Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2111
Det har seg at jeg vurdere kjøp av et nytt videokamera, siden min fx1 kamera starte å bli gammeldags så trenger jeg et nytt.
Har vurdert brukt Canon 7D men den er ganske så dyrt, så det jeg lurer på hva anbefaler du meg?

Pris: Ikke høyere en 8000,-
Krav: HD 720/1080, 50 - 60fps film alternativ, tilgang til ekstern mic. minnekort.
Foto krav: Ikke så nøye men fint og ha i backup

Takker på forhånd
Du får 7D helt ned i 9,5k. Ville heller ha spart da, om du har lyst på 7D! =)
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du får 7D helt ned i 9,5k. Ville heller ha spart da, om du har lyst på 7D! =)
Vis hele sitatet...
7D til 9,5k uten eller med linse?

http://www.fotovideo.no/Produkter/Sy...000135469.aspx

Canon EOS 600D, er dette noe og anbefale meg?
Kan forøvrig droppe ekstern mic tilkobling
Nettopp kommet 650D nå og det er ett flott kamera for 8000, inkludert objektiv. Snakker blant annet 18 MP, berøringskjerm og autofokus ved filming! Fantastisk!

Har selv 60D og elsker det! Men skulle gjerne hatt AF ved filming!
Sitat av missjones Vis innlegg
Nettopp kommet 650D nå og det er ett flott kamera for 8000, inkludert objektiv. Snakker blant annet 18 MP, berøringskjerm og autofokus ved filming! Fantastisk!

Har selv 60D og elsker det! Men skulle gjerne hatt AF ved filming!
Vis hele sitatet...
Kan desverre ikke gå høyere en rundt 7000,- skal i hovedsaklig ha videokamera nu til Juli mnd, foretrekker manuell fokus under filming
Vertfall den 600D var heller ikke dyrt å kan fungere godt til min type filming "natur og sjø", problemet var jo dette med salt og videokamera.. Har hovedsaklig ødelagt altfor mange videokamera på denne måten, men men.

Klare meg lett uten AF ved filming eller annet, kanskje af er praktisk ved fest, familie dåp eller annet filming
Skal tenke over kjøpet den her gangen, sist jeg kjøpte Fx1 var jeg utrolig skuffet.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Kan desverre ikke gå høyere en rundt 7000,- skal i hovedsaklig ha videokamera nu til Juli mnd, foretrekker manuell fokus under filming
Vertfall den 600D var heller ikke dyrt å kan fungere godt til min type filming "natur og sjø", problemet var jo dette med salt og videokamera.. Har hovedsaklig ødelagt altfor mange videokamera på denne måten, men men.
Vis hele sitatet...
Vist du er villig til å tenke på et annet merke enn Canon så vil jeg anbefale at du kikker på Pentax om du vil ha kamera som har bedre værforsegling enn det Canon / Nikon har i samme prisklasse ( vel du skal opp i 1D før noe nærmer seg Pentax sin værforsegling )

http://www.japanphoto.no/product/sys...-m-18-55mm-wr/

K7 og K5 er begge gode alternativer, K7 litt billigere, om du kan vente så kommer dem med K30 om kort tid som har en god del upgrades, men er veldig overkommelig på pris.

Finnes massevis av gamle manuelle objektiver til Pentax å få tak i ... bor du i Bergen er du heldig og kan stikke innom Antonio Stazi som selger hauger av gammelt kamerautstyr for en billig penge.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Vist du er villig til å tenke på et annet merke enn Canon så vil jeg anbefale at du kikker på Pentax om du vil ha kamera som har bedre værforsegling enn det Canon / Nikon har i samme prisklasse ( vel du skal opp i 1D før noe nærmer seg Pentax sin værforsegling )

http://www.japanphoto.no/product/sys...-m-18-55mm-wr/

K7 og K5 er begge gode alternativer, K7 litt billigere, om du kan vente så kommer dem med K30 om kort tid som har en god del upgrades, men er veldig overkommelig på pris.

