Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7024
Jeg tenkte å sette opp en konkurranse som går ut på å programmere en spill-AI som skal kjempe mot andre sine implementasjoner i et enkelt multiplayer-spiller. Mye i samme stilen som har blitt arrangert i creative-lounge under TG de siste årene. Da med en frist for innlevering på 2 uker. Vinneren av konkurransen vil i tillegg til å kunne høste masse heder og ære bli premiert med en liten premie.

Spørsmålet mitt er derfor: ville folk vært interessert i en slik konkurranse? Eller mer spesifikt ville du deltatt i en slik konkurranse? Grunnen til at jeg spør, i stede for å bare legge ut oppgaven er at det vil kreve litt forarbeid å sette opp en fungerende spill-server som folk skal kunne programmere mot, og om det er liten, eller ingen, interesse for det hadde det vært synd å bruke mye tid på det.

Selve spill-serveren vil bruke sockets til kommunikasjon med klientene som dere skal skrive AI-en i. Dette betyr man står relativt åpent med tanke på programmeringsspråk, sånt rent utover at det må være noe jeg lett kan kompilere og kjøre på min egen maskin når jeg skal kåre en vinner.

Selve kåringen av en vinner vil foregå på den måten at jeg kommer til å kjøre de ulike AIene mot hverandre i et turnerings-format, hvor jeg spiller inn hva som skjer i spillet og legger ut en video på youtube der alle kan se hva som skjedde når de ulike AIene prøvde seg mot hverandre.
Høres veldig gøy ut! Forutsatt at konkurransen begynner etter eksamensperioden er jeg med.
Ukjent
Trådstarter Donor
For folk som lurer på når jeg blir å kjøre konkurransen tenkte jeg å starte på mandag om det er stor nok interesse, og da ha innleveringsfrist 2 uker etter dette.
Det høres jo veldig gøy ut da, og jeg blir gjerne med.
Jeg håper andre som blir med er litt keen på å dele noe best practises og greier(dette er noe jeg aldri har vært borti før så kan se for meg at enkelte utfordringer kan bli forskjellen på ferdig og dropout).
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Vil det være mulig å hoste spille lokalt under utvikling? Skulle gjerne vært med, men har ikke konstat tilgang til internett i tiden fremover.
Ukjent
Trådstarter Donor
ja, serveren vil bli open-source, og alt av testing må gjøres lokalt. Tingen er bare at om jeg skal kjøre konkuransen må jeg skrive koden for serveren. Vil ikke begynne på dette om det ikke er nok folk her som ønsker, og har tid og mulighet til å delta
Dette blir jeg gjerne med på! Har liten erfaring med AI utenom litt testing av programmering av en AI til OpenTTD i Squirrel og en solver til 2048 i Matlab, så ikke forvent alt for mye
Sist endret av steili; 23. mai 2014 kl. 22:11.
Dette er jo gjort utallige ganger før... Nevner i fleng crobots, robocode, jsrobots, etc...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hieronymus Vis innlegg
Dette er jo gjort utallige ganger før... Nevner i fleng crobots, robocode, jsrobots, etc...
Vis hele sitatet...
Party pooper du er. Dette er jo en konkurranse for folka her på forumet, slik at dem kan ha det gøy med noe.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av hieronymus Vis innlegg
Dette er jo gjort utallige ganger før... Nevner i fleng crobots, robocode, jsrobots, etc...
Vis hele sitatet...
Og 3 år på rad på TG. Jeg påstod aldri det er noe originalt, men forstår ikke at det at noe er gjort før skal gjøre det dårlig? Her er det snakk om spill AI. Altså noe som må spesialiseres for den bestemte-oppgaven. Det vil si at løsningene du har sett på andre lignende oppgaver neppe kan brukes direkte i denne oppgaven.

