Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 984
Hei, sitter nå og vurderer om det er noe som trengs å oppgraderes i pcen. Tenker da mest mulig på skjermkort og psu, men vet ikke helt om jeg kommer til å få så kjempe mye mere ytelse av et nytt skjermkort mtp cpuen jeg har er ikke akkurat den nyeste.

SPECS:
cpu intel core i5 750->2,66ghz
skjermkort EVGA 580 1,5GB
psu silverpower 650w
hk gigabyte p55 1156 usb 3
ram corsair vengeance 16G
ssd corsair 3 series 240GB
HDD western digital green 1TB

Det jeg hadde tenkt meg var kanskje å kjøpe ny psu noe som denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760108. Grunnen til det er pga når jeg setter inn en ekstra HDD får jeg fult av røde prikker på skjermen, og når jeg googlet det kom jeg fram til att det var skjermkortet som fikk for lite strøm. I tillegg så fyller psuen 3 år om 2 uker.

Hvis jeg velger da og kjøpe ett 7950 kommer jeg da til å merke bedre fps i f. eks bf3? eller kommer cpuen til å bottlenecke alt som er. Vil det evt hjelpe og prøve og clocke cpuen nærmere 4.0ghz? har h70 og tempen ligger rundt 35-40 grader når jeg gamer bf3.
PSU'en er bra nok, sjekk PSU calulator. Jeg la blant annet til:
  • 4 stk 120mm vifter
  • 1 stk 140mm vifte
  • 2 stk hdd
  • 1 stk SSD
  • DVD/RW

Har selv om lag samme PC som du, og ved full load bruker PC'en 120W. Nå skal det nevnes at jeg kun har et simpelt skjermkort, nemlig ATI HD5450.
psu calculator regner bare teoretisk nå er jo denne psuen brukt i 3 år og det er jo silverpower det er jo et billig jalla merke. Og når jeg ikke kan sette i en ekstra hdd uten att skjermkortet får for lite strøm....
Jeg ville ventet på Haswell og da kjøpt ny prosessor og hovedkort. Den strømforsyningen er fin, men du trenger nok ikke så mange watt
Teoretisk? Hva mener du? Jeg valgte alle komponenter som PC'en min inneholder, og ble anbefalt en PSU på 258W. Maskinen bruker 140W på full load.

Dy har ikke en wattmeter liggende i hjemmet? Koster ikke spesielt mye på clas olson.
det er en ganske så slitt psu, så den leverer ikke alt det den sier. Det er jo også en fordel og ha stabile spenninger. Og når man putter inn en ekstra hdd så blir skjermen full av røde prikker pga skjermkortet ikke får nok strøm det sier vell sitt?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Ja. Har selv en sliten PSU som jeg bytta ut. Er helt utrolig hvor stor forskjell det var på ny og gammel 500W.
Hahaha…visste ikke at en PSU kan bli sliten. Du mener effekten den kan levere avtar med årene? Har selv en 3 år gammel PSU av merke Fractal, skal også oppgradere til Haswell til sommeren. Blir spennende å se om PSU'en holder når jeg kjøper nVidia 770.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Hahaha…visste ikke at en PSU kan bli sliten. Du mener effekten den kan levere avtar med årene? Har selv en 3 år gammel PSU av merke Fractal, skal også oppgradere til Haswell til sommeren. Blir spennende å se om PSU'en holder når jeg kjøper nVidia 770.
Vis hele sitatet...
Fractal lager kvalitetsstrømforsyninger, Silver Power er jeg noe usikker på
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Hvis jeg velger da og kjøpe ett 7950 kommer jeg da til å merke bedre fps i f. eks bf3? eller kommer cpuen til å bottlenecke alt som er. Vil det evt hjelpe og prøve og clocke cpuen nærmere 4.0ghz? har h70 og tempen ligger rundt 35-40 grader når jeg gamer bf3.
Vis hele sitatet...
Kjørte flat 2.66ghz uten turbo på min i5 750 og 7970 en stund. Funket greit det i MP, hadde det ikke vært for at jeg fikk litt trøbbel med å overklokke, hadde jeg fortsatt hatt den. Prøv å klokk den opp Ser ingen vits i å oppgradere fra gtx 580 til hd 7950.

http://www.hardocp.com/article/2012/...5#.UYP0Rfc4U8E

Vet den linken er gammel, men ytelses forskjellen er ikke så stor at jeg mener det er verdt det
hva ville vært det lureste om jeg tenker på og bruke minst mulig penger for mest ytelse atm?

nr 1 clocke cpuen til 4.0ghz og kjøpe ett 7950 eller 7970?
nr 2 kjøpe ny cpu og hovedkort og behold skjermkortet?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ja. Har selv en sliten PSU som jeg bytta ut. Er helt utrolig hvor stor forskjell det var på ny og gammel 500W.
Vis hele sitatet...
Var det prikker på skjermen som utgjorde forskjellen for deg også, eller nøyaktig hvordan merket du forskjell på ny og gammel psu? Selv har jeg aldri merket forskjell på ytelse ved nye og gamle psu'er. Derimot har tegn på slitasje vært bråking, og ved ett tilfelle eksplodering.
En ny Haswell processor gjør nok susen!
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
hva ville vært det lureste om jeg tenker på og bruke minst mulig penger for mest ytelse atm?

nr 1 clocke cpuen til 4.0ghz og kjøpe ett 7950 eller 7970?
nr 2 kjøpe ny cpu og hovedkort og behold skjermkortet?
Vis hele sitatet...
Kommer jo litt an på hva du sliter med for tiden det. Det er ingen garanti på at du får den cpu'n opp i 4Ghz heller. Så lenge du er fornøyd med spill opplevelsen slik den er i dag, (ikke sett du har sagt deg misfornøyd med noe), så går det an å vente til du ikke er fornøyd lenger og heller investere pengene dine da det trengs. Men av de to alternativene som du nevner her ville sannsynligvis nr 2 vært det lureste valget å gjøre. Men hva som gir deg mest ytelse av de to valgene er litt vanskelig å si, da det kan komme an på flere forskjellige ting.