Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5909
Hei!
Nå som jeg er 18år har jeg planer om å gå litt rundt omkring for å søke på jobber. Dette har jeg altså lite erfaring med, men jeg har gjort det jeg kan for å lage en søknad og en cv.

Er det nødvendig med både en cv og en søknad? Eller trenger jeg bare en av dem... De endte opp ganske like uansett.

Så, ser denne bra ut? Verdsetter høyt all hjelp jeg får!


Søknad

Søknad til stilling som medarbeider på Eplehuset.

Hei,
mitt navn er xxx og jeg er 18 år gammel gutt på jakt etter jobb. I disse dager studerer jeg ved xxx VGS på realfags linjen. Når jeg er ferdig med å studere ved xxx ønsker jeg å ta en videreutdanning for å bli en dataingeniør. Jeg intereserer meg for badminton, fotball, spill og filmer.

Jeg søker på denne stillingen på Eplehuset fordi jeg mener dette virker som en interesant stilling. Jeg liker å lære nye ting, og ny kunnskap om mobiler og maskiner etc. virker svært spennende.
Jeg tror at jeg passer bra til denne stillingen fordi jeg er flink med kunder, jobber bra sammen med andre og er glad i mennesker. Jeg er ekstremt service innstilt, og vil gjøre alt jeg kan for å gjøre kundene fornøyd. Jeg kan også jobbe selvstendig og vil alltid jobbe så effektivt som mulig. Jeg er ansvarsbevisst og svært innstilt på å gjøre det beste jeg kan for å være en ideell ansatt.

Jeg er fleksibel på jobbtider, og vil helst jobbe så mye som mulig. Jeg vil alltid være tilgjenglig etter skolen, i helger og i ferie tider.
Jeg kan begynne når som helst, men vil gjerne begynne så snart som mulig.

Jeg stiller gjerne til intervju når som helst, og hvis det er noe dere lurer på vil jeg alltid være tilgjenlig på mobil og/eller mail.
Håper på postiv tilbakemelding.

Mvh
xxx xxx




CV:


CV - xxx xxxxxxx(fornavn og etternavn)


Adresse: xxxxxxxx xx, xxxx, Haugesund
E-post:
Telefon: xxx
Født: xx.xx.1995
Sivilstatus: Singel



NØKKELKVALIFIKASJONER

Utadvent, punktlig og effektiv. Er ellers en veldig glad og blid person
som trives sammen med andre mennesker.
Fleksibel på jobbtider, men vil gjerne jobbe så mye som mulig.
Beherseker både engelsk og norsk meget godt både skriftlig og muntlig.

UTDANNING

2001-2011 - Fullført grunnskole 1-10.
2011-2014 - VG3, Studiespesialiserende ved xxx VGS


ARBEIDSERFARING

Granberg AS – Renholder siden 1.januar 2012 - xx.Desember 2013
Elkjøp - To jobbuker, juni 2011. Pga skoleprosjekt.
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Stavet interesserer feil der, gidder ikke å sitere..
Ellers ser det bra ut vett
"[COLOR="Red"]Beherseker[/COLOR] både engelsk og norsk meget godt både skriftlig og muntlig"

edit:
Ville skrevet: "Behersker norsk og engelsk godt, både skriftlig og muntlig""
Sist endret av Thuggie; 27. september 2013 kl. 18:41.
Sitat av Halmstad Vis innlegg
Stavet interesserer feil der, gidder ikke å sitere..
Ellers ser det bra ut vett
Vis hele sitatet...
Vel.. trur ordet "interessert" er Norges mest populære skriveleifer hehe

TS: Etter erfaring så alltid gå gjennom 400ganger etter skrive/utdypning feil.
Sist endret av justastonedhuman; 27. september 2013 kl. 18:38.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Du har en del særskrivingsfeil (bedre kjent som orddelingsfeil). "realfags linjen" skal være "realfagslinjen", "service innstilt" skal være "serviceinnstilt". Du burde også være konsekvent når du bruker "," foran ordet "og". Normalt sett trenger du ikke dette da ordet "og" er en skillefunksjon i seg selv og det blir smør på flesk.
Du bør i alle fall først kvitte deg med åpenbare skrivefeil.

