Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1036
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Etter å ha hatt en UHORVELIG mengde med poster om dette i det siste velger jeg å legge ut en artikkel som forklarer hvorfor man burde gå over til 64bits OS men også hvorfor det er en helvetes affære.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3034

Veldig bra forklart artikkel selv for de med mindre innsikt i datamaskinens oppbygning og virkemåte.

Noen gode utdrag er :

Except in a few cases where 64-bit code is clearly faster, the primary purpose for Vista x64's existence is to resolve the problems of 32-bit addressing space, and we're just not at the point yet where even most enthusiasts are pushing that limit. Once applications begin to push the 2GB addressing space limitation of Win32 (something we expect to hit very soon with games) or total systems need more than 4GB of RAM, then Vista x64 in its current incarnation would be a good choice.
Vis hele sitatet...
As it turns out, it's possible and actually quite easy to move the 2GB barrier by increasing the size of the user space, but at the cost of reducing the size of the kernel space. Under Windows XP, this is the fabled "/3gb" switch for boot.ini, and for Windows Vista it's the "IncreaseUserVa" option in BCDedit. By using these options applications can use more than 2GB of virtual address space (generally up to 3GB)
Vis hele sitatet...
Of course this is not all roses. As we covered in our Vista performance guide, there are still some issues with Windows Vista 64bit, and Windows XP 64bit is even worse as a result of having been orphaned quickly after its release. For prospective 64bit Vista users, they will still find that driver support is not as good as with the 32bit version of Vista, and 64bit drivers may not be as stable as the 32bit versions. There are also still lingering concerns over application compatibility and performance.
Vis hele sitatet...
Så summen her vil være minimum 4GB ram på et 64 bits vista basert system?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Nei, 32Bit's OS er begrenset til 4GB RAM (eller faktisk 3.5GB). derfor må man opp på et 64bits OS for å få utnyttet over 4GB RAM fornuftig, dog er det ca INGEN hjemmegamere idag som har bruk for mer enn 4GB RAM.

Derimot er også 32bits OS begrenset til 2GB adressing space (som ikke det samme som brukt minne).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Drar opp denne threaden, her, er det noen som har dugelig erfaring med 64bits systemer over tid. Tenker da bruk som workstation.

Tenkte på å bygge meg opp en litt grom workstation/spillemaskin/altmuligmaskin. Jeg vil ha mer enn 2gb ram, mer i retning 3-8 et sted, men da må jeg jo ha 64bits os for å kunne utnytte dette.

Men så kommer jo spørsmålet da, er det mye gnål med inkompatiblitet med programmer? (jeg forutsetter at jeg finner alle drivere, så den problematikken er ikke relevant)

Samtidig kan jeg jo spør om det er noen her som har erfaring med å bruke egen disk til swap/pagefil gir dette ytelses økning som er verd prisen? (10k rpm sata disk kommer til å bli brukt. Til ca 700-900kr)



edit: møkka tastatur som skriver feil...
Sist endret av sanders; 21. august 2007 kl. 16:04.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
1. Eneste som er brukbart stabilt på 64Bits Windows OS'er per idag er store leverandørers serverplatformer (siden disse er testet og utviklet (driver og hårdvaremessig) mot OS'et.

2. Dersom du trenger mer enn 3-4GB RAM håper jeg du tenker på andre ting en spill..

3. 10k Raptor gir deg minimalt ekstra ytelse, dog dersom du setter opp 2-3 av disse i RAID-0 vil du ha en veldig god ytelsesforskjell.
Dette er en alt muligmaskin, jeg tenkte litt på å ta opp igjen både autodesk programmer, maya og premiere (alle programmer jeg drev endel med for noen år siden) og da husker jeg at ram var noe av det vakreste man kunne ha mye av ;-). Men samtidig skal jeg bruke maskinen som vanlig kontor bruk, og spill. Ideen til egen swap disk har jeg fått etter jeg rendret i 3 dager på en snutt i maya. Og fant ut at det som begrenset meg mest var ram/swap.

Dessuten er det jo ikke store kostnader for å "blinge" opp pc'en med 8gb ram eksempelvis så jeg tenker litt, hvorfor ikke?
Men klart jeg har betenkeligheter, jeg gidder ikke kjøre 64 bits os hvis det bare skal bli en haug med helsikke, da dropper jeg det heller.. Da kan jeg klare meg med 3gb ram i lange baner. Jeg vil ha et stabilt system som kjører det meste, dvs at hvis inkompatiblitet
blir et for stort problem ofrer jeg heller ram... (Sjekket de komponentene jeg tenkte å bruke, og alle hadde driver støtte for 64bits, så den biten 'burde' funke)



Takk for hjelpen så langt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva skal du med 8GB RAM?

Uansett, eg har sett 32-bitsmaskiner med 8GB RAM. Begrensinga er at kvar enkel applikasjon ikkje kan mappe inn meir enn 4GB i et sammanhengande RAM-område. Og det er /ingen/ program som treng å mappe inn meir enn 4GB i vanleg bruk.

Og som atx seier: veit du ikkje kvifor du vil ha 64-bits OS, vil du neppe ha det.