Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 7550
Hvorfor i alle dager er det blitt så vanlig å bruke feil spørreord i setninger? Jeg ser mange som skriver "Hvem bil?", "Hvilken tog?", "Hvem firma?". Jeg trodde det å bruke riktig spørreord var verdens enkleste sak. Hvorfor gjør folk slikt?
Har selv latt meg frustrere av dette utallige ganger, gang på gang prøver jeg å tvinge de rette ordene inn i huet på dem, men hver gang jeg treffer dem igjen, så har feil ord kommet på plass igjen. Sinnsykt irriterende, egentlig...
Nub!
TipeX's Avatar
Trådstarter
Og/å-feil, dobbeltord, etc. Det er jo bare småtteri i forhold til å bruke feil spørreord. Det er jo så helt fundamentalt galt. Det er jo omtrent som om jeg skulle bytte ut et substantiv og si "Jeg vil sykle til syden" når jeg egentlig mener "Jeg vil fly til syden". Helt fullstendig ulogisk.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Det er ingenting som heter "og" lenger.. Det er Å å Å.
Er ikke "Hvem bil" osv. dialektform som har presset seg inn i skriftspråket?
...også må nå for pokker folk klare å lære seg forskjellen på "HVIS", "VISS" og "VIS"! Det irriterer meg no hinsides!
Sitat av Wiggles
Det er ingenting som heter "og" lenger.. Det er Å å Å.
Er ikke "Hvem bil" osv. dialektform som har presset seg inn i skriftspråket?
Vis hele sitatet...
Begge er vel egentlig pga. dialekt, kjenner mange som bare bruker OG og OG istedenfor Å og Å...
Hvem bil o.l. høres bare latterlig ut, men det som er skremende er at de som skriver det faktisk tror at det er rett...

Tenk, generasjonen som nå skriver hvem å å å og hvor og og og er de som skal styre landet vårt og være lærere for våre barn om en del år!
Nå det gjelder skriving så har jo en stor del av oss dysleksi, noe som faktisk gjør den jævlig vanskelig å skille "Hvis", "viss" og "vis", samt "og" og "å". dette er nok noe av forklaringen.
Det er nok med en k i nok?
Kva, kvifor, kvilken?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av gtuborg
Nå det gjelder skriving så har jo en stor del av oss dysleksi, noe som faktisk gjør den jævlig vanskelig å skille "Hvis", "viss" og "vis", samt "og" og "å". dette er nok noe av forklaringen.
Vis hele sitatet...
Det er nok bare en brøkdel, skal jeg si deg. Dette er så utbredt at det nok primært er et resultat av latskap hos de idiotene som til daglig skriver "dialekt" (som vi alle vet ikke hører hjemme i det skriftlige språk)
Siden vi er i gang med å hetse folk som ikke kan skrive må jeg bare nevne hvor intenst jeg hater folk, som skriver ting som "Jæj", "dæj", "mæj" osv, osv. Når det anngår "topic" så vil jeg tro at det utelukkende er pga latskap.

Edit: Amen, nso!
På eksamen i fjor skrev jeg om nettopp dette. Fikk fem i både bokmål og nynorsk. Tusen takk til alle dere som ga meg stoff å skrive om.
Latskap? njaa.. I noen tilfeller tror jeg det, men det er enkelte som faktisk ikke vet bedre!
Det er nok latskap i og med at folk ikke leser over det de skriver før de poster.
F.eks. noen ganger hvis jeg er trøtt eller fulger med på noe annet samtidig hender det at jeg skriver "hvet" istedenfor "vet", og av og til dobbel-k der den ikke skal være (nokk)
Det er slikt man oppdager kjappt hvis man bare gidder å lese det man selv har skrevet. Det har ingenting med dysleksi å gjøre, iallefall for de aller fleste.
Sitat av CoDEmASTeR
F.eks. noen ganger hvis jeg er trøtt eller fulger med på noe annet samtidig hender det at jeg skriver "hvet" istedenfor "vet", og av og til dobbel-k der den ikke skal være (nokk)
Det er slikt man oppdager kjappt hvis man bare gidder å lese det man selv har skrevet. Det har ingenting med dysleksi å gjøre, iallefall for de aller fleste.
Vis hele sitatet...