- Enten er du 18 år gammel, eller så er du en 18 år gammel gutt. Du er ikke 18 år gammel gutt.
- Realfags linjen
- Intereserer
- Interesant
- Service innstilt
- Kundene fornøyd
- Tilgjenglig
- Ferie tider
- Tilgjenlig
- Postiv
- Utadvent
- Beherseker

Og hvordan vet du at du er flink med kunder? Er det de to ukene på Elkjøp som blir dokumentasjon på den påstanden?

Ellers synes jeg det ser ut som en ryddig og grei søknad. Bare luke ut unødvendige skrivefeil. Det gir aldri noe godt inntrykk å ha masse skrivefeil i søknaden. Lykke til!
"I disse dager studerer jeg ved xxx VGS"
Studerer... Er noe med ordene "studere" og "VGS" som i mine øyne ikke går overens. Du er elev, ikke student.

"videreutdanning for å bli en dataingeniør"
Dropp "en". Du skal bli dataingeniør - det holder.

"Jeg intereserer meg for badminton, fotball, spill og filmer."
Ikke teknologi? Ikke Apple-produkter? Spill, film og trening går igjen i alle søknader. Vær original. Du skal selge deg selv til en bedrift. Vis interesse for produktene deres!

"jeg er flink med kunder"
Hvordan underbygger du dette? Har du erfaring med salg og kundeservice?

"Jeg er ekstremt [...]"
Ville holdt meg borte fra ord som "ekstremt". Bytt ut med "svært".

" Jeg vil alltid være tilgjenglig etter skolen"
Du er neppe ALLTID tilgjengelig. Bytt heller ut med noe alá "som oftest" e.l.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
mitt navn er xxx og jeg er 18 år gammel gutt på jakt etter jobb. I disse dager studerer jeg ved xxx VGS på realfags linjen. Når jeg er ferdig med å studere ved xxx ønsker jeg å ta en videreutdanning for å bli en dataingeniør. Jeg intereserer meg for badminton, fotball, spill og filmer.
Vis hele sitatet...
Opplys om kjønn, statsborgarskap, alder på CV. Du treng neppe repetere det i søknaden.

At du interesserer deg for badminton, fotball, spill og filmer er sikkert vel og bra, men uinteressant ettersom dei skal tilsettje butikkmedarbeider, ikkje filmkritiker. Har du interesse for det du skal jobbe med, eller vil du bare ha en jobb for å få penger?
Jeg søker på denne stillingen på Eplehuset fordi jeg mener dette virker som en interesant stilling.
Vis hele sitatet...
Elles hadde du vel neppe søkt?
Jeg liker å lære nye ting, og ny kunnskap om mobiler og maskiner etc. virker svært spennende.
Vis hele sitatet...
Lite spesifikt. Kva kan du som er relevant, og kvifor skal du få den?
Jeg tror at jeg passer bra til denne stillingen fordi jeg er flink med kunder, jobber bra sammen med andre og er glad i mennesker. Jeg er ekstremt service innstilt, og vil gjøre alt jeg kan for å gjøre kundene fornøyd. Jeg kan også jobbe selvstendig og vil alltid jobbe så effektivt som mulig. Jeg er ansvarsbevisst og svært innstilt på å gjøre det beste jeg kan for å være en ideell ansatt.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at du vil vere ein ideell tilsett? Veit du kva som er idealet deira? Dessuten er det avsnittet så fullt av buzzwords... skriv det heilt på nytt, og få fram kva du har, som ikkje *alle* andre har.
Jeg er fleksibel på jobbtider, og vil helst jobbe så mye som mulig. Jeg vil alltid være tilgjenglig etter skolen, i helger og i ferie tider.
Vis hele sitatet...
Ok, er du fleksibel, eller prioriterer du skulen foran jobben?
Jeg kan begynne når som helst, men vil gjerne begynne så snart som mulig.
Vis hele sitatet...
Skriv at du kan tiltre etter ønske.
Jeg stiller gjerne til intervju når som helst, og hvis det er noe dere lurer på vil jeg alltid være tilgjenlig på mobil og/eller mail.
Håper på postiv tilbakemelding.
Vis hele sitatet...
Du stiller på intervju når som helst? Skulle bare mangle. Kva med å skrive 'Ved spørsmål, ta kontakt.'? Det er nøytralt, ikkje påtrengande og ikkje overdreve.

