Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1358
Heisann! Her en dag fannt jeg en gamepad jeg lenge har lett etter, som jeg tenkte jeg kunne bruke til emulator gaming på ubuntu. MEN! Så kommer det problemer:

Jeg fannt denne guiden på nettet: http://linuxgamingtoday.wordpress.co...ads-in-ubuntu/ , en veldig enkel og grei guide. Men etter steg 3, hvor jeg installerte jscalibrator går ting galt. Den neste kommandoen i guiden funker ikke, jeg får heller feilmeldingen: chmod: cannot access `/dev/input/js0': No such file or directory

Jeg er litt noob på dette her, men jeg kan umulig ha gjort feil. Jeg prøvde til og med guiden fra toppen av igjen, uten noe bedre resultat. Når jeg går inn på filsystemet mitt, og på /dev/input/ så ser jeg at gamepaden min dukker opp her vekselvis som etter som jeg tar den inn og ut et par ganger, men som "event6" og "event8". Når jeg prøver å forandre komandolinjen og bytte ut js0 med event 6/ -8 får jeg bare opp en feilmelding om at dette er noe jeg ikke har adgang til.

Vel, jeg gir ikke opp. Slik jeg har skjønnt det, er det mulig at feilen ligger i kernel filen min, at den ikke er satt opp til å håndtere USB-joysticker: jeg har nemlig prøvd å lage en "device node entry" for joysticken min, også uten hell. Dette var et eksperiment jeg gjorde utifra denne guiden her: http://www.linux-usb.org/USB-guide/x194.html.

Hva jeg skal jeg gjøre? Å customize og konfigurere kernel filer ligger litt ovenfor mitt nivå, og jeg er selvfølgelig redd for å ødelegge noe. Og for all del, det er jo ikke sikkert jeg trenger å gjøre det en gang. Jeg har fryktelig lyst til å bruke denne paden til zsnes emulatoren, og det må da være en enkel metode for å få det til.. eller? Forøvrig har jeg sjekket at gamepaden funker som den skal på en windows maskin. Håper noen kan hjelpe meg, og klarer å se hvor feilen ligger.
merkelige greier.. det funker ut av boksen både hos meg og dama... trengte ikke installere noe som helst
Cowboy Coder
Sitat av Potrick Vis innlegg
jeg får heller feilmeldingen: chmod: cannot access `/dev/input/js0': No such file or directory
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at kernelen ikke har oppdaget det du koblet til som en joystick.

Sitat av Potrick Vis innlegg
dukker opp her vekselvis som etter som jeg tar den inn og ut et par ganger, men som "event6" og "event8".
Vis hele sitatet...
Kan virke som om den oppdages om en standard usb HID device istedet.

Hva sier lsusb kommandoen når du har "joysticken" tilkoblet?
Skulle gjøre dette selv for noen dager siden, med en snes kontroller. Dette fungerer uten noen konfigurasjoner, annet en i snes9x sine egenskaper i windows xp, men måtte endre input filen i snes emulatoren til ubuntu.
Du skal kunne finne den inne i dev/input/(også en til mappe som jeg ikke husker, men det er bare tre mapper).

Når jeg gjorde dette kunne jeg starte et spill, noen knapper reagerte mens andre var helt døde. Og hvis jeg prøvde å kalibrere kontrolleren så fungerte det ikke, og fikk opp en error melding (error code 1).

Har eeeubuntu hardy heron på en asus 901, hvis dette har noe å si? Er selv ganske ny til ubuntu.
Trådstarter
Sitat av rkruger Vis innlegg
Det er tydelig at kernelen ikke har oppdaget det du koblet til som en joystick.
Hva sier lsusb kommandoen når du har "joysticken" tilkoblet?
Vis hele sitatet...
Sitat av ubuntu terminal
pot@pot-laptop:~$ lsusb
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 003: ID 07b5:0314 Mega World International, Ltd
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 004: ID 0c45:62c0 Microdia Pavilion Webcam
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Vis hele sitatet...
Mega World International, Ltd. er joysticken min.

Nei, det kan nesten se ut som jeg må konfiguere kernel fila, men det hjelper meg svært lite når jeg ikke vet hva jeg skal fikse på.. Noen som tilfeldigvis har en lett forståelig guide som kunne gjort underverker?
Har du prøvd en annen gamepad på maskina de? Bare for å sjekke at det ikke er noe der? For som nevnt tidligere av meg, og en annen (shue) sier, så funker det ut av boksen i ubuntu, om du ikek har gjort noe spes instillinger på usb'en din...
og hvilken emulator bruker du?
Trådstarter
Jeg har ikke prøvd en annen kontroller. Har Zsnes, men emulatoren er veldig irrelevant når maskinen ikke engang oppdager enheten som joystick, det er ikke der feilen ligger.

Sorry midtnighttoker, men det hjelper meg desverre ikke at du fikk det til å funke uten problemer. Og hva shue nevner, så virker det som om han trenger hjelp selv da han ikke får enkelte knapper til å fungere. Når det er sagt, så har jeg allerede nevt at joysticken fungerer, og datamaskinen min oppdager den. På windows funker den til og med knirkefritt. Problemet ligger i at datamaskinen min med ubuntu, oppdager denne som en helt annen enhet. Og beklager om jeg virker sutrete nå, men hvis ikke du vet hvordan jeg gjør noe med akkurat dét, så er det egentlig ikke så mye du kan gjøre.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=338457 ?? aner ikke om løsningen finnes der, men det er en annen how-to(?)... prøve den?
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg har også prøvd å følge denne guide'n og jscalibrator vil ikke installeres,
men jeg installerte jstest-gkt fra Software Center.
Den viser at Gamepadden er oppfattet, men at programmet jeg vil bruke den i (Minecraft) ikke tolker knappe trykkene.

er det noe program som ligner Xpadder til Ubuntu? så jeg kan oversette Gamepad til keystokes som WASD?