Pretty ironic. Antar du mener kjapt
Sitat av wkL
Pretty ironic. Antar du mener kjapt
Vis hele sitatet...
Er forskjell på trykkfeil og dumhet.

Men tilbake til hvem/hvilken/hva-diskusjonen.
Er det ikke kjønnet på substantivet som er subjekt/objekt?(et eller annet i den duren.. Er vel gjerne objekt, vil jeg tro) i setningen som bestemmer hvilket spørreord man ska bruke?
Sist endret av GoodKat; 28. mai 2006 kl. 14:14.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Har nok ikke noe med dysleksi å gjøre nei.
Er bare at alle er så late, og ikke gidder å følge med i norsktimene sine. Hadde alle gjort det,
så hadde vi sluppet orddeling, hvem/hvilken og generell feilstaving.
Åjåjåj! Dette falt jo rett inn i noe jeg driver å leser til eksamen i, nemlig språkfilosofi og logikk.

Det fine med språk er at vi faktisk ikke trenger å se ordene rett stavet for å forstå meningen i setningen, samt at hvilket spørreord er ofte uvesentlig, f.ex "hvem bil" som høyst sannsynelig da vil bety "hvem sin bil?", men kan også bety "hvilken bil?". Men sikkert førstnevnte. Og uansett vil sammenhengen ofte forklare hvilket ord som passer. Det å fange meningen i en påstand er ofte i sammenheng med intensjonen til den som skriver den, og fanger en den, så forstår en påstanden. Det kan selvfølgelig også gå andre veien, at ved å forstå betydningen av ordene i setningen vil en kunne fange intensjonen til den som skriver den og da forstå setningen. Uansett er begge deler delvis nødvendig, men en kan også klare seg med bare en av delene, og derfor er mange skrivefeil uvesentlig.

Videre, TipeX: "Jeg vil sykle til syden" og "jeg vil fly til syden" er faktisk to like logiske påstander, og begge er sann så lenge personen ønsker enten å sykle eller fly, altså hvis du har dem hver for seg, men hvis du har dem samlet vil det være usant, ikke ulogisk. Logikk har ingenting med betydningen av ordene å gjøre, men sannhetsverdien til de enkelte ord eller hele setninger. Men hvis du setter påstandene oppmot hverandre, vil det selvfølgelig være slik at bare en av dem kan være sann hvis samme person sier dem, altså "p&q" hvor p er usann og q er sann, og da vil en få verdien usann på hele, siden begge på må være sann. Men det er ikke ulogisk. ulogisk ville være "p&-p". Logikk er gøy. Poenget mitt var at du misbrukte ordet "ulogisk".

Og forresten, som jeg var inne på i begynnelsen angående språkfilosofi, så hvis noen sier til meg "Jeg vil sykle til syden", så tar jeg for gitt at personen har bare brukt feil ord og tar for gitt at han sikkert skal ta buss/tog/fly, og så spør jeg hvorvidt han kanskje mente fly og misforståelsen er løst. Intensjonen har jeg allikevel fanget, nemlig at taleren har sagt at han skal forflytte seg til syden, transportmiddelet er vel ganske uvesentlig for meg uansett!
Nå er det jo blitt nesten slik at du må ha et "oppfrisknings-kurs" i norsk hvert andre år, bare for å kunne skrive rett. Jeg gir rett og slett faen i å skrive "rett", så lenge folk forstår meg er det greit nok. Jeg skal ikke akkurat skrive tale til presidenten i ah-lu-bambia.

Mange folk er utrolig late og holder seg til ESSEMMESS lingo, fjortizz og dude-speak. Men det finnes utrolig mange som faktisk ikke vet bedre, som igjen både skriver og snakker helt på viddene.

