Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7726
Ettersom flere og flere brukere her inne kan se et behov for å ha en kapabel router både i LAN-sammenheng, større husstander og\eller bare hjemme for et mer fleksibelt nettverksoppsett har jeg satt meg til rette å lage en liten innføring i installasjon og grunnoppsett av pfSense.

First off, pfSense er en ferdig routerløsning basert på BSD, dette vil si at det i bunnen sitter BSD som er strippet ned til de modulene man har behov for, deretter er alle tilleggsmoduler og interfaces lagt til på toppen av dette.

Dette vil da også si at all hardware som er supportert av den spesifiserte BSD-versjonen som brukes i releasen av pfSense du velger å bruke er supportert av pfSense.
Normalt sett vil da bortimot hva som helst av hardware fungere såfremst det ikke er CHINGCHONG NETWORKS AB.

Alt ettersom hvor stor linje vi snakker om, og hvor mange simultanbrukere vi snakker om er det regler for hva slags hardware du trenger, og dersom det er ønskelig kan man også virtualisere pfSense (jeg anbefaler da bare-metal virtualisering og ikke løsninger som Virtualbox \ Vmware Server o.l).

Normalt sett for en vanlig husstand f.eks vil en Pentium3\Pentium4 med 256-1024MB RAM holde i massevis, harddiskplass er ikke et stort behov, så en 20GB HDD vil holde i lange baner (for ekstra redunans kan man bruke RAID og\eller SCSI).
For et større LAN (si 500+ brukere) vil jeg anbefale Pentium4\Xeon\Core2 og 1024-2048MB RAM.

Det er også verdt å nevne at dersom du skal kjøre på bare-metal anbefaler jeg minimum tre nettverkskort (to er absolutt minimum, tre gir deg fleksibilitet), dersom man virtualiserer kan man bare hive på så mange nettverkskort man vil.
Når det kommer til valg av fysiske nettverkskort fungerer det meste out of the box, dog anbefaler jeg Intel baserte kort.


Installasjon

Første steg er ganske logisk, laste ned installasjonsmediet for pfSense og brenne dette på en CD, siste versjon finnes på http://pfsense.com/ men jeg anbefaler fortsatt versjon 1.2.3-Release i drift da jeg selv har hatt endel problemer med 2.0-Beta (dog er det mye funksjonalitet i 2.0-Beta som kan være praktisk, så dette er et personlig valg.

(Forøvrig finnes også pfSense i embedded versjoner for å kjøre på mini-mini-mini-boards som drar 10-15w totalt, for de som er interessert i slikt).

Neste steg er nå å boote og installere pfSense (jeg forventer at brukeren er klar over hvilke steg som må til for å eventuelt boote fra CDROM).
pfSense vil under boot laste som vanlig og er mulig å ha kjørende fra CD-platen mens man lagrer settings enten på USB \ Floppy eller lignende, dette er dog ikke å anbefale utenfor test.

Etter en vellykket boot vil den spørre deg om hvilke adaptere du vil bruke til WAN- og LAN-tilkobling, her kan du fort bli litt forvirret dersom du har to av det samme kortet og ikke kan PCI-hardware paths i hodet, men normalt sett er det første kortet et onboard-kort og det andre kortet et kort du har stappet inn i en PCI-slot.

Når kortene har blitt assignert kan du nå velge valget "99" som vil gjøre en installasjon til HDD'en din, velg dette, reboot og muligens sett opp kortenes rekkefølge på nytt.

OBS!!!!

Før du kobler inn pfSense som en faktisk router anbefaler jeg deg å bare ha LAN-kabelen koblet i direkte mot en PC slik at du ikke forstyrrer eksisterende DHCP-klienter i nettverket ditt.

OBS!!!!

Basic config

Nå er tiden kommet for å gjøre de personlige småendringene som er nødvendig for å starte å bruke pfSense som en fully-fledged router, og her må man gjøre litt vurderinger og valg.

Har du et kabelmodem fra f.eks Canal Digital ?
Disse har normalt sett ikke noen form for router integrert, og ei har de NAT, dersom du får en annen adresse enn 192.168.x.x \ 10.0.0.x \ 172.16.x.x når du kobler en PC inn i modemet er det allerede i det som kalles bridge, dette er bra.

Har du et multimodem fra telenor og\eller nextgentel og\eller andre ADSL operatører?
Disse har normalt sett både router og NAT integrert, og for optimal ytelse og for å unngå problemer må vi sette modemet i bridge, hvordan man gjør dette varierer fra modem til modem men et kjapt googlesøk vil ofte gi deg svaret på hvordan.