I tillegg bør du ta ein solid språkvask på søknad og CV.
Sist endret av vidarlo; 27. september 2013 kl. 19:39.
Prøv å ikke start hvert avsnitt/setning med "jeg"
Bare husk ett eneste ordtak: Kort og kraftfullt! Short and powerful.
For å korte ned og konkretisere det Slashdot sa: skriv i en mer formell form.

Så litt på oppdelingen av teksten. I en CV skal du legge inn akademisk relevant informasjon for jobben du søker. Nøkkelkvalifikasjoner ser ut som en pompøs formulering, som i tillegg er malplassert. Nøkkelkvalifikasjoner er noe en arbeidsgiver kan gi ut, og så skal du vise hvordan du oppfyller disse i søknaden hvis det er personlige kvalifikasjoner, og i CV hvis det er akademisk.

Lettfattelig sagt: en CV er den samme for alle jobber du søker før du har noe over VGS å slå i bordet med. Du skal vise kunnskap, ikke personlighet.

Så over til søknaden - her skal du plassere en beskrivelse av deg selv, sammen med hvorfor de skal ansette akkurat deg. Jeg er uenig med Slashdot når det kommer til interesser, jeg mener dette er særs relevant, da mye av salg handler om å skape personlige relasjoner til kunder, som gjør det lettere å selge. Å vise at man er en person med mange interesser og flere sosiale arenaer er positivt. Hadde jeg vært deg hadde jeg spilt mer på at du går realfag og ønsker å søke dataingeniør senere, som gjør at du allerede har basic kunnskaper innen emnet (hvis du har det). En utadvendt person som forstår teknologien er potensielt en vanvittig god selger (forstå som i å kunne snakke tall hvis kunden ønsker å høre det, men samtidig vite når kunden ikke trenger det).

Som sagt før av meg og andre: dette trenger rettskriving. Det er alt for mye "og" som ødelegger flyten, i tillegg til at dette blir en veldig standard søknad for en 18 åring, som aldri har skrevet en søknad før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg er uenig med Slashdot når det kommer til interesser, jeg mener dette er særs relevant, da mye av salg handler om å skape personlige relasjoner til kunder,
Vis hele sitatet...
Eg sette det kanskje på spissen. Interesser er relevant å ha med, men å liste opp fire interesser som er irrelevant for stillinga, og hoppe bukk over ei interesse som er viktig for stillinga (teknologi) er litt spesielt. Det er greit å liste opp interesser, men ein bør prøve å få det med om ein har interesser som rettar seg inn mot jobben.
Protip; les nøye gjennom stillingsannonsen og se hva de faktisk ser etter, især med hensyn til ønskede kvalifikasjoner/kvaliteter hos deg. Forklar at du har (og gjerne hvorfor du har) disse.
+ alt slashdot sa. Gud bedre meg slashdot.
Ville ha droppa sivilstatusen. Skal du absolutt ha den med, skal vel stå ugift?
Dropp forkortelser som etc, mvh. Vis også at du har satt deg litt mer inn i bedriften enn at de bare selger datautstyr og mobiltelefoner.
Apple vil jo gjerne at produktene deres gjerne skal være litt mer enn bare standard telefoner og pc'er, enten det er for å selge til kvalitets og stilbevisste forretningsmenn, eller om det er for lure fjortisser til å betale ekstra kun pga merket.
Hva kan du således tilføre dem, og hvorfor vil du jobbe for butikken med et slikt konsept, og ikke den lokale elkjøpen?