Jeg holder en finger på alle dialektene i vårt land som grunn.
Sist endret av catolh; 28. mai 2006 kl. 16:09.
Sitat av TipeX
Og/å-feil, dobbeltord, etc. Det er jo bare småtteri i forhold til å bruke feil spørreord. Det er jo så helt fundamentalt galt. Det er jo omtrent som om jeg skulle bytte ut et substantiv og si "Jeg vil sykle til syden" når jeg egentlig mener "Jeg vil fly til syden". Helt fullstendig ulogisk.
Vis hele sitatet...
Verbal kanskje Men jeg er fulstendig enig med deg.
Plager meg også når folk blander hun/henne og de/dem. Jeg er mer liberal når det gjelder han/ham, selvom det er samme sak.
Gal ord -deling å sånn er å irriterende..
Mitt første møte med dette fenomenet var for ca. 10 år siden, da en skriveblokk hadde en artikkel kalt «Hvordan papir skal jeg velge?». Etter hvert gikk det opp for meg at i enkelte østlandsområder prater folk slik. Men å snakke og å skrive ≠ samme ting.

(For øvrig oppfordrer jeg visse mennesker (du vet hvem du er) til å ta til seg Semfics kloke ord.)
Sist endret av Cheesus; 28. mai 2006 kl. 18:27.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hverken å sykle til syden eller fly til syden er riktig, da syden ikke er et sted og det dermed er umulig å reise dit.

Uansett så må jeg støtte opp med tråstarter. Hvis jeg ser noen som skriver f.eks. "hvem skjermkort skal jeg velge" så anser jeg hovedsakelig personen som spør som dum, og velger å ikke svare på spørsmålet. Hvis de ikke klarer å skrive en jævla setning så har de ikke noe med å putte fingrene i en åpen datamaskin ^^. Dette er ikke et problem dysletikere sliter med, så den påstanden blir uansett bare feil.
Enig med de fleste her. Noe som irriterer meg grenseløst er dette: Noen skriver til meg, og har omtrent flere feil i setningen enn ord. Det første som skjer da er at jeg mister all respekten for denne personen, og som oftest retter jeg på dem og sier at jeg svarer hvis vedkommende kan spørre på en leselig måte. Det som oftest skjer da er at jeg får svaret "Det har jo ikke noe å si, du skjønner jo hva jeg mener!"(selvsagt med dårligere staving). Men det har allerede noe å si. Han/hun fikk ikke respekt og hjelp fra meg, og nå får vedkommende dritt slengt sin vei fra noen som faktisk bryr seg om hvordan man skriver.
Tias: Selv om syden ikke er et konkret sted, så har det allikevel en "sense" og er et ord i vårt ordforåd som vi bruker/brukte når vi henviste til land rundt middelhavsområdene
Joda, jeg skjønner godt hva de mener, men likevel er dette hinsides irriterende.

Har en bekjent som sier "Nårtid klokken er det?" når han skal spørre hva klokken er eller hva klokken er når noe skjer. Han har alltid sagt det, men jeg har ikke brydd meg, siden jeg skjønner hva han mener. Men når folk skriver "Hvem gate er det?" og "Jeg har en vit bil", og diverse andre ord som har begynner på hv.

Jeg har lenge lurt på å lage en topic om dette selv, da dette er ganske plagsomt, men så kom TipeX meg i forkjøpet

Min søster har en svær stygg venninne, som jeg innimellom lurer på om er lesbisk, på grunnlag av det hun skriver. Jeg så at hun hadde laget et kort til min søster, og skrevet mye rart, og det var en enorm overdreven bruk av "æ" og ikkeminst "z", slik som fjortissene stadig driver med. Det var ikke "Hei vennen, kgid", men det var mer "Hæij wænnen! Kjææmpe gla i dg kooz bæstizz 4 evah!". Tror jeg telte 3 ord som var norsk der, der hele budskapet var i overkant av 30 ord. Freak. Dette har gjort at jeg rett og slett ikke tåler synet av denne jenten, hater henne intenst, og at hun er like svær som en trailer gjør det ikke lettere å ikke hate henne så intenst.
Syden (med stor S) defineres i bokmålsordboken som «sørlige land, strøk, særlig om middelhavslandene», med eksempler som følgende: trekkfuglene drar til S- om høsten / en ferietur til S- / det varme S-. (Ingenting om sykler, fly eller logiske transportmidler.)

Dette til orientering.

