Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2525
Hei.

Jeg søkte på en stilling for et par uker siden. Hadde så et kort telefonintervju. Ble så kontakten noen dager senere med tilbud om å få jobben og reise til en annen by på kurs. Jeg takket ja til dette.

Kommer på kurset og alt virker fint og flott. Når jeg da kommer hjem igjen og skal begynne i arbeidet innser jeg at dette er en jobb som overhodet ikke passer for meg. Det er ikke en jobb jeg kommer til å trives i, og da er det naturlig nok også en jobb jeg neppe kommer til å bli flink i.

Jeg vil ikke gi for mange detaljer her, men kan si så mye som at det dreier seg om en salgsjobb som jeg syns opererer i en gråsone ift hvor etisk riktig det er. Det er ikke noe jeg er spesielt glad i. Man kan selvfølgelig si at det er noe jeg burde skjønt før jeg i det hele tatt takket ja til å komme på kurs, men sånn som det ble fremstilt på intervjuet så virket det som en helt normal selgerjobb.

Jeg har arbeidskontrakten liggende foran meg i to eksemplarer, men den er ikke signert av noen parter enda. Kan jeg da bare slutte på dagen uten noen form for reaksjon? I kontrakten står det at dersom jeg slutter før det har gått 1mnd, så må jeg betale tilbake alle utlegg arbeidsgiver har hatt for meg i forbindelse med kurset. Men den er jo som sagt ikke underskrevet enda, og derfor ikke gyldig (?). Ble aldri nevnt noe om dette muntlig heller, verken før, under eller etter kurset.

Så spørsmålet mitt er om jeg kan slutte på dagen, uten at de skal kunne komme å kreve kompensasjon for det? Jeg har hatt mine utlegg ifb med kurset også, som jeg skulle få tilbake. Men det er selvsagt ikke noe jeg kommer til å kreve. Vil at dette skal foregå mest mulig rydde for seg.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Er det ikke ingått noen avtale om at du skal dekke alle kostnader hvis du slutter nå så skal du jo ikke betale. Men husk at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.
Vil anbefale å ta en samtale med sjefen etterhvert. Sånn som jeg ser det har du ikke en avtale om jobb og det eneste som kan bevise at du hadde en slik avtale er kurset du har fått, altså om arbeidsgiver har en liste over deltagere med navnet ditt på, kanskje noe du også har signert på (?), går vell muligens det for det samme som en som er ansatt uten kontrakt, men kan bevise arbeidsforhold på bakgrunn av utbetalt lønn.

Jeg er ingen jurist så vil ikke ta det for god fisk, men i mitt hode er det, det eneste som arbeidsgiver har å slå i bordet med. Om det stemmer har du vell et valg, enten avtale med arbeidsgiver å betale tilbake de utlegg bedriften har hatt for kurset, eller signere kontrakten og levere den inn med en oppsigelse og slutte etter en måned.
Hehe, minner meg om da jeg prøvde meg som telefonselger en gang i tiden
Var under opplæring første dagen, slutta etter 1 time!
Klarte ikke sitte der som en drone og lure gamle folk systematisk, var rett og slett svinel satt i system!

Slutt på dagen, og hvis dem skal begynne å guilt trippe deg, får du hilse dem og gi dem en lang forklaring på nøyaktig hvorfor du ikke gidder den slibrige dritten deres.
Men pass opp for muntlige avtale-biten, får håpe dem ikke er kloke nok til å stå på det, men uansett tror jeg ikke de verken gidder eller kommer noen vei med det, så lenge du ikke har skrevet under skriftlig

Lykke til, og respekt til deg som medmenneske; alltid digg å se folk som setter etikk foran inntekt!
Trådstarter
Takk for kjappe tilbakemeldinger. Er ikke mange dagene jeg har jobbet etter kurset, så har ikke fått utbetalt noe lønn. Kommer heller ikke til å kreve noe lønn eller tilbakebetaling av utlegg, da jeg bare vil bli ferdig med dette så fort som mulig og med minst mulig bråk.

Vi har ikke hatt noen muntlige avtaler på hva som skjer dersom jeg sier opp før det har gått en mnd. Det punktet så jeg først når jeg leste gjennom kontrakten. Eneste jeg har skrevet under på er hva jeg har fått låne av bedriften av materiell (telefon osv,) og verdien av dette.

Jeg håper dette kan ordnes på en ryddigst mulig måte. Kanskje lurt å ta kommunikasjonen over e-post i tilfelle det skulle bli noen tvister? Lettere for begge parter å bevise noe da. Synspunkter der?
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Jeg håper dette kan ordnes på en ryddigst mulig måte. Kanskje lurt å ta kommunikasjonen over e-post i tilfelle det skulle bli noen tvister? Lettere for begge parter å bevise noe da. Synspunkter der?
Vis hele sitatet...
Ring først og beklag og forklar at du ikke vil/kan.

Følg opp med e-post hvor du oppsummerer det.
Bare av ren interesse, hva er den jobben du ikke ønsker å ha?
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Bare av ren interesse, hva er den jobben du ikke ønsker å ha?
Vis hele sitatet...
En slags salgsjobb i gråsonen, som han ikke ønsker å utdype hva er. (ifølge førstepost)
Det er bare èn ting å gjøre, ta deg sammen og prat med sjefen. Eneste måten du kan få klarhet i det her på. Vær ydmyk og 100% ærlig, si det ikke var som du forventet og at du hoppa litt raskt inn i det. Si det du skriver om at du vet du ikke vil utvikle deg noe særlig.

Vis dem denne tråden!
Trådstarter
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Bare av ren interesse, hva er den jobben du ikke ønsker å ha?
Vis hele sitatet...
Velger å ikke utdype det mer da man aldri vet hvem som leser her Men ingen jobb som er på kanten av det lovlige på noe vis. Men en salgsjobb hvor den stereotypiske sleipe selgeren sikkert kan trives og tjene godt.


Kan egentlig avslutte denne tråden med å si at jeg har vært i kontakt med sjefen, og alt er ordnet opp i på en ryddig og fin måte. Akkurat slik jeg hadde håpet. Takk for tilbakemeldinger alle sammen!
Send en Mail til Forbrukerrådet før du slutter
Det petter pan sier!

Jeg jobba en veldig kort periode som telefonselger i en særdeles tvilsom bedrift, men når jeg slutta meldte jeg ikke ifra om det. Senere leste jeg i avisen at de hadde blitt tatt for å svindle en masse folk som store penger. Jeg skulle ønska jeg sa ifra, slik at en del av det kunne blitt unngått!