Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 4186
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av max-mekka
du sier noe der, men hva tror du ville blitt størst nyhet? En bombe som sprenger i indre mongolia, eller en bombe som sprenger i usa?
Vis hele sitatet...
More like:
En bombe dreper 5000 i india, versus en bombe dreper 500 i USA.
Kommer nok litt ann på hvor i verden man befinner seg og. Vi nordmenn får nok høre de nyhetene som selger best for oss, og i og med at vi liker amerikanerne så godt, ser på filmene de produserer osv, selger nyhetene om dem bedre enn om de vi ikke liker, eller ikke vil høre om. Tror det hadde blitt ganske stort oppslag i norske aviser om en bilbombe i Sverige eller Danmark også.

Jeg hadde blitt mer lei meg om katten min døde enn om 500 amerikanere døde. Sett at jeg ikke kjente dem av en eller annen grunn selvfølgelig.
Sitat av vidarlo
50 kBq er meiningslaus stråledose.
1Bq er den mengda radioaktivt materiale som må til for å få en kjernereaksjon per sekund, og eininga er dermed lik s^-1
Vis hele sitatet...
Ok, da var det en dårlig side jeg leste fra når jeg leste at 200 Bq var farlig.
Ikke 200 kBq, bare 200 Bq...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grantax
Ok, da var det en dårlig side jeg leste fra når jeg leste at 200 Bq var farlig.
Ikke 200 kBq, bare 200 Bq...
Vis hele sitatet...
Å ha en masse med aktivitet på 200Bq er farlig ja. Det er også ekstremt farlig å ha en aktivitet på 200Bq i seg, men det er snakk om aktivitet i et radioaktivt materiale, ikkje strålingsdose. For strålingsdose er einingane sievert og gray.
Sitat av h1rik

Jeg hadde blitt mer lei meg om katten min døde enn om 500 amerikanere døde. Sett at jeg ikke kjente dem av en eller annen grunn selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Det er fordi vi har et mye bedre forhold til dem. Slik er det med amerikanerne også, og hvorfor har vi det? Fordi de er seiersherrer/verdenspoliti. Hva ville DU brydd deg mest om, 30 døde i amerika, eller 30 døde i iran?
Skulle gjerne quota mange poster her, men jeg gjør det enkelt og skriver det slik som det er.

En viktig faktor i at "vi" eller media ikke fokuserer på "unødvendige" land, er fordi vi er med i NATO.
NATO som mange sikkert vet er en forsvarsallianse vi er med i. Og en forsvarsallianse er vel ingenting uten forsvar?

Dette er vel antaglig spørsmålet "vi" stiller oss selv før vi prioriterer hva vi selv intriserer oss for, eller hva vi gir blaffen i.

Og som vi kanskje alle vet, har vel USA et par hundre dusin med store sygge bomber, som kan gjøre _veldig_ mye skade. "Hvorfor skal vi da bry oss om de i indre mongolia/iran?.. Kommer de til å 'støtte' oss i en fremtidig krig?"

Norge har heller ikke mye å stille opp mot dersom noe skulle skje. Og dersom noe _skulle_ skje, som f.eks at et atomkraftverk gikk *bang*, ville jeg nok tro vi hadde fått hjelp av de vi ser mest av på TV.. ( ..og med det mener jeg ikke terrorister )
Sitat av max-mekka
ja, jeg tar poenget, men jeg er ikke enig. Se hvordan det har gått med 11.september, hvor mye media det har fått, og sympati. Hadde det sprengt en bilbombe midt i NY ville det blitt en heftig verdensnyhet, det sprenger jo bilbomber hele tiden i midtøsten, og det får ikke veldig mye oppmerksomhet.
Tar du poenget?
Vis hele sitatet...
Jeg ser at det er et paradoks, men slik ville det jo vært i alle vestlige land, også hvis noe slikt f. eks hadde skjedd i Norge. Det er dette som irriterer meg, for jeg mener han bruker dette for å drite ned på USA (som jeg begynner å bli veldig lei av å høre på OVERALT), og ikke belyse det som egentlig er viktig, hvor mye det har å si om det skjer i et ressurssterkt eller ressursvakt samfunn.
Sitat av Skeid
Jeg ser at det er et paradoks, men slik ville det jo vært i alle vestlige land, også hvis noe slikt f. eks hadde skjedd i Norge. Det er dette som irriterer meg, for jeg mener han bruker dette for å drite ned på USA (som jeg begynner å bli veldig lei av å høre på OVERALT), og ikke belyse det som egentlig er viktig, hvor mye det har å si om det skjer i et ressurssterkt eller ressursvakt samfunn.
Vis hele sitatet...
Mye, veldig mye.

Tenkt deg at du skal lage et nyhetsklipp. Hva tror du at du hadde du tjent mest penger på?