PS. Dysleksi er ikke en sovepute for å drite i hvordan man skriver. DS.
Sitat av Wiggles
Det er ingenting som heter "og" lenger.. Det er Å å Å.
Er ikke "Hvem bil" osv. dialektform som har presset seg inn i skriftspråket?
Vis hele sitatet...
Sprøtt.. Jeg har fått inntrykket av det motsatte. Folk som gjerne skal være så bevisste på sine skrivefeil skriver at de var og ordnet noe. Jeg blir sprø
Sitat av lefsegokk
Folk som gjerne skal være så bevisste på sine skrivefeil skriver at de var og ordnet noe.
Vis hele sitatet...
Det er jo riktig ...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg annerkjenner ikke Syden som stedsnavn. Dette var omtrent det viktigste jeg lærte av "høfflig dannelse og språk for den høyere klasse" av tre år på allmenfag, og tar det derfor med meg i graven!
Har aldri hørt noen skrivd/sagt "hvem bil skal jeg kjøpe". Er det ikke også mye vanskeligere/tungere å si "hvem bil skal jeg kjøpe" enn "hvilken bil skal jeg kjøpe" ?
Siden vi først er inne på gramatikk vil jeg påpeke at det ikke er noe som heter "skrivd".
eller tungere for den saks skyld...
Sitat av XnoN
Siden vi først er inne på gramatikk vil jeg påpeke at det ikke er noe som heter "skrivd".
Vis hele sitatet...
Jeg vil påpeke at det heter grammatikk.
Jeg *visste* denne tråden ville ende slik, ved at alle klager på den forrige som postet and so on and so on...
Jeg bryr meg ikke så mye om skrivefeil, men når folk snakker til meg og bytter ut alle spørreordene kjenner jeg at innvollene mine vrenger seg i terror.
Sitat av lefsegokk
Sprøtt.. Jeg har fått inntrykket av det motsatte. Folk som gjerne skal være så bevisste på sine skrivefeil skriver at de var og ordnet noe. Jeg blir sprø
Vis hele sitatet...
Ja min norsklærer blir forbannet hvis noen greier å skrive Og/Å feil, men det er tydeligvis ikke noe som heter det lenger.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av lefsegokk
Sprøtt.. Jeg har fått inntrykket av det motsatte. Folk som gjerne skal være så bevisste på sine skrivefeil skriver at de var og ordnet noe. Jeg blir sprø
Vis hele sitatet...
Lol lefsegokk.. Vet du ikke at man bruker "å" når verbet er i infinitiv/presens, men ikke nødvendigvis i preteritum/pluskvamperfektum.

En annen ting mennesker fra "nynorsktalende" strøk ofte gjør feil når de skriver bokmål, er at de bruker valgfri samsvarsbøyning i perfektum partisipp, fordi dette hører hjemme i nynorsk. Dog, ikke i bokmål.
Sist endret av Polar-; 29. mai 2006 kl. 20:39.
Jeg mener også det er viktig med korrekt grammatikk, men jeg lar meg ikke provosere av noen som har skrivefeil som en 3-åring kunne ha unngått, jeg lar heller være å lese det de skriver.

Alle kan være uheldig og få en skrivefeil av og til. Forresten, la dere merke til det? Selv om "få" står i presens, bruker jeg "og".
Sitat av Tias
"høfflig dannelse og språk for den høyere klasse"
Vis hele sitatet...

Også husker du ikke hvordan "høflig" staves engang?
Jeg er enig at det er helt sprøtt og skrive "Hvem bil skal jeg kjøpe?" Men jeg godtar fullstendig noe som
"Kjøper du litt godteri å brus". Syns vi skal respektere dialekter men, ikke forandre det norske språket helt. Som "eg" i steden for "meg" er helt greit men når du begynner og snakke mer lignende dansk og svensk blir det for gale. Jeg hater og se på norske forum å se "och". Noe som er også plagsomt er "Jeg skal kjøpe ny bil! "...Mye av den feilskrivinger eller såkalt "hurtigspråket" kan vi skylde mye på msn og mobil. "det" blir til "d" og det kommer mange forkortelser som vi sier når vi snakker. Jeg blir sur når folk sier "lol, OMG, omfg" når de snakker.