Finnes massevis av gamle manuelle objektiver til Pentax å få tak i ... bor du i Bergen er du heldig og kan stikke innom Antonio Stazi som selger hauger av gammelt kamerautstyr for en billig penge.
Vis hele sitatet...
Er en skeptiker av andre typer en Canon, Niko, Sony.
Bor i Finnmark der fotobutikk ikke finnes, men takker for forslaget
Vel, pentax har BETRAKTELIG lengre fartstid i fotoverdenen enn Sony, da (selv om du tar i betraktning dens fortid som Minolta). Det er ikke noe å være skeptisk til.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Vel, pentax har BETRAKTELIG lengre fartstid i fotoverdenen enn Sony, da (selv om du tar i betraktning dens fortid som Minolta). Det er ikke noe å være skeptisk til.
Vis hele sitatet...
Men har nok bestemt meg for Canon kamera vertfall
Men usikker når det gjelder 600D eller 7D
Er du usikker på hvorfor du skal ha 7D så trenger du ikke det kameraet. Kjøp 600D og ekstra glass, eller bare spar pengene. Men siden du vurderer 7D så har Pentax K-5, som er tilsvarende på mange måter.
Dette kameraet får du for 6600 kr med værforseglet 18-55 kitobjektiv.

Sitter du fortsatt med tvil om hvorfor Pentax er bedre (let fanwar begin) så kan du jo sammenligne tallene til kameraene.
Jeg sier alså på ingen måte at Canon er overpriset eller dårlig, bare det at K-5 er fantastisk mye for pengene.

Det var mine små meninger, man har lov å være uenig.
Er veldig fornøyd med mitt Nikon D90 med 18mm-200mm linse. Har ikke peiling på kameraer egentlig, men fungerer meget bra i skibakken og på longboardturer.
Her er bang for your buck: Canon 550D

http://www.klikk.no/teknologi/lydogb...icle557186.ece

Har det selv og er strålende fornøyd, ligger rundt 4.500,- på NetonNet, men det gir deg jo budsjett til å kjøpe ekstra bag, minnekort, filter o.l ifølge ditt budsjett

Lover deg at du får et komplett DSLR, men det er klart at kit-objektivet ikke dekker alle behov slik som med alle kit-objektiv
om du skal filme anbefaler jeg et DVkamera. Vet ikke om du har prøvd å zoome med et speilrefleks, men det blir latterlig. Vridningen på objektivet gjør at bildet rister, og lyden blir en katastrofe av en annen dimensjon. I tillegg blir det dyrt med minnekort som er stort nok til å faktisk ta imot noe som helst i HD. Det blir ikke mange minutter på et 4gig kort til 199 på clas ohlson.

D90 har vel ikke autofokus på film, har det, Fisk23?
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
Her er bang for your buck: Canon 550D

http://www.klikk.no/teknologi/lydogb...icle557186.ece

Har det selv og er strålende fornøyd, ligger rundt 4.500,- på NetonNet, men det gir deg jo budsjett til å kjøpe ekstra bag, minnekort, filter o.l ifølge ditt budsjett

Lover deg at du får et komplett DSLR, men det er klart at kit-objektivet ikke dekker alle behov slik som med alle kit-objektiv
Vis hele sitatet...
Hva klare den i FPS? minstekrav er 50 ikke mindre
Og ta bilde med den blir jeg ikke å gjøre så mye, men timelaps bilder er ganske awesome.

Sitat av olaPola Vis innlegg
om du skal filme anbefaler jeg et DVkamera. Vet ikke om du har prøvd å zoome med et speilrefleks, men det blir latterlig. Vridningen på objektivet gjør at bildet rister, og lyden blir en katastrofe av en annen dimensjon. I tillegg blir det dyrt med minnekort som er stort nok til å faktisk ta imot noe som helst i HD. Det blir ikke mange minutter på et 4gig kort til 199 på clas ohlson.

D90 har vel ikke autofokus på film, har det, Fisk23?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa i tråden, har en Sony HDR FX1E videokamera (miniDV&HDV) som kostet meg rundt 30tusen ifjord på fotovideo, men den duger ikke til noe som helst
Vridninger på objektivet? trur du har prøvde feile speilreflekskamera
Sist endret av Mentaltsvak101; 13. juni 2012 kl. 14:52.
Jeg pleier vanligvis ikke å rette på skrivefeil, men du mener vel å skrive "hvilket speilreflekskamera anbefaler du?" ?
Grunnen til at jeg spør er fordi at dette ikke er ett unikt tilfelle, jeg har sett det flere ganger, og jeg må bare spørre om dere også bruker dette i dagligtalen? Er dette en "fjortisting" eller har norskopplæringen simpelthen sviktet?
Sitat av olaPola Vis innlegg
om du skal filme anbefaler jeg et DVkamera. Vet ikke om du har prøvd å zoome med et speilrefleks, men det blir latterlig. Vridningen på objektivet gjør at bildet rister, og lyden blir en katastrofe av en annen dimensjon. I tillegg blir det dyrt med minnekort som er stort nok til å faktisk ta imot noe som helst i HD. Det blir ikke mange minutter på et 4gig kort til 199 på clas ohlson.

