Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1311
Er en aktiv bruker av torrentssider, men greier ikke helt å skjønne meg på hva som egentlig skal avgjøre hastigheten på mine nedlastinger.

Alle torrentene er hentet fra samme side, og hastigheten er målt når jeg kjører bare en nedlastning av gangen.

Har tre torrenter gående for øyeblikket.
nummer 1, har 13 (122) seeds og 48 (450) peers men får den ikke stort over 20 kbit/s.
nummer 2 har 1 (2) seeds og 2 (3) peers, men den spretter fort opp i ca 60 kbit/s.
nummer 2 har 6 (11) seed og 2 (7) peers og den kan drage linja mi opp til 110kbit/s som da er maks på min lille linje.

Selvfølgelig vil jeg ha nummer 1 ned fortest da det er den jeg vil se først, men ikke om jeg får farta opp på den. Ser jo ikke for meg at det kan være en instilling siden de andre kan få bra hastighet, og all logikk sier jo meg at den filen som har flest seeds burde gå fortest! Noen som har en lur måte jeg kan få jagd mer tempo på nummer 1? Bruker uTorrent og Vista..
Sist endret av Rick; 7. desember 2008 kl. 13:43. Grunn: tastene flytter seg på tastaturet..
Edit: Jeg leste feil.

Har du åpnet porter, sånn at du er connectable?
Sist endret av s1gh; 7. desember 2008 kl. 13:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mer seeds er ikke nødvendigvis synonymt med høyere hastighet. Geografisk plassering av seeds har mye å si, internett har noen flaskehalser her og der så du vil selvfølgelig laste ned mye raskere av 2 seeds som befinner seg i samme land enn 100 seeds i mongolia (satt litt på spissen).
Sitat av s1gh Vis innlegg
Edit: Jeg leste feil.

Har du åpnet porter, sånn at du er connectable?
Vis hele sitatet...
Jada, alle portene jeg trenger er åpnet så er ikke det.
Pleier å ha fin hastighet (fin i forhold til min linje da..) men er noen nedlastinger jeg aldri får fart på uansett hvor mange det er som deler dem.

Er det jeg lurer på om noen her inne har en fiks for
Sist endret av Rick; 7. desember 2008 kl. 13:57. Grunn: trykkfeil igjen
Det som avgjør hastigheten på torrents er opplastingshastigheten på peers, hvor mange som har hele torrenten. Noen kapper linja slik at de laster opp minst mulig etc. Grunnene er mange. Men en tommelfingerregel er at desto flere seeders desto bedre hastighet, men det er jo ikke bestandig det stemmer.

Vil du bidra til bedre hastighet på torrents så ikke kapp linja de, la de seede lenge å ikke avslutte med en gang du har lastet ned.

Edit: er for treg til å skrive :P
Sist endret av trond89; 7. desember 2008 kl. 13:58.
Har du optimalisert innstillingene i torrent-klienten din? http://torrentfreak.com/torrent-clie...ngs-optimizer/
Sitat av trond89 Vis innlegg
Vil du bidra til bedre hastighet på torrents så ikke kapp linja de, la de seede lenge å ikke avslutte med en gang du har lastet ned
Vis hele sitatet...
Jeg er en flink liten seeder, så fremst det er mulig lar jeg bestandig filene stå å seede 2-3 døgn etter at jeg har fått lastet ned det jeg vil ha. Man får ingenting uten å dele

Sitat av charz0r Vis innlegg
Har du optimalisert innstillingene i torrent-klienten din? http://torrentfreak.com/torrent-clie...ngs-optimizer/
Vis hele sitatet...
Siden for å teste hvor optimalisert mine innstillinger er var desverre nede no, så da må jeg jo bare gå ut fra at jeg garantert har optimalisert dette
Sist endret av Rick; 7. desember 2008 kl. 14:09. Grunn: ordnet litt på inlegget
Det er vanskelig å si, men flere seeds øker sjangsjen for at noen av dem er brukbare, men det betyr ikke automatisk høy fart. Det kan være 200 seedere med hver sin isdn-linje, eller det kan være 10stk med 100mbit hver. Jeg får mye høyere fart på private trackers, så kanskje du bør prøve å finne noen slike.
Sitat av Rick Vis innlegg
Jeg er en flink liten seeder, så fremst det er mulig lar jeg bestandig filene stå å seede 2-3 døgn etter at jeg har fått lastet ned det jeg vil ha. Man får ingenting uten å dele


Siden for å teste hvor optimalisert mine innstillinger er var desverre nede no, så da må jeg jo bare gå ut fra at jeg garantert har optimalisert dette
Vis hele sitatet...
Okay, jeg går ut i fra at du bruker µTorrent, så: har du satt «Connection Type» under «Speed Guide» (Ctrl-G)? Har du 1Mbps linje ut/opp skal du f.eks. sette den til xx/1Mbit. Da er settings sånn ca. optimalisert.
For å gjøre det hele simplfisert:

1 seeder delt på 1 bruker = den ene brukeren får lastet ned like mye som dene ene seeder.
100 seders delt på 500 leechers (peers) = i snitt vil 5 stykker laste ned fra 1 uploader.

Det er også endel x-faktorer: en seeder kan være bedre enn 100 andre seeders, og dermed er dette stykket noe vanskelig å ta forbehold til i tider. Men det er uansett en grei huskeregel.

Rett og slett: du vil gjerne finne en torrent hvorav det er mange seeders, og lite peers (leechers). Som regel har jeg klart meg fint med TPB o.l. sider, men det vil aldri matche private sider, med private trackers.
bruker noen private sider også, men den jeg ikke får fart på nå kommer i fra TPB. Får vel bare smøre meg med tolmodighet, selv om 4.7gb virker ufattelig stort på 20-25 kbits
Spørs veldig fra hvilke sider du laster ned fra også. Laster du ned random torrents du finner fra www.torrentz.com eller lignende, så er det liten sjangse for at du får noe god fart. Jeg merket enorm forskjell da jeg gikk til sider der man er nødt til å uploade for å få lov til å laste ned å slikt. Sider det er litt "stil" over.

Jeg laster normalt ned på 7-800kbs. Jeg antar det er ganske bra for en som har 10mbits linje.. Jeg syntes det var det jeg hadde ihvertfall. Husker ikke helt.

Da jeg brukte andre random sider for å laste ned torrent, lå jeg på maks 100...
Sitat av Restyle Vis innlegg
For å gjøre det hele simplfisert:

1 seeder delt på 1 bruker = den ene brukeren får lastet ned like mye som dene ene seeder.
100 seders delt på 500 leechers (peers) = i snitt vil 5 stykker laste ned fra 1 uploader.

Det er også endel x-faktorer: en seeder kan være bedre enn 100 andre seeders, og dermed er dette stykket noe vanskelig å ta forbehold til i tider. Men det er uansett en grei huskeregel.

Rett og slett: du vil gjerne finne en torrent hvorav det er mange seeders, og lite peers (leechers). Som regel har jeg klart meg fint med TPB o.l. sider, men det vil aldri matche private sider, med private trackers.
Vis hele sitatet...
Regnestykket fungerer ikke fordi du ser bort fra at leechere også deler.

Jeg "krangler" ofte om å laste ned en torrent med bare 1 seeder sammen med kanskje flere hundre andre. Det er ikke uvanlig at veldig mange av disse 100 vil bli ferdig samtidig, nettopp fordi de deler det de får med andre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Noen som kan fortele meg hvordan man åpner porter?
Sliter med dårlig fart, når jeg tester om en port er åpen kommer det alltid "error", hjelpe meg?