Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3844
Har vært en tur på havfiske utenfor Frøya i Sør Trøndelag og tatt noen bilder.

Tar gjerne imot konstruktiv kritikk! Har jobbet en del med manuelle innstillinger, har derfor med exif-info så dere kan kommentere det også. Alle bildene er klikkbare.

Overvåkemåke:
http://i26.photobucket.com/albums/c112/froskenfredrik/nFF/Hitra-Frya-Mai-2007-036min.jpg
ISO200, 1/800sec, 190mm, f/10.0
Canon EOS 350D DIGITAL


Engelmåke:
http://i26.photobucket.com/albums/c112/froskenfredrik/nFF/Hitra-Frya-Mai-2007-097min.jpg
ISO200, 1/400sec, 42mm, f/16.0
Canon EOS 350D DIGITAL


Flyr:
http://i26.photobucket.com/albums/c112/froskenfredrik/nFF/Hitra-Frya-Mai-2007-303min.jpg
ISO200, 1/160sec, 55mm, f/9.0
Canon EOS 350D DIGITAL
Sist endret av froskenfredrik; 8. juni 2007 kl. 22:33.
Fine bilder! Likte spesielt det nederste. Hvor sto du når du tok det?
Herlig! Nytt skrivebordsmatriale : ) Nice bilder, og som posten over, hvor sto du når du tok det nederste bildet?
Stod på dekket på en skøyte nordvest av Frøya.
Tusen takk for hyggelige kommentarer. Har større utgaver også, dersom det skulle være ønskelig!
Jeg likte bildene godt. Det eneste som er litt dumt er at det nederste bildet er litt skjevt i forhold til skyene. Men det er nå det jeg mener.
Fint med større utgaver også ja
Større utgaver, jatakk. Blir nok ny wallpaper for min del
Veldig fine bilder, likte spessielt det første.
Likte også dybden du har fått i bilde nummer tre.
Jeg vil ha wallpaper av det øverste, legg ut større version så skal jeg fikse resten selv. =)
Sist endret av BigFigWasp; 8. juni 2007 kl. 23:17.
Større utgaver:

Overvåkemåke (3426x1566 piksler - 429k)
Flyr (3456x2304 piksler - 1203k)
Det nederste var veldig stilig. Ser ut som du er ute og flyr sammen med fuglene.
Hva med bilde nummer 2 da?
Bilde nr 2 var det som var minst fengende. Helt klart tatt i en innponerende sammenheng, men det nederste var helt klart best
"Flyr" er nå min bakgrunn på pc-en. Likte den veldig godt!
Likte 2 og 3 veldig godt.. Nydelig med den blå himmelen.
Bilde nr.1 var utrolig pent, man får nesten følelsen av å stå rett ved siden av en måke som flyver forbi deg ;-)
Nr.2... Det ligner på en due.
HeHe.
Det er ganske fasinerende å se hvordan fugler "vrir" vingene når de flyr!
Nydelige bilder du var veldig heldig med her!

Bilde nr. 1 ville jeg ha prøvd og fått fokus på hele fuggelen, og tatt det i et annet utsnitt litt mer til høyre for og få med litt mer av fuggelen så utsnittet ikke er så rart som det er etter min mening.

Bilde nr. 2 ville jeg også ha prøvd og fått fokus på hele fuggelen, eller bra bilde.

Bilde nr. 3 var vel det kuleste. Liker at alle fuglene har forskjellig bevegelse på vingene akkurat i det bildet er tatt. Pent med den fremste fuggelen helt i fokus og pent med en fantastisk bakgrunn med den lyse blåfargen og den mørke blåfargen med behagelige hvite skyer i midten.

Hvis du prøvde og oppnå fokus på hele fuggelen på bilde nr. 1 og bilde nr. 2 skjønner jeg at det kanskje ikke gikk helt etter planen der du stod på en brygge, men i alt i alt så er dette veldig fine bilder med behagelige bakgrunner på alle 3!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nydelige bilder.. du må da ha en enorm zoom eller hva?
Bilde 3 er bakgrunnen min nå
på bilde 1 ser det ut som du har sminket fuglen hehe
men er enig med de andre at bilde 3 er best.
Du ser jo selv hvor mye zoom jeg bruker på hvert bilde. 190mm på det første bildet (en del zoom) og 55 på det andre (lite zoom).
Har brukt en 70-300mm og en 18-55mm linse. Tusen takk for flotte tilbakemeldinger!

