Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 926
Jeg har 2 stk libra 635 hvor det ene elementet (det nederste) lager en skrapelyd ved dyp bass på medium til høyt lydnivå.

Jeg antar at det er sprengt.
Finnes det fortsatt elementer til disse å få kjøpt?

Hvis ikke, hvilke tror dere vil passe til disse høyttalerne?

Dersom jeg går for et element som ikke nødvendigvis hører til høyttaleren, burde jeg bytte det samme elementet i begge høyttalerne?

Finnes det noen grei måte å teste hvilke frekvenser som er "ødelagt"?
Jeg vurderer også å kjøpe en sub for å se om jeg kan sette crossover slik at jeg ikke spiller de laveste frekvensene på høyttalerne.
Du bør absolutt ha samme lelement i begge, ellers vil (kan) lyden bli forskjellig fra dem. Også budre du ha høyttalere som tåler full styrke, så slipper du dette igjen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du bør absolutt ha samme lelement i begge, ellers vil (kan) lyden bli forskjellig fra dem. Også budre du ha høyttalere som tåler full styrke, så slipper du dette igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror problemet rett og slett er dårlig kabel, jeg brukte en periode en minijack til phono som lagde en grusom lyd når den ikke var koblet til som jeg mistenker har skapt problemene.

Ang full guffe så er det nok forsterkeren som er litt for liten ( http://www.hjemmekino.no/Productinfo...x-sr309-250#/0 )
Den leverer 100w og høyttalerne tar 125w, men jeg passer alltid på å ikke spille på max, tror forsterkeren går opp til 70 på volum mens jeg pleier å ligge på 50-60. Jeg bor i kjellerleilighet så lydnivået er mer enn høyt nok på 50-60.

Hva bør jeg se etter når jeg skal se etter nye elementer? Og hvor avvikende må spesifikasjonene være før man hører klar forskjell på nytt element og det gamle?
Sist endret av random105675; 8. juli 2018 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En grei måte å teste om elementet faktisk er sprengt er å forsiktig trykke det inn og slippe det ut noen ganger med hånden mens du har øret tett mot elementet, kommer det en svak skrapelyd når du beveger det er det ødelagt/sprengt.
JWS International eier Proson i dag, kontakt de for erstatningselement. Det å bytte med noe annet er ikke en god ide, da kasse og ikke minst delefilter er tilpaset parametrene til elementene, mao risikerer du å få et særdeles dårlig resultat.
Det er lurt å finne ut hva årsaken til at elementet ble ødelagt er slik at du slipper at det gjentar seg, så sjek kabler og koblinger ja, men for små forsterkere er ofte synderen når en sprenger elementer, de mister kontrollen på elementene tidligt slik at de beveger seg utenfor arbeidsområdet sitt og elemntet bunner i talespolen, eller de klipper så voldsomt at diskanten ryker. For stor forsterker derimot, det fines ikke!