Skal dere ha et LAN på en offentlig plass \ skole eller lignende ?
Ofte er det ikke så mye man kan gjøre med ekstrakonfigurering i disse miljøene, man kan be administrator av linjen å plassere deg i DMZ slik at du er i en "fake-bridge" og basere deg på at pfSense skal ta seg av eventuelle porter du vil stenge \ åpne ut \ inn.


Konfigurering av WAN.
Logg inn på webinterfacet til pfSense (normalt sett 192.168.1.1) og klikk på interfaces -> WAN, her spesifiserer du hva slags type oppkobling du har, f.eks :

Kabelmodem uten noen router \ NAT = Sett valget til DHCP, ikke rør noe annet

ADSLmodem som ikke er i bridge = Sett valget til DHCP, ikke rør noe annet


ADSLmodem som er i bridge = Sett valget til PPPOE\PPPOA ettersom hva din leverandør bruker og skriv inn PPPOA\E brukernavn og passord

Nettverk på offentlig plass som dere ikke har kontroll over = Sett valget til DHCP, ikke rør noe annet

Dersom du nå kobler WAN-kortet på boksen inn i en vilkårlig port på kabelmodem \ adslmodem hvor du normalt sett hadde koblet inn en switch \ PC og deretter kobler LAN-porten inn i din switch \ ditt nettverk vil det fungere out of the box.

Dette er en kort innføring i installasjon og grunnoppsett, men posten kan stå for folk som har spørsmål og diskusjonsbehov rundt funksjoner, dette kan konfigureres inn i det uendelige.
(Mitt eget oppsett består av pfSense kjørende under Vmware ESX 4.0 med 7 virtuelle nettverkskort og 7 VLAN her hjemme, dog på sekundærsite hos min mor\far er det baremetal pfsense med to nettverkskort)

Pakker som jeg generelt sett anbefaler er :
(Installeres fra System -> Packages)
Wident
siproxd
UPNP
OpenNTPD
Country block
Snort
Squid

Forøvrig har jeg selv bestilt meg boken pfSense - The Definitive Guide nå, og kan nok anbefale denne i senere tid.
Fin guide, AtX. Ser at noe som dette trengs veldig ofte, så bra at noen tok seg bryet med å lage en guide rundt det.

Har et spørsmål om definering i teksten din. Når du skriver bare-metal, mener du da rett på hardware? Og når du skriver bare-metal virtualisering, så tenker du da på virtualisering rett på hardware og ikke virtualisering oppå OS? Altså OS i OS på en måte. Litt rart å formulere, men jeg tror du skjønner spørsmålet mitt. Also, hvordan fungerer pfSense på ESXI ? Er det noe veldig hokus pokus eller er det noe hvermansen kan få til så lenge ESXI er installert? Kan jo selvfølgelig google, men tenker mer på erfaring siden du sier at du kjører det hjemme.

En ting til, ser du går veldig god for pfSense på forumet, men hva er den store forskjellen/fordelen med å velge pfSense fremfor f.eks. ClearOS, IPCop og de andre alternativene? Har selv bare vært borti ClearOS og synes det fungerer utmerket. Vil dog si at det er litt vanskelig å få installert ekstra pakker, slik det ser ut som pfSense er veldig god på. Har du noe erfaringer med andre dsitroer?
Søt guide.

Jeg har funnet at det er praktisk å først sette opp routeren i DHCP tilkoplet det allerede eksisterende nettverket, praktisk fordi man kan da fortsatt lete etter løsninger online inntil man er helt sikker på at systemet virker som forventet (dhcp etc). Det gjør også at jeg kan sette opp boksen ferdig og dra den med meg hvor jeg vil.

Når jeg setter pfSense opp gjør jeg det på følgende måte (mer irritasjon enn faktiske resultater ble laget før jeg kom frem til denne):

Eksisterende nettverk med DHCP->pfSenseWAN->pfSenseLAN->Switch->Bærbar/Testmaskin

Grunnen til at jeg har switch før bærbar er at noen nettverkskort reagerer ikke på at det er en maskin i andre enden og tror derfor at det ikke er noen link der. Mucho irriterende.
Sist endret av meitemark; 12. september 2010 kl. 10:45.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gisse Vis innlegg
Fin guide, AtX. Ser at noe som dette trengs veldig ofte, så bra at noen tok seg bryet med å lage en guide rundt det.