Alternativ A: * Selvmordsbombe i iran?
Alternativ B: * Selvmordsbombe i USA?

Det vi føler står oss nærmest, påvirker oss mest, og slik vil det desverre alltid være.
Tenk om Paris hilton dør.. Kjenner du henne? nei..
Tenk om en eller annen dør i et annet land.. som iran. Kjenner du henne? nei..

Hvem "du" synes mest synd på er urelevant. Men, hvem får mest oppmerksomhet?
Paris hilton?
eller Kaiowai haianatai?
Sist endret av d0nk3y; 5. juni 2007 kl. 14:25.
Sitat av d0nk3y
Mye, veldig mye.

Tenkt deg at du skal lage et nyhetsklipp. Hva tror du at du hadde du tjent mest penger på?

Alternativ A: * Selvmordsbombe i iran?
Alternativ B: * Selvmordsbombe i USA?

Det vi føler står oss nærmest, påvirker oss mest, og slik vil det desverre alltid være.
Tenk om Paris hilton dør.. Kjenner du henne? nei..
Tenk om en eller annen dør i et annet land.. som iran. Kjenner du henne? nei..

Hvem "du" synes mest synd på er urelevant. Men, hvem får mest oppmerksomhet?
Paris hilton?
eller Kaiowai haianatai?
Vis hele sitatet...
Paris Hilton selvfølgelig..? men det var ikke helt mitt poeng. Poenget mitt var at alle rike vestlige land ville gitt masse støtte og oppfølging etter ett terrorangrep eller en katastrofe, så det er ikke noe spesielt med akkurat USA når det gjelder dette. Derfor synes jeg det typisk å akkurat nevne USA, og jeg skjønner da at han da prøver å få til et nytt: "VI HATEJ USA"-topic.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
Poenget til Sinister er vel at hadde dette skjedd i USA så hadde omfanget av skadene blitt mye mindre. Sovjetunionen kollapset få år etter ulykken som også forværret hjelpearbeidet i Ukraina. Nå skal vi også huske på at Ukraina har vært et lusefattig land så lenge vi kan huske!

Det som er typisk på nFF er å kjøre en tråd helt off-topic bare fordi noen leser "USA". Det eneste Sinister poengterte var at USA hadde håndtert en slik situasjon mye bedre, ikke hvorvidt USA er et bedre land med bedre ledere og et bedre folkeslag.

Vårt vennskap til USA har ikke bare med NATO å gjøre. Faktisk så trosser USA NATO på ganske mange områder selv om de er medlemmer i felleskapet. Det handler om kultur, ikke om våpenallianser. Du skal knappe 50 årene tilbake i tid og forholdet var helt annerledes.

Men takk til de som ødla tråden, stor takk!
Det er riktig som Sinister sier, men USA har sine særegenheter når det kommer til krisehåndtering de også. Three Mile Island-ulykken i USA var et perfekt eksempel på hvor trygt kjernekraft er (ironisk nok), men ble mottatt som verdens undergang i mediene.
Sitat av Deezire
Poenget til Sinister er vel at hadde dette skjedd i USA så hadde omfanget av skadene blitt mye mindre. Sovjetunionen kollapset få år etter ulykken som også forværret hjelpearbeidet i Ukraina. Nå skal vi også huske på at Ukraina har vært et lusefattig land så lenge vi kan huske!

Det som er typisk på nFF er å kjøre en tråd helt off-topic bare fordi noen leser "USA". Det eneste Sinister poengterte var at USA hadde håndtert en slik situasjon mye bedre, ikke hvorvidt USA er et bedre land med bedre ledere og et bedre folkeslag.

Vårt vennskap til USA har ikke bare med NATO å gjøre. Faktisk så trosser USA NATO på ganske mange områder selv om de er medlemmer i felleskapet. Det handler om kultur, ikke om våpenallianser. Du skal knappe 50 årene tilbake i tid og forholdet var helt annerledes.

Men takk til de som ødla tråden, stor takk!
Vis hele sitatet...
Er det noen som i det hele tatt leser det jeg skriver? "Bedre lnad med bedre ledere og et bedre folkeslag"? Hvor faen får du det fra? Og hva har Nato med saken å gjøre?

Og til slutt vil jeg si at denne diskusjonen ble 10 ganger så interesant med denne avstikkeren, enn det det hadde vært å lese 3 sider med poster som alle er i denne duren:"VEEELDI STEJK VIDEO. FÅJ MEI VIJKELI TIL Å TENKE".
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
Poenet var vel gjerne at det ikke hadde noe med tråden å gjøre? Lag deg heller en tråd ang. emnet. F.eks. "Hvordan ville USA håndtert en krisesituasjon kontra Sovjet/Warzava-pakten".

Tråden i seg selv var egentlig ikke ment til noe annet enn å pormotere en side som har eksepsjonelt bra bilder fra en katastrofe.