D90 har vel ikke autofokus på film, har det, Fisk23?
Vis hele sitatet...
Minnekort trenger ikke koste 199,- for et 4GB-kort, jeg kjøpte meg et 16GB til 349,- (dataoverføringsklasse 10) og det fungerer topp til å filme 1080p med.

Men som du sier, zooming på et speilreflekskamera er helt på trynet. Du må gjøre det manuelt + at bildet rører seg noe helt forjævlig og det bråker som faen. Samme med autofokus, det ødelegger for mye til at det skal være lønnsomt.
Om man først skal filme med DSLR vil jeg anbefale et fast-objektiv, der du lærer deg å styre fokus selv. Om man får kontrollen på fokus kan du få veldig fine bilder, da de fleste DSLRs er helt vill på dybdeskarphet.

Og btw, ikke kjøp 7D om du skal filme. 5D er like bra til filming, 7D lønner seg først om du skal drive med fotografering. Egentlig er 550D/600D mer enn ok til filming også, men det får du avgjøre nesten.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg pleier vanligvis ikke å rette på skrivefeil, men du mener vel å skrive "hvilket speilreflekskamera anbefaler du?" ?
Grunnen til at jeg spør er fordi at dette ikke er ett unikt tilfelle, jeg har sett det flere ganger, og jeg må bare spørre om dere også bruker dette i dagligtalen? Er dette en "fjortisting" eller har norskopplæringen simpelthen sviktet?
Vis hele sitatet...
Det er grusomt mange østlendinger som både sier og skriver 'hvordan' når de egentlig mener 'hvilken', tror i grunn ikke det er et fjortisfenomen.
(Vi sørlendinger omgår problemet og sier 'åssen' :P )
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg pleier vanligvis ikke å rette på skrivefeil, men du mener vel å skrive "hvilket speilreflekskamera anbefaler du?" ?
Grunnen til at jeg spør er fordi at dette ikke er ett unikt tilfelle, jeg har sett det flere ganger, og jeg må bare spørre om dere også bruker dette i dagligtalen? Er dette en "fjortisting" eller har norskopplæringen simpelthen sviktet?
Vis hele sitatet...
Når du har vokset opp med Samer og andre ur faen så er ikke akkurat Norsk det du lære, når jeg gikk på ungdomsskolen så trudde jeg at feks, åsså komer ole, satan den ungen e fæl ja" <-- kunne ikke skrive på noe annet en dialektform helt til freakforumet dukket opp

Nei Norskopplæringen min har ikke sviktet på noen måter, du kommer med helt unødvendig innlegg, kanskje for og få litt mere innlegg her på forumet?
Har blitt rettet opp på den skriveleifen min, også sticker du deg ikke til hva jeg trenger hjelp med.

Sitat av Kolobok Vis innlegg
Er du usikker på hvorfor du skal ha 7D så trenger du ikke det kameraet. Kjøp 600D og ekstra glass, eller bare spar pengene. Men siden du vurderer 7D så har Pentax K-5, som er tilsvarende på mange måter.
Dette kameraet får du for 6600 kr med værforseglet 18-55 kitobjektiv.

Sitter du fortsatt med tvil om hvorfor Pentax er bedre (let fanwar begin) så kan du jo sammenligne tallene til kameraene.
Jeg sier alså på ingen måte at Canon er overpriset eller dårlig, bare det at K-5 er fantastisk mye for pengene.