Har et spørsmål om definering i teksten din. Når du skriver bare-metal, mener du da rett på hardware? Og når du skriver bare-metal virtualisering, så tenker du da på virtualisering rett på hardware og ikke virtualisering oppå OS? Altså OS i OS på en måte. Litt rart å formulere, men jeg tror du skjønner spørsmålet mitt. Also, hvordan fungerer pfSense på ESXI ? Er det noe veldig hokus pokus eller er det noe hvermansen kan få til så lenge ESXI er installert? Kan jo selvfølgelig google, men tenker mer på erfaring siden du sier at du kjører det hjemme.

En ting til, ser du går veldig god for pfSense på forumet, men hva er den store forskjellen/fordelen med å velge pfSense fremfor f.eks. ClearOS, IPCop og de andre alternativene? Har selv bare vært borti ClearOS og synes det fungerer utmerket. Vil dog si at det er litt vanskelig å få installert ekstra pakker, slik det ser ut som pfSense er veldig god på. Har du noe erfaringer med andre dsitroer?
Vis hele sitatet...
Korrekt, Bare-metal == Installasjon rett på hardware, bare-metal virtualization (også kjent som bare-metal hypervisor) == installasjon av f.eks ESX Vsphere \ ESXi etc.

Hvordan pfSense fungerer i ESXi kan jeg ikke uttale meg om ettersom jeg har lisenser på standard ESX Vsphere, men jeg ville tro det fungerer akkurat like bra som på standard Vsphere (er igrunn det samme uten servicekonsoll).

Jeg velgr å bruke pfSense fordi det er godt dokumentert, baserer seg på pf som er et fantastisk produkt, og forumbiten er fantastisk.
Forøvrig har jeg fra tidligere brukt smoothwall som ble alt for begrensende i lengden.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Søt guide.

Jeg har funnet at det er praktisk å først sette opp routeren i DHCP tilkoplet det allerede eksisterende nettverket, praktisk fordi man kan da fortsatt lete etter løsninger online inntil man er helt sikker på at systemet virker som forventet (dhcp etc). Det gjør også at jeg kan sette opp boksen ferdig og dra den med meg hvor jeg vil.

Når jeg setter pfSense opp gjør jeg det på følgende måte (mer irritasjon enn faktiske resultater ble laget før jeg kom frem til denne):

Eksisterende nettverk med DHCP->pfSenseWAN->pfSenseLAN->Switch->Bærbar/Testmaskin

Grunnen til at jeg har switch før bærbar er at noen nettverkskort reagerer ikke på at det er en maskin i andre enden og tror derfor at det ikke er noen link der. Mucho irriterende.
Vis hele sitatet...
Dette er såklart også en måte å gjøre det på, derimot liker jeg å alltid å lage sekundære løsninger som kjører paralellt med produksjonsmiljøet, som et proof of concept før jeg setter ting helt i prod.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Eksisterende nettverk med DHCP->pfSenseWAN->pfSenseLAN->Switch->Bærbar/Testmaskin
Vis hele sitatet...
Vil dette være noe man gjør for å sjekke at pfSense klarer å kjøre trafikken gjennom seg? Hva er egentlig poenget med å gjøre det hvis man skal sette routeren i bridge etterpå?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vil dette være noe man gjør for å sjekke at pfSense klarer å kjøre trafikken gjennom seg? Hva er egentlig poenget med å gjøre det hvis man skal sette routeren i bridge etterpå?
Vis hele sitatet...
Egentlig mest for å teste som du sier at du får trafikken igjennom med eksisterende config, men dette ser jeg på som et unødvendig steg, men det er høyst individuelt.

Isåfall ville jeg heller kjørt et parallelt testmiljø som nevnt over, dog kan dette være et styr dersom du ikke har utstyr for det.
God guide

Kan anbefale alle og sette opp pfsense... stabiliteten på nettet har økt enormt etter jeg satt den opp

pfsense pcn hjemme hos meg har en uptime på 50dager no
Hva kan man gjøre med serveren når den først er oppe? Noe kjekt dere bruker den til?

Jeg opplever en dønn stabilt internett-tilgang etter at serveren er oppe. Fantastisk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Hva du kan gjøre ?

Det er en router, du kan gjøre routerting ;-)

Og eventuelle ekstrapakker som gir økt funksjonalitet.
Blokere all reklame!!
pfSense har mulighet for OpenVPN, ikkesant? Du vil ikke lage en søt liten guide for det også?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva du kan gjøre ?

Det er en router, du kan gjøre routerting ;-)

Og eventuelle ekstrapakker som gir økt funksjonalitet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet faktisk ikke hva "router"-ting er.. Klarer ikke tenke meg frem til en eneste ting jeg tror den kan gjøre, og forstår 0 av de valgene jeg har.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
http://www.amazon.com/pfSense-Defini.../dp/0979034280

Anbefaler fortsatt denne, sitter og venter på den i posten nå.