Når du går på VGS og videre skal studere så vil det også kunne være fordelaktig å opplyse om at du skal studere i nærheten om dette er noe du vurderer. Du trenger selvfølgelig ikke å være helt ærlig, men det vil være en fordel dersom du opplyser om at du ikke vil si opp innen et år.
Sist endret av legalize_it; 28. september 2013 kl. 01:55.
For guds skyld, ikke begynn hver eneste setning med jeg! En som sitter og leser den søknaden vil mest sannsynlig forkaste den umiddelbart. Som selger burde man være noenlunde artikulert, men her gir du inntrykket av at du ikke er spesielt kreativ på språkfronten.

Orker ikke å gå gjennom hele greia detaljert, men her et et par poeng jeg ikke kan se at andre har nevnt:

- Åpne med å vise til stillingsannonsen, evt. en samtale med den som er ansvarlig for utlysing av denne stillingen, hvis du har snakket med denne personen. De fleste bedrifter, inkludert Eplehuset, bruker et bredt spekter av rekrutteringskanaler, og er derfor interessert i hvor du fant stillingsannonsen.
Hvis du f.eks. fant den på Finn, så kan du gjerne åpne søknaden slik: Jeg viser til stillingsannonse på finn.no dato(dd/mm/yy), og søker med dette stillingen som medarbeider hos Eplehuset. (Bytt gjerne ut medarbeider med det ordet som brukes i stillingsannonsen. Kan være kundekonsulent istedet f.eks.)

- Som andre har påpekt her; du er flink med kunder. Det hjelper ikke å bare slenge ut påstander om ditt og datt uten å underbygge det med et eller annet. Her kan du prøve å dra inn erfaringen fra Elkjøp: "Da jeg jobbet på Elkjøp, lærte jeg om meg selv at jeg trives med å yte kundeservice og jeg vil alltid gjøre mitt beste for å gi kunden en god opplevelse"

- Med tanke på at du har såpass lite arbeidserfaring, burde du prøve å dra ferdigheter du har tilegnet deg på skolen som kan gjøre deg til en bedre ansatt. Du er inne på det å jobbe selvstendig, nøyaktighet o.l. Prøv å få fram hvordan du har lært dette om deg selv. Jeg kan se for meg en setning som denne: Fra xxx VGS har jeg tilegnet meg gode arbeidsvaner; undervisningen er i stor grad prosjektbaset (Dette vet ikke jeg noe om, men det gjør ikke din fremtidige sjef heller) og det har gitt meg god trening i team-arbeid, samt å holde frister og å være strukturet og selvgående.

Dette var alt jeg orket i kveld, håper du skjønner litt hvor jeg er på vei hen? Bare jobb litt med søknaden, så blir dette bra! PS: Bare send meg en PM om du lurer på noe

Edit: Liten pirke-ting: alt i en CV skal være motsatt kronologisk (nyeste erfaring først). Så bare at du hadde oppført grunnskolen over VGS, bare bytt plass på disse. Lykke til!
Sist endret av vikke123; 28. september 2013 kl. 02:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Edit: Liten pirke-ting: alt i en CV skal være motsatt kronologisk (nyeste erfaring først). Så bare at du hadde oppført grunnskolen over VGS, bare bytt plass på disse. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det er ein detalj, og eg fører CV kronologisk, og har sett begge deler hos andre. Så lenge ein har konsistent rekkefølgje på det trur eg ikkje nokon vil henge seg opp i det.
Butikksjefen på eplehuset ser nok etter andre ting enn skrivefeil vil jeg tro...
Sitat av vikke123 Vis innlegg
For guds skyld, ikke begynn hver eneste setning med jeg! En som sitter og leser den søknaden vil mest sannsynlig forkaste den umiddelbart.
[...]
Hvis du f.eks. fant den på Finn, så kan du gjerne åpne søknaden slik: Jeg viser til stillingsannonse
Vis hele sitatet...
Hehe... Really?