Jeg vil påstå at grunnen til at det er gjort utrolig mange ganger før er fordi det er et god oppgave og et morsomt konsept. Og oppgaven åpner opp for at både relativt nye folk innenfor programmering kan prøve seg, samtidig som det kan gi masse utfordring til ekspertene.
Jeg kommer til å følge med på konkuransen, men kommer ikke til å prøve å delta selv pga eksamen i flere fag de neste ukene.
Ukjent
Trådstarter Donor
Hva om jeg utsetter innleveringsfristen til uti juli - ville flere deltatt da? Kan ikke garantere muligheter for premie om jeg utsetter konkurransen.
Jeg for min del bryr meg fint lite om premie, men vil heller prøve programmeing / tenke ferdighetene mine for moroskyld. Er større sjans for at jeg blir med i uti juli.
Høres kult ut! Jeg kommer definitivt til å være hvis innleveringsfristen er i juli.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Spennende! Hvilken plattform tenker du å kjøre AI'ene på?
Ukjent
Trådstarter Donor
Koden for serveren blir å væte skrevet i python, men koden folk leverer må være mulig å kompilere/kjøre på windows. Så ting som ruby, python, java, .NET, nodeJS og c++ fungerer fint.
Om det ikke blir alt for omfattende og jeg har ledig tid blir jeg gjerne med. Har flere ganger tenkt på å arrangere noe lignende selv - så kudos om du faktisk gjør det!
Sist endret av tormaroe; 26. mai 2014 kl. 14:02.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Når du setter dato ut i juli, er det straks større muligheter for å kunne slenge inn et bidrag for min del. Hvor langt er du eventuelt unna en publisering?
Sist endret av m0b; 26. mai 2014 kl. 14:56.
Høres spennende ut! Har aldri prøvd noe liknende, men får jeg tid blir jeg gjerne med.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Når du setter dato ut i juli, er det straks større muligheter for å kunne slenge inn et bidrag for min del. Hvor langt er du eventuelt unna en publisering?
Vis hele sitatet...
Siden folk flest er relativt opptatte nå i eksamensperioden, eventuelt innspurt før sommerferie, så velger jeg å utsette dette et par uker. Det blir derfor ikke premie.

Jeg tenker å kjøre oppgaven over 4 uker, slik at folk får god tid - og håper at det derfor blir flere som får muligheten til å delta. Om alt blir etter planen blir det å kjøre i perioden 16.06-13.07
altså, jeg kan basic java og littegranne til.
kanskje du kan fortelle litt om hvor avansert dette er?
hvor vanskelig vil det være for meg å delta?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Når du setter dato ut i juli, er det straks større muligheter for å kunne slenge inn et bidrag for min del. Hvor langt er du eventuelt unna en publisering?
Vis hele sitatet...
Tror vi har kåret en vinner allerede
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av magnet Vis innlegg
altså, jeg kan basic java og littegranne til.
kanskje du kan fortelle litt om hvor avansert dette er?
hvor vanskelig vil det være for meg å delta?
Vis hele sitatet...
Du må kunne litt kort om hvordan man programmerer spill, veldig enkelt - samt gjerne vite litt hvordan man driver med nettverk og sockets da kommunikasjon mellom server og klienter vil foregå via en enkel socket-protokoll (som i hovedsak vil bruke JSON).

Jeg vil påstå at denne konkurransen er egnet best for folk som er hakket over nybegynnere og oppover. For enkelte vil kanskje dette være en god mulighet til å lære seg hvordan man programmerer AI. Siden det ikke så sånn super-seriøs konkurranse kan man fint spørre om hjelp om man sitter fast underveis.

Men for folk som er helt nybegynnere er nok dette hakket for avansert.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av raze Vis innlegg
Tror vi har kåret en vinner allerede
Vis hele sitatet...
Heheh, takker for den! Etter stillingsbytte i industrien så har resultatet nok blitt til at jeg ikke har tatt skikkelig tak i koding (får gjort det meste jeg trenger med PowerShell) på en relativt lang stund nå, så det vil være med et friskt pust jeg tar tak i denne oppgaven. Jeg bidrar nok ikke med den intensjonen med å gå av med noen form for seier her!

Det sagt, tror jeg at jeg muligens har en kul idé, dersom omstendighetene tillater det.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det sagt, tror jeg at jeg muligens har en kul idé, dersom omstendighetene tillater det.
Vis hele sitatet...
husk at jeg lager spillet og reglene selv. så ikke overtenk tingene før det starter (og tingen blir å kjøre på en lokal maskin uten internett-tilgang så du har litt begrenset med ressurser - så å prøve å bruke mye datakraft eller machinelearning kan fort bli vanskelig)
Sist endret av etse; 26. mai 2014 kl. 21:17.
Hvis noen gidder kan de som er litt erfarne i språkene skrive egne API til serveren i sitt valgte språk og legge det ut her - så senker man terskelen for å være med i konkuransen noe.
Ukjent
Trådstarter Donor
Kan oppdatere å si at det blir et turbastert strategispill basert på "ant challange" som har vært kjørt andre steder. Spillet vil ha noen endringer i reglene så strategiene derfra er ikke direkte overførbare.