Forøvrig, wikien til pfsense er ganske dekkende, og pakkene har gode beskrivelser.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan teste linjen inn mot pfSense-serveren? Har betalt for 15mbit (ca) fra nextgentel, men når jeg kobler ut alle andre enn 1 pc, kan jeg se at det er 1,5mbit som gjelder.. Dette er noe forferdelig drit.. Nextgentel, på tlf, sier at de ikke vil prate med folk som har satt routeren i bridge-mode..

Okei, nå fant jeg ut at min server (v 1.2.3) var skyld i at nettet var treigt. Selv med en reboot, av både server, router og switch var den 1,5mbit.. Ikke før jeg fikk resatt routeren til vanlig PPPoE-oppringing utenfor serveren fikk jeg tilbake mine 14,8mbit.

Hva kan det skyldes? Hardware?

Når jeg får tid, så skal jeg prøve å installere v2.0beta, og se om den gir full hastighet. Før det skal jeg også prøve en factory-default-reset, men må anskaffe en skjerm og et tastatur før jeg får sett det..

Mitt store problem, og grunnen til at jeg spør før jeg får feilsøket selv:
Jeg ble "ansatt" av huseieren min til å sette opp denne serveren.
Han gav meg MYE penger (kan jo ikke takke nei) for dette.
Når jeg da flytter om 1 års tid, må jeg da forvente at denne serveren skal begynne å bli "treig", og han ringer meg og klager på det? Trodde dette skulle bli en "av/på"-løsning, og ikke en risiko for på-men-treig.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
http://www.amazon.com/pfSense-Defini.../dp/0979034280

Anbefaler fortsatt denne, sitter og venter på den i posten nå.

Forøvrig, wikien til pfsense er ganske dekkende, og pakkene har gode beskrivelser.
Vis hele sitatet...
Jeg driver og leser på den selv, men den beskriver ikke "erfaringer som folk(du!) har med slike servere. Har den i PDF-format.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Jeg har selv NGT og har 20Mbit her, uten noe problem med bridgemode, så da er problemet enten i at du har latterlig hardware som ikke klarer autonegotiation eller at du har noe annet snålt som klusser til verdenen.

Jeg kjører både versjon 1.2.3 og 2.0Beta4 atm på to forskjellige sites, ingen problemer med at "ting blir treigt" her iallefall, så da er det enten noe i configen din eller i hardwaren som tygger anus.

Dersom du har ytelsesproblemer er det mer givende å ta ut tracelogger og top-status etc og poste denne infoen på forums.pfsense.com.
Sitat av Gisse Vis innlegg
Er det noe veldig hokus pokus eller er det noe hvermansen kan få til så lenge ESXI er installert? Kan jo selvfølgelig google, men tenker mer på erfaring siden du sier at du kjører det hjemme.
Vis hele sitatet...
Denne:
http://doc.pfsense.org/index.php/VMwareAppliance

i kombinasjon med denne:
http://www.vmware.com/products/converter/

gjør jobben å installere pfsense på Esxi en drøm.

Kjører selv pfsense med 5 virtuelle nettverkskort og ingen vlan's (enda). Synes den håndterer linja mi ganske bra, peakhastigheter på 50MiB/s.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av trond89 Vis innlegg
Denne:
http://doc.pfsense.org/index.php/VMwareAppliance

i kombinasjon med denne:
http://www.vmware.com/products/converter/

gjør jobben å installere pfsense på Esxi en drøm.

Kjører selv pfsense med 5 virtuelle nettverkskort og ingen vlan's (enda). Synes den håndterer linja mi ganske bra, peakhastigheter på 50MiB/s.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blander du inn vmware converter her ? Som er for å migrere en fysisk \ virtuell node til et vmwaremiljø.

Defaultinstallasjonen av pfsense2.0Beta er Vmwareaware, og vil defaulte til vmwaredrivere hvis den merker at den er virtualisert.
Kort sagt så var/er jeg uerfaren med esxi og trengte en enkel å kjapp måte å få lagt inn ferdiglagde VM'er og convertern gjorde det veldig lett ved å bare kaste inn brukernavn pwd og path til fil så gjorde converteren resten.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Jaha ?

