Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2319
Når jeg var rundt ett, var jeg i Canada. Jeg vet at jeg ikke husker noe fra turen, men allikevel husker jeg forskjellige ting, som for eksempel da vi så en bjørn. Noen ganger kan folk til og med få meg til å "huske" ting jeg ikke har opplevd. Dette er veldig merkelig for meg, og jeg lurer på om noen kan forklare nærme hvordan dette er mulig.
Du har ikke tilfeldigvis bilder fra akkurat de tingene du "husker"?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg tror det er mulig jeg. Har noen sånne selv fra da jeg var for ung til å huske noe.
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Det er en klassiker. Hjernen vår er veldig glad i å blande sammen fantasi og virkelighet. Det er veldig lett å "forandre" virkeligheten til andre mennesker ved å plante diverse suggesjoner (tenk inception-ish) i hodet til folk. Minner er variable
Jeg har ingen bilder, ikke som jeg kan huske i hvertfall... Men jeg er enig med deg Sandoon, det virker som om man nesten kan plante minner i hodet til folk.
Det er mulig å huske spesielle eventer fra man er ca et år opp oppover gammel.

Det er uvanelig, men ikke umulig. For å huske ting så langt tilbake, så må du ha blitt minnet på turen kontinuerlig for at den ikke skal ha gått i glemmeboken. For eksempel at din mor peker på en karusell i norge og spør deg om du husker den samme karusellen fra Canada, eller om du husker å ha spist rosa iskrem når dere var der osv.

Videre kan bilder og videoer fra turen skape falske minner. Jeg husker turen til bestefars hytte når jeg var to år. Husker vi lagde akebakker for tomflasker og at jeg kranglet med mamma fordi jeg ville leke med smøret..
Fant ut for noen år siden at alt det jeg husker er akuratt det samme som er på en gammel video fra den hytteturen. Det er videoen jeg husker, ikke turen.

Har ikke kilder, leste det i Illustret Vitenskap under spørsmål og svar.
Sist endret av Bombasa; 9. desember 2011 kl. 20:24.
Jeg fikk nettopp vite at det minnet jeg hadde om at stefaren min lekte med hunden og når det ble litt voldsomt så skallet han i døren til badet så den ble ødelagt, var falskt og at det var hodet til min kjære mor som ble sent igjennom der.
Er ikke alltid gøy dette.


Jeg var så sikker på at jeg hadde sett dem med mine egne øyne da de lekesloss, for det var noe de brukte å gjøre.
Når mamme fortalte det brånektet jeg og sa at jeg hadde sett det selv, men senere så begynner det å gi slipp det at jeg så det selv.
Sist endret av DikkeDikk; 9. desember 2011 kl. 20:48.
Jo flere ganger du kommer på et minne, jo mer endret blir det.
Jepp, man kan lage falske minner. Jeg har den uvanen å gjøre det...
Litt av en uvane å ha da.
En annen ting som er litt rart anngående oppdiktede minner, så pleide søsteren min før å "huske" ting som aldri var skjedd, men jeg tror kanskje hun "husket" ting som var skjedd i drømmenen hennes.
Sitat av MrHellen Vis innlegg
Jeg har ingen bilder, ikke som jeg kan huske i hvertfall... Men jeg er enig med deg Sandoon, det virker som om man nesten kan plante minner i hodet til folk.
Vis hele sitatet...
Nettopp fordi man kan.
Har lagt merke til noe liknende. Jeg kan innimellom få meg til å tro at "jeg var der da det skjedde", når jeg overhører kompiser forteller historier. Rett og slett fordi jeg har hørt historien av samme person tidligere. Altså ting som skjedde for flere år siden, og har blitt fortalt historien for flere år siden.
Å ha minner om ting som aldri har skjedd kalles på engelsk for «confabulation». Et ganske interessant felt.
Les dette her, du

Stop for a moment and recall your fondest childhood memory. Or your worst. In either case, there's a really good chance that it's total bullshit.
Memory is a funny thing. Research has consistently found that our memories from when we were kids are either extremely inaccurate, or didn't happen at all. They are just elaborate constructions of a memory storage system that isn't very good at distinguishing real memories from fake ones.

So what if we told you that there was a way to do this on purpose? To hack your brain into believing (and "seeing" vividly) a completely made-up event that never actually happened?
Vis hele sitatet...
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Nettopp fordi man kan.
Vis hele sitatet...
Det som skremmer meg noe sykt, er at man faktisk kan bli uskyldig dømt i en rettssak utelukkende pga. slike falske minner.

Eksempel: http://www.innocenceproject.org/Cont...r_27_Years.php