Noen med erfaring innen fotografering som kan gi konstruktiv kritikk på innstillingene?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Likte bildene (og titlene, "overvåkemåke" hihi). Bilde #2 (som bil minst likt, men ikke hatet heller) viser meget tydelig hvordan fugler skifter retning i lufta. Bilde #3 er helt klart kjempekosebra. #1 hadde veldig fin vinkel, noe litt utenom det vanlige. KP til deg.

super: måker (folk i klassen min sier at en skal si måser når man er fra trøndelag...) av denne "typen" (sjømåker er det vel? Ellers tar jeg blodig feil) ser bare slik ut, den røde flekken har en eller annen funksjon som har med å mate de små å gjøre
Sist endret av Jonta; 9. juni 2007 kl. 09:15.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Hvilket objektiv har du brukt på disse bildene? Knivskarpe og fine
Alle måkene her er av arten svartbak (også kalt havmåke og stormåke).

Den røde flekken på nebbet blir helt riktig som du sier brukt i forbindelse med mating av ungene. De hakker på denne flekken til mor eller far gulper opp mat til dem. Mange måkearter har denne flekken.

Her er forresten link til fiskerapport med flere bilder. Alle bildene (unntatt de av meg og ørnen) er tatt av meg. Far har oppdaget internett, og leverer bilder og rapporter an mass for tiden...

Jeg har brukt kit-objektivet, Canon 18-55mm og et Sigma 70-300mm
Sist endret av froskenfredrik; 9. juni 2007 kl. 10:28.
Shit! Utrolig fine bilder! Åssen klarte du å ta de der?
Sitat av OracIe
Shit! Utrolig fine bilder! Åssen klarte du å ta de der?
Vis hele sitatet...
Han svaret på det helt i starten av tråden, les hele posten før du stiller slike spørsmål, unødvendig å stille et spørsmål som er svart på bare fordi du er for lat til å lese hele posten.
Jeg kan ingenting om foto, men det var virkelig fine bilder, som jeg likte godt! Kp!
Liker veldig godt nr. 2, du har fått et godt og klart ansikt og vingene er i motion som viser at den er i fart. Bra jobba!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan vi ikke få engelmåke i større størelse da? : (( ( ( (
▼ ... noen uker senere ... ▼
Utrolig bra arbeid!
Det er bare en ting å si: KP!
Engelmåke i full utgave her:


1848x1902, 298,7 Kb

Desverre noe støy i bildet.
Kan jeg bruke bildene i en skoleoppgave?
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av froskenfredrik
Noen med erfaring innen fotografering som kan gi konstruktiv kritikk på innstillingene?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke peke på noe annet enn at du kan prøve ytterligere høyere lukkerhastighet. Også er det det med å prøve å få ting så vannrett som mulig. Kanskje litt mer bevisst plassering av elementene i bilde (tredeling og sånt tull).

Men all over så er dette knallbra.
Pene bilder! Kommer fra frøya selv btw, alt for mange måser der. :P
Virker som om det er mange måkefrelste mennesker her. Har ikke peiling på bilder, men synes det nederste var kult. Minner om jagerfly som fly i formasjon, klar til angrep.
Sist endret av the captain; 20. august 2007 kl. 00:23.
Sitat av illuSiOn^
Kan jeg bruke bildene i en skoleoppgave?
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne gjøre, så lenge jeg krediteres. Mitt navn står i deviantArt-profilen det linkes til i signaturen min.

Ellers takk for positive og konstruktive tilbakemeldinger!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
De to nederste bildene ser så utrolig animert ut. Jeg synes nesten det er utrolig!
Hvis det ikke er tilfellet, er det noen ganske fantastiske bilder :]
Lite forsøk på wallpaper:
https://imma.gr/2552