Den måten har jeg aldri sett noen bruke converter på, du kunne jo bare kopiert over vmdk'en via scp eller lignende, spørs hva du definerer som en ferdiglaget VM.
Hehe, jeg har en lei tendens til å bruke ting til det de ikke er laget for (bruker pfsense for å få flere åpne porter inn til en VM da hybelnettet har sine begrensninger med bare en port åpen), men man lærer så lenge man lever. Med ferdiglagde vm'er mener jeg stort sett alt man kan dytte inn på esxi-server min, for testing av alt mulig rart.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Kan forøvrig legge til som info her for de som er ganske late, har lyst på noe smått og samtidig vil ha noe som bare fungerer, kan man kjøpe ferdige appliancebokser med pfsense :

http://www.applianceshop.eu/index.ph.../opnsense.html
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har et lite problem med pfSense her... etter den har passert 19 dager med oppetid har den en tedens til å restarte uten noen warning, problemet er ikke restarten MEN at den failer på å restarte og eneste løsning er å holde inne power knappen i 5sec for å få den av.

Hvorfor dette skjer har jeg lite peiling på...

En kopi av systemloggen ligger i vedlegg.
Hardwaren til maskinen som kjører pfsense:
(LAN nettverkskortet vises ikke her)

description: Mini Tower Computer
product: SCENIC W
vendor: FUJITSU SIEMENS
version: SCEW
serial: YBNQ001870
width: 32 bits
capabilities: smbios-2.31 dmi-2.31 smp-1.1 smp
configuration: boot=normal chassis=mini-tower cpus=1 uuid=5AA96EE7-20ED-11D9-9E0A-00300575AF03
*-core
description: Motherboard
product: D1837
vendor: FUJITSU SIEMENS
physical id: 0
version: S26361-D1837
serial: 15203021
*-firmware
description: BIOS
vendor: FUJITSU SIEMENS // Phoenix Technologies Ltd.
physical id: 0
version: 5.00 R1.06.1837
date: 09/28/2004
size: 111KiB
capacity: 448KiB
capabilities: pci pnp apm upgrade shadowing escd cdboot bootselect int13floppynec int13floppytoshiba int13floppy360 int13floppy1200 int13floppy720 int13floppy2880 int5printscreen int9keyboard int14serial int17printer int10video acpi usb agp ls120boot zipboot biosbootspecification
*-cpu
description: CPU
product: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
vendor: Intel Corp.
physical id: 4
bus info: cpu@0
version: 15.3.4
serial: 0000-0F34-0000-0000-0000-0000
slot: CPU
size: 3GHz
capacity: 3GHz
width: 32 bits
clock: 800MHz
capabilities: boot fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe constant_tsc pebs bts pni dtes64 monitor ds_cpl cid xtpr
configuration: id=0
*-cache:0
description: L1 cache
physical id: 5
slot: L1 Cache
size: 16KiB
capacity: 32KiB
capabilities: burst synchronous internal write-through data
*-cache:1
description: L2 cache
physical id: 6
slot: L2 Cache
size: 1MiB
capacity: 1MiB
capabilities: burst internal write-back unified
*-logicalcpu:0
description: Logical CPU
physical id: 0.1
width: 32 bits
capabilities: logical
*-logicalcpu:1
description: Logical CPU
physical id: 0.2
width: 32 bits
capabilities: logical
*-memory
description: System Memory
physical id: 25
slot: System board or motherboard
size: 2GiB
*-bank:0
description: DIMM DDR Synchronous 400 MHz (2.5 ns)
physical id: 0
slot: Slot-1
size: 512MiB
width: 64 bits
clock: 400MHz (2.5ns)
*-bank:1
description: DIMM DDR Synchronous 400 MHz (2.5 ns)
physical id: 1
slot: Slot-3
size: 512MiB
width: 64 bits
clock: 400MHz (2.5ns)
*-bank:2
description: DIMM DDR Synchronous 400 MHz (2.5 ns)
physical id: 2
slot: Slot-2
size: 512MiB
width: 64 bits
clock: 400MHz (2.5ns)
*-bank:3
description: DIMM DDR Synchronous 400 MHz (2.5 ns)
physical id: 3
slot: Slot-4
size: 512MiB
width: 64 bits
clock: 400MHz (2.5ns)

Arg støttet ikke opplastninger i .html format eller .txt filer større en 100KB -.-
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Dette er noe du burde poste på pfSenses eget forum, for det er ikke normalt oppførsel.

Selv har jeg kjørt pfsense på tre forskjellige randomhardwarebokser og på DL360G4p og virtualisert i Vmware i over 6 måneder på alle platformene uten problemer.

Så sjansen for at det er noe hardwarerelatert til din spesifikke platform er nok ikke utenkelig.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
http://defensivedepth.com/2009/04/bu...n-an-alix-2d3/

Denne er forøvrig veldig nydelig for de som har strammere budsjett og har behov for noe som ikke tar plass \ bruker strøm.