Mange gode tips i denne tråden, som også helt sikkert mange andre CV-skrivende jobbsøkere der ute kan dra nytte av. Når det kommer til en 18-åring som skal søke jobb på Eplehuset, derimot, tror jeg ikke det er nødvendig å pirke så mye som enkelte her gjør. Ta klare skrivefeil som skriker i øynene, omformuler gjerne enkelte av setningene, slik andre påpeker. Ikke begynn alle setningene med jeg, og ikke bruk ord som "ekstremt" når du omtaler dine egne, helt forventede, evner. I tillegg kan det, som slashdot sier, også være lurt å dreie interessene/hobbyene dine litt over mot Eplehuset og deres bedrift.

Dette bør utgjøre en mer enn god nok søknad for deg som skal søke deltidsjobb hos Eplehuset. Lykke til.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Synes mye av det du skriver i søknaden blir litt for klisjeaktig.
I omtrent 97% av alle jobbsøknader jeg får inn står det at de er flinke til/liker å jobbe selvstendig og i team.
Det samme gjelder utadvendt, punktlig og effektiv.

Det jeg som arbeidsgiver vil vite er hva du kan bidra med som arbeidstaker, ikke hva en mal du har funnet på nettet mener du burde skrive.
Standardsøknader blir raskt lagt merke til, og havner like raskt i søpla. Gå ut ifra at det sannsynligvis er 50 andre 18-åringer som har sendt inn søknader identiske til den du har før deg.

Legg vekt på fordelene egenskapene dine har for bedrifta, og trykk på de tinga de spør etter i stillingsutlysningen.
Jeg er forsåvidt også enig i at du burde legge ved eventuelle interesser du har innen butikkens virksomhetsområde, og sette deg inn i hele sortimentet deres.
De aller fleste butikker tjener mer på mersalget enn hovedproduktene.

Edit: Skrivefeil i søknader er fyfy.
Sist endret av Acidous; 28. september 2013 kl. 09:33.
ugift, ikke singel.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Butikksjefen på eplehuset ser nok etter andre ting enn skrivefeil vil jeg tro...
Vis hele sitatet...
Ikke vær så sikker på det.

Jeg har selv sittet med ansvar for rekruttering hos to av mine arbeidsgivere, og søknader med flere skrivefeil ble ikke vurdert i det hele tatt. En søknad med skrivefeil vitner om mangel på seriøsitet.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Butikksjefen på eplehuset ser nok etter andre ting enn skrivefeil vil jeg tro...
Vis hele sitatet...
TS sin søknad ligne veldig på min første
"Jeg er flink
Jeg er selvstendig
Jeg jeg jeg og jeg."
Ikke i minst masse skrive/orddeling feil.
Søkte på masse jobber "matbutikk, kiosker, bensinstasjoner osv.." de dagene jeg har fått jobb er på grunn av at jeg heller har ringt dem. har aldri fått jobb gjennom med å skrive CV og søknad..
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Butikksjefen på eplehuset ser nok etter andre ting enn skrivefeil vil jeg tro...
Vis hele sitatet...
skrivefeil (og spesielt hvis du har flere) er med på å påvirke helhetsinntrykket han har av deg. Du ønsker ikke at det han skal huske fra søknaden var en del skrivefeil som han hang seg opp i. I tillegg vil slike skrivefeil gjerne vise at du ikke har tatt deg god tid med å se over søknaden for å få den ordentlig - dette viser kanskje at du ikke var så veldig interessert i jobben egentlig. Man ønsker jo gjerne å ansette noen som virkelig ønsker jobben - da de gjerne er mer motiverte for å gjøre en god jobb.