Mye enig med dere, men jeg blåser i kommaer som ikke er der, stor bokstav, skrive feil som skal være "som" men blir "spm" alle kan bare se ned på tastaturet og se at "p" er nerme "o,å og l" sett dem sammen og få "som"
Denne tråden var dømt til å falle i klørne til Skitt's lov
Dersom skrivefeil er topic vil de som deltar falle under kategorien "jeg skriver i denne tråden fordi jeg har perfekt gramatikk og er veldig bevisst på mine setningsoppbygginger" mer eller mindre automatisk. Altså må man om man skal diskutere her tenke gjennom hva du skal skrive, analysere det 9 ganger og reforfatte det 10 ganger før du poster, dersom du ikke skal få pepper.
Jeg er mot å rakke ned på folks skrive (tale) -feil, men klarer liksom ikke helt å la være. Derfor har jeg sympati for begge parter her.
Sitat av Semfic
...også må nå for pokker folk klare å lære seg forskjellen på "HVIS", "VISS" og "VIS"! Det irriterer meg no hinsides!
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare si at på bokmål kan en skrive både "hvis" og "viss"(som i meningen "om" eller "dersom"). 'Viss det skjer...'/'hvis det skjer'. På nynorsk er bare "viss" lov.

Viss brukes også som "sikker". 'Jeg er viss på noe'.

Vis betyr "klok".

Noe annet som også har plaget meg er "visst" og "vist". "Jeg visste det" er ikke det samme som "jeg viste det".

Skulle ønske vi kunne ha bevart mange av de norrøne stavemåtene, hadde gjort alt mye enklere. TD. skrive "vis" som "vís", "vist" som "víst" osv. Forklarer mye mer hvordan en skal uttale ordet. Da hadde vi også sluppet de dumme dobbeltkonsonantene, fordi en da tegnsetter vokalen som er lang istedet for å vise det med to dobbeltkonsonanter etterpå.

Uansett, nok digresjon;
Er helt enig at det er utrolig mye tull med spørreord. Og jeg tviler på at det er dialektbruken som er feilen. Er heller det at folk er altfor slurvete med skrivemålet sitt. Jeg tror at feilene en gjør med "han/ham", "hun/henne", "de/dem"(forresten, hvor vanskelig kan det være? i subjekt bruker en "han, hun, de, osv", i objekt; "ham, henne, dem, osv". *sukk*) er beslektet med feil bruk av spørreord. De er rett og slett, alt for like. Ordlyden er for lik, og norsk skrivemål er veldig formet av det ortofoniske prinsipp(en skriver som en taler), så dermed blir det altfor mye tull når en skriver, fordi det er altfor lett å slurve med td. han/ham når en snakker. I andre språk er ikke dette et så stort problem fordi en standardiserer talemålet mer etter skrivemålet. Svensk er et godt eksempel. Der standardiserte en svensk etter en bibel som ble skrevet på 1500-tallet(viss jeg husker rett), og alle taler tilnærmet lik denne svensken i offentligheten(tv, radio, osv), mens en taler dialekt privat.

For å være ærlig synes jeg egentlig at alle nordmenn burde få et skikkelig norskkurs lagt opp på samme måte som tyskundervisninga på ung/videregående. Lære setningsbyggelse, kasus(ja, vi har faktisk kasus på norsk, selv om vi alltid hører at vi ikke har det), s-genetiv, orddeling, og selvsagt spørreord. Alt burde en fått på nytt igjen i videregående. Dette skal egentlig ligge i grunn fra barneskolen, men de fleste har glemt alt, og skriver som de snakker, noe som fører til altfor dårlig skriftspråk.
Sist endret av Redstorm; 29. mai 2006 kl. 23:18.
Sitat av Polar-
Lol lefsegokk.. Vet du ikke at man bruker "å" når verbet er i infinitiv/presens, men ikke nødvendigvis i preteritum/pluskvamperfektum.
Vis hele sitatet...
Du kødder, ja? Man bruker ikke infinitivsmerke når verbet står i presens.

Sitat av DryYouTear
Alle kan være uheldig og få en skrivefeil av og til. Forresten, la dere merke til det? Selv om "få" står i presens, bruker jeg "og".
Vis hele sitatet...
Du kødder, ja? Presens av «få» er «får», og det riktige i ditt tilfelle ville være «å».