Det var mine små meninger, man har lov å være uenig.
Vis hele sitatet...
Skal ikke påstå at Pentax K-5 er bedre eller dårligere en 7D, men så ikke så lovende ut når det kommer til film, trur 7D eller 600D er mere stabil etter hva jeg er utetter
Sist endret av Mentaltsvak101; 14. juni 2012 kl. 09:12.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Nei Norskopplæringen min har ikke sviktet på noen måter, du kommer med helt unødvendig innlegg, kanskje for og få litt mere innlegg her på forumet?
Har blitt rettet opp på den skriveleifen min, også sticker du deg ikke til hva jeg trenger hjelp med.
Vis hele sitatet...
Jeg er den første til å innrømme at innlegget er utenfor emnet, men denne gangen måtte jeg bare spørre. Du hadde jo dessuten allerede fått hjelp av andre. Tidligere har jeg bare gått videre og glemt det, men siden språket ditt ellers i innlegget var helt greit så valgte jeg nå å spørre. Det var ikke ment som noe kritikk til deg personlig, og jeg kunne godt tenkt meg at det var pga. dialekt, hadde det ikke vært for at "fenomenet" ser ut til å være spredt ut over hele landet. Jeg vil heller ikke si det er en skrivefeil, det er mer omfattende enn som så. Her bytter man rett og slett ut ett ord med ett annet ord som har en helt annen betydning. Det er ulogisk, og jeg er nysgjerrig på hvordan denne språkfeilen har klart å spre seg såpass som den har gjort.
Sist endret av caperno; 14. juni 2012 kl. 13:06.
Kjøper du 7D kan du ikke utnytte magic lantern ( den støttes ikke)
Mend derimot, 550D ( best støttet sammen med 5dmk2) og 600D Så har du kamera med funksjoner som langt dyrere kameraer har.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg er den første til å innrømme at innlegget er utenfor emnet, men denne gangen måtte jeg bare spørre. Du hadde jo dessuten allerede fått hjelp av andre. Tidligere har jeg bare gått videre og glemt det, men siden språket ditt ellers i innlegget var helt greit så valgte jeg nå å spørre. Det var ikke ment som noe kritikk til deg personlig, og jeg kunne godt tenkt meg at det var pga. dialekt, hadde det ikke vært for at "fenomenet" ser ut til å være spredt ut over hele landet. Jeg vil heller ikke si det er en skrivefeil, det er mer omfattende enn som så. Her bytter man rett og slett ut ett ord med ett annet ord som har en helt annen betydning. Det er ulogisk, og jeg er nysgjerrig på hvordan denne språkfeilen har klart å spre seg såpass som den har gjort.
Vis hele sitatet...
Okei, jeg er 19år og skal fortelle deg noe min gode mann, det har seg ikke at alle er vokset opp med ingen feil som du kanskje, jeg er faktisk den beste i min vennegjeng med å skrive mest seriøs å relevant, det har seg sånn at ikke mange her går rundt og sier, "Hei, hvilken hus er det jeg skal til?" men mere dialekt form som kossen.

Kan ikke forstå din frustrasjon på hvordan og hvilken, det jeg definere hvordan er; Åssen, kossen, gjør jeg dette?
Kossen kamera?
Kossen hus?
Kossen klær?

- Dialektform som hoper seg opp i bokmål, ikke direkte skriveleif men mere ikke tenke seg om når man skriver, er du født opp med "halla jeg heter Sten Olsen, og bor i Gata 52" så vil bokmål være lettere en; Boris, mun lean Sten Olsen, ja mun orun Frogneparks 52.

Også på min dialektform; Hei, æ heter Sten Olsen, å bor i Ostebergetgata, men kossen hus da?
trur æ bor i 52 ja.

Okei jeg sug kraftig i å forklare denne lille feilen mellom hvordan og hvilken...... beklager min feil
Stjeler tråden litt for å stille et spørsmål.. har en canon eos 400d, og er ute etter et bedre kamera..
Pga elendig økonomi, lurer jeg på om 1100d er noe å satse på? er ute etter liveview, video opptak og høyere iso.
Var tilbud på utgaven uten stabilisering i linsen til 2990. Med stabilisering er det 1000.- mere.
Så bør jeg kjøpe det, eller vente på eventuelle nye tilbud ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Stjeler tråden litt for å stille et spørsmål.. har en canon eos 400d, og er ute etter et bedre kamera..
Pga elendig økonomi, lurer jeg på om 1100d er noe å satse på? er ute etter liveview, video opptak og høyere iso.
Var tilbud på utgaven uten stabilisering i linsen til 2990. Med stabilisering er det 1000.- mere.
Så bør jeg kjøpe det, eller vente på eventuelle nye tilbud ?
Vis hele sitatet...
http://snapsort.com/compare/Canon-11...Canon_EOS_400D

Nå vet jeg ikke hvordan du skal bruke kameraet, men om du skal bruke det ute i vær så ville jeg heller ha byttet til et Nikon eller Pentax, som er "weather sealed". Har hørt mange skrekkhistorier om at Canonkameraene tar inn f.eks fukt og sand lett, og frykter for mitt 550D :p
Det heter hvilket speilreflekskamera anbefaler du. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Det heter hvilket speilreflekskamera anbefaler du. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.
Vis hele sitatet...
Bryr du deg faktisk eller er du sarkastisk?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Bryr du deg faktisk eller er du sarkastisk?
Vis hele sitatet...
Er irriterende at folk har så liten respekt for eget språk. Er jo ikke akkurat vanskelig å skjønne forskjellen på hvordan og hvilket. Mulig man ikke skjønner grammatikkreglene som ligger bak, men man bør klare å plukke det opp via dagligtalen, via TV, kanskje t.o.m. via nettet om man leser diverse nettaviser eller andre publikasjoner.