært noe. De gir gratis hjelp hele veien, kjempeopplegg!
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Nutterz Vis innlegg
Studerer selv Psykologi i London, og snittet for å komme inn her er betydelig lavere grunnet mengden av universiteter i Storbritannia. Hvis du tenker på å bli ordinær psykolog er dette en grei vei å gå
Vis hele sitatet...
Har du erfaring med andre norske elever som har tatt tilsvarende studier som deg og blitt autorisert i Norge?

Og, hva er studieavgiftene/skolepengene på for din del? Når jeg studerte i London i 2003-2006 var det én EU pris og en mye høyere for de utenfor EU.